اخبار داغ

توصیه به خرید کالای ایرانی برای سوغات قبل از سفر حج؛

تقوا و یاد خدا بهترین سوغات حج/ آب زمزم سوغاتی مقبول رسول خدا(ص)

تقوا و یاد خدا بهترین سوغات حج/ آب زمزم سوغاتی مقبول رسول خدا(ص)
بهتر است حجاج به جای اینکه پول خود را در جیب عربستان خبیث بریزند قبل از سفر خود به بازار رفته و اقدام به خرید هدیه برای بستگان خود در کشورمان کنند تا هم این هزینه در داخل خرج شود و هم بتوانند با داشتن وقت زیادتر از فرصت بی نظیر حج نهایت استفاده را ببرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه تحلیلی خبری حیا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران و کارگزاران حج و سفرهای عتبات، حج را ضامن “تداوم اسلام” و مظهر “وحدت و عظمت” امت اسلامی خواندند و با اشاره مجدد به لزوم توجه همزمان به ابعاد فردی و اجتماعی حج، تأکید کردند: مبادا حجاج محترم فرصت بی نظیر تنفس در شهر معطّر پیامبر و حضور عبادی و شوق آور در مکه معظّمه و خانه خدا را با کار بسیار غلط گشت و گذار در بازار و خرید کالا از دست بدهند و حسرت استفاده نکردن کامل از فرصت بی نظیر و نشاط آور حضور در مسجد الحرام و مسجد النبی را برای همه عمر بر دل خود بگذارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  پایگاه تحلیلی خبری حیا، ,

* آب زمزم سوغاتی مقبول رسول خدا(ص)

, * آب زمزم سوغاتی مقبول رسول خدا(ص),

اصل هدیه دادن در روایات موجب ایجاد محبت، دوستی و از بین رفتن کینه ها می‌شود و به فرموده امام صادق(ع) “هدیه الحج من الحج” بدان معنا که هدیه و سوغاتی حج، جزء حج است و نیز در حدیث دیگری امام صادق (ع) فرموده اند: از صرف بودجه‌های غیرضروری در حج صرف نظر کن تا نشاط حج در تو همچنان زنده بماند.

,

همچنین در روایات می‌خوانیم در ایامی که رسول خدا (ص) در مدینه بودند، علاقه‌مندان از مکه برای حضرت آب زمزم را به عنوان سوغات می‌آوردند و ایشان با روی باز می‌پذیرفتند.

,

در سال های اخیر سوغات حج سادگی و بی آلایشی خود را از دست داده و مثل زیبای “دوست مرا یاد کند یک هل پوچ” را به خریدهای پر زرق و برق تجملی و میلیونی تبدیل نموده است، اما جا افتادن این فرهنگ غلط در کشور ما و اشتباه تعبیر کردن فرمایشات پیامبر اکرم (ص) در خصوص لزوم خرید سوغاتی موجب شده که هر ساله در ایام حج، میلیون ها تومان ارز از کشور خارج شده و اجناس بی کیفیت چینی جایگزین آن شود.

,

* نقش غیر قابل انکار حاجیه خانم ها در نخریدن سوغاتی از عربستان

, * نقش غیر قابل انکار حاجیه خانم ها در نخریدن سوغاتی از عربستان,

اهمیت این مسئله زمانی آشکارتر می گردد که پای بانوان به میان کشیده شود، حاجیه خانم هایی که اگر تعدادشان از حاج آقاها بیشتر نباشد کمتر نیست و رغبت زیادی هم به خرید کردن و سوغاتی آوردن برای فرزندان و خویشاوندان خود دارند، به علاوه اینکه بارها اتفاق افتاده چانه زدن این خانم ها در بازارهای عربستان با فروشندگان همراه با چشم چرانی و لبخندهای مسمومی شده که پاکی و قداست این سفر را خدشه دار می کند.

,

متاسفانه در برخی از موارد دیده شده که حجاج و زائران ایرانی به جای حضور در مسجدالنبی و مسجدالحرام برای شرکت در نماز جماعت، مقابل مغازه ها می ایستند تا فروشندگان از نماز برگردند و در این بین فروشندگان که اعراب آن ها را به دلیل دانستن زبان فارسی و ارتباط برقرار کردن با زائران ایرانی؛ افغانی یا تاجیکی تبار انتخاب می کنند خود اذعان دارند که بدون وجود زائران ایرانی مغازه داران عربستان متحمل خسارت زیادی خواهند شد.

,

با چنین شرایطی و در دوران کنونی که بمب ها و موشک های عربستان بر سر زنان و کودکان مظلوم یمنی فرو می ریزد، یقینا خرید از بازارهای عربستان جیب وهابیت که دشمن شیعه بلکه دشمن اسلام هستند را پر می کند در حالی که به جرات می توان گفت اکثر کالاهای این بازارها چینی بوده و کیفیت بسیار پایینی دارند به علاوه اینکه از زائران و حجاج ایرانی بارها شنیده ایم که برخلاف سال های بسیار قبل قیمت این اجناس با قیمت همان جنس در بازارهای ایران برابری می کند؛ ضمن آنکه اکثر اجناس برقی که از عربستان خریده می شود به علت فقدان گارانتی و نداشتن کیفیت در ایران قابل استفاده نیست.

,

* خودداری از خریدن اجناسی که سودش به جیب دشمنان اسلام می رود

, * خودداری از خریدن اجناسی که سودش به جیب دشمنان اسلام می رود,

در همین زمینه نیز حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی گفته است: خرید به صورت اتلاف وقت و پرسه زدن در بازار، باعث حسرت و خسارت در قیامت و خلاف رضای خداست و نیز از خریدن اجناسی که سودش به جیب دشمنان اسلام می‌رود جدا دوری کنید.

,

به طور کلی بهتر است؛ انسان در این سفر سراسر نور و معنویت حضور در مسجد رسول خدا(ص) و روضه منوره، قبور متبرکه بقیع، منا، صفا، مروه و … را قدر دانسته و مهلت چند روزه ای را که خداوند شامل حالش گردانیده را در مکان هایی که محل عبور و مرور پیامبران الهی و خاندان پاک نبوی و فرشتگان مقرب بوده است؛ به نماز، عبادت، ذکر و توجه بگذراند؛ به طوری که بر اساس روایات ثواب خواندن یک رکعت نماز در مسجدالحرام معادل صد هزار رکعت و در مسجدالنبى(ص) معادل ده هزار رکعت نماز در جاى دیگر است؛ دستاوردهای واقعی حج همین هاست و سوغاتی بهتر اجابت دعای خیر بهر نزدیکان وجود ندارد؛ پس چه خسارتی بالاتر از این که فرصت عظیم حج در بازارها و فروشگاه ها سپری شود؟!

,

* تقوا و یاد خدا بهترین سوغات حج

, * تقوا و یاد خدا بهترین سوغات حج,

در همین راستا در قرآن دو چیز به عنوان سوغات ذکر شده؛ در سوره مبارکه بقره آیه ۱۹۷ قرآن کریم تقوا به عنوان بهترین و بزرگترین سوغات حج و عمره عنوان شده و در اواخر آیه یاد شده که هر چه می‌توانید از این سفر معنوی سوغات برگیرید و زاد و توشه بردارید تا دست و خالی از این مراسم و مناسک برنگردید.

,

ذکر خداوند نیز به عنوان سوغاتی دیگر نام برده شده که وقتی حاجی مراسم و مناسک حج را به اتمام می‌رساند باید زیاد به یاد خدا باشد و در ادامه می‌فرماید آنان همان طور که به یاد پدرانشان هستند باید به صورت جدی خدا را بیشتر یاد کنند به طوری که حاجی بعد از اتمام مراسم این سفر معنوی چنان غرق خدا باشد که رفتار، منش، کلام، اخلاق، فکر و اندیشه او خدایی بشود تا بعد از برگشت به خانه، مردم از سوغات خدایی بودن او بهره‌مند شوند و یاد خدا و شوق زیارت به خانه خدا در آنها بیدار شود.

,

بنابر این می توان سوغات خریدن را وسوسه ای از جانب شیطان دانست که ذهن و هواس زائر خانه خدا را از ذکر و یاد خدا و کسب تقوای الهی باز می دارد و معطوف به امور دنیوی می گرداند.

,

هنر بانوی ایرانی: یک روش برای نخریدن سوغات از عربستان؛ خرید کالای ایرانی برای سوغات قبل از سفر

,

با توجه به تاکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر مبنی بر خرید کالای ایرانی بهتر است حجاج به جای اینکه پول خود را در جیب عربستان خبیث بریزند قبل از سفر خود به بازار رفته و اقدام به خرید هدیه برای بستگان خود در کشورمان کنند تا هم این هزینه در داخل خرج شود و هم بتوانند با داشتن وقت زیادتر از فرصت بی نظیر حج نهایت استفاده را ببرند.

,

و البته یک روش خداپسندانه:

, و البته یک روش خداپسندانه:,

چقدر خوب می شود اگر حاجیان ایرانی هزینه خرید سوغاتی هایی که شاید مورد اقبال، پسند و سلیقه فرزندان و بستگان هم نیست را در یک امر خیر و خداپسندانه صرف کنند.

,

در پایان؛

,

بیاد بیاوریم که حج جلوه رسالت و مظهر قدرت اسلام، همسفر، همسایه و شاید همخانه شدن با حضرت مهدى (عج)، وصل شدن قطره به اقیانوس و یادآور زحمات پیامبر اکرم (ص) و خدیجه (س) و شکنجه بلال ها، عمّارها و یاسرها است به طوری که طبق روایات بناى اسلام بر نماز و روزه و حج و زکات و ولایت استوار است و در روایتی دیگری آمده که حاجى میهمان خداست، دعاى او مستجاب و شفاعت او مؤثر است و آنچه در راه حج خرج کند، چند برابرش را دریافت مى کند و حاجی همانند مجاهد فى سبیل اللّه به حساب آمده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه