اخبار داغ

گزارش تصویری

آثار تاریخی شهرستان زنجان/ زنجان شهر آثار تاریخی ماندگار

آثار تاریخی شهرستان زنجان/ زنجان شهر آثار تاریخی ماندگار
آثار تاریخی شهرستان زنجان به روایت تصویر در این گزارش ارائه شده است تا گردشگرانی که قصد عزیمت به زنجان را دارند با مکان های تاریخ شهر زنجان آشنا شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر زنجان ، در قالب اینگزارش به مکان های تاریخی شهر زنجان اشاره می شود که عمارت دارایی یکی از این مکان ها است، این عمارت از بناهای قدیمی شهر زنجان است و در مرکز شهر زنجان موسوم به سرچشمه که در ضلع شمالی مجموعه تاریخی سبزه میدان و قسمت غربی خیابان طالقانی قرار دارد، واقع شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر زنجان,

این بنای ارزشمند متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول است،عمارت دارایی با پلان مستطیل شکل در داخل باغی به مساحت 18 هزار مترمربع، به ابعاد 15×22 متر بنا شده است.

,

این بنا در سه طبقه و با خصوصیات معماری دوره پهلوی از قبیل پنجره‌های متعدد، تراس و قرینه‌سازی در طبقات ساخته شده است،مصالح به کار رفته در این بنا سنگ، آجر، آهک، سیمان و آهن است که در این میان آجر عمده‌ترین مصالح است .

,

این عمارت حاصل فعالیت و نوآوری معمارانی همچون وارطان هوانسیان، پل آبکار و گابریل گورکیان است که در دهه‌های نخست قرن بیستم، تأثیر بسیار مثبت و مهمی بر روی معماری نوین ایران داشتند،متأسفانه طی سال‌های اخیر به علت ایجاد خیابان، قسمتی از این بنای زیبا و درختان آن تخریب شده است.

,

این بنای تاریخی از سال 1390 خورشیدی به موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی زنجان تبدیل شده است،آثار نمایشی این موزه شامل انواع ظروف مسی قلمزنی شده دوره قاجار، انواع چاقو و شمشیر، گلیم، چاروق و مصنوعات ملیله‌کاری شده است،این موزه همه روزه به جز روزهای دوشنبه پذیرای بازدیدکنندگان است.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

 

,

عمارت ذولفقاری :

,

این بنا در یکی از محلات قدیمی شهر زنجان  موسوم به محله "دالان آلتی"در ضلع شمالی سبزه میدان و مسجد جامع قرار دارد،این بنا ساختمان مسکونی و اداری حکمران زنجان بوده و از مجموعه بناهای اندرونی و بیرونی و بخشهای مختلفی تشکیل یافته است.

,

 این مجموعه در حال حاضر فقط عمارت بیرونی باقی مانده که به نام "عمارت محمود خان ذوالفقاری" معروف است،بنا به روایاتی این خانه توسط سردار اسعدالدوله پدر محمود خان دراواخر حکومت قاجار بنا شده و پس از وی محمودخان در آن اقامت داشته است.

, ,

در گذشته این بخش از شهر زنجان محله­ اعیان‌نشین بوده و مجموعه بناهایی در سبک و الگویی همسان همچون خانه وزیری، خانه خدیوی، عمارت دارایی و... در این محل ساخته شده بود،بعد از انقلاب، عمارت ذوالفقاری مدتها دراختیار یکی از نهادهای انقلابی بود و تا ثبت این بنا در فهرست آثار ملی کشور به دلیل متروک ماندن و عدم مراقبت‌های لازم آسیب فراوانی دید.

,

در جریان توسعه و تعریض خیابان طالقانی دیوار و سردر ورودی بنا بطور کامل تخریب شد و در سالهای اخیر نیز با اجرای طرحهای عمران شهری، آسیب زیادی به بنا وارد آمده است؛از جمله با احداث خیابان زینبیه و عبور آن از داخل حیاط عمارت، قسمتی از عرصه ی بنا از بین رفت و بخش عمده دیگر به پارک تبدیل شد.

,

در سال 1379 میراث فرهنگی استان زنجان تصمیم به حفاظت و مرمت عمارت ذوالفقاری گرفت و در این راستا بنای مذکور در چندین مرحله مرمت و باز سازی شد. با انتقال مجموعه آثار بدست آمده از معدن نمک چهر آباد در سال 1386 موزه موقت مومیایی­ها در این مکان بوجود آمد و در سال 1388 اولین موزه باستانشناسی استان زنجان در عمارت ذوالفقاری افتتاح شد.

, .,

عمارت ذوالفقاری در مرکز بافت کهن زنجان واقع شده‌است و به سبک بناهای اواخر دوره قاجار ساخته شده‌است. سبک ساختمانی آن از بناهای گوتیک اروپایی گرفته شده‌است،کل مجموعه با پوشش شیروانی است. در بالای هسته مرکزی بنا، نورگیر زیبایی وجود دارد که به کلاه فرنگی معروف است این بنا دارای سر در ورودی زیبای بود که با بی تدبیری مسئولان تخریب شد.

, ،,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

 

,

بازار زنجان :

,

بازار زنجان در قلب بافت قدیمى شهر و در راستاى راه‏هاى ورودى آن قرار گرفته است و از دو قسمت بازار بالا و بازار پائین تشکیل شده است،به استناد بررسى سبک معمارى و متن‏هاى تاریخى موجود، به نظر مى‏رسد که بازار زنجان در حدود 1205 ه .ق، ساخته شده و در سال 1213 ه .ق کامل شده است.

, . ,

به مرور زمان کاروان سراها، گرمابه‏ ها، مساجد و راسته‏ ها در اطراف آن شکل گرفته‏ اند،به طورى که در سال 1324، همزمان با سلطنت محمد على شاه قاجار، به مجموعه کاملى تبدیل شده بوده است، از کاروان‏سراهاى این بازار، سراى ملک و سراى گلشن را مى‏ توان نام برد که هر دو، در سال 1345 ه .ق بازسازى و مرمت شده اند..

, , . ,

این بازار به علت ارزش‏هاى فرهنگى و قدمت تاریخى آن به شماره 44/1، در فهرست آثار تاریخى ایران به ثبت رسیده است.

, . ,

, ,

, ,

, ,

, ,

پل میر بهاء الدین :

,

پل میر بهاءالدین مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان زنجان در ابتدای جاده بیجار، روی رودخانه زنجان رود واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۴۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است،این پل توسط یکی از خیرین شهر زنجان به نام حاج میر بهاءالدین در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار احداث شده است .

, ،,

, ,

, ,

, ,

, ,

رخت شوی خانه :

,

بنای رخت‌شوی‌خانه یا مجموعهٔ تاریخی رخت‌شوی‌خانه در قلب بافت تاریخی شهر زنجان که منطبق بر حصار قدیمی شهر است، در یک منطقهٔ پرتراکم مسکونی احداث شده‌است.

,

مردم شهر لباس و رخت خود را در آن محل می‌شسته‌اند. چنین کاربری برای یک بنای عمومی در جهان مشابه ندارد یا کم‌نظیر است.

,

این بنا در حال حاضر تعمیر و مرمت شده و به عنوان موزهٔ مردم‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند از آن بازدید کنند.

,

این بنا در سال‌های گذشته به جهت وجود هوای سرد در زمستان‌ها برای بانوان زنجانی ساخته شده‌است.

, .,

این بنا توسط دو برادر به نام‌های مشهدی اکبر معمار و مشهدی اسماعیل بنا ساخته شده است،زمین این بنا توسط علی‌اکبر خان توفیقی اولین شهردار وقت زنجان خریداری شد و در سال ۱۳۴۵ ه‍.ق توسط او ساخته شده است،سبک و سیاق معماری این بنا را می‌توان به شیوه اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی نسبت داد.

, ،, .,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

کاروانسرا سنگی :

,

کاروانسرای سنگی به ترکی (داش کاروانسراسی) در جاده کمربندی زنجان-میانه روبروی ایستگاه قطار زنجان واقع شده است،قدمت این کاروانسرا به دوره صفویه باز می‌گردد و هم اکنون به عنوان رستوران سنتی مورد استفاده قرار گرفته است.

, -,

پلان این کاروانسرا به سبک چهار ایوانی است، حجره‌های آن در یک طبقه قرار گرفته‌اند و سقف‌‌ها از نوع قوسی هستند. استفاده از سنگ به عنوان مصالح اصلی در ساخت کاروانسرا باعث شده است که این بنا با عنوان کاروانسرای سنگی و در زبان محاوره ای داش کاروانسرا معروف شود،این بنا از لحاظ این که تنها بنای باقی مانده از کاروانسراهای زنجان است دارای اهمیت فراوانی است.

, .,

, ,

, ,

, ,

, ,

مسجد جامع :

,

مسجد و مدرسه جامع زنجان معروف به مسجد سید در قرن سیزدهم هجری قمری (سال ۱۲۴۲) در دوره قاجاریه توسط یکی از پسران فتحعلی شاه قاجار به نام عبدالله میرزا دارا که مرید آیت الله سید محمد مجتهد سردانی بود ساخته شد تا مرکز تدریس، اقامه نماز و مراجعات مردمی این مجتهد زنجانی باشد. خاندان حسینی زنجانی از آن زمان تا کنون تولیت مسجد را به عهده دارند.

,

این مسجد که در قلب بافت قدیمی شهر و در مکان مناسبی از نظر دسترسی قرار گرفته‌است، از سمت باختر با بازار قیصریه، از سمت خاور با کوچه مسجد سید و از سوی شمال با خیابان امام خمینی و سبزه میدان درارتباط است،این مسجد در دوره زندگانی بانی آن به نام‌های مسجد دارا، مسجد سید، مسجد سلطانی و مسجد جمعه نیز خوانده می‌شده‌است.

,

این مجموعه تاریخی که در شمار بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد و مدارس دینی زنجان است، یکی از بناهای ارزشمند ساخته شده بر اساس طرح مساجد چهار ایوانی است،ایوان‌های چهارگانه‌ای که در چهار ضلع مسجد به شکل قرینه قرار گرفته‌اند، بیش تر از هر چیزی در صحن مسجد، خودنمایی می‌کند. صحن این مسجد مانند سایر مساجد چهار ایوانی، به شکل مربع مستطیل است و ۴۸ متر طول و ۳۶ متر عرض دارد.

, .,

در گذشته وسط صحن مسجد یک واحد حوضی بوده که گرداگرد آن را به استثنای جلوی حجرات و شبستان‌ها، باغچه‌های پرگل و گیاه پوشانده بود که بعدها به دلایل نامعقولی از بین رفته‌است،در ایوان‌های خاوری و باختری ۱۶ حجره به طور قرینه و در جبهه شمالی نیز شش واحد حجره جهت طلاب علوم دینی ساخته شده‌است.

,

در سطوح ایوان‌های شمالی و جنوبی تزییناتی مانند خط بنایی، کاشی معقلی و نگاره‌های گیاهی با تکنیک کاشی هفت رنگ، به سبک هنری دوره قاجار و بیش تر با استفاده از رنگ‌های سیاه و زرد به چشم می‌خورد. شبستان گنبد دار فضایی به عرض 7.90 متر و طول8.50 متراست که بدون واسطه در پشت ایوان جنوبی قرار گرفته و از جهت باختری و خاوری با شبستان‌های طرفین و از طرف شمالی با ایوان جنوبی در ارتباط است،بر فراز این شبستان، گنبد عظیمی بر جرزهای سنگین به ضخامت 20.30 متر استوار شده است.

,

گنبد این مسجد که از نوع دو جداره بوده و با کاشی‌های فیروزه‌ای پوشانده شده، از گنبدهایی است که بدون گوشواره و ترنبه بر روی جرزهای چهارگانه ضخیم نشسته‌است. سوره مبارکه الدهر با خط ثلث بر روی این گنبد نقش بسته و بر زیبایی آن افزوده‌است.

,

, ,

, ,

انتهای پیام /

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه