اخبار داغ

لباس فرم اجباری در مدارس، تخلفی که سال‌ها تکرار می‌شود/هیچ اجباری در خریدلباس فرم وجود ندارد

لباس فرم اجباری در مدارس، تخلفی که سال‌ها تکرار می‌شود/هیچ اجباری در خریدلباس فرم وجود ندارد
تعیین لباس فرم برای مدارس با الگوی مشخصی برای هر مدرسه، اتفاق جدیدی نیست و طی سال های گذشته در نظام آموزشی وجود داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دادمردان،تعیین لباس فرم برای مدارس با الگوی مشخصی برای هر مدرسه، اتفاق جدیدی نیست و طی سال های گذشته در نظام آموزشی وجود داشته اما تغییر دائمی رنگ و مدل، اجبار برای تهیه هرساله آن و افزایش قیمت به صورت سالانه سبب شده تا خانواده با حساسیت بیشتری این موضوع را مورد بررسی قرار داده و از علت آن پرسش کنند کما این که برخی خانواده ها نیز از این بابت دلخورند و آن را ضرری به اقتصاد خانواده می دانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دادمردان،,

در سیستان وبلوچستان هم مانند سایر نقاط کشور این روند وجود دارد و والدین دغدغه خرید لباس فرم برای فرزندانشان را دارند و در این بین برخی  مدیران مدارس با عقد قرارداد با برخی تولیدکنندگان و فروشندگان لباس اقدام به معرفی والدین و الزام آن ها به تهیه لباس خاص می کنند که این موضوع مشکلاتی برای خانواده ها به وجود آورده است.

,

139305150944005763359294

, 139305150944005763359294, 139305150944005763359294,

این در حالی است که در تهیه لباس فرم مدیران مدارس کاملا دست والدین و اولیای دانش آموزان را از نظر قیمت، کیفیت، رنگ و دوخت بسته اند و باید به صورت تحمیلی این لباس ها را از فروشگاه و خیاطی طرف قرارداد خریداری کنند و گاهی در هنگام مراجعه به فروشگاه با سرگردانی مواجه می شوند  که یا لباس آماده ندارند و یا اینکه لباس فرم موجود متناسب با اندازه دانش آموز آنها نیست.

,

در این رابطه محمدی یکی از والدین دانش اموز در گفت و گو با دادمردان ضمن انتقاد از تحمیل لباس فرم مدرسه اظهار داشت: امسال برای دومین سال متوالی است که برای دخترم لباس فرم تهیه می کنم و در حالی که هنوز لباس های قبلی آن قابل استفاده است چرا که کاربرد این لباس فرم ها تنها در مدارس است بنابراین لازم است مدیران مدارس به سلایق والدین هم توجه داشته باشند و خودسرانه برنامه ریزی نکنند.

, دادمردان,

راشکی  ولی دانش آموز راهنمایی نیز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: لباس متحدالشکل برای دانش آموزان باعث از بین رفت اختلاف طبقاتی بین دانش آموزان  از نظر مالی می شود اما مدیران مدارس باید رنگ و نوع دوخت لباس را به والدین اعلام کنند تا قدرت انتخاب جنس مرغوب و مدیریت هزینه را داشته باشند.

,

وی ادامه داد:  والدینی وجود دارند که بنیه مالی خرید لباس فرم انتخابی مدرسه را نداشته باشد اما اگر قدرت انتخاب داشته باشد میتواند همان رنگ مد نظر مدرسه را با هزینه کمتری و در وسع خود تهیه کند.

,

IMG11432521

, IMG11432521, IMG11432521,

آیین نامه انضباطی

, آیین نامه انضباطی,

این اجبار ها از سوی مدارس که بیشتر مختص مدارس دخترانه است و در برخی موارد مدارس پسرانه را هم شامل می شود در حالی صورت میگیرد که طبق آیین نامه انضباطی مدارس دانش آموزان ملزم به رعایت آن هستند ولی در زمینه پوشش و لباس، مدیران مدارس پا را از آیین نامه و ضوابط و دستورالعمل های سازمانی فراتر می گذارند. در آیین نامه انضباطی مدارس آمده است: ماده ۶۴ -لباس دانش آموزان باید از نظر دوخت و رنگ، ساده و دارای ظاهری آراسته و متناسب با محیط آموزشی و تربیتی مدرسه باشد.
ماده ۶۵ -دانش آموزان باید علاوه بر استفاده از پوشش مناسب در مدرسه، بیرون از مدرسه نیز از لباس و پوشش مناسب و فاقد هر گونه تصویر و نوشته استفاده کنند.
ماده ۶۶ -لباس دانش آموزان علاوه بر پوشش، نشان وقار و عفاف آنان است، شکل و دوخت لباس آنان باید با شئون اسلامی مناسب باشد.
ماده ۶۷ -پوشش دانش آموزان دختر شامل: ۱) چادر، مانتو، شلوار، مقنعه ۲)مانتو، شلوار و مقنعه می باشد.
تبصره۱ -چادر بهترین حجاب و مناسب ترین پوشش می باشد، شایسته است مدیران مدارس ضمن رعایت عدم اجبار، دانش آموزان دختر را به استفاده از آن تشویق و توصیه کنند.
تبصره۲ -رنگ مانتو، شلوار و مقنعه دانش آموزان دختر باید ضمن توجه به شرایط سنی و جغرافیایی از میان رنگ های مناسب انتخاب شود.

,
,
,
,
,
,

هیچ اجباری در خرید لباس فرم اعلام شده وجود ندارد

, هیچ اجباری در خرید لباس فرم اعلام شده وجود ندارد,

در این راستا علی مرادی در گفت و گو بادادمردان اظهار داشت:انجمن اولیا و مربیان در مدارس به عنوان مرجع تصمیم گیری برای فرم لباس دانش آموزان در مدرسه است و اعضای این انجمن هم با رای اولیای دانش آموزان انتخاب می شوند.

, دادمردان,

مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان ادامه داد: اموزش و پرورش نامه ای مبنی بر عدم اجبار فرم مدرسه توسط مدیران را با تمامی مدارس ارسال کرده است و خود مدیر کل هم بارها در جاهای مختلف اعلام کرده است که اجباری نباید در فرم مدارس باشد.

,

وی افزود: این امر از لحاظه برداشتن فاصله طبقاطی در مدارس از نظر پوشش یک امر پسندیده است اما هیچ اجباری در خرید لباس فرم اعلام شده وجود ندارد و نباید خانواده ها را تحت فشار قرار داد.

,

سخن پایانی:

, سخن پایانی:,

با وجود همه این ها و اجبار مدارس و بی توجهی آنها به این نامه انضباتی و تاکید بر عدم اجبار فرم در مدارس در نهایت خانواده ها به خاطر حفظ موقعیت دانش آموز مجبور به پذیرش اجبار در خصوص خرید لباس فرم جدید می کند.

,

انتظار می رود آموزش و پرورش و از سوی دیگر مدیران مدارس با نگاهی فراگیر و همه جانبه موضوع را مورد بررسی قرار دهند و با درکی صحیح از شرایط اقتصادی خانواده ها تصمیماتی صحیح و قاطع بگیرند تا خانواده در شرایط نامناسب اقتصادی در تنگنای مالی قرار نگیرند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه