اخبار داغ

یک متخصص پوست، مو و زیبایی:

روابط جنسی آزاد عامل شیوع بیماری گال/ پیشگیری از بیماری گال با رعایت اصول اخلاقی و بهداشتی

روابط جنسی آزاد عامل شیوع بیماری گال/ پیشگیری از بیماری گال با رعایت اصول اخلاقی و بهداشتی
یک متخصص پوست، مو و زیبایی درباره بیماری گال گفت: این بیماری از طریق انگل به فرد انتقال می‌یابد اما رعایت بهداشت فردی، محیطی و جنسی عامل پیشگیری از این بیماری محسوب می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، دکتر علی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار سینا درباره بیماری گال و دلایل شیوع این بیماری در کشور گفت: بیماری گال در اثر نفوذ یک نوع انگل به داخل پوست ایجاد می‌شود به شکلی که انگل در زیر پوست تخم گذاری و تولید مثل می‌کند، به شکلی که ترشحات و مدفوع حاصل از تغذیه پوست باعث ایجاد واکنش‌هایی در بدن فرد می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سینا,

وی در ادامه افزود: این انگل میکروسکوپی است و با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود و انتقال آن در افراد نزدیک به هم اتفاق می‌افتد یعنی افرادی که در یک اتاق با هم زندگی می‌کنند ممکن است به راحتی این بیماری را از یکدیگر دریافت کنند.

شیوع گال در مکان‌های با تراکم جمعیتی بالا
این متخصص پوست، مو و زیبایی با بیان این‌که گال در مکان‌های با تراکم جمعیتی مانند خوابگاه، سربازخانه و مراکز کودکان استثنایی دیده می‌شود و می‌تواند تعداد زیادی از افراد را درگیر کند، ابراز کرد: برخلاف تصور تغییرات فصلی در این بیماری تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند و این بیماری در همه فصول دیده می‌شود اما هر چه تجمع زیادتر باشد احتمال سرایت بیماری به افراد بیشتر است.

خارش شبانه علامت شایع گال است
ابراهیمی با اشاره به این‌که در جوامعی که مسائل اخلاقی رعایت نمی‌شود تماس جنسی افراد مختلف می‌تواند موجب شیوع بیماری گال شود، درباره علائم این بیماری تصریح کرد: علامت بارز این بیماری عمدتاً خارش شبانه است و برای درمان نیاز به داروی مخصوص به خود دارد همچنین دانه‌های قرمز که عمدتاً در میان ناحیه انگشتان دست، مچ دست، اطراف ناف، ناحیه کمربند، باسن‌ها، ناحیه تناسلی و ناحیه قهوه‌ای رنگ دور سینه‌ها مشاهده می‌شود از دیگر نشانه‌های این بیماری است.

خارش‌های بیماری گال می‌تواند مسری باشد
این متخصص پوست، مو و زیبایی درباره پیشگیری از شیوع بیماری گال در افراد گفت: اگر فردی در خانواده به خارش مبتلا شد که قبلا سابقه آن را نداشته حتما به متخصص پوست مراجعه کند تا از انتقال این بیماری به سایر افراد خانواده جلوگیری شود البته همه خارش‌ها مسری نیستند اما خارش‌های مربوط به گال می‌تواند مسری باشد پس با تشخیص به موقع گال تمام افراد مرتبط با بیمار نیز باید درمان شوند.

درمان اطرافیان فرد مبتلا به گال ضروری است
وی در ادامه افزود: دوره نهفتگی بیماری گال یعنی از زمانی که انگل وارد بدن شود تا زمانی که بروز پیدا کند یک ماه است، به همین دلیل باید تمامی افراد درگیر با بیمار را درمان کنیم حتی اگر علامتی نداشته باشند.

ابراهیمی درباره شیوه درمان بیماری گال تاکید کرد: درمان آن به شکل محلول از جمله محلول لیندان است که از گردن به پایین به کل بدن مالیده می‌شود و معمولا شب تا صبح یعنی حدود 8 ساعت دارو بر پوست می‌ماند سپس فرد حمام می‌کند؛ پس از انجام این کار سه شب پشت سر هم، هفته بعد یا 10 روز بعد مجددا این کار تکرار و باعث بهبود در اکثر افراد می‌شود هر چند خارش ممکن است 20 تا 30 روز بعد از بین برود.

رعایت بهداشت فردی و اجتماعی موثر در درمان گال
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درباره اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری گال ابراز کرد: رعایت اصول بهداشت فردی و بهداشت محیط‌های اجتماعی می‌تواند باعث کاهش ابتلا به سرایت بیماری شود، مثلا در صورت وجود خارش به فرد توصیه می‌شود که به پزشک مراجعه کند تا برای این مشکل قابل سرایت درمان انجام شود.

پرهیز استفاده از وسایل مشترک
وی ادامه داد: هر فرد باید از وسایل شخصی و فردی خود استفاده کند و به هیچ وجه از وسایل دیگران به شکل مشترک استفاده نشود‌؛ کافی است که فردی که دارای گال است حتی برای چند ساعت در رختخواب فردی دیگر بخوابد می‌تواند عامل را انتقال دهد و فردی که هنوز بیمار نشده با خوابیدن در رختخواب بیمار می‌شود.

این متخصص پوست، مو و زیبایی با بیان این‌که بیماری گال جزو بیماریهای پوستی است اما جزء بیماری‌های شایع پوستی نیست، اظهار کرد: این بیماری تهدید کننده جامعه محسوب نمی‌شود بلکه بیماری تحت کنترل و درمان پذیر است و فرد معمولاً به شکل گذرا و تک گیر با این بیماری مواجه می‌شود، مگر اینکه تعداد محدودی از افراد در سربازخانه‌ها درگیر شوند که با درمان به موقع بیماری ریشه کن می‌شود.

شیوع گال در افراد دارای روابط جنسی آزاد
ابراهیمی خاطرنشان کرد: انگل بیماری گال در بسیاری از مکان‌ها وجود دارد که بر اثر تماس تکثیر پیدا می‌کند و نمی‌توان گفت این انگل در جای خاصی قرار دارد تا آن را که سم پاشی کرد، بلکه در بسیاری از مکان‌ها یافت می‌شود، باید بدانیم که در افرادی که بی بند و باری جنسی وجود دارد این بیماری بیشتر به چشم می‌خورد.

انتهای پیام/خ

,
,
, شیوع گال در مکان‌های با تراکم جمعیتی بالا,
,
,
, خارش شبانه علامت شایع گال است,
,
,
, خارش‌های بیماری گال می‌تواند مسری باشد,
,
,
, درمان اطرافیان فرد مبتلا به گال ضروری است,
,
,
,
,
, رعایت بهداشت فردی و اجتماعی موثر در درمان گال,
,
,
, پرهیز استفاده از وسایل مشترک,
,
,
,
,
, شیوع گال در افراد دارای روابط جنسی آزاد,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه