اخبار داغ

گذر محرم در کوچه های عزادار اردل از دیرباز تاکنون

گذر محرم در کوچه های عزادار اردل از دیرباز تاکنون
مردم شهرستان اردل در محرم سنت ها و آداب خود را با واقعه عاشورا گره می زنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هفت چشمه، با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری حسین بن علی (ع)، دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در شهرستان اردل، با نصب بیرق عزا بر سردرب مساجد، تکایا، اماکن مذهبی، منازل، میادین و معابر به سوگ می نشینند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هفت چشمه, هفت چشمه,
, ,
 
,
در این ایام ،مساجد و خانه ها از چند روز پیش از ماه محرم سیاه پوش می شوند و از روز اول ماه محرم مراسم عزاداری آغاز می شود و مردم در دسته و هیئت های زنجیر زنی و سینه زنی به مساجد و تکایا می روند و کسانی که نذر دارند نذورات خود را اعم از آش، خرما، شربت، و غذا .. بین مردم پخش می کنند.
,
 
,
حرکت دستجات عزاداری که  اغلب سینه زنی و زنجیرزنی است در 10 روز اول ماه محرم شبها از مساجد و هیئت های مذهبی شهرستان اردل با شور و حماسه حسینی آغاز شده و در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی این شور حسینی به اوج می رسد.
,
 
,
در تاسوعا و عاشورا، آیین های عزاداری و سوگواری از صبح آغاز می شود و این روز که شهادت امام حسین (ع) و72 تن از یاران با وفای آن حضرت است حال هوای خاص خود را دارد.
,
 
,
, ,
 
,
جمعیت این شهرستان وبخصوص شهراردل در ایام محرم دو تا سه برابر افزایش می یابد و تمام کسانی که از این شهروشهرستان مهاجرت کرده اند به عشق امام حسین(ع) و شرکت در عزاداری در این ایام به شهرستان اردل سفر می کنند و در این راستا کمتر خانه ای در این در ایام میهمان ندارد.خانواده های بسیاری نیز در شهرهای کاج،دشتک،سرخون در دیگ های بزرگ برای عزاداران حسینی شام و نهار تهیه کرده و در اختیار عزاداران و سوگواران قرار می دهند و عده ای دیگر نیز در این ایام گوسفند قربانی می کنند.
, .,
 
,
عزاداری مردم بخصوص درشبهای تاسوعا وعاشورای حسینی ازشور حسینی بالایی برخورداراست وازسبک عزاداری و نوحه خوانی و سینه زنی متفاوت نیزبرخورداراست.
,
 
,
هیئت های عزاداری شهرستان اردل در روز عاشورا که شامل هیات های سینه زنی،زنجیر ، گروه اسرای حسینی،خیمه سوزان،تعزیه خوانی هستند نیز به خیابان ها آمده و به سینه زنی و زنجیر زنی می پردازند.
, .,
 
,
در روز تاسوعا و عاشورای حسینی عزاداران امام حسین(ع) در این شهرستان شب و روز به عزاداری می پردازند و در نوحه خوانی ها که معمولا به زبان فارس و لری می باشد استفاده می کنند.
زنان و کودکان شب عاشورا برای گرفتن حاجات خود در مساجدوتکایاهاحضوریافته و نماز و زیارت عاشورا می خوانند و شمع روشن می کنند.
,
,
 
,
, ,
 
,
عزاداری اهالی این شهرستان در ظهر عاشورا به اوج خود می رسد و با صدای اذان موذن عزاداران به نماز ظهر عاشورا می پیوندند و نماز را به جماعت اقامه می کنند.بعد از اقامه نماز ظهر عاشورا به جماعت عزاداران آتش زدن نمادین خیمه های امام حسین(ع) می شود و این آیین ویژه به صورت مجزا در شهر اردل برگزار می شود.
,
 
,
عزاداری اهالی هنگام آتش زدن خیمه ها با شور حسینی همراه است و عزاداران با نوای حسین حسین تا پایان سوختن خیمه بر سر وصورت خود می زنند و به یاد غربت امام حسین(ع) عزاداری می کنند.
,
در این هنگام خیابان های شهرهای شهرستان اردل مملو از جمعیت عزاداران حسینی است که نذری های فراوانی نیز بین عزاداران پخش می شود.
, . ,
 
,
انتهای پیام/
 
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه