اخبار داغ

چرا مرکزی برای نرخ گذاری قطعی در زعفران وجود ندارد

افزایش قیمت زعفران سودی که به جیب دلالان می‌رود

افزایش قیمت زعفران سودی که به جیب دلالان می‌رود
این روزها در حالی قیمت زعفران افزایش می یابد که به قول فروشندگان، علاوه بر افزایش تقاضا، دلال بازی‌ها و تقاضا برای صادرات به این افزایش قیمت ها دامن زده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خاورستان، زعفران، محصولی ارزشمند و بومی خراسان جنوبی است و مردم این دیار کویری و خشک سالها است که با این گیاه پیوندی دیرینه دارند اما این روزها طلای سرخ این استان، در دست دلالانی است که تنها به سود و منفعت خود می اندیشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, ،,

چند روزی است که قیمت زعفران رو به افزایش گذاشته است اما کشاورز از این سود همیشه بی نصیب بوده است این دلالان و واسطه ها هستند که جیبشان را از این سودها پر می کنند.

,

علاوه بر این، سود اصلی و ارزش افزوده قابل توجه تر به جیب خارجی‌هایی چون امارات و اسپانیا می رود که با کمی تغییر بسته بندی و زدن برند اسپانیایی آن را به نام خود و به قیمت بالا به بازار دنیا عرضه می‌کنند.

,

کریم رضایی، این زعفران کار خراسان‌جنوبی متولد سال 1342 از شهرستان فردوس است و از سال 67 به کار کشاورزی و زعفرانکاری مشغول بوده و رضایت خدا را همیشه مدنظر قرار داده است.

,

کریم رضایی، کشاورز و زعفران کار فردوسی به خبرنگار خاورستان، گفت: پیاز زعفران را در سطح زیرکشتی به مساحت 4 هکتار کاشت می‌کنیم؛ که از این مقدار، 4 تن برداشت داریم.

, کریم رضایی، کشاورز و زعفران کار فردوسی , کریم رضایی، کشاورز و زعفران کار فردوسی , خبرنگار خاورستان, خبرنگار , خاورستان, خاورستان, ،, ،,

وی با بیان این‌که بهترین برداشت محصول مربوط به سن 4 یا 5 زمین است؛ گفت: زمینی که در سال اول در آن زعفران کاشت می شود؛ برداشت زیادی نخواهد داشت و همچنین زمین 10 ساله و پیر دیگر آن کارایی اولیه را ندارد.

,

زعفران کار فردوسی ادامه داد: از 4 هکتار زمین کاشت شده، یک هکتار در سن 3 یا 4، یک هکتار در سن 10 سال و یک هکتار 2 ساله است.

,

رضایی یادآور شد: در سال گذشته درآمدی بالغ بر 70 یا 80 میلیون تومان از 4 تن زعفران حاصل شد که نسبت به  سالهای قبل از آن بسیار کاهش پیدا کرده است.

,

وی با بیان این‌که زعفران محصول کم آبی است اما نیاز به آب هم دارد؛ گفت: با توجه به میزان بارندگی، مقدار آب مورد نیاز زعفران را تعیین می‌کنیم و در صورت کم بودن میزان بارندگی، زمین به مقدار 7 بار به آب نیاز دارد.

,

زعفران کار فردوسی کمبود امکانات را از جمله مسائل گریبانگیر کشاورزان دانست و افزود: در صورت وجود امکانات و اعتبارات، می‌توانیم برای رونق دادن محصول از روش‌های نوین آبیاری استفاده کنیم و هم اکنون از روش غرقابی، برای آبیاری زمین‌ها استفاده می‌شود.

,

رضایی اضافه کرد: چنانچه دولت با توجه به خشکسالی‌های اخیر، همکاری لازم را با دادن وام بلاعوض برای نوین کردن آبیاری و خریداری را بصورت مستقیم انجام دهد؛ این محصول رونق خوبی خواهد داشت.

, چنانچه دولت با توجه به خشکسالی‌های اخیر، همکاری لازم را با دادن وام بلاعوض برای نوین کردن آبیاری و خریداری را بصورت مستقیم انجام دهد؛ این محصول رونق خوبی خواهد داشت.,

وی تامین استخر ذخیره آب برای این محصول را از دیگر موارد درخواستی خود از مسئولین عنوان کرد و افزود: با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی، استخرهای ذخیره آب تا حدودی می‌تواند مشکل تامین آب این محصول را در زمستان حل کند.

, وی تامین استخر ذخیره آب برای این محصول را از دیگر موارد درخواستی خود از مسئولین عنوان کرد و افزود: با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی، استخرهای ذخیره آب تا حدودی می‌تواند مشکل تامین آب این محصول را در زمستان حل کند., وی تامین استخر ذخیره آب برای این محصول را از دیگر موارد درخواستی خود از مسئولین عنوان کرد و افزود: با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی، استخرهای ذخیره آب تا حدودی می‌تواند مشکل تامین آب این محصول را در زمستان حل کند.,

زعفران کار فردوسی با بیان این‌که پولی که به جیب کشاورز می‌رود به اندازه دسترنج و هزینه‌های وی نیست؛ خاطرنشان کرد: بهای این طلای سرخ با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت بازرگانی آن به جیب کشاورز می‌رود چراکه کیلویی 4 میلیون و 500 هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود در حالی که این محصول در خارج از کشوربه قیمت چند برابر به فروش می‌رسد.

,

رضایی در خصوص قاچاق زعفران گفت: باید جهاد کشاورزی با همکاری نیروی انتظامی جلوی افراد سودجو را بگیرد که این محصول بومی به کشورهای افغانستان و چین منتقل نشود.

,

وی عامل اصلی فروش این محصول با برندهای اسپانیایی در کشورهای دیگر با قیمت بسیار بالا، را وجود دلالان دانست و افزود: زعفران را باید خود دولت و جهاد از کشاورزان خریداری کند تا دست دلالان کوتاه شود.

,

زعفران کار فردوسی با تاکید بر اینکه مسوولان استان در بهداشت و بسته بندی محصولات به کشاورزان کمک کنند تا بتوانیم با برند خود خراسان جنوبی این محصول ارزشمند را به کشورهای دیگر صادر کنی، متذکر شد: چرا باید این محصول بومی توسط واسطه‌ها خریداری و سپس با برندهای دیگر در کشورهای مالزی و سپس اسپانیا صادر و به فروش برسد؟

, زعفران کار فردوسی با تاکید بر اینکه مسوولان استان در بهداشت و بسته بندی محصولات به کشاورزان کمک کنند تا بتوانیم با برند خود خراسان جنوبی این محصول ارزشمند را به کشورهای دیگر صادر کنی، متذکر شد: چرا باید این محصول بومی توسط واسطه‌ها خریداری و سپس با برندهای دیگر در کشورهای مالزی و سپس اسپانیا صادر و به فروش برسد؟, زعفران کار فردوسی با تاکید بر اینکه مسوولان استان در بهداشت و بسته بندی محصولات به کشاورزان کمک کنند تا بتوانیم با برند خود خراسان جنوبی این محصول ارزشمند را به کشورهای دیگر صادر کنی، متذکر شد: چرا باید این محصول بومی توسط واسطه‌ها خریداری و سپس با برندهای دیگر در کشورهای مالزی و سپس اسپانیا صادر و به فروش برسد؟,

رضایی گلایه کرد: در چند سال گذشته هیچ تعاونی محصول کشاورزان این منطقه را خریداری نکرده و تنها یک بار در 6 یا 7 سال گذشته تعاون روستایی جلو آمد و محصول ما را خریداری کرد در حالی که در این چند ساله اخیر همیشه دلالان با قیمت بسیار پایین محصول ما را خریداری می‌کنند.

,

وی زمین خوب، خاک رس،  بذر خوب حداقل با وزن 8 تا 10 گرم، دقت در کاشت و غیره را از موارد مورد نیاز برای کاشت محصول زعفران دانست و افزود: در سال گذشته محصول زعفران در کل کشور به دلیل کم آبی و خشکسالی کاهش پیدا کرد در حالی که میزان آب مورد نیاز زعفران بستگی به بارندگی دارد و حدوداً زعفران از 4 تا 7 بار آب می‌خواهد.

,

وی ادامه داد: این محصول در آخر شهریور و  اوایل مهرماه کاشت شده  و نیمه آبان و آذر برداشت می‌شود.

,

علی رغم این مشکلات کشاورز، این روزها شاهد گرانی محصول زعفران در استان هستیم که حتی این گرانی هم به جیب دلالان می رود.

,

مهدی بهلگردی، فروشنده خشکبار و زعفران بیرجندی در گفتگو با خبرنگار خاورستان،اظهار کرد: قیمت زعفران نسبت به هفته گذشته حدود 10 درصد افزایش پیدا کرده که هر مثقال زعفران دسته‌ای، از 22 هزار تومان به 24 هزار تومان و زعفران سر گل از 26 هزار به 28 تا 30 هزار تومان افزایش داشته است.

, مهدی بهلگردی، فروشنده خشکبار و زعفران بیرجندی, مهدی بهلگردی، فروشنده خشکبار و زعفران بیرجندی, خبرنگار خاورستان, خبرنگار , خاورستان, خاورستان, ،,

وی خاطرنشان کرد: افزاش تقاضا بیشتر از عرضه محصول بوده و این افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت شده است و نیز از طرف دیگر افزایش دلال بازی‌ها و افزایش تقاضا برای صادرات از دیگر مواردی بوده که به این قضیه دامن زده است.

, وی خاطرنشان کرد: افزاش تقاضا بیشتر از عرضه محصول بوده و این افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت شده است و نیز از طرف دیگر افزایش دلال بازی‌ها و افزایش تقاضا برای صادرات از دیگر مواردی بوده که به این قضیه دامن زده است., وی خاطرنشان کرد: افزاش تقاضا بیشتر از عرضه محصول بوده و این افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت شده است و نیز از طرف دیگر افزایش دلال بازی‌ها و افزایش تقاضا برای صادرات از دیگر مواردی بوده که به این قضیه دامن زده است.,

فروشنده خشکبار و زعفران بیرجندی با ابزار تاسف که از اینکه تعاونی خاصی برای خرید مستقیم زعفران نیست تا دست دلالان کوتاه شود؛ گفت: من زعفران مورد نیاز برای فروش را از کشاورز با 10 درصد زیر قیمت خریداری می‌کنم اما دلالان موجب کم رونق شدن این محصول شده‌اند.

,

بهلگردی با بیان این‌که مرکز نرخ گذاری قطعی برای زعفران وجود ندارد؛ گفت: نرخ‌ها بر اساس تقاضا و عرضه بوده و در صورت کم بودن عرضه و تقاضای زیاد افزایش صعودی قیمت طبیعی است و با توجه به اینکه در این دو ساله اخیر تولید زعفران به دلیل خشکسالی کم شده و قیمت آن نیز بالا رفته است.

, بهلگردی با بیان این‌که مرکز نرخ گذاری قطعی برای زعفران وجود ندارد؛ گفت: نرخ‌ها بر اساس تقاضا و عرضه بوده و در صورت کم بودن عرضه و تقاضای زیاد افزایش صعودی قیمت طبیعی است و با توجه به اینکه در این دو ساله اخیر تولید زعفران به دلیل خشکسالی کم شده و قیمت آن نیز بالا رفته است., بهلگردی با بیان این‌که مرکز نرخ گذاری قطعی برای زعفران وجود ندارد؛ گفت: نرخ‌ها بر اساس تقاضا و عرضه بوده و در صورت کم بودن عرضه و تقاضای زیاد افزایش صعودی قیمت طبیعی است و با توجه به اینکه در این دو ساله اخیر تولید زعفران به دلیل خشکسالی کم شده و قیمت آن نیز بالا رفته است.,

وی ادامه داد: قیمت یک کیلو زعفران در اول اردیبهشت ماه سال جاری 4 میلیون و 500 هزار تومان بوده که اکنون با یک ماه فاصله به 6 میلیون تومان رسیده است.

,

هاشم ولی پور مطلق، مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان،اظهار کرد: زعفران از گیاهان بومی ایران بوده که از دیرباز در مناطق مختلفی از ایران بخصوص در خراسان جنوبی کشت می‌شود.

, هاشم ولی پور مطلق، مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی , هاشم ولی پور مطلق، مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی,  خبرنگار خاورستان,  خبرنگار , خاورستان, خاورستان, ،, ،,

وی استفاده از بنه (پیاز) سالم و درشت، استفاده از کودهای آلی از قبیل کود حیوانی و کودهای بیولوژیک و محلول پاشی با عناصر میکرو، آبیاری به موقع و به میزان کافی، مبارزه با علفهای هرز و مبارزه با آفات و بیماری‌ها خصوصاً کنه پیاز (بنه) زعفران را از جمله نکات مهم در افزایش عملکرد این محصول استراتژیک دانست.

,

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی، در راستای رویکرد تولید محصول سالم، توصیه کرد: استفاده از کودهای آلی و زیستی در زراعت زعفران مدنظر قرار گرفته و تا حد امکان از کودهای شیمیایی استفاده نگردد.

,

ولی‌پور مطلق ادامه داد: کشاورزان به منظور کاهش آلودگی‌های میکروبی خصوصاً در زمان برداشت و پس از برداشت با استفاده از ظروف استاندارد و رعایت مسائل بهداشتی و نحوه صحیح خشکانیدن زعفران در جهت ارتقاء کیفی این محصول ارزشمند گام‌های بلندی را بردارند.

, ولی‌پور مطلق ادامه داد: کشاورزان به منظور کاهش آلودگی‌های میکروبی خصوصاً در زمان برداشت و پس از برداشت با استفاده از ظروف استاندارد و رعایت مسائل بهداشتی و نحوه صحیح خشکانیدن زعفران در جهت ارتقاء کیفی این محصول ارزشمند گام‌های بلندی را بردارند., ولی‌پور مطلق ادامه داد: کشاورزان به منظور کاهش آلودگی‌های میکروبی خصوصاً در زمان برداشت و پس از برداشت با استفاده از ظروف استاندارد و رعایت مسائل بهداشتی و نحوه صحیح خشکانیدن زعفران در جهت ارتقاء کیفی این محصول ارزشمند گام‌های بلندی را بردارند.,

وی یادآور شد: با توجه به اینکه محلول پاشی زعفران در اواخر بهمن و اوایل اسفند تاثیر زیادی بر روی افزایش کیفیت و افزایش تولید زعفران دارد به زعفران‌کاران توصیه می‌شود مزارع خود را با کودهای کامل شامل عناصر پرمصرف محلول پاشی کنند.

,

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که در سال گذشته 50 تن زعفران به میزان ارزش ریالی 180 میلیارد ریال از سطح زیرکشت 15 هزار و 250هکتار اراضی استان برداشت شده است؛ گفت: این میزان نسبت به سال 92 به میزان 5 درصد افزایش داشته است.

,

ولی‌پور مطلق ادامه داد: بیشترین سطح زیرکشت زعفران در استان مربوط به شهرستان قاینات با مساحت 4 هزار و 422هکتار و 13.8تن تولید است که خود استان در تولید، رتبه دوم و در کیفیت رتبه اول را دارا است.

,

وی با اشاره به این‌که هم اکنون 35 هزار و 830 بهره بردار در زمینه کشت زعفران مشغول به کارند؛ گفت: برداشت زعفران از نیمه دوم مهر ماه شروع و تا اوایل آذرماه ادامه می‌یابد.

, وی با اشاره به این‌که هم اکنون 35 هزار و 830 بهره بردار در زمینه کشت زعفران مشغول به کارند؛ گفت: برداشت زعفران از نیمه دوم مهر ماه شروع و تا اوایل آذرماه ادامه می‌یابد.,

حدود 95 درصد زعفران جهان توسط ایران تامین می شود

, حدود 95 درصد زعفران جهان توسط ایران تامین می شود, حدود , 95 , درصد زعفران جهان توسط ایران تامین می شود,

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی، اعطاء زمین، مجوز و تسهیلات در حد امکان به صنایع دسته بندی و فرآوری، ارائه تسهیلات مورد نیاز جهت احداث مزارع زعفران به متقاضیان، ارائه تسهیلات مورد نیاز در خصوص جوان‌سازی مزارع زعفران، برگزاری کارگاه‌های آموزشی به منظور ارتقاء دانش فنی بهره‌برداران، تهیه نشریه فنی زعفران برای زعفران‌کاران از جمله سیاست گذاری جهاد کشاورزی استان در راستای حمایت از کشاورزان و افزایش بهره‌ وری این محصول گفت دانست.

, مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی، اعطاء زمین، مجوز و تسهیلات در حد امکان به صنایع دسته بندی و فرآوری، ارائه تسهیلات مورد نیاز جهت احداث مزارع زعفران به متقاضیان، ارائه تسهیلات مورد نیاز در خصوص جوان‌سازی مزارع زعفران، برگزاری کارگاه‌های آموزشی به منظور ارتقاء دانش فنی بهره‌برداران، تهیه نشریه فنی زعفران برای زعفران‌کاران از جمله سیاست گذاری جهاد کشاورزی استان در راستای حمایت از کشاورزان و افزایش بهره‌ وری این محصول گفت دانست., مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی، اعطاء زمین، مجوز و تسهیلات در حد امکان به صنایع دسته بندی و فرآوری، ارائه تسهیلات مورد نیاز جهت احداث مزارع زعفران به متقاضیان، ارائه تسهیلات مورد نیاز در خصوص جوان‌سازی مزارع زعفران، برگزاری کارگاه‌های آموزشی به منظور ارتقاء دانش فنی بهره‌برداران، تهیه نشریه فنی زعفران برای زعفران‌کاران از جمله سیاست گذاری جهاد کشاورزی استان در راستای حمایت از کشاورزان و افزایش بهره‌ وری این محصول گفت دانست.,

ولی‌پور مطلق ادامه داد: از دیگر موارد سیاست گذاری‌های حمایتی جهاد استان، تهیه برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و آموزش در زمینه انتخاب زمین و مناطق مستعد کاشت، آماده سازی براساس اصول فنی، استفاده از بذر (پیاز) مرغوب و سالم و دارای وزن بالای 8 گرم به منظور کوتاه کردن زمان گلدهی، جوان سازی مزارع زعفران، تغذیه مناسب و استفاده از کودهای آلی از قبیل ورمی کمپوست و کود حیوانی پوسیده به میزان کافی با هدف افزایش درصد مواد آلی خاک، اصول و روش‌های صحیح برداشت، فرآوری و بسته بندی زعفران است.

,

وی مشکلات زعفران‌کاران خراسان جنوبی را خشکسالی‌های مکرر، کاهش دبی آب قنوات، کاهش کیفیت آب منابع آبی، آلودگی زعفران، تغییرات و نوسانات قیمت، نامنظم بودن صادرات در سال‌های مختلف برشمرد.

, وی مشکلات زعفران‌کاران خراسان جنوبی را خشکسالی‌های مکرر، کاهش دبی آب قنوات، کاهش کیفیت آب منابع آبی، آلودگی زعفران، تغییرات و نوسانات قیمت، نامنظم بودن صادرات در سال‌های مختلف برشمرد., وی مشکلات زعفران‌کاران خراسان جنوبی را خشکسالی‌های مکرر، کاهش دبی آب قنوات، کاهش کیفیت آب منابع آبی، آلودگی زعفران، تغییرات و نوسانات قیمت، نامنظم بودن صادرات در سال‌های مختلف برشمرد.,

طبق این گزارش علاوه بر مشکلات زعفران‌کاران مبنی بر خشکسالی و کمبود آب، ورود دلالان و قاچاق زعفران مشکلات معیشتی کشاورز را دوچندان می کند که برای حل این مشکلات نیاز است ستاد سامان دهی زعفران در استان تشکیل شود تا حداقل ارزش زعفران در استان سنجیده شده و یا معیاری برای قیمت گذاری این محصول باشد تا شاید بتوان از این طریق دست دلالان را از طلای سرخ در استان کوتاه کرد.

, طبق این گزارش علاوه بر مشکلات زعفران‌کاران مبنی بر خشکسالی و کمبود آب، ورود دلالان و قاچاق زعفران مشکلات معیشتی کشاورز را دوچندان می کند که برای حل این مشکلات نیاز است ستاد سامان دهی زعفران در استان تشکیل شود تا حداقل ارزش زعفران در استان سنجیده شده و یا معیاری برای قیمت گذاری این محصول باشد تا شاید بتوان از این طریق دست دلالان را از طلای سرخ در استان کوتاه کرد., طبق این گزارش علاوه بر مشکلات زعفران‌کاران مبنی بر خشکسالی و کمبود آب، ورود دلالان و قاچاق زعفران مشکلات معیشتی کشاورز را دوچندان می کند که برای حل این مشکلات نیاز است ستاد سامان دهی زعفران در استان تشکیل شود تا حداقل ارزش زعفران در استان سنجیده شده و یا معیاری برای قیمت گذاری این محصول باشد تا شاید بتوان از این طریق دست دلالان را از طلای سرخ در استان کوتاه کرد.,

انتهای پیام/ر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه