اخبار داغ

همه دستورهای غذایی ورزشکاران در کتای «تغذیه پیشرفت ورزشی»

همه دستورهای غذایی ورزشکاران در کتای «تغذیه پیشرفت ورزشی»
کتاب «تغذیه پیشرفته ورزشی» که ورزشکاران را در تعیین استراتژی‌های موثر برای سوخت‌رسانی مطلوب در بدنشان راهنمایی می‌کند، با ارایه آخرین تحقیقات، مباحث و نوآوری در تغذیه ورزشی به‌روز رسانی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از آس‌پرس، دکتر محسن ثالثی، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز به همراه حمیدرضا صادقی پور و امین مهرابی ترجمه این کتاب را بر عهده داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آس‌پرس، ,

نویسنده اصلی این کتاب دکتر «دن بناردت» استادتمام در دانشگاه ایالتی جورجیای آمریکاست. وی دکترای خود را در رشته تغذیه انسان و برنامه‌ریزی بهداشت و درمان از دانشگاه کرنل در سال 1980 دریافت کرد. تخصص اصلی وی در حوزه تغذیه ورزشی با تاکید بر پژوهش در تعادل انرژی و تغذیه مسایل مربوط به ورزشکاران جوان است.

,

کتاب تغذیه پیشرفته ورزشی در قطع وزیری و در 520 صفحه و با قیمت 275000ریال از سوی انتشارات علم و حرکت به علاقه‌مندان این عرصه ارائه شده است. این کتاب در چاپ اول خود هزار نسخه تیراژ داشته است و به صورت تک رنگ چاپ شده است.

,

در این کتاب موضوع تغذیه پیشرفته ورزشی را بسیار فراتر از فرمول هرم غذایی معمولی ارایه شده است و از آن به عنوان یک استراتژی جدی برای ورزشکاران مطرح می‌شود. این راهنمایی جامع شامل مفاهیم تغذیه ای  برای ورزشکاران در هر رشته ورزشی است. از نگاه نویسنده این اثر ورزشی که یک متخصص مشهور جهان در حوزه تغذیه ورزشی به شمار می‌آید، غذا، انرژی و دستورالعمل زمان‌بندی مواد غذایی، موضوعاتی بسیار مهمی هستند که تعادل انرژی را در طول روز ایجاد می‌کنند.

,

در این کتاب همچنین مخاطب موضوعاتی را درباره نسبت و مقدار بهینه مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای هر ورزش، دستورالعملی برای شناخت و حفظ ترکیب بدن مطلوب به منظور کسب حداکثر قدرت و عملکرد ورزشی، آخرین تحقیقات درباره مواد نیروزا و به ویژه کافئین، استراتژی اجتناب از ناراحتی دستگاه گوارش در طول فعالیت ورزشی و کاهش التهاب ناشی از ورزش، اثرات سفر، ارتفاع بالا و سن در نیازهای تغذیه و عملکرد، استراتژی برای حفظ تعادل مایعات و الکترولیت‌ها برای جلوگیری از دست دادن آب بدن و همچنین دستورالعمل‌های ویژه ورزشی برای افزایش قدرت و استقامت مطالعه خواهد کرد.

,

بر اساس مطالب کتاب، بهترین برنامه‌های تهویه و آموزش‌های فنی تنها در صورتی مفیدند که سوخت و ساز بدن به درستی تنظیم شود و بدن آماده در حداکثر بازده قرار گیرد.

,

بخش یک این کتاب با عنوان «منابع تغذیه برای ورزشکاران» دربرگیرنده مطالبی با موضوعات مواد مغذی انرژی‌زا، ویتامین‌ها و مواد معدنی، مایعات و الکترولیت‌ها و همچنین ارتباط بین مواد نیروزا و ایدز است. در فصل دوم با عنوان «تغذیه از منظر عملکرد مطلوب» موضوعاتی نظیر تابع و تحویل انرژی، مواد مغذی و سیال زمان، حمل و نقل اکسیژن و بهره‌برداری از آن و همچنین استراتژی برای بهداشت ضد التهاب و عضلانی را مطالعه می‌کنید. بخش سوم «عوامل مؤثر بر نیازهای تغذیه» نام دارد و از چهار فصل با عناوین سفر، ارتفاع بالا، سن و جنس و همچنین ترکیب بدن و وزن تشکیل شده است. «استراتژی‌های تغذیه برای سیستم‌های انرژی خاص» عنوان فصل پنجم کتاب است که مباحث متابولیسم بی‌هوازی با شدت انفجار بالا و قدرت، متابولیسم هوازی برای استقامت و نیازهای متابولیک برای قدرت و استقامت را دربر می‌گیرد. مخاطب این اثر ورزشی در فصل ششم ویژه ورزش‌های خاص، سه موضوع را درباره نیازهای تغذیه‌ای ورزش به قدرت و سرعت، نیازهای تغذیه‌ای ورزش‌های استقامتی و نیاز ورزش به ترکیب قدرت و استقامت را می‌خواند.

,

شایان ذکر است که این کتاب پیوست هایی هم دارد که می تواند برای علاقه مندان مفید واقع شود.

,

انتهای پیام/خ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه