اخبار داغ

گزارش ویژه: خارجی‌های سابق سرخابی‌ها کجا هستند؟

گزارش ویژه: خارجی‌های سابق سرخابی‌ها کجا هستند؟
این مدافع چپ بلوند اهل جمهوری چک، فصل موفقی در پرسپولیسِ لیگِ ششم داشت اما در این تیم ماندگار نشد و قرمزها بعد از دست دادن او، در تمام فصل از پژمان نوری به عنوان مدافع چپ استفاده کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  هنوز هم تماشای هایلایت های چند دقیقه ای از یک بازیکن، باشگاه های ایرانی را راضی می کند تا با او قرارداد امضا کنند. توی این سال ها، خارجی های بی کیفیتی که شاید در کمتر لیگی در کره زمین فرصت بازی پیدا می کردند، به عنوان ستاره به فوتبال ایران قالب شدند و در بین آن ها، به شکل تصادفی چند بازیکن خوب نیز پیدا شد. ماجرای بازیکنان خارجی و باشگاه های ایرانی معمولا در راهروهای فیفا به پایان می رسد اما حالا قصد داریم به این سوال پاسخ بدهیم که آن ها بعد از این راهروها، چه کشوری را برای فوتبال انتخاب کرده اند. در این گزارش، وضعیت امروز گروهی از خارجی های سال های اخیر سرخابی های پایتخت را مرور می کنیم. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

 

,

 

,

ژاک الونگ اونگ

,

وقتی برای اولین بار پیراهن پرسپولیس را بر تن کرد، معیار قضاوت بیشتر هواداران باشگاه در مورد او نام خانوادگی عجیب اش بود. آن ها اعتقاد داشتند الونگ هم مثل همه فوتبالیست های بی کیفیت آفریقایی دیگر نمی تواند کمک زیادی به پرسپولیس کند و حضور او در جمع سرخپوشان احتمالا به تشکیل پرونده ای تازه در فیفا ختم می شود. الونگ اما خیلی زود در پرسپولیس خودش را ثابت کرد. او بهترین روزهای فوتبال اش را در پرسپولیسِ افشین قطبی پشت سر گذاشت و در پست هافبک دفاعی و گاهی دفاع میانی، بازی های درخشانی را برای این باشگاه انجام داد. الونگ بعد از تمدید قرارداد با قرمزها تاکید داشت که عاشق تهران است و حداقل 6 سال بعدی عمرش را در این شهر خواهد گذراند. با این وجود سرنوشت با نقشه او پیش نرفت و این بازیکن یک سال بعد راهی سپاهان شد. استقلال و پیکان، دیگر مقصدهای او در فوتبال ایران بودند. الونگ روزهای بسیار بدی در این دو باشگاه داشت. او حالا در 30 سالگی که می تواند سن اوج یک فوتبالیست باشد در لیگ عراق حضور دارد. الونگ الونگ را با تصاویر به جا مانده از لحظه های دعا خواندن در کنار زمین پیش از ورود به چمن آزادی به یاد می آوریم.

,

 

,

 

,

روبرت ساها

,

پاسِ گل تماشایی برای مهرداد اولادی در دربی تهران، به یاد ماندنی ترین لحظه از روزهای حضور روبرت ساها در پرسپولیس بوده است. این مدافع چپ بلوند اهل جمهوری چک، فصل موفقی در پرسپولیسِ لیگِ ششم داشت اما در این تیم ماندگار نشد و قرمزها بعد از دست دادن او، در تمام فصل از پژمان نوری به عنوان مدافع چپ استفاده کردند. پرسپولیس تنها یکی از 12 باشگاه مختلفی بود که ساها در آن ها توپ زد. او مدتی نیز با شاهین بوشهر قرارداد داشت و در نهایت در 35 سالگی به فوتبالش خاتمه داد. سکانس پایانی فوتبال این بازیکن در دسته سوم فوتبال لهستان رقم خورد.

,

 

,

 

,

ماته دراگه چویچ

,

در نیم فصل لیگ برتر هفتم، به خط حمله پرسپولیس قطبی اضافه شد. استایل او، نشانی از یک فوتبالیست درجه یک نداشت اما ماته با شانس و یا هر فاکتور دیگری، بازی های خوبی را در تهران به نمایش گذاشت. او اولین گلش برای پرسپولیس را در جریان کام بک 3 گله این تیم برابر ابومسلم به ثمر رساند. در نبرد با پیکان که درست بعد از ماجرای کسر 6 امتیاز از پرسپولیس صورت می گرفت نیز گل مهمی برای قرمزها زد و البته پاس گل درخشانی نیز به محسن خلیلی داد. ماته همان بازیکنی بود که ضربه سر سپهر حیدری به دروازه سپاهان را بعد از عبور توپ از خط با پا لمس کرد. شاید اگر او کمی زودتر توپ را زده بود، به این زودی از جمع پرسپولیسی ها جدا نمی شد. این بازیکن کروات، این روزها در رقابت های دسته دوم کشور زادگاهش برای باشگاه لوکو بازی می کند.

,

 

,

 

,

 

,

ابراهیم توره

,

به ثمر رساندن 11 گل در یک فصل برای پرسپولیس، آمار بدی نبود اما توره با انتظار به مراتب بیشتری پرسپولیسی شده بود و هواداران باشگاه منتظر درخشش ویژه تری از این بازیکن بودند. فوتبالیست بی نظم سنگالی به خاطر دیر ملحق شدن به جمع قرمزها بعد از یک فرصت تعطیلات، در «داگ هاوس» افشین قطبی قرار گرفت و دیگر تا زمان انتخاب پیروانی به عنوان سرمربی، برای این باشگاه بازی نکرد. بهترین سال های فوتبالی ابراهیم درست بعد از این آغاز شدند. او بعد از یک فصل پرسپولیسی بودن به سپاهان رفت و در طول 2 فصل 36 بار برای این تیم گلزنی کرد. گل هایی که بیشترشان با زیبایی فوق العاده ای به تور دروازه حریف می رسیدند. بازیکنی که امیر قلعه نویی همواره تاکید داشت اگر فوتبال را دوست داشته باشد می تواند در بالاترین سطح اروپا بازی کند، بعد از سپاهان به عجمان رفت و از آن جا به موناکو ترنسفر شد. توره عامل مهم بازگشت سفید و قرمزها به سطح اول فوتبال فرانسه بود اما بعد از صعود این تیم و حضور ستاره هایی مثل فالکاو در آن، به طرز بی رحمانه ای کنار گذاشته شد و راهی به جز بازگشت به فوتبال امارات نداشت. این فوروارد عجیب حالا دوباره در دسته دوم فرانسه و این بار با پیراهن متز فوتبال بازی می کند.

,

 

,

 

,

 

,

ایوان پتروویچ

,

او که در ابومسلم فوق العاده بود، سال سختی را برای پرسپولیسی شدن انتخاب کرد. سالی که تغییرات مداوم در آن جلوی درخشیدن همه بازیکنام تیم سرخپوش پایتخت را گرفت. ایوان خیلی زود از تهران به بوشهر رفت و برای سه فصل، بازیکن موردعلاقه هواداران شاهین شد. هافبک صربستانی یک فصل نیز برای مس بازی کرد و در سال 2013 از ایران رفت تا در لیگ تایلند بازی کند. ایوان در 35 سالگی برای اف ث بانکوک توپ می زند.

,

 

,

 

,

 

,

دی کارمو

,

بدون تردید پائولو یکی از عجیب ترین خریدهای تاریخ فوتبال ایران بود. مهاجمی که با مانور ویژه افشین قطبی و آمار غیرواقعی به ثمر رساندن 17 گل در 21 بازی در سری آ برزیل به تهران سفر کرد و خیلی زود معلوم شد در سطوح پایین تر این لیگ شمغول به بازی بوده است. درباره او هر روز شایعات زیادی منتشر می شدند و حتی خبر پرنده فروش بودن این بازیکن در برزیل نیز در روزنامه های ایرانی به انتشار رسید. دی کارمو بعد از  گل کامل تصادفی اش مقابل فولاد برای پرسپولیس، حتی قادر به استفاده از موقعیت های خالی گل نبود و سرانجام از باشگاه کنار گذاشته شد. او آنقدر ضعیف  بود که به دسته های پایین تر فوتبال ایران برود و برای کوثر لرستان نیز بازی کند. آقای پرنده فروش از سال 2012 بار دیگر به کشورش برگشته و در دسته سوم برزیل حضور دارد.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

اشپیتیم آریفی

,

فوروارد آلبانیایی-کوزوویی پیامِ مشهد، کمک زیادی به لیگ برتری شدن این تیم کرد و بعد از صعود پیام به لیگ نیز گل های بسیار زیادی برای تیم خداداد عزیزی به ثمر رساند. یک سال بعد، او در انتقالی گرانقیمت پیراهن ارزشمند شماره 8 پرسپولیس را بر تن کرد. آرفی در این باشگاه موفق نبود و بیشتر فصل را روی نیمکت گذراند. بهترین لحظه او در لباس پرسپولیس شاید با گل جنحالی دقایق پایانی اش به سوشا مکانی و استیل آذین رقم خورد. او با شادی تمسخرآمیزش بعد از این گل، به شدت بازیکنان حریف را عصبانی کرد. آرفی در تراکتور و ابومسلم نیز روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت. این بازیکن 36 ساله حالا در سطوح آماتور فوتبال آلمان درون مستطیل سبز قرار می گیرد.

,

 

,

 

,

 

,

هوار محمد

,

هواداران پرسپولیس، شعار جالبی را از روی نام خانوادگی این فوتبالیست فوق العاده محبوب برای عراقی ها ساخته بودند اما او موفق نشد کار زیادی برای پرسپولیس انجام دهد. هوار بازیکن کلیدی عراق در جریان قهرمانی باورنکردنی جام ملت های 2007 بود و یک سال بعد از آن در فوتبال یونان، تبدیل به اولین عراقی حاضر در لیگ قهرمانان اروپا شد. هوار در سال 2009 به پرسپولیس پیوست و مفهوم تازه ای از بی نظمی را در فوتبال ایران به نمایش گذاشت. بازیکن تیپکال عراقی که حالا در روزهای پایانی فوتبال در بغداد توپ می زند، به جز پرسپولیس در ایران برای استقلال و ذوب آهن نیز بازی کرد. خاطره انگیزترین لحظه او برای قرمزها، پاسِ او برای کریم در دربی برگشت فصل بود. لحظه ای که نه به خاطر پاس او، بلکه به خاطر شوت استثنایی باقری به دروازه طالب لو، برای هواداران تیم سرخپوش پایتخت ماندگار شده است.

,

 

,

 

,

 

,

ایمونزاید

,

انگار او فوتبالیست شده بود تا فقط به یک کار بزرگ دست بزند و مسیر یک مسابقه خاص را تغییر بدهد. در زمان اضافه شدن ایمون به جمع قرمزها، به سادگی می شد از استیل او متوجه شد که هیچوقت بازیکن ویژه ای نبوده اما او در دربی 74، تبدیل به بازیکن ویژه قرمزها شد. چهره ای که با هت تریک اش در 10 دقیقه پایانی دربی تهران برابر استقلالی که یک یار بیشتر داشت، یکی از تاریخی ترین معجزه های دربی را رقم زد. او اولین هت تریک کننده خارجی دربی تهران بود و در آن مقطع به عنوان بازیکن هفته جهان از سوی وبسایت بین المللی گل انتخاب شد. مرد زایدالوصف پرسپولیس در ادامه فصل برابر الشباب و راه آهن نیز هت تریک کرد تا لقب آقای هت تریک را از هواداران تیمش بگیرد. هواداران پرسپولیس به شدت این بازیکن را دوست داشتند اما مانوئل ژوزه علاقه ای به او نداشت تا ایمون درست یک سال بعد از پرسپولیسی شدن،  در تعطیلات نیم فصل لیگ برتر در یم انتقال عجیب به تیم پرویز مظلومی منتقل شد. زاید این روزها در فوتبال مالزی دیده می شود.

,

 

,

 

,

 

,

آسمیر آودووکیچ

,

در بازی با الهلال در ورزشگاه آزادی که یکی از بدترین روزهای بیشتر مهره های تیم قرمز پایتخت به شمار می رفت، این آودوکیچ بود که با واکنش های درخشان متوالی اش، از یک آبروریزی بزرگ در تهران جلوگیری کرد. شاید اگر او می توانست در لیگ هم به جای اساتیدی مثل حسین هوشیار و میثاق معمارزاده بازی کند، سرنوشت پرسپولیس به مراتب بهتر پیش می رفت. آسمیر بعد از 7 بازی آسیایی با پیراهن پرسپولیس و در شرایطی که رای اعتماد سکوها را گرفته بود، از ان باشگاه طرد شد و به کشورش برگشت. آسمیر حالا 34 ساله است و هنوز هم در فوتبال بوسنی دروازه بانی می کند.

,

 

,

 

,

 

,

گوران یرکوویجچ

,

سلطانِ 6 قدم با آن موهایِ مد روز، خیلی بی سروصدا در سال 91 به استقلال اضافه شد و همانقدر بی سروصدا نیز این تیم را ترک کرد. او در حمل توپ و یا شوت های از راه دور و ضربات سر بازیکن موفقی نبود اما چارچوب را به خوبی می شناخت و راه باز کردن دروازه حریف از محوطه 6 قدم را به شکل مرگباری بلد بود. این فوتبالیست فرانسوی صرب تبار در 6 هفته پایانی فصل لیگ برتر 5 بار برای استقلال گلزنی کرد. او بعد از گلزنی برابر الریان و نسف قرشی در آسیا، گل قهرمانی آبی های تهران در جام حذفی را نیز به ثمر رساند و در شرایطی که همه از تمدید قرادادش مطمئن بودند، با مدیران باشگاه به توافق نرسید. یرکوویج در ادامه تایلند را به عنوان مقصد خودش انتخاب کرد و تا سال 2015 در این کشور باقی ماند و امسال بلاخره تصمیم گرفت به صربستان برگرد و پیراهن تیم لیگ برتری یاگودنیا را به تن کند.

,

 

,

 

,

 

,

رودریگو توزی

,

هافبک برزیلی در لیگ برتر 91-90 در ترکیب تراکتور عملکرد فوق العاده ای داشت و تنها یک مسابقه از کل فصل را از دست داد. او تابستان سال بعد تبدیل به خرید بزرگ و گرانقیمت استقلال شد اما بعد از انجام فقط 9 مسابقه برای این تیم، دیگر در استقلال دیده نشد. توزی فقط در 4 مسابقه بازیکن فیکس آبی ها بود و به طور کلی در 440 دقیقه حضورش در تیم قلعه نویی، به جز یک گل و یک پاس گل در بازی با نفت آبادان، کار مثبت دیگری انجام نداد. توزی در 32 سالگی با پیران تامپینس روور سنگاپور فوتبال بازی می کند.

,

 

,

 

,

ویسنته آرزه

,

او که از فوتبال بلژیک به استقلال قرض داده شده بود، در اولین بازی با پیراهن این باشگاه موفق شد دروازه سایپا را باز کند و شروع ایده آلی را در تهران رقم بزند. این بازیکن بولیویایی در طول فصل 19 بازی برای استقلال در سه جام انجام داد و بعد از قهرمانی لیگ برتر، بار دیگر به فوتبال بلژیک بازگشت. آرزه حالا در سطح اول فوتبال اوکراین و یکی از قدیمی ترین باشگاه های این لیگ حضور دارد.

,

 

,

 

,

 

,

گوران لاوره

,

او ابتدا مورد پسند استقلالی ها قرار نداشت اما سرانجام در تابستان 92 به این باشگاه اضافه شد. لاوه فقط و فقط 35 دقیقه برای تیم قلعه نویی بازی کرد و خیلی زود با مدیران باشگاه و شخص سرمربی به مشکل خورد. او در مصاحبه ای عجیب، قلعه نویی را به «دن کورلئونه» تشبیه کرد و با شرح دادن وضعیت اش در ایران، کار را به جایی رساند که رسانه های خارجی از گروگانگیری یک بازیکن در فوتبال کشورمان حرف بزنند. لاوره پرادعا بعد از جدایی از استقلال، به دسته پنجم بوندس لیگا رفته و در این لیگ بازی می کند.

,

 

,

 

,

بوبکر کبه

,

کبه که در لباس داماش گلی تماشایی را به استقلال زده و 3 امتیاز مهم را از این باشگاه گرفته بود، مدتی بعد به خاطر عدم دریافت حقوق از تیم رشتی کناره گیری کرد و بعد از چند ماه بی بخری، به استقلال تهران پیوست. کبه در 15 بازی برای استقلال فقط موفق به زدن 3 گل شد و یکی از این گل ها را نیز به شادی های منشوری علیه کادر فنی باشگاه جشن گرفت تا دوران کوتاه حضورش در تهران با حاشیه پررنگی همراه شده باشد. منتقد رفتار بد استقلالی ها با بازیکنان خارجی، حالا در خط حمله باشگاه الهلال سودان عضویت دارد.

,

 

,

 

,

 

,

رینالدو کروزادو

,

در استقلال، حتی از انجام یک سانتر ساده عاجز بود و از باشگاه دیپورت شد. رینالدو مدتی بعد با کیه وو قرارداد امضا کرد و به سری آ پیوست تا اهالی فوتبال ایران را شگفت زده کند. او دو سال در سطح اول فوتبال ایتالیا بازی کرد اما از سطح یک نیمکت نشین فراتر نرفت. رینالدو در 31 سالگی باشگاه دیپورتیوو یونیورسیداد پرو را به عنوان مقصد فوتبالی اش انتخاب کرده است.

,

ای اسپورت

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه