اخبار داغ

کسبه با اصول کاسب و کار آشنایی زیادی ندارند/تفاوت بازاریان قدیمی با بازاریان نسل جدید

کسبه با اصول کاسب و کار آشنایی زیادی ندارند/تفاوت بازاریان قدیمی با بازاریان نسل جدید
بازار تهران با سابقه طولانی که در فرهنگ ایران دارد نقش بسزایی در نشر فرهنگ ایرانی اسلامی در جهان دارد اما در چند سال اخیر با ورود نسل جدید در بازارها به علت عدم آگاهی و شناخت کامل با راه و روش کاسبی این امر کمرنگ‌تر از قبل شده است؛ به طوری که عمل حاجی بازاری‌های دیروز به یک خاطره تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سایت خبری"رازق" بازار تهران با سابقه‌ای بیش از 50 سال یکی از قدیمی‌ترین مناطق تهران محسوب می‌شود. هر راسته آن مخصوص به صنف خاصی است که حتی کوچه‌های این بازار با نام این صنف‌ها نامگذاری شده‌اند مثل بازار زرگرها، لباس فروش‌ها، کفاش‌ها و ....

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "رازق" ,

بازار از قدیم تا بحال مکانی برای کسب و کار و تجارت بوده علاوه بر این قدیمی تر ها در کارهای خیر و انسان دوستانه نیز شرکت می کردند.

,

به طور مثال در آن زمان اگر یکی از مغازه دار ها با مشکلی مواجه می شد بقیه کسبه در حل مشکلش به او کمک می کردند و یا در مساجد بازار پس از نماز دور هم جمع می شدند و برای کمک به افراد بی سرپرست و یا یتیمان  همفکری می کردند و به حل مشکلات مردم می پرداختند.

,

اینها سنت‌های دیرینه‌ای است که از قدیم الایام در بین ما ایرانی ها رواج داشته اما در بازار این کار ها رواج بیشتری داشته است.علت آن هم اعتقاد به رزق حلال و برکت مال و روزی با این کار ها بوده است. امروزه هم با ورود نسل جدید در بازار همین روند ادامه دارد اما کمی کمرنگ تر به نظر می رسد.

,

در حال حاضر در بازار ها دیده ایم که اعتماد ها به نسبت به هم کمرنگ تر شده است و افراد تا طرف را بطور کامل نشناسند به او جنس نمیدهند در حالی که در قدیم اینچنین نبود و به قدری صفا و صمیمیت در بین مردم بود که کسی به این چیزها فکر نمی‌کرد.

,

علت چنین اتفاقی در بازار امروز ورود برخی افراد ناکارآمد که صلاحیت کاسبی در بازار اسلامی را ندارند و همچنین ناآگاهی آنها در اصول کسب و کار و رفتار با مشتری و سایر کسبه است. در همین مورد با دوتن از کسبه بازار تهران به گفتگو پرداختیم.

,

"محمد علیمردانی" درخصوص همین وضعیت با خبرنگار ما گفت:من بیش از 20 سال است که در بازار مشغول به فعالیت هستم و در این مدت پستی و بلندی‌های فروانی را دیده‌ام و گذرانده‌ام.

,

وی افزود: در قدیم نقش حاجی بازاری ها و امثال آنها در جامعه خیلی بزرگ به نظر می‌رسید و تاثیر زیادی در عملکرد کل جامعه داشتند. در آن زمان همه به دنبال کار خیر ثواب جمع کردن بودند یا هنگام نماز تمام کسبه بلا استثناء مغازه‌ها را می‌بستند و به سمت مساجد برای اقامه نماز می‌رفتند اما متأسفانه در چند سال اخیر این اتفاق خیلی کمرنگ شده و اعتقادات قدیمی‌ترها در بازار کمرنگ‌تر از قبل شده است. البته ناگفته نماند که الان هم هم بسیاری از همین کسبه با شرکت در کارهای خیر و کمک به نیازمندان وظیفه خود را انجام می‌دهند ولی این جور کارها و مثل آن در قدیم رواج بیشتری داشت.

,

وی که در بازار چای مشغول به کار بود با اشاره به وضعیت بازار بیان کرد: قیمت چای در چند وقت اخیر زیاد تغییری نداشته و می‌توان گفت که ثابت بوده است.

,

علیمردانی افزود: در این بازار استقبال مردم از چای خارجی بیشتر است و کمتر کسی به سراغ چای ایرانی می آید علت آن هم اینست که با ورود چای خارجی به کشور مزاج ایرانی‌ها را نسبت به چای تغییر دادند و همه به چای خارجی روی آوردند.

,

در اصل که حساب کنیم کیفیت چای ایرانی به مراتب بالاتر از چای خارجی است اما ایرانی به دلیل طعم و عطری که چای خارجی دارد از آن استقبال بیشتری می‌کنند اما نمی‌دانند که این عطر و طعم همه ناشی از اسانس‌ها و مواد شیمیایی است که به این چای‌ها می‌زنند.

,

یغمایی نیز یکی دیگر از کسبه بازار است که از کودکی در بازار بوده؛ وی که در زمینه برنج فروشی فعالیت دارد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بسیاری از اعمال جزئی هستند که ممکن است اصلا به چشم نیایند اما خیلی تاثیر زیادی در بحث کسب روزی حلال و حتی در سطح جامعه خواهد گذاشت. به طور مثال من اگر برنجی که می‌کشم یک یا دوگرم کمتر باشد اگر مشتری من از این امر راضی نباشد پولی که من شب برای زن و بچه‌ام می‌برم حرام است.

,

وی ادامه داد: کسب روزی نا حلال هم طبق گفته های بزرگان دینی ما اثرات بسیار بدی در زندگی فردی و اجتماعی خواهد گذاشت به همین خاطر من در طول زندگی با این که برخی کار ها در جوامع امروزی ما ناچیز وحقیر پنداشته می شوند اما تمام سعیم را کرده‌ام که همه موارد را رعایت کنم.

,

احترام به مشتری، خوش‌رویی با مشتری، رعایت انصاف و عدم گران فروشی از این قبیل موارد است.

,

انتهای پیام/خ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه