اخبار داغ

گزارشی از جلسه هم‎اندیشی و نقد و بررسی سریال پایتخت 4

نگاه غیرمازندرانی به سریال پایتخت داشته باشیم/نقی بیکار است و بیکاری هم معضل مازندران/هیچ فرهنگی با ساختار طنز قابل معرفی نیست

نگاه غیرمازندرانی به سریال پایتخت داشته باشیم/نقی بیکار است و بیکاری هم معضل مازندران/هیچ فرهنگی با ساختار طنز قابل معرفی نیست
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به آشنایی با نویسندگان سریال پایتخت، گفت: هیچ کدام از نویسندگان در مازندران زندگی نکرده‌اند و برای شناخت بیشتر استان باید مشاور رسانه ای و بومی داشته باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از خبرنگار بلاغ، پایتخت 1، 2 و 3 با کارگردانی سیروس مقدم و بازیگرانی چون محسن تنابنده، هما رامین فر، علیرضا خمسه و ... در استان های شمالی کشور ساخته و در شبکه ملی به نمایش درآمد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ, بلاغ,

هم‌اکنون نیز سریال پایتخت 4 درحال ساخت است؛ به همین دلیل جلسه هم‌اندیشی، نقد و بیان نظرات کارشناسان سینمایی و رسانه ای درباره سریال پایتخت ظهر امروز در محل سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزارشد.

* سازندگان سریال پایتخت 4 به نظرات منتقدان بی‎توجهی کردند

علیرضا سعیدی کیاسری با بیان اینکه سریال پایتخت از رسانه ملی پخش می‌شود، گفت: با توجه به سیاست های رسانه، مسلماً این سریال نیز براساس آن ساخته می‌شود.

کارشناس هنر و رسانه با اشاره به بی‌توجهی عوامل سازنده سریال پایتخت نسبت به نظرات منتقدان، افزود: در بخش هایی از سریال به‌صورت آگاهانه نسبت به ویژگی‌های مردم شهر ساری که مرکز انتقاد بوده است، قضاوت نادرست صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه عسکری محمدیان از شخصیت‌های برجسته ورزشی مازندران است، بیان کرد: متاسفانه در سریال پایتخت 3 به شخصیت این ورزشکار بی‌احترامی شده است، به‌صورتی که حتی گریم شخصیت اصلی "محسن تنابنده" نقش یک ورزشکار را در سریال بازی می‌کند، کاملاً شبیه عسکری محمدیان به نمایش درآمده است.

* سینما و تلویزیون یک هنر وارداتی است

هومن حکیمی نیز در ادامه جلسه با بیان اینکه ساخت سریال تلویزیونی برای مخاطب عام ما را ملزم به رعایت کهن الگوهایی می‌کند، گفت: با این موضوع که سریال پایتخت به‌خوبی نتوانسته از این الگوها استفاده کند، نظر موافق دارم.

این نقاد سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه تنها شخصیت‌پردازی ریما رامین‌فر مناسب بوده است، افزود: بقیه شخصیت‌ها به‌خوبی پردازش نشده‌اند که به‌دلیل ضعف فیلمنامه بوده است.

وی بیان کرد: سینما و تلویزیون یک هنر وارداتی است و با آداب و رسوم ما عجین نشده است.

حکیمی با بیان اینکه در کشوری زندگی می‌کنیم که به همه چیز انتقاد داریم، تصریح کرد: معمولاً وقتی نوبت به انتقاد خودمان می‌رسد، حالت دفاعی می‌گیریم.

این نقاد با اشاره به اینکه بالاخره سازندگان، سریال پایخت را در مازندران ساخته‌اند، اضافه کرد: به‌صورت زیبایی تیتراژ پایانی سری دوم سریال پایخت از شمال به جنوب و تلفیق موسیقی آن هدایت می‌شود.

* استفاده از نظرات مشاور برای ساخت سریال نیاز به بودجه مالی دارد

سیداحمد طاهرپور نیز بیان کرد: با ساخت سریال پایتخت 4 مخالفتی نداریم، باید اصلاحاتی در آن به‌وجود آید، گرفتاری اهالی رسانه از جای دیگری است و نداشتن بودجه مهم‌ترین آنها است.

وی گفت: رسانه هیچ تبلیغی برای ایران‌گردی، ترویج زبان و هنر کشور نکرده است.

این مدرس با بیان اینکه رسانه ملی برای ساخت سریال نیاز به مشاور دارد، افزود: مشاور نیز به بودجه نیازمند است، در حال حاضر به‌صورت ریز به سریال پایتخت نگریسته شده است و با توجه به معضلی که در فیلم‌سازی داریم، مسلماً دست تهیه‌کننده و کارگردان را می‌بندد.

طاهرپور ادامه داد: فیلم‌های طنز در ایران بسیار کم است و با توجه به اینکه جامعه ما افسرده است، خنداندن مردم اقدامی سخت است و باید از نگاه غیرمازندرانی به سریال پایتخت نگاه کرد.

وی با اشاره به اینکه سری نخست سریال پایتخت در علی‌آباد گرگان ساخته شده و موسیقی هم مربوط به همان منطقه است، گفت: سریال پایتخت، نخستین فیلمی بود که با موسیقی متن مازندرانی ساخته شد.

این مدرس گفت: لازم است تا نظرات عوامل و سازندگان سریال پایتخت نیز شنیده شود.

* یک سریال مازندرانی باید براساس آداب و سنن واقعی استان ساخته شود

زین‌العابدین درگاهی نیز با بیان اینکه هر سازنده‌ای که بودجه ملی برای ساخت سریال را ندارد، مجبور به فیلم‌سازی نیست، گفت: اگر سیروس مقدم توانایی ساخت سریالی در شأن فرهنگ استان مازندران را ندارد، نیازی به فیلم‌سازی نیست.

این مخاطب تلویزیونی با اشاره به اینکه وظیفه رسانه تحکیم بنیان دینی و اسلامی میان مردم است، افزود: متاسفانه پشتوانه فکری و علمی در این سریال دیده نمی‌شود.

درگاهی بیان کرد: همه ما زمانی که موسیقی مازندران از رسانه ملی پخش شود، خوشحال می‌شویم ولی در این سریال نمادی از فرهنگ مازندران وجود نداشت؛ حتی لباس، زبان نیز مازندرانی نبود.

وی افزود: در سریال پایتخت تنها هما رامین‌فر نقش یک شخصیت مدیر را بازی می‌کند که او هم مازندرانی نیست، بقیه ویژگی‌ها مانند؛ روابط خانوادگی دوستانه و پررنگ مربوط به کل ایران است نه فقط مازندران.

این مخاطب با طرح این سئوال که سریال پایتخت غیر از پرکردن وقت و لبخند غیرواقعی نتیجه‌ای دیگر داشت؟ اضافه کرد: درست است که مازندران نیز دارای ضعف و کاستی هایی است ولی کدام قسمت از سریال پایتخت به بیان آداب و رسوم و سنن واقعی مردم استان پرداخته است.

درگاهی خاطرنشان کرد: اگر سریالی برای مازندران ساخته می‌شود باید براساس روابط و ضوابط حاکم بر استان باشد.

* برای ساخت سریال پایتخت، راهکار مناسب بدهیم

محمود فرهادی نیز بیان کرد: همانطور که در سریال پایتخت دیدید، نقی یک فرد بیکار است و در حال حاضر بیکاری معضل استان مازندران است.

این دانشجوی دکترای جامعه شناسی افزود: این حقیقت که مازندران توانایی جذب سرمایه‌های فکری خود را ندارد، برکسی پوشیده نیست.

وی با اشاره به اینکه مسئولان و نمایندگان مجلس، واکنش های متفاوتی درباره سریال پایتخت نشان دادند که همین عاملی برای لطمه بیشتر به استان شد، گفت: پیش‌بینی من این است که در زمان پخش سریال پایتخت دوباره اظهارات متناقض از سوی مسئولان بیان می‌شود و اگر راهکار مناسب برای ساخت سریال مناسب داده نشود، برگزاری جلسه هم‌اندیشی فایده ای ندارد.

فریده یوسفی نیز با بیان اینکه سریال پایتخت لایه های پنهانی از زندگی مردم مازندران را به تصویر کشیده است، گفت: بیان واقعیت های جامعه درباره مردسالاری از ویژگی های این سریال است.

محمدرضا سلیمانی نیز با بیان اینکه پس از ساخت سری نخست سریال پایتخت باید جلسه هم‌اندیشی برگزار می‌شد، گفت: لازم است برآیند صحبت های جلسه هم‌اندیشی به گوش مردم برسد.

این کارشناس اجتماعی بر لزوم توجه بیشتر رسانه ملی نسبت به دغدغه های مردم تاکید کرد و افزود: آنها باید زمینه نقد و بررسی سریال را به وجود آورند نه اینکه صرفاً با نامه یک مسئول امنیتی این جلسه برگزار شود.

* جلسه نقد و بررسی سریال پایتخت هیچ تاثیری ندارد

عباس مهدوی نیز با بیان اینکه جلسه نقد و بررسی سریال پایتخت هیچ تاثیری ندارد، گفت: سریال در حال ساخت است وخیلی دیر به آن پرداخته شده است.

این کارشناس رسانه با اشاره به مطالبی که درباره سریال پایتخت و توجه بیشتر مسئولان فرهنگی به اطلاع‌رسانی پیرامون فرهنگ استان نوشته است، افزود: با توجه به اینکه سریال برای مردم ساخته شده است، نیازی به حضور مسئولان برای موافقت یا مخالفت نبود.

وی با انتقاد از استفاده نکردن از دستاوردهای فرهنگی استان مازندران، خاطرنشان کرد: برخی از رفتارهای نادرست در بین مردم استان هست که نیاز به اصلاح دارد.

آذر محمودی، مسئول اداره سینمای جوان ساری نیز با بیان اینکه رسانه 3 وظیفه اطلاع رسانی، آموزش و پژوهش را بر عهده دارد، گفت: بیان آسیب های اجتماعی نیز جزو وظایف رسانه است.

* بازتاب ملی سریال پایتخت به نفع مردم مازندران نبود

حسین اسلامی نیز با اشاره به اینکه سریال پایتخت، مردم استان مازندران را ساده لوح نشان می‌دهد، گفت: این سریال برای خنداندن مردم ایران، ولی با هزینه مردم مازندران ساخته شده است.

این پژوهشگر بیان کرد: هیچ فرهنگی با ساختار طنز قابل معرفی نیست و در سریال پایتخت، طنز به سوی هجو کشش دارد.

وی افزود: بازتاب ملی سریال پایتخت به نفع مردم مازندران نبود؛ درست است که همه استان‌ها نقاط قوت و ضعف دارند ولی در مجموع باید این سریال اصلاح شود.

* در صورت موافقت صدا و سیمای استان، جلسه نقد و بررسی پایتخت را برگزار می‌کنیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز با بیان اینکه یکی از عوامل سریال پایتخت به ساخت قسمت 50 این فیلم در استان اشاره کرده است، گفت: این موضوع نشان دهنده وجود نداشتن فضای باز برای تولیدات سریال تلویزیونی است.

احد جاودانی افزود: رسانه ملی نیز هر فیلمی که مورد اقبال عمومی قرار گیرد، پرمخاطب عنوان می‌کند، در ایام نوروز تنها سریال پایتخت مورد توجه مردم قرار گرفت و به همین دلیل برتر شناخته شد.

وی بیان کرد: سریال پایتخت نکات مثبت و منفی داشت و می‌توانستیم از آن برای معرفی استان سود ببریم.

جاودانی با اشاره به آشنایی با نویسندگان سریال پایتخت، خاطرنشان کرد: هیچ کدام از نویسندگان در مازندران زندگی نکرده‌اند و برای شناخت بیشتر استان باید مشاور رسانه ای و بومی داشته باشند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تصریح کرد: سریال پایتخت 4 در حال ساخت است و مطالب و نظرات بیان شده در این جلسه به صدا و سیمای استان و تهران ارسال می‌شود تا برای ساخت قسمت پنجم مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به هم زمانی سریال پایتخت 4 با انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: مسلماً افرادی سودجو از این سریال برای فریب اذهان عمومی و رأی گیری بیشتر استفاده می‌کنند که باید مورد توجه مسئولان و مردم قرار گیرد.

جاودانی گفت: در صورت موافقت صدا و سیمای استان، جلسه نقد و بررسی با همکاری آنها برگزار می‌کنیم.
,
,
,
, * سازندگان سریال پایتخت 4 به نظرات منتقدان بی‎توجهی کردند, * سازندگان سریال پایتخت 4 به نظرات منتقدان بی‎توجهی کردند,
,
,
,
,
,
,
,
, * سینما و تلویزیون یک هنر وارداتی است, * سینما و تلویزیون یک هنر وارداتی است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, * استفاده از نظرات مشاور برای ساخت سریال نیاز به بودجه مالی دارد, * استفاده از نظرات مشاور برای ساخت سریال نیاز به بودجه مالی دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, * یک سریال مازندرانی باید براساس آداب و سنن واقعی استان ساخته شود, * یک سریال مازندرانی باید براساس آداب و سنن واقعی استان ساخته شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, * برای ساخت سریال پایتخت، راهکار مناسب بدهیم, * برای ساخت سریال پایتخت، راهکار مناسب بدهیم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, * جلسه نقد و بررسی سریال پایتخت هیچ تاثیری ندارد, * جلسه نقد و بررسی سریال پایتخت هیچ تاثیری ندارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, * بازتاب ملی سریال پایتخت به نفع مردم مازندران نبود, * بازتاب ملی سریال پایتخت به نفع مردم مازندران نبود,
,
,
,
,
,
,
,
, * در صورت موافقت صدا و سیمای استان، جلسه نقد و بررسی پایتخت را برگزار می‌کنیم, * در صورت موافقت صدا و سیمای استان، جلسه نقد و بررسی پایتخت را برگزار می‌کنیم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه