اخبار داغ

استاد دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی:

افزایش حاشیه و سیاست زدگی دانشگاه عامل اصلی شیب کند توسعه علمی

افزایش حاشیه و سیاست زدگی دانشگاه عامل اصلی شیب کند توسعه علمی
استاد دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی با اشاره به فرمایشات معظم له در دیدار با اساتید گفت: افزایش حاشیه و سیاست زدگی دانشگاه عامل اصلی شیب کند توسعه علمی در کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  به نقل از نگاه آبیک امیر پیرمحمدی اصل، استاد دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی در گفتگو با خبرنگار نگاه آبیک، در رابطه با سخنان مقام معظم رهبری در جمع اساتید و هیئت های علمی دانشگاه، ابراز کرد: در سال های اخیر ما توانستیم در حوزه علم و دانش گام های بسیاری برداریم، اما برخی مشکلات در دانشگاه ها باعث توقف این شتاب علمی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نگاه آبیک,

نگاه آبیک: جایگاه علمی استان را چگونه ارزیابی می کنید?

, نگاه آبیک,

استاد دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی: استان قزوین از جمله استان هایی است که از ظرفیت های بالایی در زمینه تولید علم برخوردار است که متأسفانه با رویکردهای کنونی شاهد عدم استفاده درست از این ظرفیت ها در سطح استان هستیم.

,

نگاه آبیک: با توجه به اظهارات مقام معظم رهبری در خصوص رکود در رشد علمی مهمترین علت در کم شدن شتاب علمی کشور چیست؟

, نگاه آبیک,

استاد دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی: یکی از پایه های اصلی پیشرفت هر کشوری در مرحلۀ نخست، رشد علمی متناسب و هم زمان با رشد اقتصادی است. با مروری بر تاریخ کشورهای توسعه یافته درمی یابیم که زمینه اولیه و اصلی توسعه یافتگی، پیشرفت علوم طبیعی، انسانی و فنی بوده و دانشمندان بزرگی با تعیی صحیح مسیر این پیشرفت، در نهایت باعث ترقی علمی جوامع خود و حتی جهان شدند.

,

مقام معظم رهبری همچنن در فرمایشات خود چند دلیل را برای کاهش شتاب علمی کشور عنوان کردند که جا دارد کارشناسان و مسئولان علم و فناوری کشور با تحلیل و تشریح این دلایل به برنامه‌ریزی برای جبران کاهش شتاب علمی بپردازند.

,

????? ?????? ??????????

, ????? ?????? ??????????, ????? ?????? ??????????,

در دو سال اخیر وزارت علوم به عنوان بزرگ‌ ترین دستگاه مدیریتی از نظر علم تحت‌ الشعاع حاشیه‌ های بسیاری قرار داشته است به طوری که از انتخاب وزیر و استیضاح وی و انتصاب حاشیه‌ای مدیران در وزارت علوم هر روز شاهد شایعات و حاشیه‌ هایی در این وزارتخانه بودیم که مسائل تنش‌ زا در انتصابات هم کاملا مشخص بود و حتی برخی از این حاشیه‌ ها همچنان ادامه دارد. به طوری که آخرین آن بحث روسای دانشگاه بود که به جای اعمال نظر تمام اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی در تائید روسای دانشگاه، کمیته‌ ای را تشکیل دادند و ۲۳ رئیس دانشگاه را در یک جلسه تعیین کردند.

,

نگاه آبیک: رشد  علمی کشور چگونه و در چه شرایطی میسر می شود؟

, نگاه آبیک,

استاد دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی: حرکت دانشگاه باید در چارچوب ارزش‌ های نظام و انقلاب باشد ولی سیاست‌ زدگی حاشیه را در این فضا افزایش داده که باید به طور جد از آن دوری کرد.

,

سهم علم از بودجه کشور بسیار اندک است. موضوعی که نارضایتی رهبر معظم انقلاب را نیز به دنبال داشته و همواره بر افزایش سهم پژوهش در بودجه تاکید ویژه دارند. در کشورهای صنعتی این سهم به مراتب بالا است، چرا که کاهش بودجه و سرمایه گذاری در بخش علمی و پژوهشی منجر به عقب ماندن از قافله علم خواهد شد که بدون مکث در حال پیشروی است. ایران می تواند با سرمایه گذاری های عظیم در این حوزه، نتایج واقعی آن را در چند سال بعد ببیند.

,

سیاست های تشویقی برای تولید مقالات بین المللی و توسعه دانشگاه ها موجب شتاب علمی ما در سال های اخیر بود اما آنچه اکنون با آن مواجهیم کاهش شیب تولید مقالات ماست.

,

ولی اگر دانشگاه های ما برنامه محور باشند به سمت نقشه جامع علمی کشور حرکت خواهیم کرد؛ اما متأسفانه این نقشه به نحو درست در سطح دانشگاه‌ ها تبیین نشده است و آیین‌ نامه‌ های اجرایی این نقشه باید به دانشگاه‌ ها ابلاغ شود.

,

نگاه آبیک: استادان دانشگاه ها به عنوان فرماندهای جنگ نرم چه وظیفه ای در تعلیم و تربیت نسل جوان و افسران این جنگ دارند؟

, نگاه آبیک,

استاد دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی: ما اساتید دانشگاه ها باید برنامه محوری را در اولویت کارهای خود قرار دهیم و برای رشد علمی کشور باید با برنامه حرکت کرده و برنامه‌ های موردنیازی  همچون اقتصاد مقاومتی و پرورش افسران جنگ نرم که مورد تأکید رهبری بودند در دستور کار اساتید قرار گیرد.

,

این مطلب هم زمانی محقق می شود که مسئولان پژوهشی ما که در رأس امور هستند خود از اشرافیت بیشتری نسبت به موضوعات علمی برخوردار باشند تا بتوانند پژوهش های کشور را به سمت برطرف کردن مشکلات جامعه هدایت کنند.

,

image299937

, image299937, image299937,

وی با ابراز تأسف از آنکه در بیشتر مواقع در حوزه علمی پژوهشی کشور افرادی در رأس امور قرار دارند که تسلطی بر موضوع ندارند، گفت: متأسفانه این افراد حتی یک کار تحقیقاتی هم شاید انجام نداده باشند و گاهی ما شاهد هستیم که معاون پژوهشی دانشگاهی اساتیدی هستند که سررشته ای از پژوهش ندارند.

,

نگاه آبیک: برای جلوگیری از سیاست بازی در دانشگاهها و همچنین جلوگیری از ورود دانشگاهها به حواشی چه باید کرد؟

, نگاه آبیک,

استاد دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی: محیط دانشگاه باید محیط فهم سیاسی، آگاهی و دانش سیاسی باشد اما سیاسی کاری و حاشیه پردازی به کار اصلی دانشگاهها یعنی تلاش و پیشرفت علمی ضربه جدی می زند.

,

دولت به عنوان بزرگترین کارگزار در کشور، نقش اصلی را برای پیشبرد آن ها بر عهده دارد. اما ایجاد حاشیه های غیرضرور، عدم توجه یکپارچه به تمامی بخش های علمی، تغییرات در بخش هایی که سال ها شاهد پیشرفت بوده اند، نگاه جناحی و حزبی به حوزه های دانشگاهی و مراکز علمی و به کارگیری افراد ناکارآمد در این بخش، در دوسال اخیر منجر به کاهش شتاب علمی کشور شده است.

,

اصلاح این رویه، با توجه به تاکیدات رهبری، باید در دستورکار دولت قرار گیرد چرا که کاهش سرعت پیشرفت علمی در کوتاه مدت، می  تواند صدمات جبران ناپذیری را در این مسیر ایجاد کند.

,

نگاه آبیک: علت این که مقام معظم رهبری در قضیه بورسیه ها وارد شدند چیست؟

, نگاه آبیک,

استاد دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی: مقام معظم رهبری به عنوان یکی از مصداق های سیاست بازی در دانشگاه ها، به حاشیه سازی درباره موضوع بورسیه ها اشاره کردند و آن را از غلط ترین کارهای چند سال اخیر دانستند.

,

وی با اشاره به سخنان حضرت آیت الله خامنه ای اظهار داشت: تحقیقات دقیق نشان می دهد مسأله بورسیه ها، به آن شکلی که در روزنامه ها با آن بازی کردند نبود اما اگر هم بود باید از راه های قانونی امتیازاتی که عده ای بر خلاف قانون گرفته بودند لغو می شد نه اینکه سر و صدا و جنجال درست شود.

,

رهبر انقلاب سیاست بازی را سمِّ محیط های علمی خواندند و با ابراز تأسف از اینکه در موضوع بورسیه ها به عده ای ظلم شد افزودند: سمّی که در این موضوع به دانشگاه ها تزریق شد از بینش فکری مبتنی بر سیاست کاری نشأت می گرفت و متأسفانه، هم خلاف قانون، هم خلاف تدبیر و هم خلاف اخلاق بود.

,

همان‌ گونه که مقام معظم رهبری اشاره کردند در بحث بورسیه‌ ها سیاسی‌ کاری باعث ضایع شدن حق خیلی از افراد شد. مسئولین باید ورود جدی تری در ین موضوع داشته باشند تا حق افراد بیش از این ضایع نشود.

,

d67cb3d7_1d2e_4ea5_bad7_3acbcc4d04ce

, d67cb3d7_1d2e_4ea5_bad7_3acbcc4d04ce, d67cb3d7_1d2e_4ea5_bad7_3acbcc4d04ce,

نگاه آبیک: با توجه به این که مقام معظم رهبری فرمودند ظلمی واقع شده یعنی در واقعی حق دانشجویان ناحق و جرمی آشکار رخ داده است ، چه باید کرد.

, نگاه آبیک,
استاد دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی: در بحث بورسیه ها، سیاسی عمل کردند می خواستند طرف مقابل خود را بکوبند برای همین حق بعضی ها را پایمال کردند باید بحث بورسیه ها را درست بررسی می کردند که اگر خلافی صورت گرفته است با متخلف برخورد کنند ولی آن ها تمام کار را زیر سوال بردند.
,
 
,
وی ادامه داد: در این قضیه، آبروی برخی را بی جهت بردند در مجلس نماینده ای داشتیم که اصلا بورسیه نبود ولی نامش را در لیست بورسیه های غیرقانونی منتشر کردند اگر این کار نامش جفا نیست پس چیست؟
,
 
,
باید قوه قضائیه در این زمینه به جد وارد شود و حق افرادی که ضایع  شده است را مشخص کند و در صدد برطرف کردن مشکل آن ها باشد. دانشجویان و نیز ما اساتید باید برای تحقق فرمایشات معظم له تمام تلاش خود را داشته باشیم.
,
انتهای پیام/ر
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه