اخبار داغ

ذوق‌زدگی غربی‌ها از تصویب برجام در مجلس؛

واکنش رسانه های خارجی به تاریخی ترین مصوبه 20 دقیقه ای مجلس

واکنش رسانه های خارجی به تاریخی ترین مصوبه 20 دقیقه ای مجلس
تصویب جزییات اجرایی طرح برجام حاشیه های فراوانی در مجلس داشت و در عین حال واکنش هایی را از سوی رسانه های فارسی زبان غربی به همراه داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان جزییات طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را به تصویب رساندند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وکلای ملت ماده واحده و بندهای این طرح را با 161 رای موافق، 59 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر تصویب کردند.

,

تصویب جزییات اجرایی طرح برجام حاشیه های فراوانی در مجلس داشت و در عین حال واکنش هایی را از سوی رسانه های فارسی زبان غربی به همراه داشت.

,

بی بی سی نوشت: توافق هسته ای ایران و قدرت های بزرگ، موسوم به برجام، در حالی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که در جریان بحث های مخالفان و موافقان، بخشی از کلیدی ترین اطلاعات مرتبط با توافق از افکار عمومی پنهان نگاه داشته شد. اطلاعاتی که عمدتاً، مرتبط با یک خط قرمز نانوشته محافظه کاران حاکم، یعنی "هزینه های برنامه هسته ای ایران" بودند.

,

بنگاه خبرپراکنی انگلیس مدعی شد: اوج موفقیت برنامه هسته ای در دوران آقای احمدی نژاد، رسیدن به ۱۹ هزار سانتریفوژ (عمدتا) نسل یک بود که مجموعا، توان غنی سازی اورانیوم در حد 'یک دهم' از نیاز سالانه نیروگاه اتمی بوشهر را داشتند. خود نیروگاه اتمی بوشهرهم، ۱۰۰۰ مگاوات از مجموع حدود ۷۳۰۰۰ مگاوات (یک هفتاد و سوم) ظرفیت برق سالانه تولید شده در نیروگاه های ایران را فراهم می‌کند. یعنی در زمان آقای احمدی نژاد، با تن دادن به بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه تحریم ها، توان تولید اورانیوم ایران به اندازه یک دهم مصرف سالانه نیروگاهی رسید که کمتر از یک هفتادم برق ایران را تولید می کرد؛ که به معنی فایده مجموع برنامه هسته ای در حد تولید حدود 'یک هفتصدم' ظرفیت تولید برق کشور بود

,

دیگربان در تحلیلی با عنوان" نقش لابی لاریجانی٬ شمخانی و حجازی در تصویب برجام در مجلس" نوشت: حمید رسایی و مهدی کوچک‌زاده لابی علی لاریجانی٬ علی شمخانی و اصغر حجازی را مانع طرح پیشنهاد درباره جزئیات «برجام» معرفی کرده و گفته‌اند این تصمیم و صدای رهبر ایران نبوده است. کوچک‌زاده پس از تصویب جزئیات این متن در جمع خبرنگاران از لاریجانی٬ شمخانی و حجازی نام برد که شب گذشته تصمیم گرفته بودند پیشنهاد‌ها مطرح نشده و جزئیات این متن تصویب شود.

,

دوئیچه وله نوشت: پس از بحث و جدل‌های بسیار، مجلس شورای اسلامی با رایی بالا به اجرای "برنامه اقدام مشترک" مربوط به توافق هسته‌ای رأی داد. نائب رئیس مجلس گفته است که مقام‌های بالا خواهان تصویب این طرح بوده‌اند.

,

این خبرگزاری مدعی شد: پس از اعلام نتیجه آرا، یکی از نمایندگان مخالف تهران که به "دلواپسان" معروفند، به جمع خبرنگاران آمد و گفت که محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس صبح امروز اعلام کرده که شب گذشته، "کشور" تصمیم گرفته این طرح تصویب شود. نمایندگان از وی پرسیده اند که منظور از "کشور" کیست؟ و باهنر در پاسخ به جلسه شب گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و حجازی اشاره کرده است.

,

رادیو فرانسه نوشت: مجلس شورای اسلامی ایران امروز جزئیات توافق اتمی میان این کشور و شش قدرت جهانی را تصویب کرد و در عین حال خواستار تعیین چارچوب های دقیق برای بازرسی های بین المللی از تأسیسات نظامی ایران شد.

,

رادیو فرانسه در ادامه افزود: مصوبۀ مجلس شورای اسلامی به هفته ها درگیری و مجادله میان موافقان و مخالفان توافق اتمی در حکومت اسلامی ایران خاتمه می دهد. با این حال، توافق اتمی ایران اینک به تأئید مجلسی رسیده که اکثریت قاطع اعضای اش را محافظه کاران حکومت اسلامی و به تبع مخالفان سنتی این توافق تشکیل می دهند.

,

ایران امیدوار است که تصویب توافق اتمی به برچیدن تحریم های بین المللی از اول سال آیندۀ میلادی منجر شود که شریان های اصلی اقتصاد ایران را مسدود کرده اند.

,

رادیو فرانسه در گزارشی جداگانه در خصوص چگونگی تصویب کلیات برجام نوشت: در اظهاراتی جداگانه، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران گفته است که طرح "برجام" پیش از تصویب به اطلاع رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه ای رسید و در واکنش رهبر جمهوری اسلامی گفت که دربارۀ طرح برجام "نظری ندارد و در رأی نمایندگان دخالت نمی‌کند."

,

علی لاریجانی سپس افزوده است که قرار نیز نبوده نظر آیت الله خامنه‌ای دربارۀ طرح برجام پرسیده شود، زیرا اگر رهبر با این طرح مخالفت می کرد، نمایندگان مجلس نمی توانستند بر خلاف نظر او طرح "برجام" را به تصویب برسانند.

,

رادیو رسمی سازمان جاسوسی سیا در خصوص تصویب طرح اجرای برجام نوشت: مجلس ایران سرانجام روز سه‌شنبه و در پی نشست‌های پر تنش با نمایندگان دولت، جزییات  برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به تصویب رساند.  جلسات  بررسی برجام  همراه با درگیری لفظی شدید نمایندگان با یکدیگر و دولتی‌ها بود.

,

رادیو فردا با اشاره ضمنی به قهر ظریف از مجلس در خلال تصویب طرح اجرای برجام نوشت: تنش‌ و اعتراض و اصرار گروهی از نمایندگان اصول‌گرا از اعضای «جبهه پایداری» موجب شده است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، صحن مجلس را ترک کند.

,

رادیو فردا با اشاره به درگیری نادر قاضی پور و حمید رسایی در صحن علنی مجلس نوشت: «شلوغی و ازدحام» در جایگاه هیئت رئیسه به حدی رسیده بود که «بیش از ۵۰ نماینده» با هم صحبت می‌کردند و پایین جایگاه هیئت رئیسه نیز ازدحام نمایندگان ادامه داشت.

,

رادیو فردا ادامه داد: تنها پیشنهادی که مطرح شده، از سوی حسین سبحانی‌نیا ارائه شد که آن هم رای آورده است. پیش از این سخنگوی کمیسیون برجام گفته بود، نمایندگان «۲۰۰ پیشنهاد اصلاحی» درباره طرح ۹ ماده‌ای برجام مطرح کرده‌اند. از جمله پیشنهادها اختصاص یک درصد از دارایی‌هایی آزاد شده به صداوسیما و نیروهای بسیج برای تهیه «برنامه‌های تقویت‌کننده روحیه مردم و مروج توسعه اقتصادی» عنوان شده است.

,

رادیو صدای آمریکا درباره جلسه تصویب طرح اجرایی برجام نوشت: جلسه روز سه شنبه مجلس در حالی برگزار شد که پیشتر کلیت این طرح مورد تصویب نمایندگان قرار گرفته بود. در حالیکه تعداد زیادی از نمایندگان پیشنهادات جدیدی برای تصویب این طرح داشتند، علی لاریجانی اصرار بر رای گیری داشت و همین مساله موجب اعتراض اصولگرایان مجلس شد. در جلسه بررسی جزییات طرح برجام، محمدجواد ظریف، عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی سه عضو ارشد مذاکره کننده ایران با کشورهای پنج بعلاوه یک نیز حضور داشتند اما بعد بخاطر شدن اعتراض تعدادی از نمایندگان، جواد ظریف، جلسه را ترک کرد.

,

صدای آمریکا نوشت: مخالفان توافق هسته ای ایران و جامعه جهانی در جلسه روز سه شنبه مجلس نیز نقش پررنگی داشتند. هرچند آنها در مدت بیست دقیقه بررسی این طرح فرصت اظهارنظر نداشتند اما بعد آن در قالب تذکر، اعتراض خود را بیان کردند. در حاشیه اعتراض ها بعد از تصویب برجام، حمید رسایی و مهدی کوچک‌زاده تاکید داشتند "لابی" علی لاریجانی٬ علی شمخانی و اصغر حجازی موجب تصویب طرح جزئیات برجام شده است. مهدی کوچک‌زاده به خبرنگاران گفت: "صبح قبل از اینکه شما خبرنگاران به صحن بیایید آقای لاریجانی گفت: کشور تصمیم گرفته است پیشنهادهای نمایندگان درباره جزییات طرح مطرح نشود من پرسیدم چه کسی تصمیم گرفته است که جواب داد همانی که خودت می‌دانی".

,

صدای آمریکا مدعی شد: اعلام شده حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز سه شنبه شب در تلویزیون دولتی ایران با مردم سخن خواهد گفت. هرچند دفتر رئیس جمهوری ایران اعلام کرده سخنان او درباره مسایل اقتصادی است اما پیش بینی می شود درباره نهایی شدن برجام نیز اشاراتی داشته باشد.

,

العربیه نوشت: مجلس ایران روز سه شنبه 13 اکتبر، در یک جلسه پر تنش، متن جزییات برجام را تصویب کرد. مجلس ایران پیش از این کلیات توافق اتمی را تصویب کرده بود.

,

این سایت نوشت: نمایندگان مخالف نسبت به روش رای گیری دست به اعتراض های شدیدی در صحن مجلس زدند، و علی لاریجانی، رئیس مجلس را متهم به "قانون شکنی رسمی" کردند. لاریجانی در جلسه علنی مجلس اجازه مطرح شدن پیشنهادهای ارائه شده از سوی مخالفان را نداد، و اعلام کرد بعد از قرائت متن کامل برجام رای گیری جهت تصویب آن انجام می شود. این تصمیم لاریجانی فریادهای مخالفان را به همراه داشت و در یک لحظه دو نماینده موافق و مخالف نیز با یکدیگر بصورت فیزیکی درگیر شدند.

,

سایت روزآنلاین در گزارشی با عنوان" حاشیه‌های تصویب پانزده دقیقه‌ای توافق هسته اى در مجلس" نوشت: جزئیات این طرح در شرایطی به تصویب رسید که هیئت‌رئیسه مجلس گفته بودند بیش از ۲۰۰ پیشنهاد اصلاحی در مورد این طرح دریافت کرده‌اند.

,

خودنویس نوشت: گروهی از نمایندگان دلواپس، به فرصت نیافتن برای طرح پیشنهادات تذکرات و اخطارهای قانون اساسی اعتراض کردند وبا تجمع در جایگاه هیات رئیسه فضا را  برای مدتی کوتاه در دست گرفتند.

,

رادیو زمانه نوشت: جزئیات طرح برجام هم مانند تصویب کلیات آن در یک فضای متشنج از سوی نمایندگان مجلس ایران تصویب شد. نمایندگان مخالف این طرح، امروز قصد داشتند دست‌کم ۱۷۲ پیشنهاد را برای حذف یا اصلاح طرح مطرح کنند اما علی لاریجانی، رئیس مجلس این اجازه را به آن‌ها نداد.

,

ایران وایر مدعی شد: با مدیریت علی لاریجانی و دیگر اصولگرایان حامی توافق و دولت طرح دلواپسان شکست خورد. دولت به شدت مقاومت کرد که امکان اصلاح برجام وجود ندارد، چون یک توافق دوطرفه بین المللی است، طرح باید تایید یا رد شود و اینگونه هزینه اظهارنظر را بالاتر برد. علی لاریجانی بر خلاف میلش، پس از ابراز نظر علی خامنه ای، تن به تشکیل کمیسیون برجام داد ولی روز اعلام گزارش انتقادی کمیسیون برجام، یک طرح دیگر را به مجلس آورد و یک فوریتش را تصویب کرد. این طرح با موافقت دولت همراه بود. پیشنهادهای اصلاحی دلواپسان نیز در کمیسیون امنیت ملی با مدیریت علاءالدین بروجردی رای نیاورد تا همه راه ها بسته شود. در جلسه امروز نیز لاریجانی با سماجت و قلدری اجازه طرح پیشنهادات اصلاحی نداد و تیر آخر را شلیک کرد، تیری که داد مهدی کوچک زاده، فریاد حمید رسایی و اشک علی اصغر زارعی را درآورد.

,

انتهای پیام/ع

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه