اخبار داغ

یادداشت:

ماه رجب، فرصت پرواز به سوی خدا

ماه رجب، فرصت پرواز به سوی خدا
ماه رجب، ماهی است که در بسیاری از احادیث و روایات بر فضیلت‌های بی‌شمارش تأکید شده است. این ماه، نعمت بزرگی است که باید از آن بهره فراوان ببریم و نگذاریم شب‌ها و روزهایش، با غفلت سپری شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری گرمه: ماه رجب، ماهی است که در بسیاری از احادیث و روایات بر فضیلت‌های بی‌شمارش تأکید شده است. این ماه، نعمت بزرگی است که باید از آن بهره فراوان ببریم و نگذاریم شب‌ها و روزهایش، با غفلت سپری شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , پایگاه خبری گرمه,

عبادت و نیایش، نماز و روزه، دعا و صلوات و سرانجام به یاد خدا بودن و ذکر در این ماه خجسته، لذتی دیگر دارد. چه بسیار در احادیث و روایات که از این ماه به‌عنوان زمینه آمادگی برای ماه‌های شعبان و رمضان یاد شده است. هر چند شب اول ماه رجب گذشته، اما به بهانه روز اول این ماه پربرکت نگاهی داریم بر فضیلت‌های این ماه و اعمالی که انجام آن توصیه شده است.

,

رجب نامی بهشتی

,

«رجب» نامی بهشتی است، نام نَهرى در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‌تر است از این نظر هر که خود را از گناهان پاک کند و از فواید این ماه بهره‌مند شود همانند آن نهر، جان و روح خود را پاک و مطهر ساخته است. آغاز ماه رجب در حقیقت نویدبخش تولد و زندگی دوباره برای عاشقان معبود است ماهی که فصل جدیدی را در کتاب زندگی کسانی که به دنبال معشوق واقعی هستند، باز می‌کند. فرشتگان در این ماه به شور و شادی می‌پردازند و درباره مؤمنانی که حقیقت ماه رجب را دریافته‌اند، این‌گونه می‌گویند: «خوشا به حال رجبیون، خوشا به حال آنان که والایی ماه رجب را دریافته‌اند، خوشا به حال آنان که از برکت ماه رجب نصیبی اندوخته‌اند».

,

یک ماه برای پاک شدن از گناه

,

* ماه رجب، ماه پاک شدن از گناهان و ماه رحمت الهی است. بیشتر اعمال و روایاتی که برای این ماه نقل شده است بر این مسئله تأکید دارند. رجب، ماهی است که پیامبر اسلام (ص) در آن مأمور شد تا خوبی‌ها را تکمیل کند و آیینی بیاورد که برای همیشه تاریخ، انسان‌ها را راهنما باشد. مبعوث رجب، درباره فضیلت‌های آن می‌فرماید: «رجب، ماهِ نزول رحمت الهی است و خداوند در این ماه، رحمت خود را بر بندگان خویش فرومی‌ریزد.» و در کلام زیبای دیگری می‌فرماید: «در بهشت قصری است که غیر از روزه‌داران ماه رجب؛ کسی وارد آن نمی‌شود». و بدین ترتیب، حضرت لزوم توجه بیشتر به این ماه و تفاوت قائل شدن بین رجب و دیگر ماه‌ها را متذکر می‌شود و بر پیروان ایشان است که این ماه را، چونان فرصتی طلایی غنیمت بشمارند و در حفظ حرمت و بهره‌مندی از آن کوشا باشند.

,

* ماه رجب، زمینه‌ای مناسب برای نزدیک شدن به خداست. امام موسی کاظم علیه‌السلام در خصوص ماه رجب به امتیازی که خداوند در این ماه برای انسان‌ها به‌منظور روی آوردن به نیکی و پاک کردن سیاهی‌ها داده است، اشاره کرده و می‌فرمایند: «رجب، ماه بزرگی است که خداوند نیکی‌ها را در آن دوچندان پاداش می‌دهد.»

,

* رجب ماه عذرخواهی از خداوند یکتاست. از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: «رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است. رجب را اصَبّ می‌گویند؛ چون رحمت خداوند در این ماه بر امت من بسیار ریخته می‌شود. پس بسیار بگویید: استغفرالله و اسئله التَوبَة؛ یعنی از خداوند به خاطر کارهای بدم پوزش می‌طلبم و از او فرصت بازگشت می‌خواهم.»

,

رجب فرصتی برای دعا

,

مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، استاد بزرگ اخلاق و عرفان، در کتاب شریف و ارجمند المراقبات درباره دلایل شرافت ماه رجب، می‌نویسد: «ماه رجب، یکی از ماه‌های حرام است و از اوقات دعاست. [این ماه] حتی در زمان جاهلیت نیز به این مطلب مشهور بوده و مردم آن زمان منتظر این ماه بودند تا در آن دعا کنند. هم‌چنین این ماه، ماهِ امیرالمؤمنین (ع) است، چنان چه طبق روایات شعبان ماهِ رسول خدا (ص) و رمضان ماه خدای متعال است». ایشان همچنین همه سالکان راه حق را بر مواظبت این ماه و به‌جا آوردن اعمال مخصوص آن توصیه می‌کنند.

,

مناسبت‌های ماه رجب

,

ماه رجب، از ماه‌های بزرگی است که طلوع سه امام معصوم، امام علی (ع)، امام محمدباقر (ع) و امام جواد (ع) را در آن شاهدیم و شروع بزرگ‌ترین جنبش تاریخ بشری، یعنی برانگیخته شدن پیام‌آور مهر و محبت، حضرت محمد مصطفی (ص) برای هدایت و سعادت انسان‌ها، در آن اتفاق افتاده است. یاد و نام پیشوایان شهید این ماه، حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام و امام هادی علیه‌السلام و نیز درگذشت پیام‌آور کربلا، زینب کبری علیها السلام گرمی بخش دل‌های مؤمنان است. شب جمعه اول ماه رجب شب لیلة الرَغائب است که به شب آرزوها معروف است و آداب و اعمال مخصوص به خودش را دارد. از 13 رجب تا 15 رجب اصطلاحاً ایام البیض است که اعتکاف رجبیه در این ایام برگزار می‌شود که فرصت خوب و مغتنمی برای درک این ماه است. 27 رجب هم همان‌طور که گفته شد مبعث است و اعمال ویژه‌ای برای شب و روز آن آمده است.

,

برخی اعمال مستحبی رجب

,

ماه رجب، ماه آمادگی برای حضور در مهمانی خداوند است و برنامه‌های پیشنهادی اسلام در این ماه، همه نوعی تمرین و کسب آمادگی است؛ برنامه‌هایی مثل روزه گرفتن به هر میزان که ممکن باشد، مداومت بر ذکر «لااله الا الله »، خواندن بعضی دعاهای مخصوص بعد از هر نماز، به‌جا آوردن عمره مفرده، زیارت حضرت رسول (ص)، امیر مؤمنان (ع)، امام حسین (ع) و امام رضا (ع) و نیز شرکت در مراسم معنوی اعتکاف که می‌تواند انسان را برای تقویت بنیه معنوی یاری رساند. از اعمال مهم و ارزشمند ماه رجب، خواندن اذکار و دعاهایی است که از سوی معصومان روایت شده است در این ماه، خواندن دعای «یامَنْ اَرْجُوْهُ لِکُلِّ خَیْرٍ» بعد از هر نماز توصیه شده است و دعای مخصوص ماه رجب که از دعاهای کوتاه ولی عمیق و پرمعنا است.

,

این دعا را امام صادق علیه‌السلام به پیروان خود آموختند تا در ماه رجب در هر روز و شب و در پی هر نماز آن را زمزمه کنند. «ای کسی که همه خوبی‌ها را از او امید دارم و می‌دانم که از ناحیه او هیچ بدی نخواهد رسید. ای کسی که عطای بسیار در مقابل بهای اندک می‌دهی. ای کسی که آنچه از او می‌خواهند و نمی‌خواهند و حتی نمی‌دانند به مردمان از روی رحمت و مهربانی عطا می‌کند و می‌بخشد. با خواستن من از درگاه تو، تمام خیر و خوبی دنیا و آخرت را بر من ارزانی دار و تمام بدی‌های آن دو سرا را از من دورنما؛ که هرقدر هم عطا کنی، چیزی از تو کم نخواهد شد و از فضل خود، لطف و کرمت را بر من افزون نما. ای صاحب بزرگی و کرامت، ای مالک نعمت‌ها و صاحب بخشش، ای کسی که بر بندگان منّت داری و لطف، رویم را بر آتش جهنم حرام گردان».

,

انتهای پیام/ر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه