اخبار داغ

مسئول بسیج مهندسین صنعتی در واکنش به بیانیه لوزان:

دولت در یک اشتباه تاریخی سرنوشت خود را به سرنوشت مذاکرات گره زده است/ملی شدن صنعت هسته‌ای به مراتب از ملی شدن صنعت نفت مهم‌تر است/ طرح بحث برد-برد در مذاکره با شیطان اشتباه است

دولت در یک اشتباه تاریخی سرنوشت خود را به سرنوشت مذاکرات گره زده است/ملی شدن صنعت هسته‌ای به مراتب از ملی شدن صنعت نفت مهم‌تر است/ طرح بحث برد-برد در مذاکره با شیطان اشتباه است
مسئول بسیج مهندسین صنعتی، گره زدن سرنوشت کشور به سرنوشت مذاکرات را اشتباه تاریخی دولت دانست و افزود: دولت بیش از حد بر روی مذاکرات تاکید کرده و از پیگیری مجدانه بسیاری از مسائل در عرصه‌های مختلف بویژه در اقتصاد، تولید و صنعت غفلت ورزیده و در جامعه اینگونه جا افتاده است که شکست مذاکرات مساوی با شکست دولت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بسیج مهندسین صنعتی، دکتر کفایتی رئیس بسیج مهندسین صنعتی با انتقاد از روند مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم گفت: نوعی نگاه در دولت فعلی از ابتدای تشکیل آن مطرح شد که- با اصول و آرمان‌های اصلی انقلاب، رهبری و نظام جمهوری اسلامی زاویه دارد و آن نگاه،- نسبت ما با استکبار جهانی و غرب به رهبری آمریکاست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی ادامه داد: در نگاه انقلابی و به طرز اولی دینی تعریف و نسبت ما با استکبار مشخص است و شیطان همان دشمن مستکبری است که سلطه‌گر می‌باشد، در خطبه قاصعه نهج البلاغه نیز آمده است که نگاه ما به استکبار چگونه باید باشد و بعنوان نمونه باید پرهیز و دوری و هوشیاری از شیطان یا همان استکبار باشد. حضرت امام خمینی نیز بحث استکبارستیزی را از ابتدای انقلاب مطرح کردند و آمریکا را شیطان بزرگ خواندند این یکی از موضوعات کلیدی بوده که در کنار سایر آرمان‌های انقلاب نگاه ویژه‌ای به آن شده است و در اندیشه انقلابی بحث برد-برد در مذاکره آن هم با آمریکا جایی ندارد، زیرا آمریکا علاوه بر دشمنی با ما دارای خصلت‌هایی چون نفاق، شیطنت، حیله، نیرنگ و توطئه است و یک دشمن معمولی محسوب نمی‌شود و منطق ما این است که نه زور می گوییم و نه زورگویی را می پذیریم.

,

 

,

مسئول بسیج مهندسین صنعتی با بیان اینکه با دشمن معمولی هم می‌شود مذاکره کرد و هم معاهده بست، ولی با شیطان هرگز، تصریح کرد: با شیطان هرگز نمی‌شود معاهده بست و آمریکا شیطان بزرگ است و ویژگی رفتاری شیطان نگاه از بالا به پایین، متکبرانه و سلطه‌گرانه است که طرف مقابل را مجبور به پذیرش سلطه و در نهایت اسارت می‌کند و با وجود چنین واقعیتی نمی‌توان بحث صلح و مذاکره برد-برد را مطرح کرد، بلکه باید مبارزه و جهاد کرد و در غیر این صورت باید اسارت را پذیرفت یعنی یا باید مسلط شد یا تحت سلطه قرار گرفت و با شیطان اساسا همزیستی، صلح، آتش‌بس و توافق معنا ندارد.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه تجربه نشان داده است کشورهایی چون آمریکا غالباً به هیچ قراردادی پای‌بند نبوده‌اند، اظهار داشت: تاریخ هم سراسر از عهدشکنی‌ها و خیانت‌ها روایت دارد چنان‌که در جریان حکمیت در زمان امیرالمومنین(ع) و همچنین در جریان صلح امام حسن(ع) با معاویه (شیطان زمان) عهد شکنی صورت گرفت.

,

 

,

این تحلیل گر سیاسی افزود: در شرایطی که مقام معظم رهبری اعلام می‌کنند که به مذاکرات خوشبین نیستند گرچه فرمودند که با مذاکرات صرفاً در چارچوب هسته‌ای مخالفتی ندارند (هرچند موافقتی هم ندارند و بدبین هستند و نگران اما بدلیل تجربه و ادعای دولت مبنی بر رفع تحریمها اجازه مذاکره داده‌اند)، دولت مدعی است که می‌تواند مشکلات را با مذاکره حل کند که البته اگر حل بشود برای ایران نکته بسیار مثبتی محسوب می‌شود، ولی ما این خوشبینی را نداریم.

,

 

,

دکتر کفایتی با بیان اینکه به نظر می­رسد خط قرمز دولت یازدهم صرفاً اسرائیل است و آمریکا آنطور که باید به عنوان خط قرمز دیده نشده است، گفت: دولت براساس این پارادایم اقدام به مذاکره کرده است و قصد دارد خصومت را کاهش دهد و با آمریکا تعامل داشته باشد.

,

 

,

وی در ادامه به توافق سال قبل در ژنو اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد که باید از تجربه پیمان ژنو استفاده بیشتری صورت می‌گرفت که این اتفاق نیفتاد، چنان‌که در توافق ژنو، غربی‌ها و بخصوص آمریکا متعهد شدند که علیه ایران تحریم جدیدی وضع نکنند و ما نیز در ازای آن امتیازات فراوانی دادیم و محدودیت‌هایی را پذیرفتیم، اما متاسفانه رفتار دشمن، بویژه آمریکا عکس آن توافق بود و تحریم‌های جدیدی را با این ادعا که این تحریم‌ها از قبل وجود داشته است، بر ایران تحمیل کردند.

,

 

,

مسئول بسیج مهندسین صنعتی، همچنین با یادآوری چارچوب‌ها و برشمردن خط قرمزهای مقام معظم رهبری برای دور جدید مذاکرات، بیان داشت: متاسفانه این خط قرمزها از جمله 190000 سو غنی‌سازی، غیرفعال نشدن هیچ یک از بخش‌های تاسیسات هسته‌ای، انجام توافق در یک مرحله و عدم طرح کلیات و جزئیات به طور مجزا و طرف بودن ایران با 6 کشور، نه فقط آمریکا در مذاکرات اخیر و توافق حاصل از آن نادیده گرفته شد.

,

 

,

وی با اشاره به ضعیف نوشته شدن بیانیه لوزان، اظهار داشت: تجربه‎‌ای که درخصوص برنامه هسته‌ای با غرب داریم این است که آنان تعهدات ما را به طور شفاف برمی‌شمارند اما در مورد تعهدات خود دوپهلو، مبهم و غیر شفاف به نگارش می‌پردازند. در این توافق نیز که تحت عنوان بیانیه مطرح شده است، ابهامات بسیار زیادی وجود دارد، آنان به صورت شفاف ما را به بسیاری از موارد متعهد کرده‌اند اما در مورد تعهدات خود دوپهلو عمل کرده و پس از انتشار بیانیه موارد جدیدی را ادعا می‌کنند که هیئت ایرانی آن را تکذیب می‌‌کند.

,

 

,

کفایتی همچنین به تصور اشتباهی که در جامعه رایج شده است، اشاره کرد و افزود: در جامعه اینگونه تصور می‌شود که اگر تحریم‌ها برداشته شود، مشکلات اقتصادی جامعه حل می‌شود و به تبع آن توقعات فراوانی بوجود آمده است در حالی‌که اینگونه نیست، برای مثال کشورهایی مانند فرانسه و آلمان یا حتی آمریکا که با مشکلات اقتصادی مواجهند، درگیر تحریم هستند؟ و چنان‌چه فرض کنیم تمام تحریم‌های مربوط به مسئله هسته‌ای و همچنین تحریم‌های مربوط به حقوق بشر و تروریسم که ما را به آن متهم می‌کنند برداشته شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

,

 

,

وی ادامه داد: وزیر اقتصاد هم طی روزهای گذشته اعلام کرد که اتفاق معجزه‌آسا و جهش اقتصادی رخ نمی‌دهد، پس در خوش‌بینانه‌ترین حالت در صورت رفع تحریم‌ها حدود 20 درصد گشایش اقتصادی اتفاق می‌افتد که این مسئله، ارزشِ دادن آن همه امتیاز به دشمن را ندارد.

,

 

,

مسئول بسیج مهندسین صنعتی با تاکید براینکه آینده هسته‌ای کشور باید جدی گرفته شود، افزود: فناوری هسته‌ای قادر است دستاوردهای تکنولوژیک زیادی داشته باشد و باعث گشایش اقتصادی و تولید ثروت شود.

,

 

,

وی با برشمردن اهمیت تحقیق و توسعه به صورت نامحدود خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر تحقیق و توسعه (R&D) در ذهن مذاکره کنندگان ما معادل پژوهش گرفته می‌شود که این اشتباه بسیار بزرگی است، تحقیق و توسعه عبارت است از فعالیت علمی دانش‌بنیانی که منجر به کسب سود فراوان و فوق‌العاده اقتصادی می‌شود و کارکرد اقتصادی دارد و تنها یک فعالیت تحقیقاتی و صرفاً دانشگاهی نیست.

,

 

,

وی در توضیح اهمیت تحقیق و توسعه ابراز داشت: اگر در کشوری در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری شود، در حدود 5 درصد برگشت سرمایه خواهد داشت، سرمایه‌گذاری در بخش صنعت 10 تا 15 درصد، سرمایه‌گذاری در بخش فناوری‌های پیشرفته(های تک) 20 تا 30 درصد، سرمایه گذاری در بخش پزشکی  و دارو 100 درصد و سرمایه‌گذاری در بخش صنایع دفاعی200 درصد برگشت سرمایه را به همراه خواهد داشت اما سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه با چند هزار درصد مثلا 3000 درصد برگشت سرمایه و توسعه نمایی (و نه حتی توسعه خطی) همراه خواهد بود، که در بیانیه اخیر متاسفانه به آن چندان توجهی نشده است.

,

 

,

کفایتی ادامه داد: اهمیت تحقیق و توسعه در بخش‌های مختلف صنعت به حدی است که 46 درصد از کارکنان شرکت هوآوی چین در بخش تحقیق و توسعه این شرکت- که در حال حاضر با شرکت اپل رقابت می‌کند- مشغول به کار هستند. همچنین درآمد شرکت سامسونگ در کره 197 میلیارد دلار بوده که 5 میلیارد دلار از آن را به تحقیق و توسعه اختصاص داده است و بالای 2500 ثبت اختراع داشته است و پتنت ثبت کرده است که پتنت در واقع به حق مالکیت معنوی و فکری یک اختراع گفته ‌می‌شود. که همه این مثالها حاکی از اهمیت تحقیق و توسعه می باشد.

,

 

,

وی، تحقیق و توسعه را به معنای توسعه نمایی (نه حتی توسعه خطی) بدون محدودیت دانست و افزود: تحقیق و توسعه فعالیتی است که باید محرمانه و در برخی موارد فوق محرمانه صورت بپذیرد، زیرا برای ثبت اختراع، هیچگاه نباید قبل از ثبت، نه به صورت کتبی و نه شفاهی مطلبی در مورد آن گفته شود، ولی با این محدودیت اعمال شده در توافق اخیر جلوی توسعه نمایی گرفته خواهد شد.

,

 

,

این مدرس دانشگاه همچنین به کسب درآمد بسیار زیاد از طریق انرژی هسته‌ای اشاره کرد و گفت: از محصولات جانبی همین نیروگاه آب سنگین اراک رادیوایزوتوپهای مختلف نظیر رادیو داروهایی همچون کبالت 60 است که ایزوتوپی از کبالت است و علاوه براین کاربردهای متنوع و ارزشمندی از انجام تست‌های غیرمخرب تا تولید پرتوی گاما برای دفع آفات نباتی و میکروب‌کشی برای نگهداری محصولات کشاورزی و غذایی دارد.

,

 

,

وی ادامه داد: یک کیلوگرم کبالت در حدود 3 دلار یا کمتر از 10000 (ده هزار) تومان قیمت دارد ولی وقتی طی فرآیندی- در نیروگاه آب سنگین اراک- به کبالت 60 تبدیل می‌شود هر گرم آن بسته به میزان تشعشع و اصطلاحا شدت کوری، ارزش اقتصادی بالا و هزاران دلاری پیدا می‌کند.

,

 

,

کفایتی توضیح داد: بسته به چگالش نوترونها در آب سنگین حداقل یک ماه طول می‌کشد تا کبالت 60 تولید شود و این کار در مقیاس آزمایشگاهی ممکن نیست زیرا رآکتور آزمایشگاهی را بیش از دو هفته نمی‌توان فعال نگه داشت.

,

 

,

وی با بیان اینکه رادیوداروها و سایر محصولات رادیو ایزوتوپی می‌تواند ارزش اقتصادی فوق‌العاده‌ای برای کشور فراهم آورد و منجر به تولید ثروت شود، اظهار داشت: آب سنگین و فرآورده‌های آن ارزش اقتصادی بالایی دارد، چنان‌که هر لیتر آب سنگین در حدود 2000 دلار قیمت دارد و اگر تولید آن محدود شود یا رآکتور اصلی آن بخواهد مورد طراحی و بازسازی مجدد قرار بگیرد، غیر از پروسه‌‌‌ی زمانی بازسازی که مشخص نیست چه مقدار به طول می‌انجامد، با توجه به سرمایه گذاری بالا در سالهای گذشته زیان اقتصادی به کشور وارد می‌سازد.

,

 

,

این مدرس دانشگاه با اشاره به کاربردهای فناوری هسته‌ای در آینده نزدیک در بخش‌هایی چون بکارگیری در قوای محرکه و حتی حمل و نقل عمومی و مواردی از این دست، گفت: در آینده انرژی هسته‌ای کاربردهای بیشتری خواهد داشت و عنوان می‌شود که تا 40 سال آینده اگر کشوری از فناوری هسته‌ای برخوردار نباشد، از جرگه کشورهای پیشرفته خارج است، بنابراین مسئولان باید با چشم باز، آینده‌نگری و پیش‌بینی دقیق تصمیم بگیرند، زیرا بحث‌های فنی در این توافق مورد غفلت واقع شده است و آمریکا در این زمینه هوشمندانه عمل کرده است.

,

 

,

کفایتی با اشاره به اهمیت سطح غنی‌سازی برای ساخت مواد مورد نیاز در کشور گفت: بی اهمیت بودن سطح غنی‌سازی صحت ندارد و غنی‌سازی در سطح 20 درصد برای رفع نیازهای دارویی کشور مورد نیاز است و غنی‌سازی مانند کشاورزی حق تمامی کشورهاست.

,

 

,

وی ادامه داد: با توجه به آینده‌ای که این فناوری مهم می‌تواند برای ما داشته باشد، در تنظیم این بیانیه کم لطفی و بی دقتی صورت گرفته است و به نوعی دشمن در این مذاکرات دست کم گرفته شده است، آنان ما را با محدودیت‌های بسیاری مواجه می‌کنند و مذاکره کنندگان ایرانی می‌خواهند دشمنی را کم کنند در حالی‌که برخورد آمریکا با ما بسیار خصمانه است و اظهارات وندی شرمن در مورد وجود داشتن نیرنگ در دی.ان.ای ایرانی‌ها و یا نپذیرفتن نماینده معرفی شده ایران به سازمان ملل گواه این مدعاست.

,

 

,

مسئول بسیج مهندسین صنعتی با اشاره به اینکه طبق این بیانیه بازرسی‌ها نسبت به تاسیسات هسته‌ای ما بسیار بیشتر خواهد شد، گفت: وزیر خارجه کانادا اعلام کرده است که در حدود 3 میلیون دلار به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پیشرفته کردن بازرسی‌ و نظارت بر تاسیسات هسته‌ای ایران کمک خواهد کرد که با این نظارت و بازرسی بیش از حد استقلال و حاکمیت ملی ایران زیر سوال خواهد رفت.

,

 

,

وی ادامه داد: دشمنان از اطلاعات آژانس برای ترور دانشمندان هسته‌ای استفاده کردند و ما با وجودِ اطلاع داشتن از چنین سابقه‌ای بسیار خوش بینانه مذاکره می­کنیم و اینچنین سخاوتمندانه تعهد می‌دهیم!

,

 

,

کفایتی، اقدام دولت در گره زدن سرنوشت خود به سرنوشت مذاکرات را یک اشتباه تاریخی دولت دانست و افزود: دولت بیش از حد بر روی مذاکرات تاکید کرده و از پیگیری مجدانه بسیاری از مسائل در عرصه‌های مختلف بویژه در اقتصاد، تولید و صنعت غفلت ورزیده است و در جامعه اینگونه تصور می‌شود که شکست مذاکرات مساوی با شکست دولت است، و این اشتباهی است که خود دولت مرتکب آن شده است.

,

 

,

وی با تاکید بر اهمیت مدیریت جهادی و اتکا بر توان داخلی برای رفع مشکلات اقتصادی، گفت: احتمالاً ظرف چند سال آینده مشخص می‌شود که این توافق برای دولت دستاورد مهمی به همراه نداشته است، زیرا اگر کلیه تحریم‌ها نیز لغو شود کار خاصی اتفاق نخواهد افتاد که دولت بخواهد روی آن مانور دهد و تنها چیزی که در حال حاضر باعث حل مشکلات می‌شود اتکا به توان داخلی و بهره‌گیری از مدیریت جهادی با شتاب بیشتر است، زیرا روند فعلی حرکت دولت جهت رفع مشکلات بسیار کند است و باعث افزایش مشکلات در آینده خواهد شد.

,

 

,

کفایتی در پاسخ به این مسئله که برخی به بهانه شعار سال که همدلی و همزبانی دولت و ملت است، منتقدان به توافق را متهم به عدول از شعار سال می‌کنند گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری را باید به طور کامل دید، و ایشان گرچه شعار سال را همدلی و همزبانی دولت و ملت اعلام کردند ولی دلواپسی و انتقاد منصفانه را نیز مطرح کردند، همدلی و همزبانی یک فرمول همیشگی است و وصیت حضرت امام(ره) است که فرمودند دو مولفه باعث بقای انقلاب خواهد شد و آن دو، مسائلی است که باعث پیروزی انقلاب نیز شد که عبارتند از وحدت و ایمان به خدای متعال و امید به خدا.

,

 

,

وی ادامه داد: اینکه گفته شود همدلی و همزبانی دولت و ملت به معنای بی تفاوتی مردم و منتقدین باشد نگاه غلطی است، نباید گفته شود که مردم و منتقدان بنشینند تا مذاکره کنندگان کار خود را انجام دهند! انقلاب همچون سنگ بزرگی است که از دامنه کوهی بالا می‌رود و در آستانه رسیدن به قله است، ولی اگر در مسیر رسیدن به قله خدای ناکرده غفلت شود و هوشیاری لازم صورت نگیرد، باعث به هدر رفتن تلاش‌های تاریخی و خون‌های ریخته شده برای آن می‌شود و شاید کشور را چندصد سال از پیشرفت خود عقب نگه دارد، لذا نیاز است که جوانان هوشیار و مسئولیت‌پذیر باشند و خواص نیز باید موقعیت تاریخی و شرایط منطقه‌ای را درک کنند.

,

 

,

این مدرس دانشگاه در توضیح مفهوم وحدت و یکپارچگی گفت: وحدت به معنای هم‌نظر شدن تمامی مردم با یکدیگر نیست بلکه اتحاد باید بر اساس اصول و آرمان‌های مشترک برای اقدامات موثر انجام پذیرد.

,

 

,

وی با انتقاد از عملکرد دولت نسبت به منتقدین که تذکر مقام معظم رهبری را نیز در پی داشت، ابراز داشت: نقد منصفانه بدون تخریب و توهین می‌تواند بسیار سازنده باشد و دولت باید سعه صدر خود را حتی در برابر نقدهای غیرمنصفانه نیز بالا ببرد زیرا قرار نیست در نقدها هیچگونه اشتباهی رخ ندهد، هرچند که انتقادات باید سازوکار بهتری پیدا کند و دلسوزانه، علمی، تخصصی و منصفانه باشد.

,

 

,

کفایتی در پاسخ به این سوال که 20 فروردین امسال که روز فناوری هسته‌ای است چه چیزی را جشن می‌گیریم، گفت: امسال هم مانند سال‌های گذشته بخاطر اتفاقاتی که افتاد یعنی رفع تعلیق و برداشتن پلمب‌ها و پس از آن دستیابی به سطح غنی‌سازی 20 درصد، فارغ از اینکه کدام دولت این کار را انجام داد، جشن می‌گیریم و این جشن باید هر سال برگزار شود زیرا ما در این روز به دنیا نشان دادیم که «ما می‌توانیم».

,

 

,

وی ادامه داد: صنعت هسته‌ای ما یک صنعت بومی و ملی است و این ملی بودن را در سایر صنایع کشورمان اعم از صنعت خودرو، فولاد یا حتی نفت نمی‌توان دید و حتی در صنعت نفت که آن را ملی می‌دانیم هنوز به خارج از کشور برای تامین تجهیزات و قطعات وابسته‌ایم اما در مورد صنعت هسته‌ای اینگونه نیست و این صنعت به معنای واقعی کلمه «ملی» است و این صنعت توسط متخصصان و فارغ‌التحصیلان داخلی بدون اتکا به پشتوانه خارجی به موفقیت رسیده است که این به مراتب ارزشی بالاتر از ملی شدن صنعت نفت دارد.

,

 

,

مسئول بسیج مهندسین صنعتی با بیان اینکه باید به دستاوردهای صنعت هسته‌ای افتخار و توجه بیشتری شود، گفت: به ثمر رسیدن تلاش‌ها برای هسته‌ای شدن کشور در شرایط بسیار سختی انجام گرفت و اهمیت آن زمانی بیشتر مشخص می‌شود که ترور دانشمندان هسته‌ای اتفاق افتاد.

,

 

,

کفایتی در پایان گفت: بسیج مهندسین صنعتی برای دولت دعا می‌کند تا در رسیدن به اهداف انقلابی خود موفق باشند اما دولت نیز باید به حساسیت‌های تاریخی توجه کرده و بداند که با تعصب و لجبازی کارها پیش نخواهد رفت و دولتی موفق می‌شود که از نظرات منتقدان خود استفاده کرده و انتقادات را نعمت بداند و برای بلند مدت برنامه‌ریزی کند و تلاش جدی داشته باشد و از موضع بالا با مردم برخورد نکند، همان‌طور که امام خمینی فرمودند: میزان رای ملت است و ملت اسلام را می‌خواهد و اسلام نیز عزت را می‌خواهد، بنابراین افراد دولتی در هر موقعیتی که هستند باید از عزت ملی که حاصل خون هزاران شهید است، پاسداری کنند.

,

 

,

انتهای پیام/خ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه