اخبار داغ

زنگ خطر سلامت به صدا درآمد

مصرف مواد نیرو زای غیرمجاز در باشگاه های بدنسازی ساری

مصرف مواد نیرو زای غیرمجاز در باشگاه های بدنسازی ساری
افزایش بی رویه مصرف مواد نیروزا و مکمل های غذایی در بین جوانان ساروی، زنگ خطر را برای سلامت نیروی مولد این شهر به صدا درآورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از بلاغ،گرایش جوانان به رشته ورزشی پرورش اندام و به قولی تب بدنسازی در کشور ما بالاست که علل و عوامل خاص خود را دارد. در این بین مسئله استفاده جوانان از داروهای نیروزای غیرمجاز هم بسیار شایع است تا جایی که به قول اکثر ورزشکاران حرفه‌ای و کارشناسان مصرف نکردن مواد نیروزا در ورزش پرورش اندام به خصوص در رده حرفه‌ای ناممکن است. اما کارشناسان معتقدند مصرف مواد نیروزا آن هم به صورت مجاز باید فقط برای رده حرفه‌ای مطرح باشد ولی به دلیل تأثیر بسیار سریع داروها و مکمل‌های غیرمجاز که متأسفانه اثر آنها بسیار کوتاه مدت نیز هستند ورزشکاران به استفاده از این مواد گرایش پیدا می‌کنند و البته دچار عوارض بسیاری از جمله افسردگی، پرخاشگری، ناتوانی جنسی، سکته، خونریزی داخلی، تشنج، پوکی استخوان، لرزش دست و پا، کابوس، خودکشی و قتل می‌شوند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, به نقل از بلاغ,

, ,
مکمل‌های غیرمجاز تبعات جبران​ناپذیر دارند    
,
 
,
از بد ماجرا، یکی از محل‌های فروش داروهای نیروزای غیرمجاز خود باشگاه‌های پرورش‌اندام است. علت آن هم شاید این باشد که عملکرد باشگاه‌های پرورش‌اندام بتدریج از تیررس نظارت‌ها خارج شده است تا آنجا که در این مراکز با عناوین مختلف، داروها و مکمل‌های غذایی و ورزشی که عمدتا به صورت غیرمجاز و قاچاق و بدون هیچ‌گونه نظارت بهداشتی وارد کشور می‌شوند در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد، بی‌آن‌که به عوارض آنها توجهی شود.
,
بیشتر این مکمل‌های ورزشی سرطان‌زاست، اما استفاده از این داروها در دانشجویان  بیشتر است و بیشتر نوجوانان و جوانان در معرض آسیب استفاده از داروهای مکمل و روانگردان قرار دارند که بسیار نگران‌کننده است. ‌نگرانی از عوارض ناشی از تستسترون در داروهای مکمل ورزشی بسیار است و داروهایی که در بدنسازی استفاده می‌شود می‌تواند عوارض جنسی هم داشته باشد.
,
 
,
, ,
شایع‌ترین مواد نیروزای غیرمجاز
,
 
,
ناندرولون، تستسترون، متاندیون (متان)، هورمون رشد، انسولین، سوما، LH ، HCG ، کلنبوترول، فوروسماید (لازیکس)، آمفتامین (در ایران کراک با مخلوطی از آمفتامین و هروئین)، مت آمفتامین (شیشه)، دی‌اکسی مت آمفتامین (اکس)، کوکائین، مواد مخدر سنتی (حشیش و ترکیبات تریاکی)، دگزامتازون، بتامتازون، پردنیزولون، هیدروکورتیزون، تریامسینولون، الکل، ایندرال (پروپرانول) و آتنولول از جمله شایع‌ترین مواد نیروزای غیرمجازی است که میان ورزشکاران ایرانی رواج یافته است.
,
 
,
در این میان مکمل‌های مجازی هم برای استفاده در ورزش‌های حرفه‌ای و قهرمانی وجود دارد که مورد تائید ستاد مبارزه با دوپینگ (نادو) است که استیمول، مگامس 400، کربومس، مسیووی، فایبر کلیر، ماکس گلوتامین، سنتری، وگان گلاتین اکی ناسه، سان کیست، ویتامین C و آنتی ایجینگ از آن جمله‌اند.
,
 
,
البته به دلیل قیمت بالای مکمل‌های غذایی در مقایسه با قیمت ناچیز داروهای استروئیدی در باشگاه‌هایی که افراد کم درآمد و قشر متوسط جامعه حضور دارند طبیعتا استفاده از این داروها افزایش می‌یابد. طبق آمار​های منتشر شده حدود 40 هزار باشگاه ورزشی در شهرهای مختلف کشور وجود دارد که اغلب این باشگاه‌ها نه‌تنها فاقد استانداردهای لازم هستند چه‌بسا به علت ضعف بنیه علمی جوانان و تمایل و علاقه آنها به تغییر شکل و فرم بدنشان، آنها را با تشویق به مصرف انواع و اقسام داروهای زیان آور در معرض خطرات جدی قرار می‌دهند.
,
 
,
در حالی که نطفه اعتیاد پنهان در باشگاه‌های بدنسازی شکل می‌گیرد، اما هیچ یک از دستگاه‌های اجرایی در آیین‌نامه داخلی شان مسئولیتی برای مقابله با آن در نظر نگرفته‌اند.؟!
,
 
,
پهلوان پنبه  در سایه مصرف مواد نیروزا
,
 
,
افزایش بی رویه مصرف مواد نیروزا و مکمل های غذایی در بین جوانان ساروی، زنگ خطر را برای سلامت نیروی مولد این شهر به صدا درآورده است.
,
 
,
 به گزارش بلاغ ،اگر گذرتان به طبقه پایین بعضی از پاساژهای کوچک یا زیرزمین برخی منازل مسکونی (بجای کاربری پارکینگ با دور زدن قانون شهرداری اقدام به ساخت باشگاههای پرورش اندام نموده اند) شهر افتاده باشد چشمتان به دیدن هیکل هایی در ظاهر برجسته که عضلات اینگونه افراد ، انگار درز لباسشان را جهت پاره نمودن مورد هدف قرار میدهد!!
, بلاغ,
 
,
مربیانی را در ورودی باشگاه میتوان دید که چشم انتظار متربی های از همه جا بیخبر میباشند. در ابتدای جلسه ورزش به  نوآموز متذکر میشود ؛ که با رژیم غذایی ، تمرینات مستمر بصورت سه روز در هفته و همچنین مصرف برخی آمپول و قرص های باصطلاح اورجینال (که خود مربی با سرمایه مدیریت باشگاه بدنسازی تهیه مینماید ، بفروش در میان جوانان میرساند) میتواند ظرف مدت کوتاهی بمانند ورزشکاران حرفه ای در آید !!!
,
 
,
 باشگاههایی که صاحبان آن بدنبال دیگر امورات اقتصادی میباشند و برنامه نویس تمرینات ورزشی،ظاهراً در حال مشاوره و راهنمایی به ورزشکاران هستند اما حقیقت چیز دیگری است.
,
 
,
 مربیان این باشگاه ها به اسم کارشناس یا  مربی و در واقع به عنوان فروشنده مواد نیروزا و مکمل های غذایی در حال به تاراج بردن سلامت و پول جوانان این شهر در  طبقه های زیرین تنگ و تاریک زیرزمینی هستند.
,
 
,
 این به ظاهر کارشناسان در کنار نوشتن برنامه تمرینات ورزشی، نسخه مصرف روزانه مواد نیروزا را برای جوانان می پیچند بدون اینکه کمترین اطلاعی از عوارض مصرف این دارو ها داشته باشند.
,
  
,
 جوانان  مازندرانی بخصوص ساروی هم به شوق داشتن اندامی تنومند و ورزشی و با الهام گرفتن از اندامهای عضلانی ورزشکاران حرفه ای و ستاره های سینما (که متاسفانه در سالنهای تمرین عکس آنان بعنوان الگو معرفی میشوند)، روانه سالنهای ورزشی می شوند تا قطر بازویشان نشانی باشد از مردانگیشان.
,
 
,
 اما در سالن های ورزشی به جای تمرین کردن با چیزای دیگری آشنا می شوند، مثلا با وزنه زدن و سیب زمینی، تخم‌مرغ خوردن که عضله رشد نمی‌کند با مصرف یکسری پودر مکمل و آمپول بدن رو ی فرم می آید. غافل از این‌که این دارو‌ها با بدن او چه کار می کنند و با قطع آنها چطور مثل بادکنک عضلاتشان خالی می‌شود. و از همه بدتر با پخش آهنگ های غیر مجاز تلفیقی از خوانندگان فراری زن و مرد یا خارجی ، فضای ورزشی را بحالت سالن رقص در میآورند.!!
,
 
,
 متاسفانه بسیاری از جوانان شهر برای این که در زمان کوتاه و با زحمت کم به اندام مورد علاقه خود برسند حاضرند هر کاری انجام دهند حتی اگر مصرف کیلویی دارو باشد.
,
 
,
مانده ایم، جوانانهایی که از سر ناآگاهی این مواد را مصرف می کنند مقصرند یا ارگان های نظارتی که گویا چشمانشان کم سو شده و این مراکز عرضه و فروش مواد نیروزا را نمی بینند یا شایدم صاحبان باشگاه های بدنسازی که تجارت و خرید و فروش این داروها برایشان منبع درآمدی شده مقصرند؟؟؟
,
 
,
 حقیقت تلخت دیگر اینکه  بیشتر مکمل های غذایی که در بازار داخلی عرضه می شود از مبادی غیرقانونی به صورت قاچاق وارد کشور می شود ضمن این که بیشتر مکمل های قاچاق نیز تقلبی است و مضر برای سلامتی ورزشکاران ما.
,
 
,
برخی  جوانها از قشر افراط و تفریط هستند!! یا به چیزی اهمیت نمی دهند یا خودشان را با آن خفه می کنند. در مورد ورزش و بدنسازی هم وضعیت همین طور است، تا یک دهه قبل کسی سراغی از بدنسازی نمی گرفت اما اکنون در شهرهای کوچک و بزرگ کشور از سالن های کوچک و زیرزمین های خفه گرفته تا سالن های بزرگ و مجهز مخصوص رشته بدنسازی تاسیس شده است که با استقبال جوانان نیز مواجه است. اما متاسفانه این رشته پرطرفدار به وسیله افراد سودجو به بیراهه رفته است و فقط زیبایی اندام هدف رفتن جوانان به این سالن ها شده است و امروز ما مانده ‎ ایم و پهلوان ‎ پنبه ‎‎ هایی که هیچ نشانی از پهلوانان دیروز ورزش ندارند.
,
 
,
شاید نفس گرایش جوانان به ورزش نقطه مثبتی در سلامت جامعه محسوب شود، اما رواج استفاده از داروها و مواد نیروزای غیرمجاز در رشته ورزشی پرورش اندام به معضلی تبدیل شده است و معلوم نیست در مقابل این پدیده مخرب که سلامت جوانان و نسل مولد کشور را به خطر انداخته، چه کسی پاسخگوست؟
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه