اخبار داغ

حجتالاسلام احمدی:

لباس هر انسان پرچم وجود اوست

لباس هر انسان پرچم وجود اوست
حجت الاسلام مجتبی احمدی کارشناس مسایل دینی و اجتماعی در خصوص پوشش و حجاب در گفت و گو با "سپاس" عنوان کرد تاریخ پوشش انسان به اندازه تاریخ آفرینش اوست و لباس هر انسان پرچم کشور وجود اوست که به واسطه آن اعلان می‌دارد که از کدام فرهنگ تبعیت می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، حجت الاسلام مجتبی احمدی مشاور فرهنگی رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و کارشناس مسایل دینی و اجتماعی در خصوص پوشش و حجاب در گفت و گو با"سپاس" عنوان کرد: تاریخ پوشش انسان به اندازه تاریخ آفرینش اوست و لباس هر انسانی پرچم کشور وجود اوست که به واسطه آن اعلان می‌دارد که از کدام فرهنگ تبعیت می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, "سپاس" ,
 
,
حجت الاسلام احمدی افزود:پوشش بارزترین نشانه فرهنگی و نماد ملی است که به سرعت تحت تأثیر سایر پدیده های فرهنگی قرار می گیرد و هرگونه دگرگونی در ساختار فرهنگی و اجتماعی با تغییر پوشش مردم مشخص می شود. در مورد پوشش زنان ایران باستان مطالب زیادی در تاریخ وجود دارد .
 
,
,
این کارشناس دینی گفت:در نقش هایی که از ایران باستان بجای مانده ، هیچ صورت زنی دیده نمی شود. همچنین در دوره های هخامنشیان ، اشکانیان و ساسانیان نیز به پوشش زن اهمیت زیادی داده می شد. در ادیان مختلف نیز حجاب دارای اهمیت ویژه ای بوده است.
 
,
,
احمدی یاد آور شد: در آیین مقدس حضرت ابراهیم (ع) مسأله پوشش زنان حائز اهمیت بوده است و در آیین مسیحیت و یهود نیز پوشش به شدیدترین شکل وجود داشته است به حدی که ویل دورانت می گوید: گفتگوی علنی بین ذکور و اناث حتی بین زن و شو هر از طرف فقهای دین منع گردیده بود. جایگاه پوشش و لباس در دین مبین اسلام چگونه است و این پوشش چه تأثیری در رشد و تکامل انسان دارد؟ در همه ادیان به ویژه اسلام به نوع پوشش به عنوان یک نیاز طبیعی و ارزشی توجه ویژه شده و بر اساس احکام اسلام پوشش انسان متناسب با مصالحی است که در زندگی فردی و اجتماعی وجود دارد و می‌تواند منجر به سعادت و تکامل مادی و معنوی انسان شود.
 
,
,
مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه علو پزشکی بوشهر تاکید کرد: برای سلامتی و پاک بودن جامعه اسلامی دین مبین اسلام دستوراتی دارد که جامعه را به رشد کافی و نقطه مطلوب می‌رساند زیرا هدف اسلام، سعادت و تکامل انسان است و دستورهای دین و احکام فقهی نیز در همین راستا عرضه شده است و در حقیقت آموزه هایی که از سوی خداوند متعال نازل شده در جهت رشد و تعالی انسان در همه ابعاد مادی، معنوی فردی و اجتماعی است.
 
,
,
 وی درباره پوشش های تنگ و چسبان و حکم شرعی آن اظهار داشت: این نوع پوشش که در سالهای اخیر در بین مردم رواج پیدا کرده، خلاف هنجارهای متعارف اجتماعی و فرهنگی ایران از دیر باز تا کنون است و در دراز مدت روابط سالم اجتماعی به ویژه بنیان‌های خانوادگی را دچار آسیب جدی خواهد کرد. پیامبر اکرم می فرمایند "برای زن سزاوار نیست که هنگام بیرون رفتن از خانه‌اش، لباس را جمع فشرده نماید و به بدنش بچسباند" .
 
,
,
احمدی ادامه داد: از نگاه اسلام زندگی اجتماعی و روابط افراد یک جامعه دارای اصول و ضوابطی است که هر فرد مسلمان در مناسبات و رفتارهای اجتماعی ملزم به رعایت آنهاست. هدف بیگانگان و کشورهای غربی از رواج این نوع پوشش در بین بانوان چیست؟ این نوع پوشش منشأ ایرانی ندارد و در خارج از مرزها ابتدا برای مردان طراحی شده سپس مدل ها و طرح های متنوع و گوناگونی برای بانوان تولید و به بازار عرضه شده است.
 
,
,
وی افزود: در تاریخ 200-300 ساله اخیر استعمار این حقیقت آشکار می شود که هر جا کشورهای غربی موفق شده اند سریع تر فرهنگ پوشش سرزمینی را تغییر دهند و به نگاه خود نزدیک سازند اشغال آن سرزمین و غارت منابع آن کشور بسیار سریع تر اتفاق افتاده است.
 
,
,
این کارشناس مسائلی اجتماعی درباره عوامل رواج پوشش های تنگ و چسبان به این مسائل اشاره کرد: متأسفانه بعضی از بانوان و دختران جوان تحت تأثیر سریال ها و فیلم های ماهواره ای و برخی نیز فقط براساس تقلید اقدام به استفاده از این نوع پوشش می کنند که این خود نوعی توهین به مقام زن محسوب می شود. بعضی از بانوان تصور می کنند که با اینگونه پوشش زیباتر می شوند در حالیکه نه تنها این نوع پوشش زیبایی به همراه ندارد بلکه ابزاری برای تحریک دیگران می شود و به دنبال آن ناهنجاری های دیگری در پی خواهد داشت.
 
,
,
این کار شناس و خطیب در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که از پوشش زننده استفاده می کنند دچار سندرم خودنمایی هستند و مسأله این است که لباس های تنگ که این روزها به یک مد تبدیل شده چگونه سر از اجتماع ما در آورده است. البته اغلب خانواده‌های اصیل ایرانی پوشیدن این نوع لباس‌ها را برای زنان و دختران نمی‌پسندند و به عقیده آنان این نوع پوشش باعث تحریک مشاهده گران شده و جامعه را دچار آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی می‌کند.
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه