اخبار داغ

در مذمت نانخوری ما ایرانی‌ها؛

موضوع انشاء : نان !

موضوع انشاء : نان !
معلم خواست دانش آموزان انشایی با موضوع نان بنویسند و دانش آموزی بدین صورت برایمان نوشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بهجت نیوز ؛

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بهجت نیوز,

بابا نان داد . بابا نان خرید. نان در شهر ما زیاد کیفیت ندارد. کیفیت نان درشهرهای دیگر بهتر است نمی دانم چطور ؟ نانوا می گوید آرد کیفیت ندارد . جوش شیرین آری ! ؟ یا نه ؟! معلم توضیح داد استفاده از جوش شیرین در نان از مدت ها قبل ممنوع شده است.

,

دانش آموز ادامه داد ،روزهای تعطیل که مسافر زیاد می شود نان گرفتن هم در شهر ما سخت تر است.نان انواع مختلف دارد.نان بربری مشتری بیشتری دارد . مصارف دیگری هم دارد ! نان سنگک خوشمزه تر است اما وقتی نان سنگک می خورید مواظب دندانهای خود باشید. لواش را می شود در یخچال برای چند روز نگه داشت.مشتری ها معمولا درصف نانوایی غرغر می زنند. یکی می گفت نان غذای اصلی مردم است.اما نانوا ها آموزش دیده نیستند! دیگری می گفت ،لواش بی خاصیت است.در نانوایی سر کوچه زود به زود شاطر باشی عوض می شود . یک وقتی شنیدم که کسی می گفت هیچ کس نباید نان دیگری را آجر کند! فلانی با نان مردم بازی کرده است . متوجه منظورش نشدم ! دو باره معلم توضیح داد. یعنی اگر کسی جایی کار می کند . حقوق می گیرد ،درآمد دارد .نباید دیگران کاری کنند که او نتواند کارکند .خرج خانواده را بدهد.خدا خوشش نمی آید کسی نان دیگران را ببرد.

,

صف نانوایی معمولا شلوغ است.در گذشته خیلی شلوغ تر بود . الان نانوایی ها بیشتر شده اند. خانم ها در صف نانوایی محله درد دل می کنند. مامان اغلب به بابا برای نگرفتن نان تازه غر می زند . نان داغ خوشمزه و خوش خوراک است .بابا وقت و حوصله ی در صف ماندن را ندارد. بیشتر نان ساندویچی می خرد . نان ساندویچی را نمی شود برای صبحانه خورد.بابا شعری می خواند .می گوید از شاعری به نام” انوری” است که قبلاً در کتابهای درسی آمده بود.

,

آن شنیدستی که نهصد کس بباید پیشه ور تا تو نادانسته و بی‌آگهی نانی خوری؟

,

یعنی چندصد نفر (دهقان و کارگر و راننده و آسیابان و باربر ونانوا و…)باید کارکنند .تلاش کنند و عرق بریزند تا نان بدست آید. پس لایق احترام است. نباید ناشکری شود. نباید دور ریخته شود. هیچ کس نمی پسندد که نان زیر پا بیفتد . لگد بخورد. اسراف حرام است.نان برکت سفره است. نان حرمت دارد . معلم گفت .آفرین ادامه بده.

,

بابا می گفت در روزنامه نوشته بودند مردم زیاد نان می خرند. شهرداری می گوید نان خشک قسمت زیادی از زباله ها را تشکیل می دهد . ” نوشته بودند که  در کشورهای پیشرفته ضایعات نان یک تا ۲ درصد است و در کشور ما ۱۵ تا ۲۰ درصد ضایعات نان وجود دارد”. در تهران نان خشک را می گیرند و نمک می دهند.

,

مامان بزرگ من که فشار خون دارد می گوید نان شور است. در برنامه رادیو می گفتند که جا نانی را زود به زود تمیز کنید تا کپک نزند . نان آزاد شده است . گران هست اما خوردنی هست. اوایل بهتر شده بود .الان فرق چندانی بین نان آزاد و غیر آزاد نیست . قرار بود با آزاد شدن و گران شدن آرد و نان ،کیفیت آن افزایش یابد .امسال در یک سریال در تلوزیون به یاد مردم انداختند که نان را باید وزن کردو دست مشتری داد!

,

در نانوایی ها بهداشت زیاد رعایت نمی شود. در خبر ها آمده بود که در یک نانوایی شهر ما ،در نان سنگک مارمولک پیدا شده و آن نانوایی صد هزار تومان جریمه شده؟ آیا با صد هزار تومان جریمه بهداشت رعایت می شود؟ نمی دانم ،شاید بشود! مطابق قانون، نانواها و کارگران نا نوایی باید کارت تندرستی داشته باشند.جایی که آرد و نان باشد موش و حشرات نیز به آنجا علاقه مند می شوند . پولی که در دست مردم می گردد آلوده به انواع میکروب و ویروس است . نانوا با دست خود پول می شمارد ،خمیر می گیرد ،وردنه می زند ،نان به تنور می اندازد .پس دستش آلوده می شود. آلودگی به نان منتقل می گردد. بهداشت رعایت نمی شود.پدر بزرگ می گفت در گذشته نان بسیار خوشمزه و خوش عطر بود . اصلا بوی خوش نان آدمی را از هوش می برد خصوصا اگر آدمی گرسنه بود.باز معلم گفت بله، نان قبلا خیلی خوش مزه و خوش عطر بود بعد ها که جمعیت زیاد شد نان باید بیشتر و بیشتر تولید می شد .بنابراین کیفیت فدای کمیت شد.

,

در برنامه تلوزیون کارشناسان می گفتند نان نیاز به غنی سازی دارد . آرد ما همه مواد لازم و مورد نیاز برای بدن را ندارد. افزایش کیفیت نان و کیفیت آرد مطالبه مردم است.کارشناسان گفته اند جوش شیرین خیلی ضرر دارد .خدا کند هیچ نانوایی از جوش شیرین استفاده نکند. فامیل من که در نانوایی کار می کند می گفت .کار در نانوایی سخت است. دستمزد پایین است با اجرای هدفمندی رایانه ها هزینه های نانوایی به شدت افزایش داشته است . اینها بر روی کیفیت نان تاثیر منفی گذاشته است.آموزش حرفه ای در باره تولید نان وجود ندارد. تولید نان نیاز به علم و آگاهی دارد. نانوایی یک شغل حساس است . با سلامتی مردم در ارتباط مستقیم است . نانوا باید آموزش ببیند. و در آخر نانوای محترمی که خیلی زحمت می کشی ،عرق می ریزی و نان سفره مردم را آماده می کنی. خداکند هیچ وقت نان سفره تو آجر نشود. کم نشود. خدا قوت.

,

این بود انشای من راضی بود استاد من

,

/انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه