اخبار داغ

پرورش دهنده شتر مرغ در شاهرود:

پرورش شترمرغ برای صنعت کشور مفید است/به دلیل نبود سرمایه کافی بسیاری از شرایط نگهداری شتر مرغ را نمی توانم فراهم کنم

پرورش شترمرغ برای صنعت کشور مفید است/به دلیل نبود سرمایه کافی بسیاری از شرایط نگهداری شتر مرغ را نمی توانم فراهم کنم
یکی از پرورش دهندگان شتر مرغ در شهرستان شاهرود گفت: محصولات حاصل از شترمرغ همچون گوشت و پوست و روغن برای صنعت کشور مفید است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از مرآت، شاید این روزها اولین چیزی که از شترمرغ می شنویم، روغن آن باشد که تبلیغات زیادی برای فروش این محصول به ویژه در درمان بیماری های پوستی می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

با پیشرفت تکنولوژی، بهره برداری از مزایای شتر مرغ بسیارافزایش یافته و شترمرغ راتبدیل به پرنده بسیار باارزشی ساخته است.

,

قطعا افرادی که در حوزه پرورش شتر مرغ گام برمی دارند نه تنها به منافع شخصی و درآمدزایی آن بلکه از بعد اقتصاد مقاومتی نیز به آن توجه دارند. حمید رضا عرب عامری یکی از پرورش دهندگان شتر مرغ در شهر رودیان از توابع شهرستان شاهرود است.

,

برای ورود به این کار 70 میلیون تومان هزینه کردم

, برای ورود به این کار 70 میلیون تومان هزینه کردم , برای ورود به این کار 70 میلیون تومان هزینه کردم ,

این جوان 34 ساله که به فعالیت های تولیدی و تکیه بر اقتصاد مقاومتی روی خوش نشان داده، علاقه وافری به شتر مرغ و پرورش آن دارد و با توجه به آینده دار بودن این شغل آن را برای صنعت کشور مفید می داند.

,

عرب عامری که با خبرنگار مرآت گفتگو می کرد آغاز ورود به این شغل را یک سال پیش و اوایل سال 93 بیان کرد و افزود: سرمایه من برای شروع این کار 70 میلیون تومان بود و تا به الآن این مقدار هزینه کردم.

,

این فعال عرصه تولید در خصوص مزایای نگهداری و پرورش شتر مرغ، تصریح کرد: شتر مرغ حیوان خوب و قانعی است و جایی که گاو و گوسفند نمی توانند زندگی کنند شتر مرغ به راحتی غذای خود را پیدا می کند و در دمای منهای 20 درجه و در دمای بالای 50 درجه هم می توانند زندگی کنند و مشکلی برایشان پیش نمی آید.

,

وی که شتر مرغ ها را برای به مولد رساندن و تخم گذاری و جوجه گیری نگهداری می کند در ابتدای کار خود جوجه شتر مرغ ها را خریداری کرده و آنها را پرورش داده است تا با مولد رسیدن شتر مرغ ها کار خود را توسعه دهد.  

,

عرب عامری در خصوص زمان تخم گذاری شتر مرغ ها گفت: جوجه شتر مرغ ها بعد دو سال تا دو سال و نیم بالغ می شوند و به تخم گذاری می رسند که در یک دوره زمانی 20 روزه  و یک روز در میان تخم می گذارند و باز 20 روز بدنشان استراحت دارد و دوباره دوره تخم گذاری 20 روزه آنها شروع می شود.

,

این پرورش دهنده شتر مرغ در رودیان شاهرود اظهار کرد: در رودیان فقط من هستم که به پرورش شتر مرغ اقدام کرده ام و پیش از این 60 قطعه شتر مرغ داشتم اما الآن 30 قطعه دارم.

,

شتر مرغ ها را می فروشم تا پول خوراکشان را تامین کنم

, شتر مرغ ها را می فروشم تا پول خوراکشان را تامین کنم , شتر مرغ ها را می فروشم تا پول خوراکشان را تامین کنم ,

وی علت کاهش شتر مرغ هایش را نداشتن سرمایه کافی برای هزینه کرد نگهداری و خوراک شتر مرغ هایش عنوان کرد و گفت: خوراک شتر مرغ ها بسیار گران است و هرگاه که برای تامین خوراک پول کم می آورم یکی دو شتر مرغ را می فروشم و یا ذبح می کنم و گوشت و پوست آن را به فروش می رسانم تا هزینه مورد نیاز تامین شود.

,

عرب عامری قیمت هر کیلو خوراک مخصوص شتر مرغ را با توجه به کیفیت خوراک از 1400 تا دو هزار تومان بیان کرد و افزود: هر شتر مرغ بالغ روزانه بین 2 و نیم تا 5 کیلو خوراک می خورد.

,

فعال عرصه تولیدی، ادامه داد: خوراک شترمرغ ها یک خوراک مخصوص آردی و تهیه شده از پودر ذرت، گندم ، جو و سبوس است که اگر خوراک خوبی به جوجه شتر مرغ ها داده شود رشد خوبی داشته و یک جوجه یک کیلو و نیم در عرض 3 ماه 15 کیلو می شود اما اگر خوراک ضعیف بدهیم اینها رشدشان خیلی کم است.

,

عرب عامری که هدف گذاری اش در این کار جوجه گیری است بیان کرد: 30 قطعه شتر مرغ را نگه داشتم و همین تعداد برای جوجه گیری کافی است تا در اسفند ماه که به تخم گذاری نطفه دار رسیدند، تخم ها را با استفاده از دستگاه جوجه کشی به جوجه تبدیل نمایم.

,

هر شتر مرغ حدود 100 کیلو گرم است

, هر شتر مرغ حدود 100 کیلو گرم است , هر شتر مرغ حدود 100 کیلو گرم است ,

وی شتر مرغ های نر که تخم گذار نمی شوند را برای کشتار مناسب دانست و اضافه کرد: جوجه های نر بعد از 9 تا 11 ماه وزن خوبی پیدا می کنند و بین 80 تا 100 کیلو گرم می رسند که برای کشتار زمان مناسبی است.  

,

این پرورش دهنده شتر مرغ با اشاره به استقبال خوب مردم شاهرود از گوشت شتر مرغ و بازار خوب آن تصریح کرد: گوشت شتر مرغ کیلویی 35 هزار تومان است و خاصیت آن هم امگا 3 فراوان دارد و با توجه به پایین بودن چربی و کلسترول آن برای افرادی که بیماری چربی دارند خیلی مناسب است.

,

عرب عامری ادامه داد: پوست شتر مرغ هم در صنعت چرم بسیار کاربرد دارد و قیمت آن در سال گذشته هر قطعه 200 هزار تومان بود اما امسال چه دلیلی دارد قیمت آن بسیار کاهش یافته و 80 هزار تومان شده است.

,

وی کاربرد پر شتر مرغ را هم در تزیینات مناسب دانست و گفت: روغن شتر مرغ هم خواص فراوان دارد که خودم شتر مرغ ها را کشتار کرده و به صورت محلی روغن آن را می گیرم و به فروش می رسانم.

,

تخم شترمرغ غذای 10 الی 15 نفر است

, تخم شترمرغ غذای 10 الی 15 نفر است , تخم شترمرغ غذای 10 الی 15 نفر است ,

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه از تخم شتر مرغ زیاد استقبال نمی شود، افزود: بیشتر افرادی که این تخم ها را می خرند از روی کنجکاوی است چرا که تخم شتر مرغ ها یک کیلو تا دو کیلو وزن دارد و 15 الی 20 نفر را سیر می کند و قیمت آن هم 10-12 هزار تومان است که هر کسی آن را نمی خرند.

,

عرب عامری اضافه کرد: تخم بدون نطفه را خوراکی می کنند و تخم نطفه دار آن که به قیمت 130 هزار تا  150 هزار تومان است را برای جوجه گیری استفاده می کنند که بیشتر تخم شتر مرغ ها کاربرد جوجه کیری دارد.

,

وی با اشاره به نحوه جوجه گیری این تخم ها بیان کرد: تخم های نطفه دار را تاریخ زده و در دستگاه مخصوص جوجه کشی قرار می دهند که با فراهم کردن شرایط 42 روز طول می کشد تا تبدیل به جوجه شوند.

,

پرورش دهنده شتر مرغ زمان رسیدن به هدف گذاری خود در مولد شدن شتر مرغ ها را در اسفند ماه 94 بیان کرد و گفت: شتر مرغ هایی که دارم از مهر ماه شروع به تخم گذاری می کنند اما با توجه به فصل سرما تخم گذاری آنها زیاد نیست و بدون نطفه و برای مصرف خوراکی است.

,

عرب عامری اضافه کرد: در اسفندماه که شتر مرغ ها تخم های نطفه دار می گذارند به هدف مورد نظرم دست پیدا می کنم و تخم ها را در دستگاه جوجه کشی 134 تایی که به قیمت 15 میلیون تومان خریداری کرده ام قرار می دهم و بعد 42 روز تبدیل به جوجه می شوند  که برای فروش جوجه ها اقدام می کنم.

,

هیچ نهادی حمایت نمی کنند  

, هیچ نهادی حمایت نمی کنند  , هیچ نهادی حمایت نمی کنند  ,

وی عمر شتر مرغ ها را 70 سال بیان کرد و افزود: متاسفانه برای ورود به این کار از هیچ کجا حمایت نشدم و آموزش های لازم را از طریق کتاب های مختلف و اینترنت دریافت کردم و البته تمام فعالیت ها را خودم به تنهایی انجام می دهم.

,

فعال عرصه تولیدی تصریح کرد: در ابتدای ورود به این کار در شهرهای مختلف چندین مزرعه رفتم که از آنها کمک و اطلاعات دریافت نمایم اما اصلا هیچ کمک و راهنمایی نکردند و حتی اجازه ورود به مزرعه شان را هم ندادند و شاید به عنوان یک رقیب که اگر وارد این کار شوم باعث کسادی و راکد شدن کارشان خواهم شد به نوعی دست به سرم می کردند.

,

پرورش دهنده شتر مرغ  با گلایه از عدم حمایت مسئولین در این امر اظهار کرد: برای دریافت وام به جهاد کشاورزی اقدام کردم اما هیچ حمایتی نکرده و گفتند از سال 90 هیچ وامی دولت به ما نداده که به شما بدهیم.

,

عرب عامری از حمایت بسیج سازندگی در این زمینه هم خبر داد و گفت: بسیج با طرح توجیهی که من داشتم با پرداخت 30 میلیون تومان وام اقتصاد مقاومتی موافقت کردند اما چون شرایط بازپرداخت برایم فراهم نبود نتوانستم این 30 میلیون تومان را دریافت کنم و آن را به وام 5 میلیونی تغییر دادم و 5 میلیون تومان دریافت کردم.

,

وی اضافه کرد: البته مجزا از این 5 میلیون تومانی که گرفتم بسیج سازندگی گفتند هر ساله وام های بلاعوض می آید که برای طرح های نمونه پرداخت می کنیم و با توجه به اینکه طرح شما جزو نمونه ها و طرح خوب و آینده دار است  اگر بودجه بیاید این وام را به شما می دهیم اما هنوز بعد از گذشت 6 ماه در این خصوص اقدامی نداشتند.

,

به دلیل نبود سرمایه کافی بسیاری از شرایط نگهداری شتر مرغ را نمی توانم فراهم کنم  

, به دلیل نبود سرمایه کافی بسیاری از شرایط نگهداری شتر مرغ را نمی توانم فراهم کنم  , به دلیل نبود سرمایه کافی بسیاری از شرایط نگهداری شتر مرغ را نمی توانم فراهم کنم  ,

پرورش دهنده شتر مرغ، به سختی کار خود و نبود سرمایه و فراهم نبودن بسیاری از امکانات اشاره کرد و افزود: مزرعه شتر مرغ من حدود هزار متر و استیجاری با سالنی حدود 50 متر و یک سالن کوچکتر دیگر هست که این سالن ها فقط برای جوجه ریزی است و وقتی شتر مرغ ها بزرگ و بالغ شدند فضای مسقفی برای آنها که شب را بگذرانند ندارم و البته خیلی از شریط به دلیل کمبود سرمایه برایم فراهم نیست.

,

عرب عامری خاطر نشان کرد: مهمترین مشکلی که ما و همه دامداران با آن دست و پنجه نرم می کنیم قیمت بالای خوراک است که واقعا قیمت بالای آن کمر شکن است زیرا ما خوراک را به صورت کاملا آزاد تهیه می کنیم و دولت و جهاد کشاورزی هیچ حمایتی نمی کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه