اخبار داغ

مشکلات فراروی مدارس غیردولتی؛

نگاهی به مشکلات و دغدغه های موسسین مدارس غیردولتی در استان قزوین

نگاهی به مشکلات و دغدغه های موسسین مدارس غیردولتی در استان قزوین
مدارس غیردولتی به منظور توسعه مشارکت‌های مردمی و با هدف ایجاد رقابت سالم بین مدارس و ارتقاء سطح کمی و کیفی آموزشی و پرورشی در نظام آموزش و پرورش شکل گرفت اما همانند سایر مجموعه‌ها دارای مشکلاتی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به  نقل از   صبح قزوین، مدارس غیردولتی مدارسی هستند که از طریق مشارکت مردم، مطابق ضوابط و دستورالعمل‌های عمومی وزارت آموزش و پرورش تحت نظارت آن وزارتخانه تاسیس و اداره می‌شوند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

با توجه به اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند هزینه‌های گسترده آموزش و پرورش را تامین نمایند یکی از هدف‌ها و برنامه‌های سیاستگزاران بخش آموزشی کشور، توسعه مشارکت‌های مردمی در تاسیس، اداره و تامین هزینه‌های آموزشی و پرورشی است. 
مدارس غیردولتی برای تحقق این امر و با هدف ایجاد رقابت سالم بین مدارس و ارتقاء سطح کمی و کیفی آموزشی و پرورشی در نظام آموزش و پرورش شکل گرفت. 
این مدارس براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بطور رسمی از سال تحصیلی 69-1368 با هدف افزایش مشارکت‌های مردمی آغاز به کار کرد تا بتواند بخشی از سنگینی وظیفه تعلیم و تربیت را که بر دوش مدارس دولتی آموزش و پرورش است، کاهش دهد. 
مدارس غیردولتی واحدهای آموزشی و پرورشی غیردولتی است که آموزش‌های رسمی را همانند مدارس دولتی در مقاطع مختلف تحصیلی به دانش‌آموزان ارائه می‌کنند اما همانند سایر نهادهای آموزشی با مشکلاتی مواجه هستند. 
بهناز ملک محمدی، موسس دبیرستان غیردولتی اسراء اظهار کرد: مدارس غیر دولتی با مشکلات فراوانی مواجه هستند که از جمله آن می‌توان به عدم حمایت مالی لازم از سوی آموزش و پرورش اشاره کرد. 

,
,
,
,
,
,
, ,
,

هزینه اجاره بها در قزوین تناسبی با میزان شهریه دریافتی از دانش‌آموزان ندارد 
این مسئول هزینه اجاره مدارس و پایین بودن مبالغ وام‌ها با توجه به هزینه بالای فضاهای آموزشی را از مهم‌ترین مشکلات برشمرد و گفت: هزینه اجاره بها در شهر قزوین تناسبی با میزان شهریه دریافتی از دانش‌آموزان را ندارد از سویی دیگر با توجه به مسکونی و محدود بودن وسعت فضاهای آموزشی مدارس غیردولتی، برای ارائه خدمات آموزشی و پرورشی مناسب نیستند و اکثرأ استیجاری هستند. 
ملک محمدی خاطرنشان کرد: وام هایی که به منظور خرید مسکن به موسسین ارائه می‌شود حتی به اندازه یک پنجم قیمت یک خانه در قزوین نیست همین موضوع سبب می‌شود مبالغ بالایی از درآمدهای حاصله به اجاره بهای مدارس اختصاص داده می‌شود. 
این موسس اضافه کرد: موضوع دیگر دستمزد بالای دبیران رسمی و مطرح شهر در مقطع دوم متوسطه است که برای تدریس در مدارس غیر دولتی، مبالغ بالایی را مطالبه می‌کنند. 
وی تصریح کرد: اداره مدارس غیر دولتی به نوعی رقابتی است بنابراین برای ارائه خدمات مطلوب جهت حضور در گردونه رقابت باید به ناچار از دبیران مطرح و شناخته شده در کادر آموزشی استفاده کرد. 
دستمزد بالای دبیران مطرح شهر چالش پیش روی مدارس غیر دولتی جهت حضور در گردونه رقابت 
ملک محمدی بیان کرد: برای به خدمت گرفتن این افراد باید هزینه‌های کلانی را پرداخت کرد و هیچ کنترل و نظارتی در مورد میزان دستمزد همکاران در سطح شهر انجام نمی شود. 
موسس دبیرستان اسراء قزوین ادامه داد: دبیرستان‌های غیردولتی باید با آموزشگاه‌ها نیز رقابت کنند چرا که یکی از مشکلات موجود، صدور مجور تاسیس دبیرستان غیردولتی به آموزشگاه‌ها است در صورتیکه این کار نباید صورت گیرد زیرا این مراکز دارای برگ برنده هستند و اساتید مطرح و شناخته شده آنها قابل قیاس با اساتید سایر مراکز آموزشی غیر دولتی نیست. 
وی در خصوص میزان شهریه مدارس غیردولتی گفت: هر سال فرمی از سوی آموزش و پرورش به مدارس داده می‌شود که میزان شهریه با توجه به مولفه‌های مختلفی همچون مکان مدرسه، تعداد دانش‌آموزان، میزان اجاره بها و امکانات آموزشی مدارس تعیین می‌شود. 
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

ملک محمدی عنوان کرد: برخی مدارس هزینه سرویس مدارس، آزمون‌هایی که طی سال برگزار می شود و خدمات جانبی همچون کلاس‌هایی تقویتی که در روز پنج شنبه برگزار می‌شود به جز فوق برنامه‌ها و یا هزینه کلاس‌های کنکور را به هزینه شهریه مدارس اضافه می کنند موجب تفاوت میزان شهریه‌ها در مدارس مختلف شده اما نکته مهم این است که ما نمی‌توانیم از شهریه اعلام شده عدول کنیم. 
وی با اشاره به مشکل بیمه نیروهای آزاد در مدارس غیر دولتی اظهار کرد: برای بیمه نیروهای آزاد به ازاء هر نفر در سال جاری ماهانه 280 هزار تومان باید پرداخت شود لازم است امکاناتی برای حل مشکل بیمه‌ای همکاران در اختیار ما قرار گیرد یا اداره بیمه تمهیداتی برای یک دست شدن بیمه نیروهای آزاد بیندیشد زیرا امکان بیمه کردن همه همکاران برای ما مهیا نیست. 
موسس دبیرستان اسراء افزود: مشکل بعدی مالیات بر اجاره مکان آموزشی است که صاحبخانه به هیچ عنوان راضی به پرداخت آن نیست در نتیجه به ناچار مدارس باید خود عهده‌دار پرداخت این مورد باشند و این درحالی است که برخی مدارس اصلا مالیات پرداخت نمی‌کنند. 
جذب نیروی کارآمد و توانا مهمترین مشکل مدارس غیر دولتی 
شهربانو ملیح خان، موسس مدرسه غیر دولتی مشکاة قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین در خصوص مشکلات مدارس غیردولتی گفت: مهمترین مشکل، جذب نیرو است زیرا هزینه‌هایی که ما به عنوان شهریه از دانش‌آموزان دریافت می‌کنیم قابل قیاس با میزان مطالبه نیروهای جویای کار نیست. 
وی افزود: البته تقاضای آنها معقول است زیرا حق دارند با توجه به شرایط اقتصادی موجود، از حقوق مکفی برخوردار باشند. 
میزان شهریه‌ها اصلا منصفانه نیست 
ملیح‌خان بیان کرد: به طور کلی شهریه سطح قزوین و شهرهای تابعه آن نسبت به شهرهایی چون کرج و تهران بسیار پایین است بر اساس شنیده‌ها شهریه مدارس شهر کرج در حدود 3 میلیون است یا در تهران با عناوین مختلف مبالغ هنگفتی از دانش آموزان دریافت می‌شود اما در مدارس غیردولتی ابتدایی شهرقزوین مبلغ به 2 میلیون تومان نیز نمی رسد. 
وی در ادامه عنوان کرد: همه هزینه‌های مربوط به آماده سازی مدارس به عهده شخص موسس است و وام‌هایی برای تسهیل این امر در اختیار همکاران قرار نمی‌گیرد و هرکسی باید با بودجه شخصی خود فعالیت کند به طور مثال تا کنون در حدود 100 میلیون هزینه کردم تا امکاناتی در حد معمولی برای جذب دانش‌آموزان فراهم کنم. 
اعطای وام‌های کم بهره از راهکارهای رفع مشکلات مدارس غیردولتی 
این موسس مدرسه غیرانتفاعی تصریح کرد: معتقدم میزان شهریه‌ها اصلا منصفانه نیست به طور مثال مدارسی در سطح شهر است که میلیاردی برای احداث و تجهیز آن هزینه شده و دارای بیش از 600 دانش‌آموز هستند. 
ملیح‌خان در ادامه بیان کرد: فعالیت انجام شده در همه مدارس یکسان است و خدمات ارائه شده دارای ویژگی مشابهی است اما آنها به دلیل بهره‌مندی از فضای بزرگتر دارای دانش‌آموزان بیشتری هستند در نتیجه دارای درآمدهای هنگفتی بوده و توانای جذب نیروهای با تخصص و تجربه کافی را دارند. 
وی خاطرنشان کرد: فعالین این عرصه در حال تلاش در نظام تعلیم و تربیت هستند و سرمایه خود را برای پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان به کار گرفته‌اند در حالیکه می‌توانستند با همین میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر صاحب سودهای بیشتری شوند لذا انتظار می‌رود با تسهیل شرایط، امکان گرفتن وام های کم بهره به عنوان یکی از راهکارهای رفع مشکلات مدارس غیر انتفاعی فراهم شود. 
کم شدن تعداد دانش‌آموزان و مشکل جذب در هنرستان‌های غیردولتی 
یکی از موسس هنرستان غیر دولتی استان در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین گفت: مسائل مربوط به مدارس غیر دولتی بسیار است اما بزرگ‌ترین مشکل همه هنرستان‌های سطح استان، جذب پایین دانش آموزان است. 
وی در ادامه افزود: در حدود 14 سال است که در این عرصه فعالیت می کنم اما در سال‌های اخیر به دلیل کم شدن تعداد دانش‌آموزان شرایط جذب دانش‌آموزان نیز دشوار شده است. 
عدم حمایت مالی آموزش و پرورش از مدارس غیر دولتی 
خانم جعفری، موسس مدرسه طلوع فرزانگان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: بزرگترین مشکل من این است که از نظر مالی از هیچ حمایتی برخوردار نشدم . 
وی افزود: مدارس غیردولتی با اشتغال زایی و کم کردن بار مالی از دوش آموزش و پرورش گام‌های خوبی برداشتند اما به هیچ عنوان آموزش و پرورش و یا سایر سازمان‌های مربوطه کمکی برای اعطای وام و یا زمین نکردند. 
این موسس خاطرنشان کرد: شهرستان ما کوچک است و با توجه به شرایط اقتصادی مردم این منطقه، افزایش شهریه‌ها باعث کاهش استقبال شهروندان جهت حضور در این مدارس می‌شود به همین دلیل سال گذشته با وجود پیشنهاد برای بالا بردن میزان شهریه، هیچ یکی از موسسین حاضر به پذیرش این امر نشدند. 
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش هر سال کلاس‌هایی در رشته‌های مختلف برای نیروهای مدارس دولتی برگزار می‌کند اما اجازه حضور دبیران مدارس غیردولتی در این جلسات داده نمی‌شود. 
اعطای وام برای هوشمند سازی مدارس غیر دولتی 
جعفری گفت: پیشنهاد می‌شود برای رفع مشکل یا کلاس‌هایی مختص به این دبیران به صورت مجزا تشکیل دهند تا نیروهای فعال در مدارس غیردولتی نیز از این امکانات برای افزایش مهارت‌های خود در راستای ارتقاء سطح تحصیلی دانش‌آموزان استفاده کنند و یا اجازه حضور به نیروی مدارس غیردولتی نیز داده شود. 

این موسس اضافه کرد: بر اساس ماده 88 قرار بود اگر در مدارسی با افزایش تعداد دانش‌آموزان مواجه بودند این دانش‌آموزان به مدارس غیر دولتی فرستاده شوند و هزینه این افراد با مبالغی پایین‌تر توسط آموزش و پرورش پرداخت شود که محقق نشد. 
وی در پایان گفت: توقع ما این است که حداقل وامی برای هوشمند سازی مدارس در اختیار ما قرار دهند چرا که در جذب دانش‌آموزان تاثیر به سزایی دارد. 
آموزش و پرورش فضاهای آموزشی بلااستفاده را در اختیار مدارس غیردولتی قرار دهد 
آقای ابراهیم‌خانی، موسس مدرسه غیر انتفاعی نوآوران بوئین زهرا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: یکی از مشکلات ما دریافت شهریه از اولیاء دانش‌آموزان است. 
وی افزود: با توجه به اینکه منطقه ما جزء مناطق محروم و کارگری است لذا شهریه به صورت اقساط دریافت می‌شود اما به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به پرداخت شهریه‌ها در موعد مقرر نیستند که در نتیجه مدارس نیز با مشکلات جدی مواجه می‌شود. 
ابراهیم‌خانی بیان کرد: تکمیل ظرفیت دانش‌آموزان یکی دیگر از مشکلات مدارس است چرا که پس از بازدید اداره نوسازی از فضای مدارس و تعیین ظرفیت مبنی بر تعداد دانش‌آموزان، گاه تفاوت زیادی بین ظرفیت اعلام شده با میزان ثبت‌نام صورت گرفته وجود دارد که باعث فشار بار مالی برای پرداخت حقوق نیروها و اجاره بهای فضای آموزشی به مجموعه می‌شود. 
وی تصریح کرد: اداره آموزش و پرورش در فراهم کردن فضای آموزشی می‌تواند با مدارس غیردولتی همکاری داشته باشد و فضاهای خالی بلااستفاده را در اختیار ما قرار دهند ولی به دلیل مسائل مختلفی همچون بروکراسی اداری و غیره فضای آموزشی در طول سال‌ها تخریب می‌شود از سویی دیگر ما نیز مجبور به انتخاب فضاهای کوچک که انصافا مناسب فضای آموزشی نیست، هستیم. 
این موسس تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم آموزش و پرورش فضاهای خالی موجود را در اختیار مدارس غیردولتی قرار دهند تا خدمات آموزشی با کیفیت بهتر و در فضایی مناسب برای دانش‌آموزان ارائه شود البته در برخی مناطق این اتفاق افتاده است. 
مشارکت آموزش و پرورش با مدارس غیر دولتی لازمه ایجاد شرایط مطلوب 
شریف میرصدوقی یکی از موسسین مدارس غیردولتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: اصلی‌ترین مشکل این است که اسم این فضاهای آموزشی مدارس مشارکتی است و در وزارت خانه نحت عنوان مشارکت‌های مردمی تعریف شده اما تنها چیزی که مشاهده نمی‌شود همین بحث مشارکت است. 
وی افزود: مشارکت باید دو سویه یا چند سویه باشد حال آنکه فقط یک سویه و از جانب مدارس غیر دولتی با آموزش و پرورش است. 
میرصدوقی خاطرنشان کرد: از ما خواسته می‌شود که مدارس را تاسیس کنیم ولی هیچ مشارکتی در امور مالی، تامین نیرو و خدماتی و یا هم‌فکری وجود ندارد لذا اولین و مهمترین مشکل مغایرت بین حرف تا عمل در بحث مشارکت است. 
وی تاکید کرد: با همکاری و مشارکت آموزش و پرورش با مدارس دولتی بدون شک با شرایط مطلوب‌تری مواجه خواهیم شد البته در زمان فعلی با مدیریت آقای سالار قاسمی و وزیر آموزش و پرورش نگاهها نسبت به مدارس غیر دولتی تغییر کرده و مثبت است اما نگاه و جو غالب این‌گونه نیست. 
این موسس اضافه کرد: در طول 24 سال فعالیتم در زمینه اداره مدارس غیر دولتی برای نخستین بار بود که امسال جلسه گردهمایی مدارس غیر دولتی برگزار شد. 
میرصدوقی تصریح کرد: خوشبختانه با مشکل جذب دانش‌آموز مواجه نیستیم ولی در جذب نیرو با مشکلاتی مواجهیم که معتقد هستیم کمک آموزش و پرورش در بحث تامین نیرو بسیار مفید و کارساز خواهد بود. 
وی بیان کرد: مشکل اصلی عدم افزایش شهریه‌ها است در نتیجه ما نمی‌توانیم خدمات مطلوب‌تری را با جذب نیروهای بهتر ارائه دهیم در حال حاضر مشاهده می‌شود دانش‌آموزانی چند برابر شهریه مدارس برای معلمان خصوصی هزینه می کنند چرا شرایطی فراهم نشود که این هزینه به مدارس پرداخت شود. 
این موسس عنوان کرد: بارها در جلسات خواسته‌ایم شهریه‌ها افزایش یابد زیرا با توجه به اینکه انتخاب نیرو بر عهده خود مدارس است با بهبود شرایط مالی، بدون شک نیروهای بهتری نیز برای فعالیت به کار گرفته می‌شوند. 
خانم جانباز، موسس دبستان هدی از البرز در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: سیستم مدارس غیر انتفاعی آنطور که در دستورالعمل و قوانین تدوین شده از زیر بنا مختل شده است. 
وی افزود: اولین مسئله اینکه متاسفانه در حال حاضر هرکسی که درخواست تاسیس مدارس غیردولتی را داشته باشد مجوز داده می‌شود در حالیکه در نظام تعلیم و تربیت معلم به کسی گفته می‌شود که در تربیت معلم درس خوانده و فضای آموزشی را درک کرده باشد. 
راهی جز توسعه مدارس غیر دولتی نیست
سالار قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به کیفیت تحصیل در مدارس غیر دولتی اظهار کرد: با توجه به اینکه راهبرد اصلی وزارت آموزش و پرورش ارتقاء مستمر کیفیت است ارزیابی‌ها حاکی از کیفیت مطلوب در امر آموزشی و پرورشی مجموعه مدارس غیر دولتی می‌باشد.
 

قاسمی با اشاره به برخی مشکلات مدارس غیر دولتی تصریح کرد: مدارس غیر دولتی در بحث پرداخت وام های کم بهره و بدون تشریفات سخت بانکی و اداری برای ساخت و تجهیز مدارس نیازمند توجه جدی هستند که رفع بخشی از این مشکلات در استان باید ارائه راه حل شود و بخشی نیاز به نگاه کلی دارند. 
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین عنوان کرد: برای توسعه مدارس غیر دولتی باید فضای لازم فراهم شود و زمینی برای این کار اختصاص یابد از این رو امیدواریم با رفع مشکل در در حوزه زمین و وام اقدامات خوبی انجام شود. 
این مسئول اعتماد را مهم‌ترین رکن توسعه مشارکت دانست و گفت: نداشتن نگاه تنگ نظرانه موجب شکل‌گیری مشارکت می شود چرا که اساس توسعه مشارکت، اعتماد است ضمن اینکه باید از داشتن نگاه اقتصادی به مدارس غیر دولتی اجتناب شود. 
قاسمی تاکید کرد: امروز با توجه به چالشی که در کشور و حوزه نظام آموزشی دنیا وجود دارد راهی جز توسعه مدارس غیر دولتی نیست. 
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین افزود: محدودیت منابع و محدودیت مالی همچنین تنوع فناوری و یادگیری در کنار تنوع تقاضا و تکثّر دیدگاه‌های اولیا موجب شده که دولت نتواند به تنهایی پاسخگوی همه این نیازها باشد. 
مدارس غیر دولتی نمادی از مشارکت مردمی 
قاسم ابراهیم زاده، مدیر مشارکت‌های مردمی و مدارس غیرانتفاعی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به تحصیل 18 هزار دانش آموز در مدارس غیر دولتی اظهار کرد: این تعداد 9.2 درصد جمعیت دانش آموزی استان را تشکیل می دهند. 
,

ملک محمدی عنوان کرد: برخی مدارس هزینه سرویس مدارس، آزمون‌هایی که طی سال برگزار می شود و خدمات جانبی همچون کلاس‌هایی تقویتی که در روز پنج شنبه برگزار می‌شود به جز فوق برنامه‌ها و یا هزینه کلاس‌های کنکور را به هزینه شهریه مدارس اضافه می کنند موجب تفاوت میزان شهریه‌ها در مدارس مختلف شده اما نکته مهم این است که ما نمی‌توانیم از شهریه اعلام شده عدول کنیم. 
وی با اشاره به مشکل بیمه نیروهای آزاد در مدارس غیر دولتی اظهار کرد: برای بیمه نیروهای آزاد به ازاء هر نفر در سال جاری ماهانه 280 هزار تومان باید پرداخت شود لازم است امکاناتی برای حل مشکل بیمه‌ای همکاران در اختیار ما قرار گیرد یا اداره بیمه تمهیداتی برای یک دست شدن بیمه نیروهای آزاد بیندیشد زیرا امکان بیمه کردن همه همکاران برای ما مهیا نیست. 
موسس دبیرستان اسراء افزود: مشکل بعدی مالیات بر اجاره مکان آموزشی است که صاحبخانه به هیچ عنوان راضی به پرداخت آن نیست در نتیجه به ناچار مدارس باید خود عهده‌دار پرداخت این مورد باشند و این درحالی است که برخی مدارس اصلا مالیات پرداخت نمی‌کنند. 
جذب نیروی کارآمد و توانا مهمترین مشکل مدارس غیر دولتی 
شهربانو ملیح خان، موسس مدرسه غیر دولتی مشکاة قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین در خصوص مشکلات مدارس غیردولتی گفت: مهمترین مشکل، جذب نیرو است زیرا هزینه‌هایی که ما به عنوان شهریه از دانش‌آموزان دریافت می‌کنیم قابل قیاس با میزان مطالبه نیروهای جویای کار نیست. 
وی افزود: البته تقاضای آنها معقول است زیرا حق دارند با توجه به شرایط اقتصادی موجود، از حقوق مکفی برخوردار باشند. 
میزان شهریه‌ها اصلا منصفانه نیست 
ملیح‌خان بیان کرد: به طور کلی شهریه سطح قزوین و شهرهای تابعه آن نسبت به شهرهایی چون کرج و تهران بسیار پایین است بر اساس شنیده‌ها شهریه مدارس شهر کرج در حدود 3 میلیون است یا در تهران با عناوین مختلف مبالغ هنگفتی از دانش آموزان دریافت می‌شود اما در مدارس غیردولتی ابتدایی شهرقزوین مبلغ به 2 میلیون تومان نیز نمی رسد. 
وی در ادامه عنوان کرد: همه هزینه‌های مربوط به آماده سازی مدارس به عهده شخص موسس است و وام‌هایی برای تسهیل این امر در اختیار همکاران قرار نمی‌گیرد و هرکسی باید با بودجه شخصی خود فعالیت کند به طور مثال تا کنون در حدود 100 میلیون هزینه کردم تا امکاناتی در حد معمولی برای جذب دانش‌آموزان فراهم کنم. 
اعطای وام‌های کم بهره از راهکارهای رفع مشکلات مدارس غیردولتی 
این موسس مدرسه غیرانتفاعی تصریح کرد: معتقدم میزان شهریه‌ها اصلا منصفانه نیست به طور مثال مدارسی در سطح شهر است که میلیاردی برای احداث و تجهیز آن هزینه شده و دارای بیش از 600 دانش‌آموز هستند. 
ملیح‌خان در ادامه بیان کرد: فعالیت انجام شده در همه مدارس یکسان است و خدمات ارائه شده دارای ویژگی مشابهی است اما آنها به دلیل بهره‌مندی از فضای بزرگتر دارای دانش‌آموزان بیشتری هستند در نتیجه دارای درآمدهای هنگفتی بوده و توانای جذب نیروهای با تخصص و تجربه کافی را دارند. 
وی خاطرنشان کرد: فعالین این عرصه در حال تلاش در نظام تعلیم و تربیت هستند و سرمایه خود را برای پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان به کار گرفته‌اند در حالیکه می‌توانستند با همین میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر صاحب سودهای بیشتری شوند لذا انتظار می‌رود با تسهیل شرایط، امکان گرفتن وام های کم بهره به عنوان یکی از راهکارهای رفع مشکلات مدارس غیر انتفاعی فراهم شود. 
کم شدن تعداد دانش‌آموزان و مشکل جذب در هنرستان‌های غیردولتی 
یکی از موسس هنرستان غیر دولتی استان در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین گفت: مسائل مربوط به مدارس غیر دولتی بسیار است اما بزرگ‌ترین مشکل همه هنرستان‌های سطح استان، جذب پایین دانش آموزان است. 
وی در ادامه افزود: در حدود 14 سال است که در این عرصه فعالیت می کنم اما در سال‌های اخیر به دلیل کم شدن تعداد دانش‌آموزان شرایط جذب دانش‌آموزان نیز دشوار شده است. 
عدم حمایت مالی آموزش و پرورش از مدارس غیر دولتی 
خانم جعفری، موسس مدرسه طلوع فرزانگان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: بزرگترین مشکل من این است که از نظر مالی از هیچ حمایتی برخوردار نشدم . 
وی افزود: مدارس غیردولتی با اشتغال زایی و کم کردن بار مالی از دوش آموزش و پرورش گام‌های خوبی برداشتند اما به هیچ عنوان آموزش و پرورش و یا سایر سازمان‌های مربوطه کمکی برای اعطای وام و یا زمین نکردند. 
این موسس خاطرنشان کرد: شهرستان ما کوچک است و با توجه به شرایط اقتصادی مردم این منطقه، افزایش شهریه‌ها باعث کاهش استقبال شهروندان جهت حضور در این مدارس می‌شود به همین دلیل سال گذشته با وجود پیشنهاد برای بالا بردن میزان شهریه، هیچ یکی از موسسین حاضر به پذیرش این امر نشدند. 
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش هر سال کلاس‌هایی در رشته‌های مختلف برای نیروهای مدارس دولتی برگزار می‌کند اما اجازه حضور دبیران مدارس غیردولتی در این جلسات داده نمی‌شود. 
اعطای وام برای هوشمند سازی مدارس غیر دولتی 
جعفری گفت: پیشنهاد می‌شود برای رفع مشکل یا کلاس‌هایی مختص به این دبیران به صورت مجزا تشکیل دهند تا نیروهای فعال در مدارس غیردولتی نیز از این امکانات برای افزایش مهارت‌های خود در راستای ارتقاء سطح تحصیلی دانش‌آموزان استفاده کنند و یا اجازه حضور به نیروی مدارس غیردولتی نیز داده شود. 

این موسس اضافه کرد: بر اساس ماده 88 قرار بود اگر در مدارسی با افزایش تعداد دانش‌آموزان مواجه بودند این دانش‌آموزان به مدارس غیر دولتی فرستاده شوند و هزینه این افراد با مبالغی پایین‌تر توسط آموزش و پرورش پرداخت شود که محقق نشد. 
وی در پایان گفت: توقع ما این است که حداقل وامی برای هوشمند سازی مدارس در اختیار ما قرار دهند چرا که در جذب دانش‌آموزان تاثیر به سزایی دارد. 
آموزش و پرورش فضاهای آموزشی بلااستفاده را در اختیار مدارس غیردولتی قرار دهد 
آقای ابراهیم‌خانی، موسس مدرسه غیر انتفاعی نوآوران بوئین زهرا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: یکی از مشکلات ما دریافت شهریه از اولیاء دانش‌آموزان است. 
وی افزود: با توجه به اینکه منطقه ما جزء مناطق محروم و کارگری است لذا شهریه به صورت اقساط دریافت می‌شود اما به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به پرداخت شهریه‌ها در موعد مقرر نیستند که در نتیجه مدارس نیز با مشکلات جدی مواجه می‌شود. 
ابراهیم‌خانی بیان کرد: تکمیل ظرفیت دانش‌آموزان یکی دیگر از مشکلات مدارس است چرا که پس از بازدید اداره نوسازی از فضای مدارس و تعیین ظرفیت مبنی بر تعداد دانش‌آموزان، گاه تفاوت زیادی بین ظرفیت اعلام شده با میزان ثبت‌نام صورت گرفته وجود دارد که باعث فشار بار مالی برای پرداخت حقوق نیروها و اجاره بهای فضای آموزشی به مجموعه می‌شود. 
وی تصریح کرد: اداره آموزش و پرورش در فراهم کردن فضای آموزشی می‌تواند با مدارس غیردولتی همکاری داشته باشد و فضاهای خالی بلااستفاده را در اختیار ما قرار دهند ولی به دلیل مسائل مختلفی همچون بروکراسی اداری و غیره فضای آموزشی در طول سال‌ها تخریب می‌شود از سویی دیگر ما نیز مجبور به انتخاب فضاهای کوچک که انصافا مناسب فضای آموزشی نیست، هستیم. 
این موسس تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم آموزش و پرورش فضاهای خالی موجود را در اختیار مدارس غیردولتی قرار دهند تا خدمات آموزشی با کیفیت بهتر و در فضایی مناسب برای دانش‌آموزان ارائه شود البته در برخی مناطق این اتفاق افتاده است. 
مشارکت آموزش و پرورش با مدارس غیر دولتی لازمه ایجاد شرایط مطلوب 
شریف میرصدوقی یکی از موسسین مدارس غیردولتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: اصلی‌ترین مشکل این است که اسم این فضاهای آموزشی مدارس مشارکتی است و در وزارت خانه نحت عنوان مشارکت‌های مردمی تعریف شده اما تنها چیزی که مشاهده نمی‌شود همین بحث مشارکت است. 
وی افزود: مشارکت باید دو سویه یا چند سویه باشد حال آنکه فقط یک سویه و از جانب مدارس غیر دولتی با آموزش و پرورش است. 
میرصدوقی خاطرنشان کرد: از ما خواسته می‌شود که مدارس را تاسیس کنیم ولی هیچ مشارکتی در امور مالی، تامین نیرو و خدماتی و یا هم‌فکری وجود ندارد لذا اولین و مهمترین مشکل مغایرت بین حرف تا عمل در بحث مشارکت است. 
وی تاکید کرد: با همکاری و مشارکت آموزش و پرورش با مدارس دولتی بدون شک با شرایط مطلوب‌تری مواجه خواهیم شد البته در زمان فعلی با مدیریت آقای سالار قاسمی و وزیر آموزش و پرورش نگاهها نسبت به مدارس غیر دولتی تغییر کرده و مثبت است اما نگاه و جو غالب این‌گونه نیست. 
این موسس اضافه کرد: در طول 24 سال فعالیتم در زمینه اداره مدارس غیر دولتی برای نخستین بار بود که امسال جلسه گردهمایی مدارس غیر دولتی برگزار شد. 
میرصدوقی تصریح کرد: خوشبختانه با مشکل جذب دانش‌آموز مواجه نیستیم ولی در جذب نیرو با مشکلاتی مواجهیم که معتقد هستیم کمک آموزش و پرورش در بحث تامین نیرو بسیار مفید و کارساز خواهد بود. 
وی بیان کرد: مشکل اصلی عدم افزایش شهریه‌ها است در نتیجه ما نمی‌توانیم خدمات مطلوب‌تری را با جذب نیروهای بهتر ارائه دهیم در حال حاضر مشاهده می‌شود دانش‌آموزانی چند برابر شهریه مدارس برای معلمان خصوصی هزینه می کنند چرا شرایطی فراهم نشود که این هزینه به مدارس پرداخت شود. 
این موسس عنوان کرد: بارها در جلسات خواسته‌ایم شهریه‌ها افزایش یابد زیرا با توجه به اینکه انتخاب نیرو بر عهده خود مدارس است با بهبود شرایط مالی، بدون شک نیروهای بهتری نیز برای فعالیت به کار گرفته می‌شوند. 
خانم جانباز، موسس دبستان هدی از البرز در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: سیستم مدارس غیر انتفاعی آنطور که در دستورالعمل و قوانین تدوین شده از زیر بنا مختل شده است. 
وی افزود: اولین مسئله اینکه متاسفانه در حال حاضر هرکسی که درخواست تاسیس مدارس غیردولتی را داشته باشد مجوز داده می‌شود در حالیکه در نظام تعلیم و تربیت معلم به کسی گفته می‌شود که در تربیت معلم درس خوانده و فضای آموزشی را درک کرده باشد. 
راهی جز توسعه مدارس غیر دولتی نیست
سالار قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به کیفیت تحصیل در مدارس غیر دولتی اظهار کرد: با توجه به اینکه راهبرد اصلی وزارت آموزش و پرورش ارتقاء مستمر کیفیت است ارزیابی‌ها حاکی از کیفیت مطلوب در امر آموزشی و پرورشی مجموعه مدارس غیر دولتی می‌باشد.
 
,
,
,
,
,
, صبح قزوین ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, صبح قزوین ,
,
,
, صبح قزوین ,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
, صبح قزوین ,
,
,
,
,
,
, صبح قزوین ,
,
,
,
,
,
,
,
, صبح قزوین ,
,
,
, صبح قزوین ,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
, صبح قزوین ,
, ,


وی افزود: این دانش‌آموزان در 138 فضای آموزشی مشغول به تحصیلند و در 23 مدرسه بسته حمایتی سازمان دهی شده‌اند. 
ابراهیم زاده خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر مدارس غیر دولتی رشد قابل توجهی داشتند که شامل 30 فضای خریداری و 20 فضای احداثی بوده و مابقی استیجاری هستند که یکی از معضلات و مشکلات مدارس غیر دولتی استان محسوب می شوند. 
وی تصریح کرد: مشارکت یکی از 5 برنامه ابلاغی وزیر آموزش و پرورش است که دارای سه رکن اصلی، سهیم کردن مردم در قدرت، اراده مردم در نظارت بر سرنوشت خویش و گشودن فرصت‌ها جهت انجام اقدامات مناسب از طریق مجاری قانونی است. 
مدیر مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین عنوان کرد: قانون مدارس غیر دولتی فرصت عظیمی برای این مدارس فراهم کرده است که اگر از 41 ماده واحده قانون، دو مواد 13 و 25 عملیاتی شوند در حدود 70 درصد از مشکلات مدارس غیر دولتی مرتفع می شود. 
وی با اشاره به جزئیات این قوانین بیان کرد: ماده 13 در خصوص بحث تخصیص 50 درصد از سرانه دانش‌آموزی به مدارس غیر انتفاعی است و ماده 25 به بررسی مشکلات و حمایت بیمه‌ای نیروهای آزاد مدارس غیر دولتی اشاره دارد. 
ابراهیم زاده تصریح کرد: در استان قزوین در حدود 2 هزار نیروی آزاد دارای مدارج تحصیلی فوق دیپلم تا دکتری در مدارس و مراکز غیر دولتی مشغول هستند. 
وی اضافه کرد: این امر نشان می‌دهد بخش خصوصی دارای ظرفیت مناسبی برای اشتغال زایی است به طوریکه توانسته در اشتغال دو هزار نیروی آزاد در استان نقش موثری ایفا کند که امیدواریم اهتمام ویژه ای درباره بیمه این افراد صورت گیرد. 

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه