اخبار داغ

روایت موفقیت‌های یک بانوی اراکی؛ هم صادرات فرش هم پرورش شترمرغ

روایت موفقیت‌های یک بانوی اراکی؛ هم صادرات فرش هم پرورش شترمرغ
زهرا داود آبادی از جمله فعالان موفق اقتصادی است که از طریق آموزش قالیبافی برای تعداد زیادی از بانوان اشتغالزایی کرده است. او در حاشیه کار قالیبافی مزرعه پرورش شترمرغ نیز راه اندازی کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بسیج سازندگی کشور، توسعه مشاغل خانگی از جمله موفق ترین سیاست ها برای رفع بیکاری، به ویژه در میان بانوان است. مشاغل خانگی در افزایش تولید ملی و اشتغالزایی حتی در کشورهای توسعه یافته نیز نقش عمده ای ایفا کرده اند. در گذشته ای نه چندان دور مشاغل خانگی در میان بانوان ایرانی به صورت طبیعی رواج داشت، قالیبافی و صنایع دستی را می توان عالی ترین صورت مشاغل خانگی در میان زنان ایرانی نامید، زنان ایرانی سینه به سینه هنر دست را به فرزندانشان منتقل می کردند و از رهگذر فروش محصولاتشان باری از دوش معیشت خانواده بر می داشتند. اما گسترش فرهنگ شهرنشینی و زوال فرهنگ کار و تلاش، تضعیف مشاغل خانگی سنتی را در میان زنان ایرانی به دنبال داشت و میل به پشت میز نشینی و چشم دوختن به دست دولت جایگزین آن شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

خانم زهرا داود آبادی از جمله فعالان موفق اقتصادی استان اراک است که از طریق آموزش قالیبافی برای تعداد زیادی از بانوان اشتغالزایی کرده است. او در حاشیه آموزش قالیبافی مزرعه پرورش شترمرغ نیز راه اندازی کرده است.

زهرا داود آبادی درباره نحوه آموزش قالیبافی به خانم های اراکی، به خبرنگار بسیج سازندگی می گوید: "هنر قالیبافی را از مادرم آموختم و بعد ها با حضور در کلاس های قالیبافی فنی و حرفه ای مهارتم را تکمیل کردم. قالیبافی را دوست داشتم چون از معدود مشاغل زنانه ای است که علاوه بر درآمد زایی، وظایف خانه داری و همسرداری خانم ها را دچار مشکل نمی کند. تقریبا 4 سال پیش بود که با حمایت همسرم یک کارگاه قالیبافی تاسیس کردم."

وی می‌افزاید: "هنرجویان از دوحالت خارج نیستند، یک دسته از آن ها فقط برای سرگرمی و دسته دیگر برای درآمدزایی آموزش قالیبافی می بینند، در این صورت بین یک هفته تا یک ماه آموزش می بینند. هر کدام از هنرجویان پس از یک ماه آموزش می توانند به درآمد زایی برسند. از محیط کارگاه فقط برای آموزش استفاده می کنیم و شرایطی فراهم کرده ایم تا خانم ها کار بافندگی فرش را در خانه هایشان انجام دهند. با وام 30 میلیون تومانی که از بسیج سازندگی دریافت کردم، حدود 40 دار قالی به اضافه مصالح مورد نیاز را خریداری کردم و به بافنده هایی که دوره آموزشی شان تکمیل شده بود تحویل دادم. فرش و تابلو فرش را به آن ها سفارش می دهیم و به صورت تضمینی خودمان از آن ها خریداری می کنیم. حداقل درآمد بافنده های ما از 500 هزار تومان در ماه شروع می شود."

این فعال اقتصادی ادامه می‌دهد: "در حال حاضر 80 بافنده را زیر مجموعه خود داریم. هر سال حداقل 500 تخته فرش و 30 تابلو فرش تولید می کنیم، برخی از محصولاتمان را هم به سلیمانیه عراق و کشورهای آسیای شرقی صادر می کنیم. بازار فرش 2-3 سالی است که افت کرده و با مشکل روبروست زیرا کار صادرات فرش موانع متعددی دارد. اگر موانع صادرات فرش رفع شود، اشتغال قابل توجهی در کشور ایجاد می شود."

زهرا داودآبادی با اشاره به رونق قالیبافی در استان اراک، خاطرنشان می کند: "در منطقه داود آباد و فرهان بر خلاف بسیاری از نقاط کشور، قالیبافی رواج دارد و خانم ها بسیار مشتاق فراگیری آن هستند، در واقع می توان گفت قالیبافی در این منطقه کاملا احیا شده است، روزانه حداقل 10 نفر با مراجعه به کارگاه خواستار آموزش می شوند. متاسفانه بخش عمده ای از خانم ها حقوق بخور و نمیر منشی گری و پشت میز نشینی را بر کار تولید ترجیح می دهند."

این فعال اقتصادی در ادامه به تاسیس و اداره مزرعه پرورش شترمرغ اشاره می کند و می‌گوید: "گوشت شترمرغ ویژگی های زیادی دارد، به عنوان یک خانم که آشپزی خوبی دارد، طعم گوشت شترمرغ را مطبوع و عالی می دانم، گوشت شترمرغ شبیه گوشت گوسفند است با این تفاوت که چربی آن کاملا جداست و با گوشت آمیخته نیست و به همین دلیل برای بیماران قلبی توصیه می شود. مزرعه پرورش شترمرغ را با استفاد از سود حاصل از فروش فرش ها و نیز وامی که از بسیج سازندگی گرفتم راه اندازی کردم و در حال حاضر 3 نفر اینجا به صورت ثابت مشغول به کار هستند. علاقه مردم به گوشت شترمرغ رو به افزایش است و سرمایه گذاری در تولید این محصول توجیه اقتصادی دارد. در حال حاضر 70 شتر مرغ دارم و از درآمد آن راضی هستم و فکر می کنم به مرور بهتر می شود."
,
, خانم زهرا داود آبادی از جمله فعالان موفق اقتصادی استان اراک است که از طریق آموزش قالیبافی برای تعداد زیادی از بانوان اشتغالزایی کرده است. او در حاشیه آموزش قالیبافی مزرعه پرورش شترمرغ نیز راه اندازی کرده است.,
,
,
,
, اری می کنیم. حداقل درآمد بافنده های ما از 500 هزار تومان در ماه شروع می شود.",
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه