اخبار داغ

یک روز در بازار طلافروشان؛

چشمک طلاهای پشت ویترین و شیب ملایم قیمت‌ها/ نحوه محاسبه قیمت نهایی طلا

چشمک طلاهای پشت ویترین و شیب ملایم قیمت‌ها/ نحوه محاسبه قیمت نهایی طلا
علی رغم اغواکنندگی طلاهای پشت ویترین و کاهش نسبی قیمت طلا نسبت به ماه‌های گذشته، فروش این فلز گرانبها در بازار قزوین کاهش یافته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح قزوین، ما آدمیان‌ از گذشته‌های‌ دور علاقه‌ زیادی‌ به‌ فلز زرد رنگ‌ و درخشان‌ طلا داشته‌ ایم، معابد و مجسمه‌های‌ خدایان‌ و الهه‌ها غالباً با طلا زینت‌ داده‌ می‌شد و شاهان‌ و سلاطین‌ نیز اهمیّت‌ خاصّی‌ برای‌ طلا قائل‌ بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

هم اکنون آفریقای‌ جنوبی‌، روسیه‌، استرالیا، کانادا و ایالات‌ متحده‌ آمریکا بزرگترین‌ تولیدکننده‌های‌ طلای‌ جهان‌اند.

,

این فلز گرانبها به دلیل کمیاب بودن، درخشندگی چشمگیر و تغییرناپذیری در برابر عوامل طبیعی داری ارزش اقتصادی بسیاری بالایی در میان سایر فلزات است و از گذشته‌های دور به عنوان کالایی ارزشمند در دادو ستدها مورد استفاده قرار می گرفته است.

,

متاسفانه یا خوشبختانه امروزه طلا تبدیل به کالایی تجملی برای اثبات شأن اجتماعی در جامعه شده و انواع مختلف این فلز کمیاب در انواع و اشکال مختلف در گالری‌های لوکس طلافروشی به فروش می رسد.

,

IMG_3688

, IMG_3688, IMG_3688,

گاهی اجرت دریافتی از سوی سازندگان به مراتب بیشتر از وزن طلا می باشد و این مسئله حاکی از اشراف گرایی و چشم و هم چشمی‌هایی دارد که تنها موجود بروز مشکلاتی در خانواده‌ها خواهد شد.

,

همچنین آثار هنری بسیار ارزشمند و گرانبهائی که امروزه مــوزه‌های معتبر داخلی وخارجی ومجموعه‌های خصوصی کلکسیونرهای معروف دنیا رادر سراسر جهان زینت بخشیده است بیانگر این حقیقت می باشد که طلا وجواهرسازان ایرانی در ادوار مختلف تاریخی چه پیش از اسلام و چه بعد از آن در ساختن اشیاءتزئینی وزیور آلات گرانبها از مهارت خارق الـعاده ای برخوردار بوده اند.

,

همانطور که مشخص است طلا مدت زمان بسیار طولانی ارزش خود را حفظ کرده است و به عنوان یک سرمایه‌گذاری مشهود اغلب به صورت بخشی از یک سهام نگهداری می شود.

,

همانطور که مشهود است با اقبال عمومی مردم به خرید طلا، مسائل و مشکلاتی نیز در این روند به وجود آمده که و دغدغه‌هایی را برای طالبان این فلز گرانبها به وجود آورده است.

,

IMG_3691

, IMG_3691, IMG_3691,

در همین راستا خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، سری به بازار طلافروشان قزوین زده است و به گفتگو با مردمی که محو تماشای ویترین طلایی رنگ گالری‌های طلافروشی بوده‌اند، پرداخته است.

, صبح قزوین،,

خانم اسدی که با دختر خود مشغول تماشای حلقه‌های نامزدی بود به خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، گفت:قیمت طلا نسبت به اواسط سال کمتر شده است اما به نظر من هنوز قیمت‌ها بالاست و دختر من که قرار است به زودی ازدواج کند برای خرید طلا به مشکل برخورده است.

, صبح قزوین,

وی ادامه داد: دامادم کارگر ساده لباس فروشی است و توان مالی بالایی ندارد و تامین تمام مخارج عروسی نیز بر عهده خودش است، به همین خاطر با دخترم تصمیم گرفته‌اند که خرید طلا را به بعد از مراسم عروسی موکول کنند و فقط یک حلقه بخرند.

,

جمعی از مصاحبه‌شوندگان نیز به خبرنگار صبح قزوین، گفتند: قیمت یک طلای خاص مثلا انگشتر با یک طرح و مدل در مغازه‌های مختلف طلافروشی با قیمت‌های متفاوت ارائه می شود و هنگامی که دلیل آن را سوال می کنیم کیفیت و نوع شرکت سازنده را یکی از عوامل تفاوت قیمت‌ها می دانند اما واقعا تفاوتی وجود ندارد که قابل مشاهده باشد.

, صبح قزوین,

IMG_3687

, IMG_3687, IMG_3687,

آن‌ها ابراز کردند: حتی برخی از طلافروشان تفاوت قیمت را منکر می شوند و از مطرح شدن این موضوع ناراحت می شوند و دیگر حاضر به فروش طلا نمی شوند.

,

خانم ۳۰ ساله‌ای که به تنهایی مشغول تماشای ویترین گالری‌های طلافروشی بود، گفت: چند ماه پیش همسرم به عنوان کادوی تولد انگشتری برایم خریده بود که کوچک بود، بعد از دو هفته به همان طلافروشی مراجعه کردیم اما فروشنده طلا را به عنوان طلای دست دوم از ما خریداری کرد و مبلغ بالایی از قیمت طلا کسر شد.

,

وی ادامه داد: نوع محاسبه قیمت طلا و ارزش افزوده‌ای که به آن تعلق می گیرد به چه شکل محاسبه است که هنگام خرید مبلغی را از همسرم دریافت کرده و هنگام فروش نیز این مبلغ را از قیمت درج شده در فاکتور فروش کسر کردند.

,

این خانم ادامه داد: سال گذشته نیز پس از خرید یک انگشتر متوجه شدم که فروشنده تقریبا ۴۰ هزارتومان گرانفروشی کرده است اما واقعا نمی دانستم که برای پیگیری و طرح شکایت و دریافت پاسخ سوالاتم باید به کجا مراجعه کنم.

,

IMG_3689

, IMG_3689, IMG_3689,

خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، به سراغ خانواده‌ای رفته که مشخص است با عروس و داماد خود برای خرید قبل از ازدواج به بازار آمده‌اند، آقا داماد که پسری ۲۸ ساله بود با خوشحالی ابراز کرد: چند سالی است که مشغول به کار شده‌ام و پس انداز زیادی ندارم و قیمت‌ طلا بسیار بالاست اما خوشبختانه پدرم در تامین هزینه‌های ازدواج کمک می کنند.

, صبح قزوین,

وی ادامه داد: خوشبختانه همسرم توقع بالایی برای خرید طلا ندارد و با هم توافق کرده‌ایم که از بعد از ازدواج با فروش طلاهایش و هدایای عروسی و پس اندازی که داریم منزلی جداگانه خریداری کنیم و کاملا مستقل از خانواده‌ها زندگی کنیم.

,

یکی دیگر از خانم‌ها با بیان اینکه به شدت به طلا علاقمند است گفت: من بسیار به خرید طلا علاقه دارم و بعد از چند ماه باید تمام طلاهایم را عوض کنم و مدلی دیگر بخرم، به همین علت در هر خرید و تعویض چند صد هزارتومانی را متضرر می شوم.

,

IMG_3686

, IMG_3686, IMG_3686,

وی ادامه داد: به توصیه یکی از دوستانم قصد دارم از این بعد فقط طلاهای بدون اجرت را خریداری کنم تا کمتر ضرر کنم و در حال حاضر گوشواره‌ای بدون اجرت خریده‌ام که حدود ۱۵۰ هزار تومان با مدل مشابه آن متفاوت است.

,

آقای ۴۵ ساله‌ای که یکی از فروشندگان قدیمی طلا در بازار قزوین بود، گفت: چنانچه خریداری طلایی را به عنوان هدیه خریداری کند و پس از مدتی برای تعویض مدل یا سایز دوباره به ما مراجعه کند، ما طلا را بدون کسر هزینه‌های دیگر تعویض می کنیم و گاها تا چند هفته پس از فروش طلا نیز این کار را انجام داده‌ایم.

,

 

,

وی ادامه داد: طلای خریداری شده به شرط استفاده نکردن تعویض می شود و اگر استفاده شده باشد به عنوان طلای کارکرده تلقی می شود زیرا ما دوباره باید آن طلا را بفروشیم و نمی توانیم مدیون مردم باشیم.

,

جمعی دیگر از فروشندگان طلا در خصوص نحوه محاسبه اجرت طلا بیان کردند: اجرت دریافتی بستگی به مدت زمان و وقتی که برای طراحی طلا صرف شده، دارد و هرچه مدل و طرح طلا بیشتر کار برده باشد قیمت آن نیز بالاتر خواهد رفت.

,

IMG_3684

, IMG_3684, IMG_3684,

این فروشندگان در خصوص دلیل تفاوت قیمت یک قطعه طلا با کیفیت و مدلی مشابه در گالری‌های مختلف، افزودند: قیمت طلا باید در تمام مغازه‌های طلافروشی به یک میزان باشد اما گاها دیده شده که برخی گالری‌های طلافروشی طلا را با مقداری تفاوت به خریداران می فروشند.

,

آنان تاکید کردند: با توجه به کاهش قیمت طلا نسبت به ماه‌های اخیر فروش طلا کاهش چشمگیری داشته و مردم فقط مدتی را پشت ویترین به تماشای طلا می پردازند و می روند.

,

در گفتگوهایی که با مردم صورت گرفت، مشخص شد که آنان سوالا ت بسیاری از نحوه محاسبه قیمت نهایی طلا و نحوه برخورد با متخلفین دارند، در همین خصوص خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، با محمد فرج‌زاده رئیس صنف طلافروشان استان قزوین به گفتگو پرداخته است.

, صبح قزوین,

فرج‌زاده در خصوص علت تفاوت اجرت طلا در طرح‌های متفاوت، گفت: اجرت دریافتی طلافروشان با توجه به سبک، نوع جنس و کیفیت ساخت طلا از ۵ هزار تومان تا بیشتر از ۵۰ هزارتومان متغیر است.

,

IMG_3680

, IMG_3680, IMG_3680,

وی با اشاره به نظارت‌های جدی صنف طلافروشان، بیان کرد: چنانچه فردی شکایتی بابت هزینه پرداختی به طلافروشی را داشته باشد کارشناسان این مجموعه نوع، کیفیت و جنس طلا را مورد بررسی قرار می دهند و اگر گران‌فروشی طلافروش مشخص شود واحد مربوطه به سازمان بازرسی و تعزیرات ارجاع داده خواهد شد.

,

این مسئول با بیان مثالی در خصوص تفاوت اجرتِ ساخت در طلاهای مختلف، عنوان کرد: به عنوان مثال ممکن است اجرت ساخت یک حلقه برلیان ۱۵۰ هزار تومان باشد اما اجرت ساخت یک حلقه ساده فقط ۵ هزار تومان باشد.

,

فرج‌زاده با یادآوری این مسئله که مبلغ ارزش افزوده طلا ۸ درصد است، تصریح کرد: قیمت نهایی طلا برای خریدار از طریق فرمول “قیمت هر گرم طلا + اجرت ساخت بسته به کیفیت و نوع کالا + ۷ درصد سود × وزن طلا = مبلغ کل × ۸ درصد ارزش افزوده” به دست می آید.

,

وی در خصوص تعویض طلای خریداری شده، تشریح کرد: خریداران طلا می توانند ظرف مدت ۴۸ ساعت از زمان خرید طلا اقدام به معامله پایاپای برای تعویض طلا با طلافروشی که جنس مورد نظر را از آن خریداری کرده‌اند کنند.

,

IMG_3688

, IMG_3688, IMG_3688,

رئیس صنف طلافروشان استان قزوین، افزود: چنانچه خریداران ظرف مدت ۴۸ ساعت به هر دلیلی اقدام به تعویض طلای مورد نکنند در واقع دیگر شرایط معامله، پایاپای در نظر گرفته نمی شود و فروشنده کالای مورد نظر را به عنوان طلای دست دوم خریداری خواهد کرد.

,

فرج‌زاده با اشاره به نظارت‌های سالیانه از واحدهای طلافروشی، گفت: همکاران بنده سالیانه ۵۰۰ مرتبه به شکل سرزده واحدهای طلافروشی را مورد بازرسی و نظارت قرار می دهند و نوع جنس و فاکتورهای کلیه طلافروشی‌ها را بررسی می کنند.

,

وی با بیان اینکه از نظر بررسی عیارسنجی و نظام کاری رتبه خوبی را دارا می باشیم، تصریح کرد: در گذشته گاها دیده می شد که عیار طلاهایی با عیارهای متفاوت ۱۵، ۱۸ و غیره در بازار عرضه می شد اما در حال حاضر با بازرسی‌های انجام شده مشخص شده که تمام طلاهای موجود در بازار ۱۸ عیار هستند.

,

IMG_3691 این مسئول به پیگیری جدی صنف طلافروشان نسبت به شکایت همشهریان از واحدهای متخلف اشاره و تاکید کرد: چنانچه در بررسی بازرسان یا شکایت همشهریان مشخص شود که واحد طلافروشی مرتکب تخلف شده است قطعا پرونده تکمیل شده به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع داده خواهد شد.

, IMG_3691, IMG_3691,

فرج‌زاده در خاتمه افزود: در صورتی که برای ۳ قبض از یک طلافروشی پرونده تشکیل شود پروانه کسب واحد متخلف باطل خواهد شد.

,

نکته قابل ذکر این است که طلا از گذشته‌های بسیار دور، به دلایلی که ذکر شد به عنوان مهمترین استاندارد پولی جهان مطرح بوده و بیشترین مورد مصرف آن در ساخت سکه و شمش طلا به عنوان ذخایر پولی بین‌المللی است.

,

باستان شناسان عقیده دارند که در ایران طلا از هزاره ی سوم قبل از میلاد مورد استفاده قرار گرفته و از آن اشیاء زینتی درست می کرده اند.

,

فلز طلا به عنوان یک سرمایه ملی و پشتوانه اقتصادی کشور مطرح می‌باشد و با بهره‌گیری از هنر ایرانی در این کالای گرانبها می توان در دنیا همچون عرصه‌های دیگر هنری خوش بدرخشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه