اخبار داغ

تابستان با چهارمحال و بختیاری

روستای شگفت سرآقا سید + تصاویر

روستای شگفت سرآقا سید + تصاویر
روستای سرآقا سید از روستاهای دهستان موگویی شهرستان کوهرنگ ،‌یکی از روستاهای هدف گردشگری استان می‌باشد. این روستا با معماری زیبا و سنتی پلکانی یکی از روستاهای شگفت کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از جهانبین نیوز از شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ به سمت غرب که حرکت می کنی تابلویی نظرت را جلب می کند که راهنمای حرکت به سوی روستای سرآقاسید می باشد. بعد از حرکت به سمت این جاده و عبور از روستای شیخ علیخان و آبشار زیبا و سحرانگیزش با جاده آسفالت خداحافظی می کنی و قدم در جاده ای خاکی و پیچ در پیچ می گذاری. جاده باریک است و ناهموار. ولی اصلا احساس خستگی نمی کنی چرا که شوق دیدن روستایی شگفت انگیز با فرهنگی بکر و اصیل را در سر می پرورانی. اگر نیمه اول سال باشد تماشای محیط طبیعی و رویائی اطراف و سیاه چادرهای عشایری واقعا تو را به وجد می آورد. مردان و زنانی که زندگی را زیستن می آموزند و پسران و دخترانی که شادی خود را با کوه و دشت تقسیم کرده اند. در طول راه از غار یخی چما که در دامن کوه عسل کشان آرمیده و اسکی در آن در تمام فصول امکان پذیر است نیز می گذری. از جاده به پایین که می نگری آبراهه های زلال را در دره ها مشاهده می کنی که آرام آرام راه می پیمایند تا بالاخره در جایی آرام گیرند. در جاده ای دو طرفه دوباره تابلویی راهنمایی به باری ات می آید و جاده سرآقا سید را از جاده روستاهای خوبه – صالح کوتاه و چین جدا می کند.

بعد از طی مسافتی حدود ۶۰ کیلومتر سرانجام خانه های سرآقا سید رخ می نمایاند و عطش دیدار این روستای زیبا با معماری پلکانی چند برابر می شود.

و بالاخره اینجا سرآقا سید است... از خودرو که پیاده می شوی فراموش می کنی ذره ای غبار را بر پوششت تحمل نمی کردی، سر و صورت و لباسهایت از خاکی نرم پوشیده شده، ولی اینجا همه از جنس خاکند، باید زمینی بود و خاکی، وقتی لبخندی کمرنگ را بر لبان کودکان پرشوری می بینی که به استقبالت آمده اند باور می کنی که اینجا آسمان خیلی نزدیک است.


 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
, ,



روستای سرآقاسید

روستای سرآقا سید از روستاهای دهستان موگویی شهرستان کوهرنگ ،‌یکی از روستاهای هدف گردشگری استان می‌باشد. این روستا با معماری زیبا و سنتی پلکانی یکی از روستاهای شگفت کشور است. خانه های این روستا از خشت و گل ساخته شده و فضایی ساده و صمیمی را بوجود آورده است.معماری این روستا به گونه‌ای است که حیاط هر خانه پشت بام خانه زیرین می باشد. منازل به صورت زنجیر به هم متصلند و پیوستگی خاصی بر آنها حاکم است.

این روستا در موقعیت طول جغرافیایی َ۵۲ ْ۴۹ و عرض جغرافیایی َ۴۰ ْ۳۲ و ارتفاع ۲۱۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. در تابستان جمعیت روستا به حداکثر خود یعنی حدود ۳هزار نفر و در زمستان حداکثر به ۵۰۰ نفر می رسد. وجه تسمیه این روستا نیز به خاطر امامزاده ای است که مقبره آن در پایین روستا قرار دارد و چون روستا به صورت مجتمع پلکانی در بالای این امامزاده به وجود آمده است به این روستا سرآقا سید می گویند.

مردم این روستا همگی شیعه دوازده امامی ونکته جالب در مورد مردم سرآقاسید این است که همگی آنها دارای فامیل دادور و سید می باشند. چون خود را منتسب به سیدآقا عیسی می دانند. مردم اعتقاد عجیب و فراوانی به این امامزاده دارند و نمونه های شگفت انگیزی از معجزات ایشان را نقل می کنند. در داخل امامزاده علمی وجود دارد که معتقدند آقا سیدعیسی هنگام جنگیدن و دعوت مردم به اسلام همواره این علم را در دست داشته، مردم این روستا و روستاهای اطراف به این علم اعتقاد زیادی دارند و مخصوصا هنگام شیوع بیماری - خشکسالی و طلب باران به این علم توسل پیدا کرده و با گرداندن آن در نقاط مختلف حل مشکل خود را استدعا دارند.کوه کنگله در شمال روستا، کوه نرمه در شمال شرق و کوه وند و خیمه در جنوب روستا عرض اندام می کنند. در غرب روستا نیز منطقه ارچنه وجود دارد که منبع آب آشامیدنی روستا را تشکیل می دهد.
 

,
,
, روستای سرآقاسید,
,
,
,
,
,
,
,
, ,



روبروی این روستا بر قلب کوه خیمه نشانه ای به شکل هشت وجود دارد. مردم معتقدند آقا سید عیسی با پرتاب نیزه ای قبله را به مردم نشان داده است و امروزه مردم این روستا قبله خود را از این طریق می شناسند.

بر دامنه این کوه چشمه ای بسیار زیبا وجود دارد که از دل کوه می جوشد، به این چشمه، چشمه مراد می گویند. مردم اعتقاد دارند هر کسی در دل نیتی داشته باشد و با قلب پاک دست در آب این چشمه فرو برد ، برای برآورده شدن آرزویش نشانه ای به دستش می آید. هر یک از این نشانه ها را که می تواند انواع سنگریزه – برگ – گل سر یا هر چیز دیگری باشد به نوعی تعبیر می کنند.
در منطقه غرب روستا منطقه ای به نام بی آبه وجود دارد که می گویند قبل از حضور آقاسید در این منطقه روستا در آن ناحیه بوده است. چشمه نمکی نیز در این منطقه وجود دارد که یکی از شیوه های امرار معاش مردم روستا می باشد. مردم هر کدام سهم معینی از این چشمه دارند.
از چشمه های دیگر این منطقه می توان به چشمه خدر اشاره کرد که مردم در آب این چشمه لباس نمی شوند، چون که معتقدند این چشمه متعلق به حضرت خضر می باشد.
 

,
,
,
,
,
,
,
,
, ,



پوشش گیاهی

پوشش گیاهی این روستا اغلب درخت بلوط می باشد. درختان بلوط در اکثر ارتفاعات و دامنه کوهها می رویند. از میوه درخت بلوط استفاده های زیادی می شود. به عنوان مثال از میوه آن برای خوراک دام استفاده می شود. در این نواحی با استفاده از این میوه نانی می پزند که به آن نان کلگ kalgمی گویند. البته برای درست کردن نان کلگ بلوط، ابتدا مغز میوه بلوط را آسیاب کرده و پس از تبدیل شدن به آرد نان تهیه می کنند. که آن هم مراحل خاص خود را دارد.از دیگر انواع پوشش گیاهی این روستا می توان به درخت چنار که به زبان محلی به آن چندار می گویند – بید – گردو و میلو(درختچه ای محلی که میوه های ریز و قرمز رنگی دارد) اشاره کرد. از انواع درختچه های گوناگون می توان به ارزن – گون – کیکو –– خوشک بن – کلخونگ – سماق اشاره کرد. همچنین این درختان و درختچه ها سوخت زمستانی و هیزم مردم این روستا را نیز تأمین می کنند.

از دیگر پوشش گیاهی که بیشتر جنبه خوراکی و دارویی دارند می توان به کرفس و قارچ اشاره کرد. کرفس گیاهی است که در بالای کوه می روید. این گیاه پس از باریدن باران رویش پیدا می کند. از این گیاه مردم برای درست کردن ترشی مخصوص این استان استفاده می کنند.
از دیگر انواع گیاهان می توان به سیر – موسیر – تره کوهی – بنصر – کاردین – چویل و ... اشاره کرد.
 

,
,
, پوشش گیاهی,
,
,
,
,
,
,
, ,



فرهنگ و زبان

مردم روستای سرآقاسید از ایل چهارلنگ و زبان آنها نیز لری بختیاری می‌باشد. فرهنگ حاکم بر روستا فرهنگی سنتی و بومی است. این روستا از معدود روستاهایی است که مردم آن بخصوص زنان و دختران از پوشاک کامل محلی استفاده می کنند. هنوز زن و دختر این روستا عزم کوه و صحرا کرده و پشته های سنگین هیمه (هیزم) را بر دوش گرفته و به روستا می آورد. هنوز به جای کپسولهای گاز و چراغهای نفتی، چاله های آتش (اجاق) گرما بخش خانه‌ و تأمین کننده حرارت غذای خانواده اند. هنوز فرهنگ شهرنشینی رسوخ چندانی به این روستا نکرده، اگر چه این تمدن با سرعت عجیب خود ره می پیماید و در اندک زمانی همه را ناگزیر به پذیرش خود خواهد نمود.

پیرمردی ۷۴ ساله به نام سید شاه محمد دادور، در این روستا قرآن را با خط بسیار زیبای خود کتابت نموده است. این پیرمرد خطاطی را از اجداد خود آموخته و حتی تذهیب این قرآن را نیز خود ترسیم نموده است.

جاده مواصلاتی این روستا با بارش اولین برف زمستانی قطع شده و مردمی که در این روستا ماندگار شده اند و به روستاهای اطراف فریدونشهر اصفهان یا خوزستان نرفته اند، حداقل ۶ماه از سال را در پشت برف زندگی می کنند.


انتهای پیام/ر

,
,
, فرهنگ و زبان,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه