اخبار داغ

همه آسیب‌های مجالس مذهبی زنانه/هشدار مرحوم محدث قمی به برگزارکنندگان جلسات روضه زنانه

همه آسیب‌های مجالس مذهبی زنانه/هشدار مرحوم محدث قمی به برگزارکنندگان جلسات روضه زنانه
یکی از اصلی ترین آسیب هایی که امروزه به جان جلسات روضه زنانه افتاده، مبحث قدیمی چشم و هم چشمی است که اتفاقا و بنابر اذعان اکثر کارشناسان مسایل خانواده و روان‌شناسان، این پدیده شوم اخلاقی بیشتر در بین زنان رایج است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، «سفره حضرت ابوالفضل(ع)»، «جلسه ختم انعام»، «ختم صلوات»، «سفره حضرت زینب(س)» و ... تنها برخی از عناوین جلسات روضه خوانی زنانه است. جلساتی که از دیرباز و بیشتر در محلات قدیمی در خانه ها برگزار می شد و میزبان با هر نیت و نذر و نیازی که داشت جمعی از هم محله ای‌ها را دور هم جمع می کرد تا با توسل به ائمه به حاجت خود برسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

البته این جلسات محدود به حاجت خواهی و راز و نیاز نماند و با گذشت زمان، جلسات مناسبتی اعم از محرم، فاطمیه، شهادت ها و حتی اعیاد بهانه مناسبی بود برای دور همی های زنانه و جلساتی موسوم به «جلسات روضه»

قطعا زنده نگه داشتن یاد ائمه اطهارو نصب بیرق عزا بر سرب درب منازل یکی از خصائص خوب و پسندیده گذشتگان بود که البته امروزه با کم رنگ شدن خلوص برخی از این مجالس و غلبه رنگ و لعاب دنیایی بر خلوص پاک خدایی، مسیر انحرافی را در پیش گرفته اما نکته قابل تامل در رابطه با این جلسات، آسیب هایی است که می تواند آن را از مدار اصلی خارج و با نیات دیگر ممزوج نماید.

مردمی بودن یکی از اصلی ترین شاخصه های جلسات زنانه مناسبتی و حتی هفتگی است. جلساتی که عموما محلی است و هیچ سازمان یا ارگان فرهنگی بر آنها نظارت ندارد.

وقتی پدیده ای به صورت کاملا مردمی ایجاد می شود و نظارتی دقیق روی آن نیست، رفته رفته دچار آسیب هایی می شود که جلوگیری از آن به راحتی ممکن نخواهد بود. یکی از آسیب های روضه های خانگی، عدم گزینش سخنران و واعظ است.

«خانم جلسه»ای چه کسی است؟!

این که «خانم جلسه ای» یا همان واعظ این جلسات بر اساس چه معیاری انتخاب می شوند، سوالی است که پاسخش برای اکثر زنانی که در این جلسات شرکت می کنند، پوشیده است. اینکه چنین فردی چه میزان تحصیلات دارد یا روایات و احادیث خود را از چه منابعی در اختیار مخاطب و عزداران قرار می دهد؟! تحلیل هایش از وقایع تاریخی و ... تا چه اندازه مستند است و ... همه و همه سوالاتی است که پاسخ آنها می تواند در انحراف یا هدایت افکار عمومی و زنان حاضر در این جلسات روضه تاثیر مستقیم و حیاتی داشته باشد.

این تهدید زمانی جدی تر می شود که بدانیم مخاطبین در شهرستان های کوچکتر به واسطه عدم سترسی به منابع متقن و سطح علمی بعضا پایین، زمینه زیادی برای پذیرش اطلاعات نادرست و اشتباه را دارا هستند و نکته قابل تامل در این بین آنجاست که وقتی یک مفهوم غلط در ذهن این افراد جا بگیرد و نهادینه شود، سخت تغییر می کند و در این صورت، آسیب شرکت در این مجالس بیشتر از ترک آن می شود.

از آنجایی که برپایی مجالس روضه خوانی و عزاداری برای ائمة اطهار (ع) از دیرباز تأثیرات شگرفی بر فرهنگ عمومی زنان کشور ما داشته است مسئولین باید تمهیداتی بیندیشند تا عزاداری ویژه بانوان محلی برای افزایش اطلاعات دینی آنان باشد نه اشاعه خرافه و تحریف.

سطحی بودن و استفاده از ادبیات ضعیف

اما در کنار عدم نظارت بر گزینش «خانم جلسه‌ای‌ها» و احتمال تحریف در وقایع تاریخی و روایات اهل بیت علیهم السلام، سطحی بودن ادبیات و استفاده از تعابیر ضعیف و پیش پا افتاده در این مجلس، تهدید دیگری است برای نسل جوانی که امروزه و در دنیای فناوری اطلاعات با بالاترین سطح علمی و ادبی روبرو می شود و همین ادبیات سطحی و بعضا اطلاعات نادرست می تواند پدیده شوم «هیئت زدگی» را در بین دختران جوان  رقم بزند.

عرفان‌های نوظهور و فرقه‌های انحرافی

مسئله دیگری که نباید از نظر دور داشت نفوذ عرفان های نوظهور و انحرافی به روضه های زنانه است. سردمداران فرقه های انحرافی اخیرا با برنامه ریزی های گسترده، اقدامات مختلفی را برای نفوذ در مجالس خانگی به ویژه روضه های زنانه اجرا کرده و تلاش کرده اند برای گسترش افکار و عقاید منحرف خود، با زبان عامه پسند مطالب خود را ارایه کنند.

امروزه کتابهایی با مضامین راه های رسیدن به موفقیت منتشر می شود که اغلب آنها از سوی فرقه های منحرف چاپ و منتشر می شود و حاوی مطالب ضد دین بوده و سحر و جادو و جن گیری را در جامعه ترویج می کنند.

بر اساس گزارش یکی از نهادهای فرهنگی سال های 75 تا 85 اوج ترجمه کتابهای مرتبط با عرفان های نوظهور در کشورمان بوده و طی این مدت بیش از 4500 عنوان و 200میلیون جلد کتاب در این خصوص شناسایی شده اند که خوشبختانه در سال های اخیر با افزایش حساسیت ها نسبت به این موضوع انتشار کتابهای دارای مجوز کمتر شده است.

همان قدر که سطحی بودن اطلاعات و کم اطلاعات بودن مخاطبین در این جور مجالس ضربه زننده است، استفاده از روش های مختلف ارائه اطلاعات برای جذب مخاطب نیز آسیب زاست. شاید یکی از دلایل جذب مخاطبین سطح بالاتر به مباحث عجیب و غریب و نوظهور، همان ضعیف بودن مجالس عامیانه است و سوءاستفاده کنندگان، از همین ضعف استفاده کرده و مطالبی انحرافی را با پوششی زیبا و قشنگ و با بیانی جذاب، به خورد مخاطبان تشنه شان می دهند.

سحر، جادو، جن گیری، پیشگویی و خلاصه مباحثی که سندیت دینی ندارند و اگر هم دارند درست تبیین نمی شوند، مخاطبین عام و بدون مطالعه و سطحی را به خود جذب می کنند.

در برخی از این مجالس، ارائه مطالب ضد دین و خرافی، آن قدر طرفدار پیدا می کند که به راحتی نمی توان اثرات سوء آن ها را از بین برد و مخاطبان آن قدر محو این مباحث خلاف واقع می شوند که پس از مدتی سخنران و ارائه دهنده مطالب را مراد خود می دانند و به مریدی بی چون و چرا تبدیل می شوند. متاسفانه در این بین کتاب ها و جزوات ترویج دهنده این گونه مطالب کم نیستند و به همان دلایلی که گفته شد، کمتر می توان روی این گونه مجالس و محتوای آن نظارت داشت.

چشم و هم چشمی در سفره‌های نذری؛ جایگزین نیات خالص قدیمی‌ها

یکی از اصلی ترین آسیب هایی که امروزه به جان جلسات روضه زنانه افتاده، مبحث قدیمی چشم و هم چشمی است که اتفاقا و بنابر اذعان اکثر کارشناسان مسایل خانواده و روان‌شناسان، این پدیده شوم اخلاقی بیشتر در بین زنان رایج است و بهعبارت ساده تر، سفره های نذری که قرار بود یک روزی گره از مشکلات مومنین و مسلمین باز کند، امروز به ابزاری برای «پز دادن» بین همسایه ها و فامیل تبدیل گشته و به جرات می توان گفت الان دیگر کمتر روضه و مجلس ذکر مصیبتی پیدا می شود که از چشم و هم چشمی های معمول زنانه در امان مانده باشد. به طوری که وقتی وارد بعضی مجالس می شوی، اگر لباس ها مشکی و ایام، ایام سوگواری نباشد، شک می کنی وارد مجلس عزا شده ای یا عروسی!

لباس هایی که به نیت این مجلس از مدت ها پیش سفارش داده شده و دوخته شده اند و آرایش و سر و وضعی که به هیچ وجه یادآور مراسم عزا نیست، یکی از جلوه های این چشم و هم چشمی است. پذیرایی آن چنانی و آراستن میوه و غذا و لوازم پذیرایی با روبان و تور مشکی و استفاده از ظروف مخصوص میهمانی ها و ... تنها گوشه ای از اعجاب برخی مجالس روضه زنانه است.

هشدار مرحوم محدث قمی به برگزارکنندگان جلسات روضه زنانه

مرحوم محدث قمی در توصیه به برگزارکنندگان این مجالس می گوید: و شیطان را در این عبادت بزرگ راه ندهند و از معاصی کثیره که روح عبادت را مکدر می کند بپرهیزند بخصوص از ریا، کذب و غناء که در این عمل ساری و جاری شده و کمتر کسی از آن مصون است، دوری کنند.

 بی انصافی درباره مجالس روضه زنانه؛ ممنوع!

با این همه، هرگز نمی شود منکر فواید جلسات روضه خانگی شد. این جلسات اگر هدفمند و علمی دنبال شوند، می توانند یکی از بهترین مسیرها برای ترویج سبک زندگی اسلامی و انتقال مفاهیمی باشند که در هیچ رسانه ی دیگری نظیرش پیدا نمی شود. کارکردهای آشکار و پنهان این جور مجالس و مشکلاتی که از طریق همین دورهمی های ساده حل شده آن قدر پررنگ و قابل اعتناست که اهمیت ادامه پیدا کردن آن را دوچندان می کند.

گزارش از سعید ساداتی

انتهای پیام/خ

,

البته این جلسات محدود به حاجت خواهی و راز و نیاز نماند و با گذشت زمان، جلسات مناسبتی اعم از محرم، فاطمیه، شهادت ها و حتی اعیاد بهانه مناسبی بود برای دور همی های زنانه و جلساتی موسوم به «جلسات روضه»

قطعا زنده نگه داشتن یاد ائمه اطهارو نصب بیرق عزا بر سرب درب منازل یکی از خصائص خوب و پسندیده گذشتگان بود که البته امروزه با کم رنگ شدن خلوص برخی از این مجالس و غلبه رنگ و لعاب دنیایی بر خلوص پاک خدایی، مسیر انحرافی را در پیش گرفته اما نکته قابل تامل در رابطه با این جلسات، آسیب هایی است که می تواند آن را از مدار اصلی خارج و با نیات دیگر ممزوج نماید.

مردمی بودن یکی از اصلی ترین شاخصه های جلسات زنانه مناسبتی و حتی هفتگی است. جلساتی که عموما محلی است و هیچ سازمان یا ارگان فرهنگی بر آنها نظارت ندارد.

وقتی پدیده ای به صورت کاملا مردمی ایجاد می شود و نظارتی دقیق روی آن نیست، رفته رفته دچار آسیب هایی می شود که جلوگیری از آن به راحتی ممکن نخواهد بود. یکی از آسیب های روضه های خانگی، عدم گزینش سخنران و واعظ است.

«خانم جلسه»ای چه کسی است؟!

این که «خانم جلسه ای» یا همان واعظ این جلسات بر اساس چه معیاری انتخاب می شوند، سوالی است که پاسخش برای اکثر زنانی که در این جلسات شرکت می کنند، پوشیده است. اینکه چنین فردی چه میزان تحصیلات دارد یا روایات و احادیث خود را از چه منابعی در اختیار مخاطب و عزداران قرار می دهد؟! تحلیل هایش از وقایع تاریخی و ... تا چه اندازه مستند است و ... همه و همه سوالاتی است که پاسخ آنها می تواند در انحراف یا هدایت افکار عمومی و زنان حاضر در این جلسات روضه تاثیر مستقیم و حیاتی داشته باشد.

این تهدید زمانی جدی تر می شود که بدانیم مخاطبین در شهرستان های کوچکتر به واسطه عدم سترسی به منابع متقن و سطح علمی بعضا پایین، زمینه زیادی برای پذیرش اطلاعات نادرست و اشتباه را دارا هستند و نکته قابل تامل در این بین آنجاست که وقتی یک مفهوم غلط در ذهن این افراد جا بگیرد و نهادینه شود، سخت تغییر می کند و در این صورت، آسیب شرکت در این مجالس بیشتر از ترک آن می شود.

از آنجایی که برپایی مجالس روضه خوانی و عزاداری برای ائمة اطهار (ع) از دیرباز تأثیرات شگرفی بر فرهنگ عمومی زنان کشور ما داشته است مسئولین باید تمهیداتی بیندیشند تا عزاداری ویژه بانوان محلی برای افزایش اطلاعات دینی آنان باشد نه اشاعه خرافه و تحریف.

سطحی بودن و استفاده از ادبیات ضعیف

اما در کنار عدم نظارت بر گزینش «خانم جلسه‌ای‌ها» و احتمال تحریف در وقایع تاریخی و روایات اهل بیت علیهم السلام، سطحی بودن ادبیات و استفاده از تعابیر ضعیف و پیش پا افتاده در این مجلس، تهدید دیگری است برای نسل جوانی که امروزه و در دنیای فناوری اطلاعات با بالاترین سطح علمی و ادبی روبرو می شود و همین ادبیات سطحی و بعضا اطلاعات نادرست می تواند پدیده شوم «هیئت زدگی» را در بین دختران جوان  رقم بزند.

عرفان‌های نوظهور و فرقه‌های انحرافی

مسئله دیگری که نباید از نظر دور داشت نفوذ عرفان های نوظهور و انحرافی به روضه های زنانه است. سردمداران فرقه های انحرافی اخیرا با برنامه ریزی های گسترده، اقدامات مختلفی را برای نفوذ در مجالس خانگی به ویژه روضه های زنانه اجرا کرده و تلاش کرده اند برای گسترش افکار و عقاید منحرف خود، با زبان عامه پسند مطالب خود را ارایه کنند.

امروزه کتابهایی با مضامین راه های رسیدن به موفقیت منتشر می شود که اغلب آنها از سوی فرقه های منحرف چاپ و منتشر می شود و حاوی مطالب ضد دین بوده و سحر و جادو و جن گیری را در جامعه ترویج می کنند.

بر اساس گزارش یکی از نهادهای فرهنگی سال های 75 تا 85 اوج ترجمه کتابهای مرتبط با عرفان های نوظهور در کشورمان بوده و طی این مدت بیش از 4500 عنوان و 200میلیون جلد کتاب در این خصوص شناسایی شده اند که خوشبختانه در سال های اخیر با افزایش حساسیت ها نسبت به این موضوع انتشار کتابهای دارای مجوز کمتر شده است.

همان قدر که سطحی بودن اطلاعات و کم اطلاعات بودن مخاطبین در این جور مجالس ضربه زننده است، استفاده از روش های مختلف ارائه اطلاعات برای جذب مخاطب نیز آسیب زاست. شاید یکی از دلایل جذب مخاطبین سطح بالاتر به مباحث عجیب و غریب و نوظهور، همان ضعیف بودن مجالس عامیانه است و سوءاستفاده کنندگان، از همین ضعف استفاده کرده و مطالبی انحرافی را با پوششی زیبا و قشنگ و با بیانی جذاب، به خورد مخاطبان تشنه شان می دهند.

سحر، جادو، جن گیری، پیشگویی و خلاصه مباحثی که سندیت دینی ندارند و اگر هم دارند درست تبیین نمی شوند، مخاطبین عام و بدون مطالعه و سطحی را به خود جذب می کنند.

در برخی از این مجالس، ارائه مطالب ضد دین و خرافی، آن قدر طرفدار پیدا می کند که به راحتی نمی توان اثرات سوء آن ها را از بین برد و مخاطبان آن قدر محو این مباحث خلاف واقع می شوند که پس از مدتی سخنران و ارائه دهنده مطالب را مراد خود می دانند و به مریدی بی چون و چرا تبدیل می شوند. متاسفانه در این بین کتاب ها و جزوات ترویج دهنده این گونه مطالب کم نیستند و به همان دلایلی که گفته شد، کمتر می توان روی این گونه مجالس و محتوای آن نظارت داشت.

چشم و هم چشمی در سفره‌های نذری؛ جایگزین نیات خالص قدیمی‌ها

یکی از اصلی ترین آسیب هایی که امروزه به جان جلسات روضه زنانه افتاده، مبحث قدیمی چشم و هم چشمی است که اتفاقا و بنابر اذعان اکثر کارشناسان مسایل خانواده و روان‌شناسان، این پدیده شوم اخلاقی بیشتر در بین زنان رایج است و بهعبارت ساده تر، سفره های نذری که قرار بود یک روزی گره از مشکلات مومنین و مسلمین باز کند، امروز به ابزاری برای «پز دادن» بین همسایه ها و فامیل تبدیل گشته و به جرات می توان گفت الان دیگر کمتر روضه و مجلس ذکر مصیبتی پیدا می شود که از چشم و هم چشمی های معمول زنانه در امان مانده باشد. به طوری که وقتی وارد بعضی مجالس می شوی، اگر لباس ها مشکی و ایام، ایام سوگواری نباشد، شک می کنی وارد مجلس عزا شده ای یا عروسی!

لباس هایی که به نیت این مجلس از مدت ها پیش سفارش داده شده و دوخته شده اند و آرایش و سر و وضعی که به هیچ وجه یادآور مراسم عزا نیست، یکی از جلوه های این چشم و هم چشمی است. پذیرایی آن چنانی و آراستن میوه و غذا و لوازم پذیرایی با روبان و تور مشکی و استفاده از ظروف مخصوص میهمانی ها و ... تنها گوشه ای از اعجاب برخی مجالس روضه زنانه است.

هشدار مرحوم محدث قمی به برگزارکنندگان جلسات روضه زنانه

مرحوم محدث قمی در توصیه به برگزارکنندگان این مجالس می گوید: و شیطان را در این عبادت بزرگ راه ندهند و از معاصی کثیره که روح عبادت را مکدر می کند بپرهیزند بخصوص از ریا، کذب و غناء که در این عمل ساری و جاری شده و کمتر کسی از آن مصون است، دوری کنند.

 بی انصافی درباره مجالس روضه زنانه؛ ممنوع!

با این همه، هرگز نمی شود منکر فواید جلسات روضه خانگی شد. این جلسات اگر هدفمند و علمی دنبال شوند، می توانند یکی از بهترین مسیرها برای ترویج سبک زندگی اسلامی و انتقال مفاهیمی باشند که در هیچ رسانه ی دیگری نظیرش پیدا نمی شود. کارکردهای آشکار و پنهان این جور مجالس و مشکلاتی که از طریق همین دورهمی های ساده حل شده آن قدر پررنگ و قابل اعتناست که اهمیت ادامه پیدا کردن آن را دوچندان می کند.

گزارش از سعید ساداتی

انتهای پیام/خ

,

البته این جلسات محدود به حاجت خواهی و راز و نیاز نماند و با گذشت زمان، جلسات مناسبتی اعم از محرم، فاطمیه، شهادت ها و حتی اعیاد بهانه مناسبی بود برای دور همی های زنانه و جلساتی موسوم به «جلسات روضه»

قطعا زنده نگه داشتن یاد ائمه اطهارو نصب بیرق عزا بر سرب درب منازل یکی از خصائص خوب و پسندیده گذشتگان بود که البته امروزه با کم رنگ شدن خلوص برخی از این مجالس و غلبه رنگ و لعاب دنیایی بر خلوص پاک خدایی، مسیر انحرافی را در پیش گرفته اما نکته قابل تامل در رابطه با این جلسات، آسیب هایی است که می تواند آن را از مدار اصلی خارج و با نیات دیگر ممزوج نماید.

مردمی بودن یکی از اصلی ترین شاخصه های جلسات زنانه مناسبتی و حتی هفتگی است. جلساتی که عموما محلی است و هیچ سازمان یا ارگان فرهنگی بر آنها نظارت ندارد.

وقتی پدیده ای به صورت کاملا مردمی ایجاد می شود و نظارتی دقیق روی آن نیست، رفته رفته دچار آسیب هایی می شود که جلوگیری از آن به راحتی ممکن نخواهد بود. یکی از آسیب های روضه های خانگی، عدم گزینش سخنران و واعظ است.

«خانم جلسه»ای چه کسی است؟!

این که «خانم جلسه ای» یا همان واعظ این جلسات بر اساس چه معیاری انتخاب می شوند، سوالی است که پاسخش برای اکثر زنانی که در این جلسات شرکت می کنند، پوشیده است. اینکه چنین فردی چه میزان تحصیلات دارد یا روایات و احادیث خود را از چه منابعی در اختیار مخاطب و عزداران قرار می دهد؟! تحلیل هایش از وقایع تاریخی و ... تا چه اندازه مستند است و ... همه و همه سوالاتی است که پاسخ آنها می تواند در انحراف یا هدایت افکار عمومی و زنان حاضر در این جلسات روضه تاثیر مستقیم و حیاتی داشته باشد.

این تهدید زمانی جدی تر می شود که بدانیم مخاطبین در شهرستان های کوچکتر به واسطه عدم سترسی به منابع متقن و سطح علمی بعضا پایین، زمینه زیادی برای پذیرش اطلاعات نادرست و اشتباه را دارا هستند و نکته قابل تامل در این بین آنجاست که وقتی یک مفهوم غلط در ذهن این افراد جا بگیرد و نهادینه شود، سخت تغییر می کند و در این صورت، آسیب شرکت در این مجالس بیشتر از ترک آن می شود.

از آنجایی که برپایی مجالس روضه خوانی و عزاداری برای ائمة اطهار (ع) از دیرباز تأثیرات شگرفی بر فرهنگ عمومی زنان کشور ما داشته است مسئولین باید تمهیداتی بیندیشند تا عزاداری ویژه بانوان محلی برای افزایش اطلاعات دینی آنان باشد نه اشاعه خرافه و تحریف.

سطحی بودن و استفاده از ادبیات ضعیف

اما در کنار عدم نظارت بر گزینش «خانم جلسه‌ای‌ها» و احتمال تحریف در وقایع تاریخی و روایات اهل بیت علیهم السلام، سطحی بودن ادبیات و استفاده از تعابیر ضعیف و پیش پا افتاده در این مجلس، تهدید دیگری است برای نسل جوانی که امروزه و در دنیای فناوری اطلاعات با بالاترین سطح علمی و ادبی روبرو می شود و همین ادبیات سطحی و بعضا اطلاعات نادرست می تواند پدیده شوم «هیئت زدگی» را در بین دختران جوان  رقم بزند.

عرفان‌های نوظهور و فرقه‌های انحرافی

مسئله دیگری که نباید از نظر دور داشت نفوذ عرفان های نوظهور و انحرافی به روضه های زنانه است. سردمداران فرقه های انحرافی اخیرا با برنامه ریزی های گسترده، اقدامات مختلفی را برای نفوذ در مجالس خانگی به ویژه روضه های زنانه اجرا کرده و تلاش کرده اند برای گسترش افکار و عقاید منحرف خود، با زبان عامه پسند مطالب خود را ارایه کنند.

امروزه کتابهایی با مضامین راه های رسیدن به موفقیت منتشر می شود که اغلب آنها از سوی فرقه های منحرف چاپ و منتشر می شود و حاوی مطالب ضد دین بوده و سحر و جادو و جن گیری را در جامعه ترویج می کنند.

بر اساس گزارش یکی از نهادهای فرهنگی سال های 75 تا 85 اوج ترجمه کتابهای مرتبط با عرفان های نوظهور در کشورمان بوده و طی این مدت بیش از 4500 عنوان و 200میلیون جلد کتاب در این خصوص شناسایی شده اند که خوشبختانه در سال های اخیر با افزایش حساسیت ها نسبت به این موضوع انتشار کتابهای دارای مجوز کمتر شده است.

همان قدر که سطحی بودن اطلاعات و کم اطلاعات بودن مخاطبین در این جور مجالس ضربه زننده است، استفاده از روش های مختلف ارائه اطلاعات برای جذب مخاطب نیز آسیب زاست. شاید یکی از دلایل جذب مخاطبین سطح بالاتر به مباحث عجیب و غریب و نوظهور، همان ضعیف بودن مجالس عامیانه است و سوءاستفاده کنندگان، از همین ضعف استفاده کرده و مطالبی انحرافی را با پوششی زیبا و قشنگ و با بیانی جذاب، به خورد مخاطبان تشنه شان می دهند.

سحر، جادو، جن گیری، پیشگویی و خلاصه مباحثی که سندیت دینی ندارند و اگر هم دارند درست تبیین نمی شوند، مخاطبین عام و بدون مطالعه و سطحی را به خود جذب می کنند.

در برخی از این مجالس، ارائه مطالب ضد دین و خرافی، آن قدر طرفدار پیدا می کند که به راحتی نمی توان اثرات سوء آن ها را از بین برد و مخاطبان آن قدر محو این مباحث خلاف واقع می شوند که پس از مدتی سخنران و ارائه دهنده مطالب را مراد خود می دانند و به مریدی بی چون و چرا تبدیل می شوند. متاسفانه در این بین کتاب ها و جزوات ترویج دهنده این گونه مطالب کم نیستند و به همان دلایلی که گفته شد، کمتر می توان روی این گونه مجالس و محتوای آن نظارت داشت.

چشم و هم چشمی در سفره‌های نذری؛ جایگزین نیات خالص قدیمی‌ها

یکی از اصلی ترین آسیب هایی که امروزه به جان جلسات روضه زنانه افتاده، مبحث قدیمی چشم و هم چشمی است که اتفاقا و بنابر اذعان اکثر کارشناسان مسایل خانواده و روان‌شناسان، این پدیده شوم اخلاقی بیشتر در بین زنان رایج است و بهعبارت ساده تر، سفره های نذری که قرار بود یک روزی گره از مشکلات مومنین و مسلمین باز کند، امروز به ابزاری برای «پز دادن» بین همسایه ها و فامیل تبدیل گشته و به جرات می توان گفت الان دیگر کمتر روضه و مجلس ذکر مصیبتی پیدا می شود که از چشم و هم چشمی های معمول زنانه در امان مانده باشد. به طوری که وقتی وارد بعضی مجالس می شوی، اگر لباس ها مشکی و ایام، ایام سوگواری نباشد، شک می کنی وارد مجلس عزا شده ای یا عروسی!

لباس هایی که به نیت این مجلس از مدت ها پیش سفارش داده شده و دوخته شده اند و آرایش و سر و وضعی که به هیچ وجه یادآور مراسم عزا نیست، یکی از جلوه های این چشم و هم چشمی است. پذیرایی آن چنانی و آراستن میوه و غذا و لوازم پذیرایی با روبان و تور مشکی و استفاده از ظروف مخصوص میهمانی ها و ... تنها گوشه ای از اعجاب برخی مجالس روضه زنانه است.

هشدار مرحوم محدث قمی به برگزارکنندگان جلسات روضه زنانه

مرحوم محدث قمی در توصیه به برگزارکنندگان این مجالس می گوید: و شیطان را در این عبادت بزرگ راه ندهند و از معاصی کثیره که روح عبادت را مکدر می کند بپرهیزند بخصوص از ریا، کذب و غناء که در این عمل ساری و جاری شده و کمتر کسی از آن مصون است، دوری کنند.

 بی انصافی درباره مجالس روضه زنانه؛ ممنوع!

با این همه، هرگز نمی شود منکر فواید جلسات روضه خانگی شد. این جلسات اگر هدفمند و علمی دنبال شوند، می توانند یکی از بهترین مسیرها برای ترویج سبک زندگی اسلامی و انتقال مفاهیمی باشند که در هیچ رسانه ی دیگری نظیرش پیدا نمی شود. کارکردهای آشکار و پنهان این جور مجالس و مشکلاتی که از طریق همین دورهمی های ساده حل شده آن قدر پررنگ و قابل اعتناست که اهمیت ادامه پیدا کردن آن را دوچندان می کند.

گزارش از سعید ساداتی

انتهای پیام/خ

,

البته این جلسات محدود به حاجت خواهی و راز و نیاز نماند و با گذشت زمان، جلسات مناسبتی اعم از محرم، فاطمیه، شهادت ها و حتی اعیاد بهانه مناسبی بود برای دور همی های زنانه و جلساتی موسوم به «جلسات روضه»

قطعا زنده نگه داشتن یاد ائمه اطهارو نصب بیرق عزا بر سرب درب منازل یکی از خصائص خوب و پسندیده گذشتگان بود که البته امروزه با کم رنگ شدن خلوص برخی از این مجالس و غلبه رنگ و لعاب دنیایی بر خلوص پاک خدایی، مسیر انحرافی را در پیش گرفته اما نکته قابل تامل در رابطه با این جلسات، آسیب هایی است که می تواند آن را از مدار اصلی خارج و با نیات دیگر ممزوج نماید.

مردمی بودن یکی از اصلی ترین شاخصه های جلسات زنانه مناسبتی و حتی هفتگی است. جلساتی که عموما محلی است و هیچ سازمان یا ارگان فرهنگی بر آنها نظارت ندارد.

وقتی پدیده ای به صورت کاملا مردمی ایجاد می شود و نظارتی دقیق روی آن نیست، رفته رفته دچار آسیب هایی می شود که جلوگیری از آن به راحتی ممکن نخواهد بود. یکی از آسیب های روضه های خانگی، عدم گزینش سخنران و واعظ است.

«خانم جلسه»ای چه کسی است؟!

این که «خانم جلسه ای» یا همان واعظ این جلسات بر اساس چه معیاری انتخاب می شوند، سوالی است که پاسخش برای اکثر زنانی که در این جلسات شرکت می کنند، پوشیده است. اینکه چنین فردی چه میزان تحصیلات دارد یا روایات و احادیث خود را از چه منابعی در اختیار مخاطب و عزداران قرار می دهد؟! تحلیل هایش از وقایع تاریخی و ... تا چه اندازه مستند است و ... همه و همه سوالاتی است که پاسخ آنها می تواند در انحراف یا هدایت افکار عمومی و زنان حاضر در این جلسات روضه تاثیر مستقیم و حیاتی داشته باشد.

این تهدید زمانی جدی تر می شود که بدانیم مخاطبین در شهرستان های کوچکتر به واسطه عدم سترسی به منابع متقن و سطح علمی بعضا پایین، زمینه زیادی برای پذیرش اطلاعات نادرست و اشتباه را دارا هستند و نکته قابل تامل در این بین آنجاست که وقتی یک مفهوم غلط در ذهن این افراد جا بگیرد و نهادینه شود، سخت تغییر می کند و در این صورت، آسیب شرکت در این مجالس بیشتر از ترک آن می شود.

از آنجایی که برپایی مجالس روضه خوانی و عزاداری برای ائمة اطهار (ع) از دیرباز تأثیرات شگرفی بر فرهنگ عمومی زنان کشور ما داشته است مسئولین باید تمهیداتی بیندیشند تا عزاداری ویژه بانوان محلی برای افزایش اطلاعات دینی آنان باشد نه اشاعه خرافه و تحریف.

سطحی بودن و استفاده از ادبیات ضعیف

اما در کنار عدم نظارت بر گزینش «خانم جلسه‌ای‌ها» و احتمال تحریف در وقایع تاریخی و روایات اهل بیت علیهم السلام، سطحی بودن ادبیات و استفاده از تعابیر ضعیف و پیش پا افتاده در این مجلس، تهدید دیگری است برای نسل جوانی که امروزه و در دنیای فناوری اطلاعات با بالاترین سطح علمی و ادبی روبرو می شود و همین ادبیات سطحی و بعضا اطلاعات نادرست می تواند پدیده شوم «هیئت زدگی» را در بین دختران جوان  رقم بزند.

عرفان‌های نوظهور و فرقه‌های انحرافی

مسئله دیگری که نباید از نظر دور داشت نفوذ عرفان های نوظهور و انحرافی به روضه های زنانه است. سردمداران فرقه های انحرافی اخیرا با برنامه ریزی های گسترده، اقدامات مختلفی را برای نفوذ در مجالس خانگی به ویژه روضه های زنانه اجرا کرده و تلاش کرده اند برای گسترش افکار و عقاید منحرف خود، با زبان عامه پسند مطالب خود را ارایه کنند.

امروزه کتابهایی با مضامین راه های رسیدن به موفقیت منتشر می شود که اغلب آنها از سوی فرقه های منحرف چاپ و منتشر می شود و حاوی مطالب ضد دین بوده و سحر و جادو و جن گیری را در جامعه ترویج می کنند.

بر اساس گزارش یکی از نهادهای فرهنگی سال های 75 تا 85 اوج ترجمه کتابهای مرتبط با عرفان های نوظهور در کشورمان بوده و طی این مدت بیش از 4500 عنوان و 200میلیون جلد کتاب در این خصوص شناسایی شده اند که خوشبختانه در سال های اخیر با افزایش حساسیت ها نسبت به این موضوع انتشار کتابهای دارای مجوز کمتر شده است.

همان قدر که سطحی بودن اطلاعات و کم اطلاعات بودن مخاطبین در این جور مجالس ضربه زننده است، استفاده از روش های مختلف ارائه اطلاعات برای جذب مخاطب نیز آسیب زاست. شاید یکی از دلایل جذب مخاطبین سطح بالاتر به مباحث عجیب و غریب و نوظهور، همان ضعیف بودن مجالس عامیانه است و سوءاستفاده کنندگان، از همین ضعف استفاده کرده و مطالبی انحرافی را با پوششی زیبا و قشنگ و با بیانی جذاب، به خورد مخاطبان تشنه شان می دهند.

سحر، جادو، جن گیری، پیشگویی و خلاصه مباحثی که سندیت دینی ندارند و اگر هم دارند درست تبیین نمی شوند، مخاطبین عام و بدون مطالعه و سطحی را به خود جذب می کنند.

در برخی از این مجالس، ارائه مطالب ضد دین و خرافی، آن قدر طرفدار پیدا می کند که به راحتی نمی توان اثرات سوء آن ها را از بین برد و مخاطبان آن قدر محو این مباحث خلاف واقع می شوند که پس از مدتی سخنران و ارائه دهنده مطالب را مراد خود می دانند و به مریدی بی چون و چرا تبدیل می شوند. متاسفانه در این بین کتاب ها و جزوات ترویج دهنده این گونه مطالب کم نیستند و به همان دلایلی که گفته شد، کمتر می توان روی این گونه مجالس و محتوای آن نظارت داشت.

چشم و هم چشمی در سفره‌های نذری؛ جایگزین نیات خالص قدیمی‌ها

یکی از اصلی ترین آسیب هایی که امروزه به جان جلسات روضه زنانه افتاده، مبحث قدیمی چشم و هم چشمی است که اتفاقا و بنابر اذعان اکثر کارشناسان مسایل خانواده و روان‌شناسان، این پدیده شوم اخلاقی بیشتر در بین زنان رایج است و بهعبارت ساده تر، سفره های نذری که قرار بود یک روزی گره از مشکلات مومنین و مسلمین باز کند، امروز به ابزاری برای «پز دادن» بین همسایه ها و فامیل تبدیل گشته و به جرات می توان گفت الان دیگر کمتر روضه و مجلس ذکر مصیبتی پیدا می شود که از چشم و هم چشمی های معمول زنانه در امان مانده باشد. به طوری که وقتی وارد بعضی مجالس می شوی، اگر لباس ها مشکی و ایام، ایام سوگواری نباشد، شک می کنی وارد مجلس عزا شده ای یا عروسی!

لباس هایی که به نیت این مجلس از مدت ها پیش سفارش داده شده و دوخته شده اند و آرایش و سر و وضعی که به هیچ وجه یادآور مراسم عزا نیست، یکی از جلوه های این چشم و هم چشمی است. پذیرایی آن چنانی و آراستن میوه و غذا و لوازم پذیرایی با روبان و تور مشکی و استفاده از ظروف مخصوص میهمانی ها و ... تنها گوشه ای از اعجاب برخی مجالس روضه زنانه است.

هشدار مرحوم محدث قمی به برگزارکنندگان جلسات روضه زنانه

مرحوم محدث قمی در توصیه به برگزارکنندگان این مجالس می گوید: و شیطان را در این عبادت بزرگ راه ندهند و از معاصی کثیره که روح عبادت را مکدر می کند بپرهیزند بخصوص از ریا، کذب و غناء که در این عمل ساری و جاری شده و کمتر کسی از آن مصون است، دوری کنند.

 بی انصافی درباره مجالس روضه زنانه؛ ممنوع!

با این همه، هرگز نمی شود منکر فواید جلسات روضه خانگی شد. این جلسات اگر هدفمند و علمی دنبال شوند، می توانند یکی از بهترین مسیرها برای ترویج سبک زندگی اسلامی و انتقال مفاهیمی باشند که در هیچ رسانه ی دیگری نظیرش پیدا نمی شود. کارکردهای آشکار و پنهان این جور مجالس و مشکلاتی که از طریق همین دورهمی های ساده حل شده آن قدر پررنگ و قابل اعتناست که اهمیت ادامه پیدا کردن آن را دوچندان می کند.

گزارش از سعید ساداتی

انتهای پیام/خ

,

البته این جلسات محدود به حاجت خواهی و راز و نیاز نماند و با گذشت زمان، جلسات مناسبتی اعم از محرم، فاطمیه، شهادت ها و حتی اعیاد بهانه مناسبی بود برای دور همی های زنانه و جلساتی موسوم به «جلسات روضه»

,

قطعا زنده نگه داشتن یاد ائمه اطهارو نصب بیرق عزا بر سرب درب منازل یکی از خصائص خوب و پسندیده گذشتگان بود که البته امروزه با کم رنگ شدن خلوص برخی از این مجالس و غلبه رنگ و لعاب دنیایی بر خلوص پاک خدایی، مسیر انحرافی را در پیش گرفته اما نکته قابل تامل در رابطه با این جلسات، آسیب هایی است که می تواند آن را از مدار اصلی خارج و با نیات دیگر ممزوج نماید.

,

مردمی بودن یکی از اصلی ترین شاخصه های جلسات زنانه مناسبتی و حتی هفتگی است. جلساتی که عموما محلی است و هیچ سازمان یا ارگان فرهنگی بر آنها نظارت ندارد.

,

وقتی پدیده ای به صورت کاملا مردمی ایجاد می شود و نظارتی دقیق روی آن نیست، رفته رفته دچار آسیب هایی می شود که جلوگیری از آن به راحتی ممکن نخواهد بود. یکی از آسیب های روضه های خانگی، عدم گزینش سخنران و واعظ است.

,

«خانم جلسه»ای چه کسی است؟!

, «خانم جلسه»ای چه کسی است؟!, «خانم جلسه»ای چه کسی است؟!,

این که «خانم جلسه ای» یا همان واعظ این جلسات بر اساس چه معیاری انتخاب می شوند، سوالی است که پاسخش برای اکثر زنانی که در این جلسات شرکت می کنند، پوشیده است. اینکه چنین فردی چه میزان تحصیلات دارد یا روایات و احادیث خود را از چه منابعی در اختیار مخاطب و عزداران قرار می دهد؟! تحلیل هایش از وقایع تاریخی و ... تا چه اندازه مستند است و ... همه و همه سوالاتی است که پاسخ آنها می تواند در انحراف یا هدایت افکار عمومی و زنان حاضر در این جلسات روضه تاثیر مستقیم و حیاتی داشته باشد.

,

این تهدید زمانی جدی تر می شود که بدانیم مخاطبین در شهرستان های کوچکتر به واسطه عدم سترسی به منابع متقن و سطح علمی بعضا پایین، زمینه زیادی برای پذیرش اطلاعات نادرست و اشتباه را دارا هستند و نکته قابل تامل در این بین آنجاست که وقتی یک مفهوم غلط در ذهن این افراد جا بگیرد و نهادینه شود، سخت تغییر می کند و در این صورت، آسیب شرکت در این مجالس بیشتر از ترک آن می شود.

,

از آنجایی که برپایی مجالس روضه خوانی و عزاداری برای ائمة اطهار (ع) از دیرباز تأثیرات شگرفی بر فرهنگ عمومی زنان کشور ما داشته است مسئولین باید تمهیداتی بیندیشند تا عزاداری ویژه بانوان محلی برای افزایش اطلاعات دینی آنان باشد نه اشاعه خرافه و تحریف.

,

سطحی بودن و استفاده از ادبیات ضعیف

, سطحی بودن و استفاده از ادبیات ضعیف, سطحی بودن و استفاده از ادبیات ضعیف,

اما در کنار عدم نظارت بر گزینش «خانم جلسه‌ای‌ها» و احتمال تحریف در وقایع تاریخی و روایات اهل بیت علیهم السلام، سطحی بودن ادبیات و استفاده از تعابیر ضعیف و پیش پا افتاده در این مجلس، تهدید دیگری است برای نسل جوانی که امروزه و در دنیای فناوری اطلاعات با بالاترین سطح علمی و ادبی روبرو می شود و همین ادبیات سطحی و بعضا اطلاعات نادرست می تواند پدیده شوم «هیئت زدگی» را در بین دختران جوان  رقم بزند.

,

عرفان‌های نوظهور و فرقه‌های انحرافی

, عرفان‌های نوظهور و فرقه‌های انحرافی, عرفان‌های نوظهور و فرقه‌های انحرافی,

مسئله دیگری که نباید از نظر دور داشت نفوذ عرفان های نوظهور و انحرافی به روضه های زنانه است. سردمداران فرقه های انحرافی اخیرا با برنامه ریزی های گسترده، اقدامات مختلفی را برای نفوذ در مجالس خانگی به ویژه روضه های زنانه اجرا کرده و تلاش کرده اند برای گسترش افکار و عقاید منحرف خود، با زبان عامه پسند مطالب خود را ارایه کنند.

,

امروزه کتابهایی با مضامین راه های رسیدن به موفقیت منتشر می شود که اغلب آنها از سوی فرقه های منحرف چاپ و منتشر می شود و حاوی مطالب ضد دین بوده و سحر و جادو و جن گیری را در جامعه ترویج می کنند.

,

, ,

بر اساس گزارش یکی از نهادهای فرهنگی سال های 75 تا 85 اوج ترجمه کتابهای مرتبط با عرفان های نوظهور در کشورمان بوده و طی این مدت بیش از 4500 عنوان و 200میلیون جلد کتاب در این خصوص شناسایی شده اند که خوشبختانه در سال های اخیر با افزایش حساسیت ها نسبت به این موضوع انتشار کتابهای دارای مجوز کمتر شده است.

,

همان قدر که سطحی بودن اطلاعات و کم اطلاعات بودن مخاطبین در این جور مجالس ضربه زننده است، استفاده از روش های مختلف ارائه اطلاعات برای جذب مخاطب نیز آسیب زاست. شاید یکی از دلایل جذب مخاطبین سطح بالاتر به مباحث عجیب و غریب و نوظهور، همان ضعیف بودن مجالس عامیانه است و سوءاستفاده کنندگان، از همین ضعف استفاده کرده و مطالبی انحرافی را با پوششی زیبا و قشنگ و با بیانی جذاب، به خورد مخاطبان تشنه شان می دهند.

,

سحر، جادو، جن گیری، پیشگویی و خلاصه مباحثی که سندیت دینی ندارند و اگر هم دارند درست تبیین نمی شوند، مخاطبین عام و بدون مطالعه و سطحی را به خود جذب می کنند.

,

در برخی از این مجالس، ارائه مطالب ضد دین و خرافی، آن قدر طرفدار پیدا می کند که به راحتی نمی توان اثرات سوء آن ها را از بین برد و مخاطبان آن قدر محو این مباحث خلاف واقع می شوند که پس از مدتی سخنران و ارائه دهنده مطالب را مراد خود می دانند و به مریدی بی چون و چرا تبدیل می شوند. متاسفانه در این بین کتاب ها و جزوات ترویج دهنده این گونه مطالب کم نیستند و به همان دلایلی که گفته شد، کمتر می توان روی این گونه مجالس و محتوای آن نظارت داشت.

,

چشم و هم چشمی در سفره‌های نذری؛ جایگزین نیات خالص قدیمی‌ها

, چشم و هم چشمی در سفره‌های نذری؛ جایگزین نیات خالص قدیمی‌ها, چشم و هم چشمی در سفره‌های نذری؛ جایگزین نیات خالص قدیمی‌ها,

یکی از اصلی ترین آسیب هایی که امروزه به جان جلسات روضه زنانه افتاده، مبحث قدیمی چشم و هم چشمی است که اتفاقا و بنابر اذعان اکثر کارشناسان مسایل خانواده و روان‌شناسان، این پدیده شوم اخلاقی بیشتر در بین زنان رایج است و بهعبارت ساده تر، سفره های نذری که قرار بود یک روزی گره از مشکلات مومنین و مسلمین باز کند، امروز به ابزاری برای «پز دادن» بین همسایه ها و فامیل تبدیل گشته و به جرات می توان گفت الان دیگر کمتر روضه و مجلس ذکر مصیبتی پیدا می شود که از چشم و هم چشمی های معمول زنانه در امان مانده باشد. به طوری که وقتی وارد بعضی مجالس می شوی، اگر لباس ها مشکی و ایام، ایام سوگواری نباشد، شک می کنی وارد مجلس عزا شده ای یا عروسی!

,

لباس هایی که به نیت این مجلس از مدت ها پیش سفارش داده شده و دوخته شده اند و آرایش و سر و وضعی که به هیچ وجه یادآور مراسم عزا نیست، یکی از جلوه های این چشم و هم چشمی است. پذیرایی آن چنانی و آراستن میوه و غذا و لوازم پذیرایی با روبان و تور مشکی و استفاده از ظروف مخصوص میهمانی ها و ... تنها گوشه ای از اعجاب برخی مجالس روضه زنانه است.

,

هشدار مرحوم محدث قمی به برگزارکنندگان جلسات روضه زنانه

, هشدار مرحوم محدث قمی به برگزارکنندگان جلسات روضه زنانه, هشدار مرحوم محدث قمی به برگزارکنندگان جلسات روضه زنانه,

مرحوم محدث قمی در توصیه به برگزارکنندگان این مجالس می گوید: و شیطان را در این عبادت بزرگ راه ندهند و از معاصی کثیره که روح عبادت را مکدر می کند بپرهیزند بخصوص از ریا، کذب و غناء که در این عمل ساری و جاری شده و کمتر کسی از آن مصون است، دوری کنند.

,

 بی انصافی درباره مجالس روضه زنانه؛ ممنوع!

,  بی انصافی درباره مجالس روضه زنانه؛ ممنوع!,  بی انصافی درباره مجالس روضه زنانه؛ ممنوع!,

با این همه، هرگز نمی شود منکر فواید جلسات روضه خانگی شد. این جلسات اگر هدفمند و علمی دنبال شوند، می توانند یکی از بهترین مسیرها برای ترویج سبک زندگی اسلامی و انتقال مفاهیمی باشند که در هیچ رسانه ی دیگری نظیرش پیدا نمی شود. کارکردهای آشکار و پنهان این جور مجالس و مشکلاتی که از طریق همین دورهمی های ساده حل شده آن قدر پررنگ و قابل اعتناست که اهمیت ادامه پیدا کردن آن را دوچندان می کند.

,

گزارش از سعید ساداتی

,

انتهای پیام/خ

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه