اخبار داغ

با 2 میلیارد تومان سرمایه اولیه انجام می شود

ورود صندوق حمایت برای خرید انار کشاورزان فردوس

ورود صندوق حمایت برای خرید انار کشاورزان فردوس
در حال حاضر با منابع 20 میلیارد ریالی وارد میدان شده ایم که این مبلغ درگردش 2 ، 3 ماهه بیش از این هم خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فردوس برین با این که 2 هزار و 300 هکتار سطح زیرکشت انار دارد و با تولید سالانه بیش از30 هزار تن مقام اول استان های خراسان در تولید انار را از آن خود کرده است هرچند در فصل برداشت سناریوی جولان دلالان برای به یغما بردن دسترنج انارکاران به دغدغه ای اصلی برای کشاورز فردوسی تبدیل می شود ولی امسال صندوق حمایت از توسعه کشاورزی در فردوس با سرمایه اولیه 2 میلیارد تومانی برای خرید مستقیم انار از کشاورز ورود پیدا کرده است و پس از خرید، انار را به طور مستقیم در اختیار صادر کننده قرار خواهد داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فردوس برین ,

چک های نقد نشده

, چک های نقد نشده,

یک کشاورز فردوسی می گوید: سال گذشته محصولم را به یکی از همین واسطه ها فروختم و در مقابل این چک را برای 2 ماه بعد یعنی اول دی 93 تحویل گرفتم و حالا 10 ماه از موعد چک گذشته اما هنوز نقد نشده است.

,

«روحی مقدم» از مسئولان می خواهد برای حمایت از تولید کنندگان وارد میدان شوند و اجازه ندهند واسطه ها و دلالان این گونه دسترنج انارکاران را به یغما ببرند و انار خریداری شده از باغ داران را به نسیه بخرند و به نقد بفروشند اما پول کشاورز را ندهند. این باغدار در تعجب است از گفته های دلالان که می گویند بابت خرید انار ضرر می کنیم اما باز هم سال بعد ولع شان برای خرید انار دو چندان است.

,

نگرانی های کشاورز

, نگرانی های کشاورز,

او از نگرانی های باغداران می گوید. از این که چاره ای ندارند و باید محصول شان را در اسرع وقت بفروشند چرا که از سرمای زودرس هراس دارند از طرف دیگر برداشت انار و زعفران همزمان است و انارکاران می خواهند هرچه سریع تر با فروش انار فراغتی پیدا کنند تا به مزارع زعفران برسند.

,

یکی دیگر از انارکاران هم گلایه دارد از سناریوی بازار داغ دلالی یا به اصطلاح بزخرکردن انار که هر سال تکرار می شود و بسیاری از انارکاران ماه ها بعد از فروش انار به پول خود می رسند یا اصلا پولی دریافت نمی کنند و چکی می گیرند که از نقد کردن آن خبری نیست.

,

او انارکارانی را نام می برد که نه تنها از سال 93 بلکه از سال 92 هنوز هم پول محصول شان را دریافت نکرده اند و بعضی ها حتی چک یا مدرکی هم ندارند که اثبات کند بابت فروش انار طلبکار هستند.

,

معمار از انارکاران چاه موتور پرچم در باغشهر اسلامیه نیز که محصولش را سال قبل به دلال فروخته به نقد نشدن بهای آن و برگه زدن چک محصول اشاره می کند و می افزاید: چند جلسه هم دادگاه رفته اما هنوز نتوانسته ام پول انارهای سال قبل را بگیرم و باید 2 برابر پول انارها را خرج کنم تا حقم را از خریدار بگیرم.

,

ورود صندوق توسعه کشاورزی

, ورود صندوق توسعه کشاورزی,

مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی فردوس نیز از ورود حتمی این صندوق به بازار خرید انار خبر می دهد و می گوید: در حال حاضر با منابع 20 میلیارد ریالی وارد میدان شده ایم که این مبلغ درگردش 2 ، 3 ماهه بیش از این هم خواهد شد.

,

روشن با اشاره به گلایه بعضی باغداران می افزاید: از سنوات گذشته تاکنون تعدادی از خریداران انار و دلالان هنوز بهای انار خریداری شده از کشاورز را پرداخت نکرده اند، این درحالی است که هزینه های کاشت، داشت و برداشت انار بسیار بالاست و یک باغدار باید برای اجاره یک فنجان آب که تنها 3 دقیقه است 3 تا 4 میلیون ریال پرداخت کند و چنانچه باغدار 10 فنجان آب (نیم ساعت) اجاره داشته باشد باید 30 تا 40 میلیون ریال بپردازد تا بتواند در هر مدار که معمولا 10 تا 12 روز است باغ خود را آبیاری کند، به علاوه این که هزینه های کولش، هرس و کوددهی نیز سرسام آور است.

,

وی می گوید: صادرکنندگان برای خرید انار از طریق صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مصمم هستند و قصد دارند امسال بدون واسطه، انار فردوس را خریداری و آن طورکه گفته اند به کشورهای کره جنوبی، ژاپن، اروپا وکشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کنند.

,

اتفاق سال های قبل

, اتفاق سال های قبل,

مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی می گوید: اتفاقی که در سنوات گذشته در بازار انار می افتاد این بود که واسطه ها و دلالان انار در فردوس اجازه ورود به تجار عمده تهران و یا صادرکنندگان انار را نمی دادند و ادعا می کردند خودشان با قیمت مناسب تر انار را از باغداران خریداری خواهند کرد اما همین امر باعث می شد واسطه ها بتوانند انار باغداران را با قیمت پایین خریداری کنند.

,

مهندسروشن هدف ورود صندوق حمایت ازتوسعه بخش کشاورزی به بازار انار را کوتاه کردن دست واسطه عنوان و اضافه می کند: انار فردوس در سنوات گذشته با 5 واسطه به دست صادرکننده می رسید، به علاوه این که صادرکننده نیز از خرید انار از دست دلالان رضایت نداشت چون به گفته آن ها علاوه بر این که دلالان از این راه سودهای کلانی به جیب می زنند محصول را نیز دستکاری می کنند اما امسال با رایزنی هایی که داشته ایم قرار است انار از باغداران توسط صندوق حمایت از بخش کشاورزی خریداری شود و مستقیم به دست صادرکننده برسد.

,

باغداران صبر کنند

, باغداران صبر کنند,

به گفته وی، رونق فعالیت دلالان انار در فردوس به گونه ای است که حتی وقتی به یکی از آن ها برای خرید انار پرداخت وام پیشنهاد می شود اعلام بی نیازی کرده و می گویند چرا وام با بهره بگیرم درحالی که از باغداران وام صفردرصد می گیریم و هر وقت پول داشتیم بهای محصول شان را می پردازیم.

,

وی قیمت پایه هر کیلو انار را در باغشهر اسلامیه هزار و200 تومان و در باغستان هزار و 400 تومان اعلام و اضافه می کند: قیمت انار بر اساس کیفیت متفاوت است و باغ داران باید صبر و حوصله داشته باشند و اجازه ندهند که دسترنج آن ها را دلالان به ثمن بخش از دستشان خارج کنند و بعد هم از پول آن خبری نباشد.

,

وی عاملان صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی را برای خرید انار3 تعاونی تولید درروستای سرند ، باغستان علیا و باغشهر اسلامیه اعلام می کند و می افزاید: انار باغداران توسط این تعاونی ها خریداری و وجه آن نیز درکمتر از 45روز پرداخت خواهد شد.

,

انار فردوس در راه بازارهای جهانی

, انار فردوس در راه بازارهای جهانی,

مدیر جهاد کشاورزی فردوس هم اظهار امیدواری می کند: با ورود صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی به بازار خرید انار دست دلالان و واسطه ها کوتاه شود و باغداران به حق و حقوق خود برسند.«مهمیز» مناطق انار خیز فردوس را شامل باغستان علیا و سفلی، اسلامیه، سرند و برون می داند و می گوید: ارقام مختلف انار فردوس مشتمل بر شیشه کپ، شهوار، ملس، شلغمی، یزدی و پوست سیاه و بهترین رقم ،انار شیشه کپ است که با طعمی خوش و لذیذ خاصیت انبارداری بسیار بالایی دارد به همین دلیل علاوه بر داخل کشور توجه مشتریان زیادی را در آن سوی مرزها جلب کرده است و از سال ها قبل هرسال مقدار قابل توجهی از انار فردوس روانه بازارهای کره جنوبی، ژاپن، کشورهای اروپایی، روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس می شود.

,

وی برداشت انار از هر هکتار در فردوس را 10 تا 12 تن و پیش بینی تولید این محصول طی سال جاری را 25 هزارتن با ارزش اقتصادی حدود 30 میلیارد تومان اعلام می کند. به گفته وی، کیفیت انار امسال به لحاظ سلامت ،دانه قرمزی و پرآبی بالاتر از سال قبل است و از هم اکنون صادرکنندگانی برای عقد قرارداد و خرید انار به فردوس سفرکرده اند و با صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مشغول رایزنی هستند.

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه