اخبار داغ

سایه سنگین کمبود آب آشامیدنی سالم بر سر روستاهای سیستان وبلوچستان؛

وعده 50 میلیاردی وزیر محقق نشد!

وعده 50 میلیاردی وزیر محقق نشد!
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: در یک سفر استانی آقای چیت چیان به ما قول 50 میلیارد تومانی برای رفع این معضل را داد که هنوز محقق نشده، همچنین قرار بود یک هیئت به استان برای این منظور و رفع مشکلات آن بفرستند که امیدواریم این موارد محقق شود و مشکلات مردم نیز حل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  زاهدانه، زنگ خطر بحران بی آبی در کشور به ویژه سیستان و بلوچستان نواخته شده است و این معضل به گونه ای جدی می باشد که یک پنجم از روستاهایی که فاقد آب آشامیدنی سالم در کشور است در این استان قرار دارد. به تعبیری باید گفت از 6هزار روستا که در این خطه پهناور از کشور واقع شده است هم اکنون یک هزار و 600 روستای آن باتانکر آبرسانی سیار می شود.
این روزها خشکسالی و کمبود آب در اکثر نقاط کشور به چشم می خورد و بزرگترین استان پهناور کشور سیستان و بلوچستان نیز از این مسئله بی نصیب نمانده و خشکسالی های پی در پی شکافی عمیق بر چهره این استان به یادگار گذاشته است، به طوریکه به گفته مسئولان هم اکنون یک پنجم از روستاهای فاقد آب آشامیدنی سالم در سیستان وبلوچستان واقع شده است.


نواخته شدن زنگ خطر افزایش مهاجرت از روستاها بعلت بحران کم آبی


روستاها مرکز تولیدات کشاورزی و دامداری داخلی در هر کشوری هستند که باید امکاناتی برای رفاه و آسایش نیز داشته باشند اما کم آبی و خشکسالی های چندین ساله اخیر مهمترین مشکل روستائیان محسوب می شود و از آنجایی که تنها منبع درآمدشان نیز دامداری و کشاورزی است با وجود خشکسالی های 19 ساله اخیر بسیاری از این روستاها متروکه و خالی از سکنه شده اند از اینرو افزایش خدمت‌رسانی به روستائیان منجر به افزایش ماندگاری، مهاجرت معکوس و رشد میزان تولیدات کشاورزی و دامی خواهد شد که در این امر مهم مسئولان باید به فریاد مشکلات روستائیان برسند زیرا در حال حاضر زنگ خطر بحران کم آبی در بیش از 60 هزار روستا در کشور به صدا در آمده است که از این تعداد یک پنجم آن در استان پهناور سیستان وبلوچستان واقع شده است و این می طلبد که مسئولان امر پیش از اینکه آمار مهاجرت از روستاهای مرزی آنهم در سیستان وبلوچستان افزایش یابد چاره ای اساسی برای رفع آن بیندیشند.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی: بیشتر روستاهای فاقد آب در شهرستان چابهارقرار دارند

یعقوب جدگال در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار دشت: مشکل کم‌آبی در روستاهای جنوب استان جدی است و باید هرچه سریع‌تر این مورد برطرف شود.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زاهدانه،,
,
,
,
, نواخته شدن زنگ خطر افزایش مهاجرت از روستاها بعلت بحران کم آبی,
,
,
,
,
, نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی: بیشتر روستاهای فاقد آب در شهرستان چابهارقرار دارند,
,
, خبرنگار ما ,
,
, ,

وی گفت: شهرستان های حوزه انتخابیه ای بنده از پر جعمیت ترین شهرستان استان سیستان و بلوچستان هستند که مردم آن با این مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کنند به طوری که بیشترین کم آبی را روستاهای چابهار دارند.

روستاییان چشم‌انتظار تانکرهای آب

این مسئول در ادامه این مطلب افزود: شهرستان چابهار بزرگترین شهرستان در حوزه انتخاباتی بنده می باشد که 200 روستای فاقد لوله کشی دارد، همچنین در برخی از روستاهای نیکشهر که فاقد لوله کشی آب می باشند نیز آبرسانی به اهالی بوسیله تانکرهای سیار و بعضا از طریق چشمه های چاه تامین می شود.
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برخی از این روستاها لوله کشی هستند و زیر ساخت های لازم را نیز دارند اما با کمبود آب آشامیدنی مواجه اند و بصورت سیار آبرسانی می شوند زیرا ناوگان این شهرستان فرسوده است و میزان سهمیه جیره بندی آب برای هر نفر 15 لیتر می باشد که متاسفانه این سرانه آب بسیار کم می باشد.
یعقوب جدگال افزود: نیاز حداقلی روستانشینان بیش از این میزان است زیرا روستاهای این منطقه بعلت خشکسالی های موجود تحت تاثیر بحران کم آبی قرار گرفته اند.
وی خاطر نشان کرد: در پیگیری این خصوص با معاون برنامه ریزی آب و فاضلاب کشور مهندس قانع گفت و گویی داشته ام که وی قول داد از آب شیرین کن پسابندر برای روستاهای پسابندر و اطراف آن مردم با قرار داد با بخش خصوصی مشکل خود را حل کنند.
نماینده چابهار، نیکشهر و کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه پروژه اعتبارات جوابگوی مشکلات ما نیست.

وعده 50 میلیاردی وزیر محقق نشد

وی بیان کرد: در یک سفر استانی آقای چیت چیان به ما قول 50 میلیارد تومان برای رفع این معضل را داد که هنوز محقق نشده، همچنین قرار بود یک هیئت به استان برای این منظور و رفع مشکلات آن بفرستند که امیدواریم این موارد محقق شود و مشکلات مردم نیز حل شود.
 

,
,
, روستاییان چشم‌انتظار تانکرهای آب,
,
,
,
,
,
,
,
, وعده 50 میلیاردی وزیر محقق نشد,
,
,
,
, ,

این مسئول گفت: سه شرکت در بحث لوله کشی روستاها در دو فاز دشتیاری و تلنگ شروع بکار کرده اند تا روستا را لوله کشی کنند که اگر دولت توجه ویژه ای از طریق استان و اعتبارات ملی به این بخش داشته باشد تا دوسال آینده موضوع لوله کشی روستاها حل خواهد شد.
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی افزود: مشکلات و گرفتاری‌هایی در شهرهای مختلف استان وجود دارد اما باید با هم فکری و وحدت مشکلات استان پنهاور سیستان و بلوچستان را به حداقل برسانیم و جهت رفع تمامی مشکلات تلاش کنیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان: یک پنجم روستاهای فاقد آب سالم کشور در سیستان و بلوچستان هستند

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به پیگیر بودن برای افزایش سقف اعتبارات جهت آبرسانی به مجتمع های آبرسانی روستایی اظهار داشت: شروع مطالعه آبرسانی به کلیه روستاهای بالای 20خانوار در سطح استان از سال گذشته آغاز شده است.
محمدرضا نارویی گفت: اقدامات اضطراری از جمله آبرسانی سیار، حفر و تجهیز چاه ها، مهار چشمه سارها وغیره نیز در دستور کار قرار دارد.
وی از جمله اقدامات لازم در این زمینه را ارتقاء بهره مندی روستاهای فاقد آب شرب از طریق اجرای مجتمع های آبرسانی بزرگ شامل مجتمع آبرسانی 940روستایی سیستان ،39 روستای غرب و شرق بمپور،261روستای تلنگ، 25 روستایی بندینی ، 100روستایی سیب و سوران ، 31 روستای گلوگاه، 48 روستای دشت آبخوان، 24 روستای ریگ ملک و سایر پروژه های تک روستایی عنوان کرد.

بالغ بر یک هزار و 600 روستا فاقد آب آشامیدنی سالم است

این مسئول گفت: آب آشامیدنی روستاهای فاقد لوله کشی توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی و با همیاری اهالی روستا از طریق حفر چاهک، مهار چشمه سارها، تامین لوله جهت انتقال آب از چشمه سارها صورت می گیرد و در مناطقی که هیچ گونه امکان دسترسی به آب شرب وجود ندارد نیز از طریق آب رسانی سیار اقدام به تامین آب مورد نیاز اهالی می کنیم که در حال حاضر بالغ بر یک هزار و 600 روستا در این زمره قرار دارند.
 

,
,
,
, مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان: یک پنجم روستاهای فاقد آب سالم کشور در سیستان و بلوچستان هستند,
,
, خبرنگار ما ,
,
,
,
, بالغ بر یک هزار و 600 روستا فاقد آب آشامیدنی سالم است,
,
,
,
, ,
,

پژواک صدای کم آبی در روستاهای سیستان و بلوچستان

وی ادامه داد: با توجه به عدم وجود منابع آب زیر زمینی و قابل شرب از لحاظ کمی و کیفی در بیشتر مناطق استان در صورت عدم بارندگی طی یک بازه چند ماهه دچار بحران کم آبی می شویم که در بیشتر مناطق استان از جمله چابهار، کنارک، نیکشهر، سرباز، سراوان، مهرستان، سوران و قصر قند این وضعیت قابل مشاهده است.

یک هزار و 188 روستا فاقد آب آشامیدنی سالم

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان که پس از بازدید از روستاهای نیکشهر در جمع مسئولان و اعضای شوراهای اسلامی این شهرستان حضور پیدا کرد، اظهار داشت: از مجموع 60 هزار روستای بالای 20 خانوار کشور، پنج هزار و 100 روستا فاقد آب آشامیدنی سالم هستند که یک پنجم این روستاها در سیستان و بلوچستان قرار دارد.
وی بیان کرد: یک پنجم روستاهای فاقد آب آشامیدنی سالم کشور معادل یک هزار و 188 روستا هستند در این استان قرار دارند.

اینجا جنوب شرق ایران است؛ بحران جدی بی آبی در سیستان و بلوچستان

محمدرضا نارویی افزود: بحران بی آبی در کشور به ویژه سیستان و بلوچستان جدی است به طوری که بسیاری از منابع آبی و چاهها در روستاها خشک شده یا با کاهش شدید آب مواجه هستند.
وی در ادامه بیان اظهار داشت: هم اینک از شش هزار روستای سیستان و بلوچستان یک هزار و 600 روستا با تانکر آبرسانی سیار می شود تا نیاز مردم را تامین کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: از 395 روستای شهرستان نیکشهر 115 روستا دارای شبکه آبرسانی است و به 74 روستا با تانکر آبرسانی سیار می شود.
نارویی یکی از راه های بهره مندی روستاییان از آب سالم و مطمئن را ساخت مجتمع آبرسانی عنوان کرد و گفت: با توجه به تحمیل هزینه زیاد به شرکت آب و فاضلاب روستایی استان برای آبرسانی سیار، تلاش داریم این موضوع به بخش خصوصی واگذار شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان خواستار مشارکت خیران در آبرسانی به روستاها شد و افزود: نگهداری و بهسازی شبکه های آبرسانی و وصول مطالبات، نیازمند مشارکت و همکاری اقشار مختلف مردم به ویژه معتمدان، اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران است.

فرماندار نیکشهر: وجود 111 روستا فاقد آب آشامیدنی سالم در این شهرستان

در ادامه این نشست نیز فرماندار نیکشهر با اشاره به افت شدید منابع آبی این شهرستان بیان داشت:بسیاری از چشمه سارها، چاههای آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه خشک یا کم آب شده است.
صاحب گل صالحی گفت: 63 درصد روستاهای نیکشهر از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند که در مقایسه با شاخص 74 درصدی کشور پایین تر است.

اختصاص اعتبارات برای رفع مشکلات کم آبی در این منطقه از ضروریات است

وی افزود: از جمعیت حدود 128 هزار نفری شهرستان نیکشهر، 82 درصد در 395 روستا سکونت دارند که از این تعداد 111 روستا فاقد آب آشامیدنی سالم هستند.
این مسئول خواستار ساخت مجتمع آبرسانی روستایی در سطح این شهرستان شد و ادامه داد:اختصاص اعتبار برای اجرای مجتمع آبرسانی 25 روستایی خیرآباد، مجتمع 55 روستایی بخش لاشار، گسک، هبودان و توتان بنت نیکشهر ضروری است.

پایان وضعیت کم آبی راهکار قطعی می‌خواهد نه موقتی

فرماندار نیکشهر در پایان خواستار اختصاص 30 کیلومتر لوله برای انتقال آب از چشمه ها، تقویت و افزایش ناوگان آبرسانی سیار، تخصیص اعتبار برای کف شکنی و لایه روبی و توجه وی‍ژه به آبرسانی به روستاهای این شهرستان شد.

, پژواک صدای کم آبی در روستاهای سیستان و بلوچستان,
,
,
,
, یک هزار و 188 روستا فاقد آب آشامیدنی سالم ,
,
,
,
,
, اینجا جنوب شرق ایران است؛ بحران جدی بی آبی در سیستان و بلوچستان ,
,
,
,
,
,
,
,
, فرماندار نیکشهر: وجود 111 روستا فاقد آب آشامیدنی سالم در این شهرستان,
,
,
,
,
, اختصاص اعتبارات برای رفع مشکلات کم آبی در این منطقه از ضروریات است,
,
,
,
,
, پایان وضعیت کم آبی راهکار قطعی می‌خواهد نه موقتی,
,
,


انتهای پیام/پ

,
,
گزارش: نجمه خسروپرست
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه