اخبار داغ

در گفتگو با یک تولید کننده خراسان شمالی؛

الکترود سازان کشور با کمترین ظرفیت کار می کنند/نفس هایی که با کارمزدهای 24 درصد بالا می آیند

الکترود سازان کشور با کمترین ظرفیت کار می کنند/نفس هایی که با کارمزدهای 24 درصد بالا می آیند
در حال حاضر عمده مشکل تولیدکنندگان فقدان نقدینگی (سرمایه در گردش) است که نمی توانند مواد اولیه مورد نیاز را تهیه کنند همچنین بازار ضعیف تقاضای داخل نیز مشکل دیگری است که تولیدکنندگان مجبور شده اند تولیدات خود را کاهش دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از اترک نیوز،  عقیل طالبی، مدیر عامل شرکت تولید کیا الکترود شرق که واحد تولیدی اش در شهرک صنعتی بیدک شهرستان بجنورد مستقر است و خطوط این کارخانه انواع الکترودهای جوش کاری را تولید می کند در مصاحبه با خبرنگار اترک نیوز به تشریح مشکلاتی که این کارخانه و رقابیش در بازار داخل و بازارهای صادراتی با آن دست به گریبان هستند، پرداخت و خواستار توجه بیشتر مسئولان به حمایت از صنایع کوچک و تقویت آنها در راستای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی در کشور شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اترک نیوز، , اترک نیوز، ,
 
,
, ,
 
,
 
,
فعالیت این کارخانه از چه سالی آغاز شد و چه محصولی را تولید می کند؟
, فعالیت این کارخانه از چه سالی آغاز شد و چه محصولی را تولید می کند؟,
شرکت کیا الکترود شرق در اواخر سال 89 به بهره برداری رسید که در این کارخانه انواع الکترودهای جوش کاری در استانداردهای مختلف تولید می شود و این الکترودها برای در و پنجره سازی، اسکلت سازی ها، ماشین سازی ها و سوله سازی ها استفاده می شوند.
,
 
,
ظرفیت اسمی تولید و ظرفیت کنونی تولید این کارخانه چه میزان است؟
, ظرفیت اسمی تولید و ظرفیت کنونی تولید این کارخانه چه میزان است؟,
ظرفیت اسمی این کارخانه برای سه شیفت کاری هشت ساعته که می شود 24 ساعت کار به منظور تولید شش هزار تن الکترود در سال تعریف شده است و اما با توجه به اینکه با مشکلات کمبود نقدینگی و بازار ضعیف تقاضای داخل روبرو هستیم هم اکنون این کارخانه در یک شیفت کاری فعال است که در سال گذشته توانستیم 850 تن الکترود تولید کنیم و برنامه داریم تا پایان سال جاری نیز یک هزار و 500 تن الکترود تولید کنیم.
,
 
,
, ,
 
,
برای راه اندازی این کارخانه چه مبلغی سرمایه گذاری شد؟
, برای راه اندازی این کارخانه چه مبلغی سرمایه گذاری شد؟,
در فاز نخست برای راه اندازی این کارخانه بالغ بر چهار میلیارد تومان هزینه شد و در حال حاضر که راه اندازی خط طرح توسعه ای این کارخانه را در دستور کار داریم مبلغ سرمایه گذاری به  16 میلیارد تومان خواهد رسید.
,
 
,
آیا زمان راه اندازی این کارخانه توانستید نیروی ماهر مورد نیاز را جذب کنید و در حال حاضر چه تعداد نیرو در این کارخانه مشغول به کار هستند؟
, آیا زمان راه اندازی این کارخانه توانستید نیروی ماهر مورد نیاز را جذب کنید و در حال حاضر چه تعداد نیرو در این کارخانه مشغول به کار هستند؟,
در آغاز کار، نیروی ماهر در اختیار نداشتیم که در زمان نصب دستگاه ها از شرکت سازنده دستگاه ها به کارخانه آمدند و تا مدت پنج ماه در کارخانه حضور داشتند تا به  شماری از نیروهای ما آموزش دهند و این نیروهای آموزش دیده به نیروهای پایه فنی آموزش دیده مورد نیاز این کارخانه تبدیل شدند و مابقی نیروهایی که جذب کردیم تحصیلات فنی داشتند.
,
در حال حاضر نیز 40 نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند که به آنان بر اساس قانون کار حقوق و حق بیمه پرداخت می شود.
,
 
,
تولیدات این کارخانه چه نوع استانداردهایی را اخذ کرده است؟
, تولیدات این کارخانه چه نوع استانداردهایی را اخذ کرده است؟,
برای تولیدات این کارخانه استاندار 871 ملی ایران همچنین استاندارد AWS و گواهینامه های محصول را نیز اخذ کرده ایم.
,
 
,
در هنگامی که عزم کردید مجوز احداث این کارخانه را اخذ کنید، بازار تولید و فروش الکترود در کشور چگونه بود؟
, در هنگامی که عزم کردید مجوز احداث این کارخانه را اخذ کنید، بازار تولید و فروش الکترود در کشور چگونه بود؟,
در سال 85 ساخت و سازهای ساختمانی در کشور رونق داشت و مصرف الکترود در بازار مسکن نیز بالا بود و راه اندازی این کارخانه نیز توجیه داشت که البته در خرسان شمالی نیز هیچ کارخانه تولید الکترودی وجود نداشت و بر همین اساس بنای راه اندازی این کارخانه را گذاشتیم، اما الان شرایط رکود اقتصادی در بازار ایران در فعالیت تولیدکنندگان صنایع کوچک تاثیر گذاشته است که البته باید خاطر نشان کنم که با رونق دوباره ساخت و ساز مسکن و پروژه های پتروشیمی، نفت و گاز دوباره این صنعت رونق خواهد گرفت.
,
 
,
, ,
 
,
زمان آغاز به کار برای بازار داخل و بازار صادراتی چه برنامه ای را تعریف کردید؟
, زمان آغاز به کار برای بازار داخل و بازار صادراتی چه برنامه ای را تعریف کردید؟,
در زمان اخذ مجوز برای هر دو بازار برنامه ریزی کرده بودیم و در حال حاضر نیز برای هر دو بازار تولید می کنیم که در سال گذشته محموله هایی را به بازار ترکمنستان صادر کردیم و امسال نیز محموله هایی را به بازار مالزی ارسال کرده ایم که پیمانکاران مالزیایی در حال تست محموله های ما هستند و درصورت پذیرش این محصولات، صادرات خود را به این بازار انجام خواهیم داد.
,
علاوه بر این، برای کشور عراق و افغانستان نیز نیز نمونه ای از تولیدات خود را ارسال کرده ایم تا بتوانیم این دو بازار را نیز در دست بگیریم.
,
 
,
الان بازارهای صادراتی کدام نوع از محصولات شما را بیشتر تقاضا می کنند؟
, الان بازارهای صادراتی کدام نوع از محصولات شما را بیشتر تقاضا می کنند؟,
برای بازار ترکمنستان الکترود 6013 را ارسال کردیم که برای ساخت و ساز مسکن مصرف می شود و برای کشور مالزی نیز پنج نوع از محصولات خود را ارسال کرده ایم.
,
 
,
پیش بینی شما از این بازارها برای سفارش پذیری چیست؟
, پیش بینی شما از این بازارها برای سفارش پذیری چیست؟,
پیش بینی ما از بازار مالزی پس از انجام تست ها و پذیرش این محصول در آن بازار این است که حداقل ماهی 50 تن محصول را از این کارخانه درخواست کنند و امیدوار هستیم این پیش بینی به واقعیت برسد.
,
اما درباره بازار ترکمنستان باید بگویم که این بازار بیشتر متقاضی الکترودهای 6013 برای ساخت و ساز مسکن است که متاسفانه در این بازار با رقبای روسی مواجه هستیم که قیمت فروش محصولات آنان از نمونه تولیدات ما پایین تر و ارزان تر است  و این موضوع موجب شده تا پیمانکاران ترکمنستانی تولیدات روسی را تقاضا کنند و ما امسال نتوانستیم محصول جدیدی را به این کشور ارسال کنیم.
,
 
,
, ,
 
,
چطور می شود هزینه تولید خود را کاهش دهید تا قیمت های خود را در بازار صادراتی رقابت پذیر کنید؟
, چطور می شود هزینه تولید خود را کاهش دهید تا قیمت های خود را در بازار صادراتی رقابت پذیر کنید؟,
برای این مهم، مجبور هستیم که مواد اولیه مورد نیاز را با قیمت مناسبتری از داخل کشور تهیه کنیم که در همین راستا درصدد برآمدیم که مفتول مورد نیاز این کارخانه را از کارخانجات داخل کشور تهیه کنیم که این تصمیم موجب شد تا بخشی از هزینه تولیدات ما کاهش یابد.
,
 
,
آیا با این کاهش هزینه تولیدات خود امکان رقابت پذیری با قیمت محصولات رقبای شما در بازار ترکمنستان فراهم شده است؟
, آیا با این کاهش هزینه تولیدات خود امکان رقابت پذیری با قیمت محصولات رقبای شما در بازار ترکمنستان فراهم شده است؟,
هنوز خیر، چون برخی از اقلام مواد اولیه مورد نیاز ما در ایران تولید نمی شوند و ما مجبور هستیم که از اقلام وارداتی استفاده کنیم همچنین باید خاطر نشان کنم که مقدار تناژ تولیدات این کارخانه نیز آنقدر زیاد نیست که هزینه تولید را به طور محسوسی کاهش دهد بنابراین هنوز قیمت تمام شده محصولات ما نسبت به تولیدات رقیب روسی بالاتر است و بازار ترکمنستان ترجیح می دهد که از تولیدکننده روسی خرید کند، با این  وجود در حال حاضر هدف این کارخانه بازار مالزی است که در این بازار قیمت محصولات ما در مقایسه با قیمت سایر رقبا کمتر است.
,
 
,
استقبال بازار داخل از محصولات کیا الکترود چگونه است؟
, استقبال بازار داخل از محصولات کیا الکترود چگونه است؟,
این کارخانه با محصول الکترود 6013 که مورد مصرف ساخت و ساز مسکن است وارد بازار داخل شد و در حال حاضر نیز به دنبال به دست آوردن بازار تقاضا در حوزه نفت و گاز هستیم و هم اکنون با پیمانکاران حوزه نفت و گاز استان ها در حال مذاکره هستیم تا آنان بیایند محصولات ما را ببینند و همکاری ها آغاز شود البته باید خاطر نشان کنم که برای پیمانکاران شرکت های گاز استان های خوزستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و آذربایجان ها محموله هایی را ارسال کرده ایم و به مذاکرات خود با سایر پیمانکاران سایر شرکت ها نیز ادامه خواهیم داد.
,
 
,
, ,
شرایط کنونی خود را در این بازار رکود داخلی تشرح کنید؟
, شرایط کنونی خود را در این بازار رکود داخلی تشرح کنید؟,
در سال 89 بازار، متقاضی الکترود بود و هرآنچه را که تولید می کردیم به فروش می رسید اما از وقتی که بازار داخل با رکود مواجه شد الکترود سازان کشور مجبور شدند که ظرفیت تولیدی خود را کاهش دهند و در حال حاضر با کمترین ظرفیت در حال ادامه کار هستند.
,
اما باید خاطر نشان کنم که این کارخانه با یک حجم کمی از تولید آغاز به کار کرد و در ادامه راه با مشارکت با بنیاد برکت و سرمایه گذاری آنها در این کارخانه توانستیم تا حدودی حجم تولید خود را افزایش دهیم که در سال 92 حدود 500 تن، در سال گذشته 850 تن تولید داشتیم و امسال نیر بنا داریم حجم تولید خود را به یک هزار و 500 تن برسانیم.
,
با این وجود باید بگویم که فرآیند تولید تا فروش و بازگشت سرمایه در بازار محصولات الکترود شش ماه به طول می انجامد و تولید کننده مجبور است که مواد اولیه خود را به صورت نقد خریداری کند و شش ماه بعد سود سرمایه اش را به دست آورد که این فرآیند موجب شده است که برای حفظ این خط تولید به سرمایه در گردش یا همان نقدینگی زیادی نیازمند شویم که با توجه به شرایط رکود در بازار تصمیم گرفتیم مشارکت و سرمایه گذاری شرکت بنیاد برکت را در دستور کار قرار دهیم و 49 درصد از سهام این شرکت را به مدت دو سال به این بنیاد واگذار کنیم تا بتوانیم نقدینگی مورد نیاز را برای تامین مواد اولیه فراهم کنیم.
,
 
,
دیگر مشکلاتی را که با آن روبرو هستید را نیز تشریح کنید؟
, دیگر مشکلاتی را که با آن روبرو هستید را نیز تشریح کنید,
مهمترین مشکل کنونی این واحد تولید همان نقدینگی و یا سرمایه در گردش است که نمی توانیم به راحتی مواد اولیه را تهیه کنیم افزون بر این، از دیگر مشکلاتی که در پیش رو داریم ضعف بازار تقاضای داخلی است که رکود بازار داخل موجب شده است تا مقدار تولید را کاهش دهیم و در حال حاضر رقبای داخلی در زمینه تولید الکترود نیز حجم تولیدات خود را کاهش داده اند.
,
افزون بر این باید خاطر نشان کنم که در گذشته به تولید کنندگانی که قصد سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی استان را داشتند اعلام کرده بودند که سرمایه گذاران صنایع کوچک این استان که در منطقه محروم مستقر هستند از معافیت مالیاتی 10 ساله برخوردار خواهند شد که متاسفانه این قول محقق نشده است.
,
 
,
, ,
 
,
تاکنون چه حمایتی هایی از شما صورت گرفته است؟
, تاکنون چه حمایتی هایی از شما صورت گرفته است؟,
از بانک ها تقاضای دریافت چهار میلیارد تومان تسهیلات را داشته ایم تا مشکل سرمایه در گردش خود را برای تهیه مواد اولیه ،تا حدودی مرتفع کنیم که متاسفانه کارمزد این تسهیلات 24 درصد است و استفاده از تسهیلات با کارمزد 24 درصد در این بازار مبتلا به رکود نیز به معنای ورشکستگی است با این وجود، این کارخانه مجبور است برای ادامه راه از این تسهیلات استفاده کند که بانک با اعطای 500 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد 24 درصد موافقت کرده است که به زودی اعطا می شود.
,
در عین حال باید خاطر نشان کنم که سرمایه گذاری بنیاد برکت در این کارخانه نیز بسیار مفید بود که با تزریق سرمایه آنان به این کارخانه توانستیم بخشی از مواد اولیه مورد نیاز را تامین کنیم.
,
علاوه بر این، خواستار برخورداری از تسهیلات صندوق توسعه ملی نیز بودیم که با این درخواست موافقت شد تا یک وام سه میلیارد تومانی از محل این صندوق با کارمزدهای 14 تا 18 درصد به این کارخانه اعطا شود تا بتوانیم ماشین آلات خط تولید طرح توسعه ای این کارخانه را خریداری کنیم.
,
 
,
آیا آمد و رفت مسئولان صنایع کوچک به این استان برای تولیدکنندگان حوزه صنایع کوچک مفید بوده است؟
, آیا آمد و رفت مسئولان صنایع کوچک به این استان برای تولیدکنندگان حوزه صنایع کوچک مفید بوده است؟,
ما که چیزی ندیدیم تا شرایط مان را بهبود بخشد.
,
 
,
به نظر شما در این رکود کنونی حاکم بر بازار و اقتصاد کشور برای بهبود وضعیت صنایع کوچک چه می توان کرد؟
, به نظر شما در این رکود کنونی حاکم بر بازار و اقتصاد کشور برای بهبود وضعیت صنایع کوچک چه می توان کرد؟,
از واردات محصولات مشابه تولید داخل جلوگیری و استفاده از محصولات داخلی همه گیر شود.
,
علاوه بر این، با توجه به اینکه کارخانجات گواهینامه های استاندارد را برای تولیدات خود اخذ می کنند متاسفانه شرکت های متقاضی محصولات از جمله در بخش گاز و نفت به این گواهینامه ها استناد و اعتماد نمی کنند و می آیند نمونه های محصولات را می برند و تست های دوباره ای را انجام می دهند و این در حالی است که این تست ها انجام شده و گواهینامه های استاندارد برای این محصولات اخذ شده است.
,
جالب است که گواهینامه اداره استاندارد را هیچ شرکتی قبول ندارد و اداره استاندارد نیز نیز گواهینامه هیچ جای دیگری را قبول ندارد و این در حالی است که کارخانجات برای اخذ این گواهینامه ها مبالغ زیادی را پرداخت می کنند.
,
علاوه بر این، همچنین استاندار خراسان شمالی نیز دستور العملی را برای دستگاه های اجرایی استان ابلاغ کرده بودند که پیمانکاران این دستگاه ها از محصولات تولیدی داخل استان استفاده کنند که متاسفانه به دلیل عدم نظارت های کافی تاکنون این دستور العمل مورد توجه قرار نگرفته است.
,
انتهای پیام/ج
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه