اخبار داغ

عجیب ولی واقعی؛

بازار داغ تاناکورا در لوکس ترین مناطق شهر / لباس های دست دومی که پولدارها می پوشند

بازار داغ تاناکورا در لوکس ترین مناطق شهر / لباس های دست دومی که پولدارها می پوشند
بازار پوشاک یکی از چرخه های اقتصادی پررونق کشورمان است. بازاری که در حاشیه خود شاهد ورود قاچاقی لباس های دست دوم خارجی و عرضه گسترده آنها در قالب فروشگاه های تاناکورا است. معضلی که نه تنها در روند ورشکستگی واحدهای تولیدی داخلی موثر است؛ تهدیدی بزرگ برای سلامت عمومی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ائل در گزارشی به موضوع بازار داغ فروش لباس های دست دوم در تبریز پرداخته و نوشت: چند سالی می شود لباس های دست دوم یا به عبارتی تاناکورا در بعضی مناطق مرزی به حدی گسترش یافته که بازارچه‌های بزرگی رابه فروش خود اختصاص داده و این لباس ها بدون هیچ مانعی به راحتی خرید و فروش می‌شوند و با توجه به حجم زیاد آنها و بازارچه‌هایی که به فروش آنها اختصاص یافته نمی‌توان فرض کرد که به صورت غیر قانونی و بدون مجوز وارد کشور می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

با اینکه در گذشته، مارک "تاناکورا پوش" را به معدود خانواده هایی که ازنظر مالی بی بضاعت بودند، می چسباندند ولی کماکان هستند کسانی که به گمان کاهش هزینه ها در خرید پوشاک، می توانند ناهمواری بین بودجه و تقاضا را با خرید لباس دست دوم بپوشانند ولی  بی خبر از بیماری هایی که از طریق پوشاک تهدیدشان می کند، هزینه های جبران ناپذیری را به خود تحمیل می کنند.

,

برخی دیگر از مشتریان لباس های دست دوم، علیرغم اینکه از تمکن مالی بالایی برخوردارند، شخصیت خود را در پوشیدن لباس های مارکدار می بینند و به گمان خود ظاهری زیبا می سازند،لباس دست دوم تاناکورا را برای پز دادن در میهمانی هایی که رنگ و بوی غرب زدگی و مصرف گرایی به خود گرفته است، برازنده خود میدانند.

,

بازار سیاه تاناکورا در تبریز همچنان داغ است

, بازار سیاه تاناکورا در تبریز همچنان داغ است,

با اینکه تبریز یکی از شهر هایی است که با توجه به موقعیت گمرکی، لباس های نوی ارزان را وارد بازار می کند ولی همچنان بازار سیاه دست دوم فروشی به لطف بی توجهی مسئولین گرم است و مشتریان پرو پا قرصی را در کنار خود دارد و این مسئله تهدی جدی برای تولید داخلی محسوب می شود.

,

برای بررسی بیشتر به فروشگاه هایی که در سطح شهر به فروش لباس های دست دوم وارداتی می پردازند، مراجعه می کنیم؛ چهارراه آبرسانی یکی از شناخته‌شده‌ ترین نقاط شهر تبریز است که در کنار فروشگاه ها و پاساژ های لوکس، فروشگاه هایی برای لباس و کفش‌های کارکرده و دست‌دوم در خود جای داده؛ اجناسی که سال‌هاست در کشور با اسم تاناکورا معروف شده‌اند. 

,

چند دقیقه ای که منتظر اتمام کار فروشنده برای گفتگو بودم، دو خانم جوان که مشخص بود از خانواده ای متمکن هستند از ماشین خود پیاده شدند و ورودشان به مغازه فروش لباس های دست دوم تعجبم را برانگیخت.

,

پولدارها؛ مشتریان پروپاقرص لباس های دست دوم خارجی!

, پولدارها؛ مشتریان پروپاقرص لباس های دست دوم خارجی!,

یکی از خانم هایی که برای خرید لباس تابستانی کوهنوردی لباس ها را زیر و رو می کرد، در مورد انتخاب لباس دست دوم می گوید: به اولین چیزی که هنگام خرید فکر می کنم این است که حتما این لباس قبل از من، برای یک موزیسین و یا بازیگر و خواننده معروفی بوده که برای فرار از تکرار و افسردگی، کمد لباس خود را خالی کرده، مدعی نیستم که با پوشیدن این لباس استعداد هایش به من منتقل می شود ولی خودم را با اینگونه توجیهات، راضی به خرید لباس های تاناکورا می کنم.

,

خانم که جز اولین سواکنندگان گونی های بزرگ تاناکورا بود، می افزاید: اولین بارم نیست که از تاناکورا خرید می کنم و می توانم بگویم از مشتریان پرو پا قرص این تاناکورا هستم که هر وقت جنس جدید می آید با من تماس می گیرند.

,

خانم جوان و شیک‌پوش دیگری که در گوشه‌ای از مغازه‌ای قدیمی در حال وارسی گونی‌های پر از پیراهن و تی‌شرت بود می گوید: این لباس ها را که گاها تک هستند، حتی نمی توان در بوتیک ها هم پیدا کرد، از کیفیت و تن خور این پوشاک راضی هستم و همین امر مرا سالها مشتری تاناکورا کرده است.

,

وی ادامه می دهد: می توانم بگوید من به خرید لباس های تاناکورا  اعتیاد دارم، همه لباس هایم را از اینجا می خرم، اجناس ایرانی با دو بار شستشو خراب می شود ولی لباس های خارجی را می توان حتی ۲ سال هم پوشید.

,

ترکیه، ارمنستان و آذربایجان مسیر ورود لباس های دست دوم به ایران

, ترکیه، ارمنستان و آذربایجان مسیر ورود لباس های دست دوم به ایران,

آقا مرتضی، فروشنده این مغازه که اتفاقا مشتریانش هم به علت مراجعات مکرر به مغازه اش او را با اسم صدا میزنند در عرض کمتر از نیم ساعت، ده نفر مشتری داشت.

,

وی می گوید: اکثر لباس ها و کیف و کفش ها از مهاباد و بانه به تبریز می آیند، جنس های آنجا هم از ترکیه و ارمنستان و آذربایجان تامین می شود.

,

از نحوه قیمت گذاری های  لباس ها و کیف و کفش ها می پرسم که می گوید: هر کسی با کمی آشنایی با مارک ها و اجناس، می تواند قیمت گذاری کند و در هر بسته ای که به ما ارسال می شود، با جدا سازی بر اساس مارک و نوع جنس، قیمت ها تخمین زده می شود.

,

این فروشنده می گوید: قبل از باز کردن گونی ها، کسی از محتویات داخلی آن با خبر نمی شود، فروشندگی تاناکورا، عین قمار است.

,

از او درباره دیگرفروشگاه هایی که بدین شکل لباس های دست دوم خارجی می فروشند پرسیدم. با اینکه به خاطر از دست رفتن مشتری مردد از دادن آدرس بود ولی بلاخره ، تاناکورای نبش چهارراه مارالان را معرفی کرد.

,

این فروشگاه هم مشتری های خودش را داشت، مرد میانسالی که به دنبال کاپشن  تمام آویز ها و سبدها را زیر و رو کرده بود، می گوید: وضعیت مالی ما مناسب است ولی من همیشه برای خرید کفش و کاپشن به اینجا مراجعه می کنم، هم جنس هایشان خوب است و هم قیمتشان مناسب.

,

از بهداشت لباس ها می پرسم، در حال جستجو ادامه می دهد: من چند سال است می پوشم اتفاقی نیافتاده، بوی بد لباسها از مواد ضد عفونی است، که با دو بار شستن و در آفتاب پهن کردن، بویش هم می رود.

,

از دختر خانمی که مقابل این مغازه ایستاده و منتظر تاکسی بود، در مورد لباس های دست دوم می پرسم که می گوید: حتی اگر از نظر مالی مشکل داشته باشیم، نباید لباسی را که نمی دانیم برای چه کسی است به تن کنیم، بیماری های پوستی و یا عفونت ها خیلی زود تر از آنچه فکر می کنیم به سراغ ما می آیند، به نظر من پولی که قرار است خرج بیماری پوستی بعد از استفاده از لباس دست دوم شود، هزینه لباس ارزان دست اول می کنم، ارزش سلامتی ام بیشتر از لباس مارکدار است.

,

لباس های بدبو و چروکیده ای که نصیب حاشیه نشین های شهر می شوند

, لباس های بدبو و چروکیده ای که نصیب حاشیه نشین های شهر می شوند,

به فروشگاه لباس دست دوم، خیابان طالقانی می روم، اوضاع به همین منوال است ولی با تفاوتی که در اینجا لباس های رنگی و چروک در وسط فروشگاه به رگال آویزان شده و بیشتر از ۵ هزار تومان نمی ارزد، لباسی که اینبار نمی تواند خوراک مجالس و میهمانی ها باشد.

,

خانمی که چهارمین رگال لباس را وارسی می کرد و فقط توانسته بود یک بلوز انتخاب کند، می گوید: بعضی از مردم که مثل من مشکل اقتصادی دارند به دلیل بوی بد لباس های دست دوم از آنها فراری‌اند ولی با چند بار شستن این بو هم از بین می‌رود و لباس ها قابل استفاده می شود.

,

دختر خانم دیگری که مشغول زیر و رو کردن سبد های داخل مغازه بود می گوید: هدف من از آمدن به تاناکورا، تنوع است، از آنجایی که هزینه این تنوع طلبی و خوش پوشی بالاست، میتوانم از اینجا به قیمت بهتری لباس خریداری کنم و از همه مهمتر، بسیاری از برندهای مطرح دنیا، در ایران نمایندگی رسمی ندارند، ولی در مورد ورود دست دوم آنها ممانعتی وجود ندارد، هر چقدر هم قیمتشان باشد حداقل می دانم که برند اصلی است.

,

فروشنده لباس های دست دوم خیابان طالقانی می گوید: در تاناکوراها همه مدل لباس پیدا می‌شود، از لباس زیر مردانه و زنانه، تا انواع تی‌شرت‌ها، تاپ و پیراهن، لباس‌های مجلسی و شلوار و همچنین پوشاک زمستانی شامل کاپشن، پالتو و پلیور و... در قسمتی که به فروش کفش اختصاص دارد نیز برای مشتری‌های مشتاق همه مدل پاپوشی وجود دارد، از انواع صندل و دمپایی تا کفش‌های چرم و کتان و همچنین همه مدل پوتین و کفش‌های کوهنوردی، به همه اینها باید کفش‌های اسکیت را نیز اضافه کرد.

,

فروشنده جوان می گوید: بیشترین سود فروش برای لباس های زمستان است، پالتو های پوست و چرم و بوت و پوتین های خارجی به قیمت بالاتری به فروش می روند ولی با این حال، مشتریانمان روز به روز بیشتر می شوند.

,

در خصوص بهداشت لباس ها از او سوال می کنم که با بی اعتنایی و با حالت تمسخر می گوید: با این وضعیت مالی کسی به فکر بیماری نیست، همه فقط به دنبال اجناس ارزان هستند ولی ما باز به خاطر اینکه احتیاطی کرده باشیم لباس ها را با یک مواد شیمیایی شسته و ضد عفونی می کنیم ولی باز به مشتریان خود تاکید می کنیم که قبل از استفاده یک بار هم بشویند.

,

سکوت تلخ نهادهای نظارتی درباره عرضه گسترده تاناکورا

, سکوت تلخ نهادهای نظارتی درباره عرضه گسترده تاناکورا,

از فروشگاه های تاناکورا بیرون  می آیم و ولی مردم بی توجه به سیل بیماری هایی که خودشان برای زیبایی انتخاب می کنند، به وجودشان رسوخ می کند، باز هم به خرید ادامه می دهند این در حالی است که پزشکان بارها در مورد آلودگی انتقال میکروب ها از طریق لباس تاکید می کنند ولی مسئولین ناظر، تنها به تهدید تاناکورا فروشان اکتفا می کنند و خبری از برخورد قانونی با این سوداگران نیست. سوداگرانی که علاوه بر آثار سو احتمالی در بهداشت اجتماعی نتایج اقتصادی منفی هم به همراه دارد که ورشکستگی تولید کنندگان داخلی پوشاک یکی از آنها است.

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه