اخبار داغ

وضعیت قرمز؛ «کارتن خوابی زنانه» در پایتخت رو به افزایش است!

وضعیت قرمز؛ «کارتن خوابی زنانه» در پایتخت رو به افزایش است!
تعداد بانوان کارتن خواب نه در مقایسه با مردان بلکه با جنس خود نسبت به گذشته زیادتر شده است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آریا، مدتی است موضوع زنان کارتن خواب بیشتر دیده و شنیده می شود و در این میان موضوع وقتی بغرنج تر می شود که در میان آنها زنان باردار هم دیه می شود و ضرورت توجه بیشتر به این مساله بیش از پیش نمایان می شود و اگر زنجیره حمایت و جمع آوری زنان کارتن خواب همچون ایجاد اشتغال، ترک اعتیاد، بازپیوند به خانواده و...کامل نشود یقینا تعداد این افراد روزبه‌روز افزایش خواهد یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

هشدار در مورد افزایش تعداد زنان کارتن خواب
معاون فرهنگی شهردار تهران در آخرین اظهار نظر ضمن اعلام آمادگی شهرداری برای کمک به سایر سازمان‌ها برای بهبود وضعیت زنان کارتن خواب  با بیان اینکه در بهبودسازی وضعیت زنان کارتن خواب سازمان‌هایی همچون شورای اجتماعی کشور، استانداری، بهزیستی و...مسئولیت مستقیم دارند، گفته است:آسیب‌های اجتماعی، شهر را لکه‌دار می‌کند و تنها شهرداری سعی کرده است شهر را قابل دیدن کند.
همه آمارها ذهنی است
امرودی در مورد آمار زنان کارتن خواب با بیان اینکه هیچ کس آمار دقیقی ندارد، می گوید:همه آمارها ذهنی است و شهرداری تهران نیز مرجع ارائه آمار نیست.
معاون فرهنگی شهردار تهران با اشاره به لزوم بازپیوند زنان کارتن خواب به خانواده‌هایشان گفت:اگر زنجیره حمایت و جمع آوری زنان کارتن خواب همچون ایجاد اشتغال، ترک اعتیاد، بازپیوند به خانواده و...کامل نشود یقینا تعداد این افراد روزبه‌روز افزایش می‌یابد.
به گفته امرودی  متاسفانه تعداد بانوان کارتن خواب نه در مقایسه با مردان بلکه با جنس خود نسبت به گذشته زیادتر شده است .
هر شب 15 هزار کارتن خواب در تهران !
اما اگر شب ها در تهران با نگاهی خاص گذاری داشته باشی به خوبی درخواهی یافت که نگرانی وجود کارتن خواب ها در شهر باید جدی گرفته شود .گفته می شود فقط در شهر تهران هر شب 15 هزار کارتن خواب داریم.

, هشدار در مورد افزایش تعداد زنان کارتن خواب,
,
,
,
,
,
, هر شب 15 هزار کارتن خواب در تهران !,
,

اما آیا در این شهر که 8 الی 10 میلیون نفر مردم دلسوز دارد، نمی توانیم این تعداد کارتن خواب را سامان دهیم؟ این جمله ای بود که شهردار تهران چندی قبل گفته بود و اندکی بعد رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه تعداد کارتن خواب های تهران افزایش می یابد گفت: آمار زنان باردار و کودکان در میان کارتن خواب های تهران افزایش یافته است و حل این معضل لزوم همکاری سازمان های مرتبط با مدیریت شهری را می طلبد. 
اما رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به تاسیس موسسات مردم نهاد و خیریه معتقد است:متاسفانه شاهد آن هستیم که دست اندرکاران این نهادها هنوز چالش های واقعی شهر را نمی شناسند.فاطمه دانشور با اشاره به فعالیت های سازمان های مردم نهاد و خیریه ها در بخش های خاص، اظهار کرد:شاهد آن هستیم که در برخی حوزه ها از کمک اشباع شده و به شدت مورد توجه است و برخی دیگراز حوزه های نیازمند، کاملا مورد غفلت قرار گرفته است.
هر شب 15 هزار کارتن خواب در تهران 
از طرفی قالیباف شهردار تهران مدتی قبل اعلام کرد:هر شب 15 هزار کارتن خواب داریم اما آیا در این شهر که هشت الی 10 میلیون نفر مردم دلسوز دارد، نمی توانیم این تعداد کارتن خواب را سامان دهیم؟ در فرصت هایی که نیمه های شب و در بیابان ها، کوره پزخانه ها و کنار اتوبان ها با کارتن خواب ها صحبت کرده ام، به جرات دریافته ام که آن ها انسان های صدوق و فهیمی هستند و با کوچک ترین کمک ما می توانند به زندگی خود برگردند.بخشی از این نارسایی ها مربوط به ضعف مدیریت ما بوده است و تنها خود آن ها مقصر نیستند، بلکه جامعه و مدیران جامعه هم مقصر هستند. 
حضور زنان باردار  در شرایط حاد در میان کارتن خواب ها
اما دانشور از پدیده رشد کارتن خوابی در شهر تهران از ابتدای امسال خبر داده و می گوید:در حالی که دو سال قبل گفته شد تعداد کارتن خواب ها 12 هزار نفر هستند، در سال 93، مدیران شهر تهران از افزایش کارتن خواب ها به 15 هزار نفر خبر دادند و آخرین آمارهای سازمان رفاه شهرداری تهران در 20 فرودین حکایت از آن دارد.
به گفته رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر، درحالی با رشد این آسیب اجتماعی شهر تهران مواجه هستیم که حضور زنان باردار و کودکان در شرایط حاد در میان کارتن خواب ها در حال شیوع است و حاشیه تهران به مأمنی برای کودکان کارتن خواب تبدیل شده است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران پیش از این نیز با بیان اینکه شهرداری نسبت به سایر نهادها درخصوص ساماندهی کارتن خواب ها گام های بهتری برداشته است، گفته بود :مدیریت شهری به تنهایی نمی تواند این معضل را رفع کند.
نظر قالیباف درباره احداث سامان‌سراها
از طرفی شهردار تهران چندی قبل ضمن انتقاد از احداث سامان‌سراها در قالب اردوگاه‌های ماده (16)به منظور جمع‌آوری کارتن‌خوابها، برخوردهای قهرآمیز و سطحی با آنها را رد کرده و دلیل این امر را وجود افراد تحصیل کرده بین کارتن‌خوابها عنوان کرد که می‌توان زمینه‌ای فراهم کرد تا خودشان خود را اداره کنند.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ساخت پنج سامان‌سرای جدید ویژه کارتن‌خواب‌های شهر تهران گفت:من سابقه انجام این کار را با روش موجود دارم اما این روش را که ساخت اردوگاهی برای کارتن‌خواب‌ها است به هیچ عنوان قبول ندارم در حقیقت اینکه اردوگاهی درست کنیم و کارتن‌خواب‌ها از سطح شهر جمع‌آوری و تحت عنوان ماده 16 در مکانی جمع‌آوری شوند روش مناسبی نیست اما با توجه به درخواست وزارت کشور برای کمک در این حوزه تاکنون دو سامان‌سرا به صورت قطعی آماده‌سازی شده‌اند.شهردار تهران معتقد است؛ اساسا این روش، روش درستی نیست چرا که در میان کارتن‌خواب‌ها افراد تحصیل‌کرده وجود دارند که تنها با یک کمک اندک می‌توان زمینه‌ای را فراهم کرد تا خودشان خود را اداره کنند.نباید در خصوص این افراد برخوردهای قهرآمیز و سطحی انجام شود.(متن کامل خبر را اینجا بخوانید)
لزوم شناخت درست و صحیح چالش های اجتماعی
اما فاطمه دانشور معتقد است که در شهر تهران مشکلات بر زمین مانده زیادی در حوزه آسیب های اجتماعی داریم و امروز شناخت درست و صحیح چالش های اجتماعی شهر تهران از اهمیت بسیاری برخوردار است و لازم است در این رابطه منابعی را تولید و تالیف کنیم  تا خیرین و کارآفرینان اجتماعی بیش از گذشته با این رویکرد یعنی توجه به نیازهای اساسی آشنا شوند.دانشور به کارآفرینی اجتماعی به عنوان یکی از بهترین روش های حمایت و همراهی از آسیب دیدگان اجتماعی اشاره کرد و گفت:نکته مهمی که باید در تاسیس سازمان های مردم نهاد به آن توجه کرد آن است که  این نهادها باید در سطحی باشند که کمترین نیاز به حمایت مالی را داشته باشند.رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، تاکید کرد:کارآفرینی اجتماعی باید برای بقای خودش برنامه داشته باشد.این به معنای آن است که باید خیریه ها و مراکز حمایتی درآمد داشته باشند و مهمتر آنکه سود کنند تا امکان ادامه حیات آنها وجود داشته باشد.
دانشور با پرداختن به لزوم همکاری سازمان های مرتبط در حوزه آسیب های اجتماعی اظهار کرد:سازمان های متولی در این حوزه باید بیشتر به وظایفی که دارند توجه داشته باشند تا اقداماتی که مدیریت شهری در این خصوص صورت می دهد، به نتیجه مطلوب برسد.

به هر حال زنگ خطر حضور زنان در میان کارتن خواب ها به صدا درآمده و تا این موضوع به بحران تبدیل نشده ضرورت دارد مسئولان همه دستگاههای ذیربط به دور از حاشیه ها و نگاههای جناحی و سیاسی به این موضوع رسیدگی و معضل مذکور را تا ریشه کن شدن دنبال کنند تا تبعات آن دامن جامعه را نگیرد.

,
,
, هر شب 15 هزار کارتن خواب در تهران ,
,
,
,
,
, ,
,
, نظر قالیباف درباره احداث سامان‌سراها,
, (متن کامل خبر را اینجا بخوانید),
, لزوم شناخت درست و صحیح چالش های اجتماعی,
,
,
, ,
,

انتهای پیام/ع

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه