فروشندگان ذائقه مشتری در استفاده از اجناسی با برند خارجی را در انتخاب اسم فروشگاه مؤثر میدانند و معتقدند مردم به دنبال اسامی به اصطلاح «دهن پرکن» و برندهای خارجی هستند تا خاص و تک باشند![
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از «رازق»، فروشگاههای عرضه پوشاک زنانه و مردانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش، ساعت فروشی ها و سایر فروشگاههای سطح شهر یکی از مکان های در دسترس عموم در خیابانهای اصلی و فرعی شهر هستند و موضوع قابل تاملی که شاید روزانه بارها و بارها با آن مواجه میشویم اما به سادگی از کنار آن عبور می کنیم، اسم این مغازه ها است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رازق,اصولا هر مکانی باید دارای نام و عنوانی باشد تا علاوه بر این که نسبت به سایر مکانها شناخته شود، به سبب عنوان خود از آنان متمایز گردد. علت انتخاب این اسم ها چیست و با چه معیارهایی انتخاب میشوند؟! یااینکه انتخاب اسم فروشگاهها تا چه اندازه از لحاظ اقتصادی برای فروشنده تاثیر دارد؟
در این گزارش علت نامگذاری مغازههای سطح شهر مورد بررسی قرار میگیرد البته برخی از اسامی بنا به گفته صاحبان مغازهها بر اساس فلسفه خاصی انتخاب شدهاند که در ادامه با این فلسفههای جالب نیز آشنا خواهیم شد.
مشتری به دنبال اسمهای «مارک» است
«مجید» یکی از فروشندگان پوشاک مردانه در سطح شهر کرج در گفتوگو با خبرنگار «رازق»، با اشاره به اینکه اسم مغازهها در جذب مشتری مؤثر است، اظهار کرد: اکثر مردم به دنبال اسمهایی هستند که راحتتر به حافظه بسپارند و حتی تلفظ اسامی هم برای اینکه خوب در حافظه مشتری بماند خیلی مهم است.
وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد خریداران به دنبال اسمهای «مارک» هستند و در اینترنت برند مورد نظرشان را جستوجو میکنند، گفت: به این ترتیب مستقیما به آن مغازهای که آن مارک را میفروشد مراجعه میکنند تا در بازار معطل نشوند.
این فروشندگان پوشاک مردانه ادامه داد: مشتری اغلب به دنبال برندهای معروف است و چون نام برندها اغلب خارجی است بنابراین اکثر مغازه ها اسم های خارجی انتخاب می کنند.
وی افزود: اسم های ایرانی معمولی مثل مهیا یا شبیه اینها توجه زیادی جلب نمی کند اما برندی مثل «ام ان جی» که برند معروفی هم است، بیشتر مورد توجه خریدار قرار می گیرد.
اسم فروشگاه با نوع کالاها مرتبط است
ایمان سیف، فروشنده لباس ورزشی در گفت و گو با خبرنگار «رازق» می گوید: یکی از معیارهایی که برای فروشندگان در انتخاب اسم مغازه مهم است، اسم های جدیدی است که هنوز شناخته شده و برند نیستند تا آن اسم را برای خودشان برند کنند.
وی در اظهارنظر جالبی در خصوص اسم مغازه خود، گفت: اسم مغازه من «مدیوم» است چون پوشاک و لباس سایزهای مختلفی دارند به همین علت اسم مغازه ام را «مدیوم» انتخاب کرده ام که هم مربوط به پوشاک است و هم مشابه آن وجود ندارد و برند مخصوص خودم است.
این فروشنده با بیان اینکه مشتری فقط به دنبال برندهای تک است که نسبت به بقیه خاص باشد، گفت: در مقابل فروشگاه ها هم برای اینکه مشتری های بیشتری جذب کنند سعی دارند اسم هایی را انتخاب کنند که با ذائقه مردم سازگار باشد.
اسامی «دهن پرکن» بیشتر مورد توجه مردم است
میلاد فرهمندی، فروشنده پوشاک زنانه در گفت و گو با خبرنگار «رازق» گفت: اسمی که برای هر مغازه انتخاب می شود نمادی از آن شغل است و ممکن است این اسم مشتری را جذب یا دفع کند.
وی افزود: معمولا اسم هایی که مردم معنی آن را نمی دانند بیشتر آنها را دفع می کند اما بعضی اسم ها سوای معنا، اگر دهن پر کن باشند برای مردم جالب به نظر می رسید.
این فروشنده با ذکر مثالی ادامه داد: به نظر مردم اسم «داود» برای یک مغازه نام چندان مناسبی به نظر نمی رسد اما اگر همان اسم را بصورت انگلیسی «دیوید» بنویسند باعث جلب توجه مشتری می شود!
فرهمندی با تأکید بر اینکه همه فروشندگان می خواهند برند باشند، بیان کرد: اسم هایی که انتخاب می شود بیشتر سلیقه ای و یا منطبق با حرفه مورد نظر است مثلا یکی از فست فودها اسم مغازه خود را از یک شخصیت مکزیکی به نام «زاپاتا» انتخاب کرده و عکس آن را هم در قاب مغازه نشان داده است.
برخی از اسامی فروشگاه ها فلسفه خاصی دارند
پوریا عظیمی، فروشنده لوازم آرایشی و بهداشتی با بیان اینکه اصول اولیه در فروشندگی این است که هدف مشخصی وجود داشته باشد، گفت: اولین و آخرین حرف را نظر مشتری می زند.
وی افزود: تمام زحماتی که برای دکور، جنس و حتی اسم مغازه می کشیم برای این است که با ذایقه مشتری همخوانی داشته باشد.
این فروشنده ادامه داد: در زمینه انتخاب اسم برای فروشگاه، یک مقوله اسم ایرانی یا خارجی بودن آن و مطلب دیگر، مرتبط یا غیرمرتبط بودن با شغل است که باعث تناسب بین اسم و حرفه می شود.
عظیمی با بیان اینکه اسم باید به مشتری آرامش دهد؛ درمورد فلسفه انتخاب اسم مغازه اش، گفت: اسم مغازه ما «ژینوس» است که ژینوس اسم یکی از ستاره هایی است که در آخر ماه ربیع الاول در آسمان مشاهده می شود.
یکی از فروشندگان این فروشگاه نیز ادامه داد: اصولا ژینوس کلمه ای آرامش بخش است که بیشتر مورد توجه خانم ها قرار می گیرد به همین علت اسم مغازه را که بیشتر با خانم ها سروکار دارد، ژینوس انتخاب کرده ایم.
مردم اسم و برند ایرانی را قبول ندارند
یکی از فروشندگان کفش در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با بیان اینکه معیار انتخاب اسم مغازه بیشتر به صنف مورد نظر برمی گردد، ادامه داد: البته ذائقه مردم هم به اسم های خارجی تنایل دارد.
وی با بیان اینکه مردم جنس ایرانی را به لحاظ کیفیت قبول ندارند، گفت: این امر موجب می شود فروشگاه ها کالای خارجی بفروشند و هم برای مغازه اسم خارجی انتخاب کنند.
اولیت معیار در انتخاب اسم فروشگاه باکلاس بودن آن است
شاه آبادی، فروشنده ساعتهای مچی و دیواری نیز در گفتگو با خبرنگار «رازق» بیان کرد: کسی که میخواهد برای مغازه اسم انتخاب کند، اولین چیزی که به آن فکر میکند باکلاس بودن اسم است.
وی با بیان اینکه در انتخاب اسم مغازهها اغلب معنی اسم اهمیت ندارد، گفت: مشتری به دنبال اسمهایی است که به اصطلاح عجیب وغریب باشد یا به عبارتی اسمی باشد که کمتر به گوش مردم خورده است.
این فروشنده ادامه داد: مردم به دنبال برندهای خارجی هستند و علت آن هم خاص بودن است که مشتریها میخواهند با خرید از فروشگاههایی که اسمهای برند روی آنها است، به نوعی خودشان را تک و خاص نشان دهند.
وی گفت: متاسفانه این فرهنگ غلط در جامعه نهادینه شده است و فروشگاهها هم برای جذب مشتری از اسمهای خارجی استفاده میکنند!
مردم به دنبال برندهای خارجی هستند تا خاص و تک باشند!
شاید حرف مشترکی که تمام فروشندگان به آن اشاره کردند همین نکته بود که مردم به دنبال برندهای خارجی هستند تا خاص و تک باشند!
به راستی چه عواملی باعث شده است مردم به سمت خاص بودن و به اصطلاح تک بودن روی بیاورند؟ آیا خرید کالاهای برند و با به دنبال فروشگاههایی بودن که اسامی خارجی دارند، شخصیت باطنی اشخاص را میسازد؟
استفاده از این عناوین با اینکه جنبه اقتصادی دارد ولی میتوان آن را نمونه بارزی برای ضدفرهنگی دانست و شاید باورکردنی نباشد اما در دراز مدت استفاده از این اسامی به تدریج باعث جایگزین شدن برخی از کلمات و عناوین زبانهای خارجی در زبان فارسی و حتی نادیده گرفتن و فراموش شدن زبان مادری خواهد شد.
انتهای پیام/خ
اصولا هر مکانی باید دارای نام و عنوانی باشد تا علاوه بر این که نسبت به سایر مکانها شناخته شود، به سبب عنوان خود از آنان متمایز گردد. علت انتخاب این اسم ها چیست و با چه معیارهایی انتخاب میشوند؟! یااینکه انتخاب اسم فروشگاهها تا چه اندازه از لحاظ اقتصادی برای فروشنده تاثیر دارد؟
,در این گزارش علت نامگذاری مغازههای سطح شهر مورد بررسی قرار میگیرد البته برخی از اسامی بنا به گفته صاحبان مغازهها بر اساس فلسفه خاصی انتخاب شدهاند که در ادامه با این فلسفههای جالب نیز آشنا خواهیم شد.
,مشتری به دنبال اسمهای «مارک» است
, مشتری به دنبال اسمهای «مارک» است,«مجید» یکی از فروشندگان پوشاک مردانه در سطح شهر کرج در گفتوگو با خبرنگار «رازق»، با اشاره به اینکه اسم مغازهها در جذب مشتری مؤثر است، اظهار کرد: اکثر مردم به دنبال اسمهایی هستند که راحتتر به حافظه بسپارند و حتی تلفظ اسامی هم برای اینکه خوب در حافظه مشتری بماند خیلی مهم است.
, رازق,وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد خریداران به دنبال اسمهای «مارک» هستند و در اینترنت برند مورد نظرشان را جستوجو میکنند، گفت: به این ترتیب مستقیما به آن مغازهای که آن مارک را میفروشد مراجعه میکنند تا در بازار معطل نشوند.
,, , , ,
,
این فروشندگان پوشاک مردانه ادامه داد: مشتری اغلب به دنبال برندهای معروف است و چون نام برندها اغلب خارجی است بنابراین اکثر مغازه ها اسم های خارجی انتخاب می کنند.
,وی افزود: اسم های ایرانی معمولی مثل مهیا یا شبیه اینها توجه زیادی جلب نمی کند اما برندی مثل «ام ان جی» که برند معروفی هم است، بیشتر مورد توجه خریدار قرار می گیرد.
,,
اسم فروشگاه با نوع کالاها مرتبط است
, اسم فروشگاه با نوع کالاها مرتبط است,ایمان سیف، فروشنده لباس ورزشی در گفت و گو با خبرنگار «رازق» می گوید: یکی از معیارهایی که برای فروشندگان در انتخاب اسم مغازه مهم است، اسم های جدیدی است که هنوز شناخته شده و برند نیستند تا آن اسم را برای خودشان برند کنند.
, رازق,وی در اظهارنظر جالبی در خصوص اسم مغازه خود، گفت: اسم مغازه من «مدیوم» است چون پوشاک و لباس سایزهای مختلفی دارند به همین علت اسم مغازه ام را «مدیوم» انتخاب کرده ام که هم مربوط به پوشاک است و هم مشابه آن وجود ندارد و برند مخصوص خودم است.
, , , ,,
این فروشنده با بیان اینکه مشتری فقط به دنبال برندهای تک است که نسبت به بقیه خاص باشد، گفت: در مقابل فروشگاه ها هم برای اینکه مشتری های بیشتری جذب کنند سعی دارند اسم هایی را انتخاب کنند که با ذائقه مردم سازگار باشد.
,,
اسامی «دهن پرکن» بیشتر مورد توجه مردم است
, اسامی «دهن پرکن» بیشتر مورد توجه مردم است,میلاد فرهمندی، فروشنده پوشاک زنانه در گفت و گو با خبرنگار «رازق» گفت: اسمی که برای هر مغازه انتخاب می شود نمادی از آن شغل است و ممکن است این اسم مشتری را جذب یا دفع کند.
, رازق,وی افزود: معمولا اسم هایی که مردم معنی آن را نمی دانند بیشتر آنها را دفع می کند اما بعضی اسم ها سوای معنا، اگر دهن پر کن باشند برای مردم جالب به نظر می رسید.
,, , , ,
,
این فروشنده با ذکر مثالی ادامه داد: به نظر مردم اسم «داود» برای یک مغازه نام چندان مناسبی به نظر نمی رسد اما اگر همان اسم را بصورت انگلیسی «دیوید» بنویسند باعث جلب توجه مشتری می شود!
,فرهمندی با تأکید بر اینکه همه فروشندگان می خواهند برند باشند، بیان کرد: اسم هایی که انتخاب می شود بیشتر سلیقه ای و یا منطبق با حرفه مورد نظر است مثلا یکی از فست فودها اسم مغازه خود را از یک شخصیت مکزیکی به نام «زاپاتا» انتخاب کرده و عکس آن را هم در قاب مغازه نشان داده است.
,,
برخی از اسامی فروشگاه ها فلسفه خاصی دارند
, برخی از اسامی فروشگاه ها فلسفه خاصی دارند,پوریا عظیمی، فروشنده لوازم آرایشی و بهداشتی با بیان اینکه اصول اولیه در فروشندگی این است که هدف مشخصی وجود داشته باشد، گفت: اولین و آخرین حرف را نظر مشتری می زند.
,, , , ,
,
وی افزود: تمام زحماتی که برای دکور، جنس و حتی اسم مغازه می کشیم برای این است که با ذایقه مشتری همخوانی داشته باشد.
,این فروشنده ادامه داد: در زمینه انتخاب اسم برای فروشگاه، یک مقوله اسم ایرانی یا خارجی بودن آن و مطلب دیگر، مرتبط یا غیرمرتبط بودن با شغل است که باعث تناسب بین اسم و حرفه می شود.
,, , , ,
,
عظیمی با بیان اینکه اسم باید به مشتری آرامش دهد؛ درمورد فلسفه انتخاب اسم مغازه اش، گفت: اسم مغازه ما «ژینوس» است که ژینوس اسم یکی از ستاره هایی است که در آخر ماه ربیع الاول در آسمان مشاهده می شود.
,یکی از فروشندگان این فروشگاه نیز ادامه داد: اصولا ژینوس کلمه ای آرامش بخش است که بیشتر مورد توجه خانم ها قرار می گیرد به همین علت اسم مغازه را که بیشتر با خانم ها سروکار دارد، ژینوس انتخاب کرده ایم.
,,
مردم اسم و برند ایرانی را قبول ندارند
, مردم اسم و برند ایرانی را قبول ندارند,یکی از فروشندگان کفش در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با بیان اینکه معیار انتخاب اسم مغازه بیشتر به صنف مورد نظر برمی گردد، ادامه داد: البته ذائقه مردم هم به اسم های خارجی تنایل دارد.
, رازق, , , ,,
وی با بیان اینکه مردم جنس ایرانی را به لحاظ کیفیت قبول ندارند، گفت: این امر موجب می شود فروشگاه ها کالای خارجی بفروشند و هم برای مغازه اسم خارجی انتخاب کنند.
,,
اولیت معیار در انتخاب اسم فروشگاه باکلاس بودن آن است
, اولیت معیار در انتخاب اسم فروشگاه باکلاس بودن آن است,شاه آبادی، فروشنده ساعتهای مچی و دیواری نیز در گفتگو با خبرنگار «رازق» بیان کرد: کسی که میخواهد برای مغازه اسم انتخاب کند، اولین چیزی که به آن فکر میکند باکلاس بودن اسم است.
, رازق,وی با بیان اینکه در انتخاب اسم مغازهها اغلب معنی اسم اهمیت ندارد، گفت: مشتری به دنبال اسمهایی است که به اصطلاح عجیب وغریب باشد یا به عبارتی اسمی باشد که کمتر به گوش مردم خورده است.
,, , , ,
,
این فروشنده ادامه داد: مردم به دنبال برندهای خارجی هستند و علت آن هم خاص بودن است که مشتریها میخواهند با خرید از فروشگاههایی که اسمهای برند روی آنها است، به نوعی خودشان را تک و خاص نشان دهند.
,وی گفت: متاسفانه این فرهنگ غلط در جامعه نهادینه شده است و فروشگاهها هم برای جذب مشتری از اسمهای خارجی استفاده میکنند!
,,
مردم به دنبال برندهای خارجی هستند تا خاص و تک باشند!
, مردم به دنبال برندهای خارجی هستند تا خاص و تک باشند!,شاید حرف مشترکی که تمام فروشندگان به آن اشاره کردند همین نکته بود که مردم به دنبال برندهای خارجی هستند تا خاص و تک باشند!
,به راستی چه عواملی باعث شده است مردم به سمت خاص بودن و به اصطلاح تک بودن روی بیاورند؟ آیا خرید کالاهای برند و با به دنبال فروشگاههایی بودن که اسامی خارجی دارند، شخصیت باطنی اشخاص را میسازد؟
,استفاده از این عناوین با اینکه جنبه اقتصادی دارد ولی میتوان آن را نمونه بارزی برای ضدفرهنگی دانست و شاید باورکردنی نباشد اما در دراز مدت استفاده از این اسامی به تدریج باعث جایگزین شدن برخی از کلمات و عناوین زبانهای خارجی در زبان فارسی و حتی نادیده گرفتن و فراموش شدن زبان مادری خواهد شد.
,انتهای پیام/خ
,]
ارسال دیدگاه