اخبار داغ

همه چیز درباره توپ طلای فوتبال

همه چیز درباره توپ طلای فوتبال
تا چند ماه دیگر توپ طلایی به بهترین بازیکن فوتبال جهان اعطا می شود که مراحل ساخت و برگزاری مراسم اعطای آن در نوع خود خاص است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  تا چند ماه دیگر توپ طلایی به بهترین بازیکن فوتبال جهان اعطا می شود که مراحل ساخت و برگزاری مراسم اعطای آن در نوع خود خاص است.  از سال 2010 که با ادغام توپ طلای مجله معتبر فرانس فوتبال و جایزه بازیکن سال فیفا توپ طلای فیفا به وجود آمد همواره نکات حاشیه‌ای جالب توجهی در خصوص ساخت این جایزه و اعطای آن به برندگانش مطرح بوده است. این توپ تا به حال چهار بار به «لیونل مسی» آرژانتینی و سه بار به «رونالدوی» پرتغالی اعطا شده است و حالا که فیفا فهرست 23 نامزد دریافت این توپ را اعلام کرده، همگان از هم‌اکنون منتظر 11 ژانویه (21 دی) هستند تا برنده بعدی این توپ ارزشمند معرفی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

برای بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال و حواشی این موضوع که توپ طلای فوتبال در کجا و توسط چه کسی ساخته می‌شود جذابیت خاصی دارد، توپی که در سال‌های اخیر دریافت آن به صحنه جدال رو در روی دو مغز برتر فوتبال در دوران فعلی یعنی مسی و رونالدو تبدیل شده است.

,

زیرزمین طلایی در پاریس

,

در گوشه‌ای از شهر دیدنی پاریس، زیرزمینی وجود دارد که اگر کسی نداند در آن توپ طلای فیفا ساخته می‌شود، بی‌تفاوت از کنار آن عبور می‌کند آن هم برای چند بار در روز و شاید برای سال‌های طولانی. اما در این زیرزمین که در واقع جواهرسازی قدیمی «ملیرو» نام دارد هنرمندان جواهرسازی مشغول به کار هستند که با خلاقیتی بی‌نظیر از الماس، طلا و یاقوت توپ طلا و سایر جواهرات سفارشی گران‌قیمت را می‌سازند. این توپی است که هزاران فوتبالیست در سراسر جهان آرزوی در دست گرفتن و حتی عکس گرفتن با آن را دارند. این توپ که چندین جواهرساز ماهر ماه‌ها بر روی آن کار دقیق و فشرده انجام می‌دهند تحت عنوان Ballon d’Or شناخته می‌شود.

,

2

, 2, 2,

توپ‌هایی که با هم تفاوت دارند

,

در ظاهر این‌گونه به نظر می‌رسد که توپ‌های ساخت جواهرسازی ملیرو هیچ تفاوتی با هم ندارند اما واقعیت شگفت‌انگیز این است که تمام توپ‌های طلایی که از سال 1972 ساخته شده‌اند تفاوت‌های ظریفی با یکدیگر دارند که همین موضوع موجب شده توپ‌های طلایی که فیفا به بهترین بازیکنان سال اعطا می‌کند منحصربفرد باشند. فرانسیس بازمانده یکی از قدیمی‌ترین خانواده‌های تاجر در اروپاست و حتی گفته می‌شود ملیرو قدیمی‌ترین خانواده فعال در حوزه بازرگانی و تجارت در سراسر اروپا محسوب می‌شود. آنها از قرن هفدهم میلادی در صنعت تراش جواهرات به ویژه الماس و طلا فعال بوده‌اند و اکنون در اوج شهرت با فیفا همکاری دارند. بر طبق آنچه که در کتاب‌های تاریخی اروپا آمده است، خانواده ملیرو از سال 1613 به حرفه طراحی و تراش جواهرات برای مشتریان مخصوص خود از جمله پادشاهان و ملکه‌ها مشغول بوده‌اند. از جمله این مشتریان می‌توان به «ژوزفین» همسر «ناپلئون» اشاره کرد که در واقع یکی از مشتریان و سفارش دهندگان همیشگی خانواده جواهرسازی ملیرو محسوب می‌شد. حالا در هزاره سوم هم فیفا جای این مشتریان را گرفته است. ملیرو در «لوکزامبورگ» و «ژاپن» نیز شعبه فعال دارد.

,

همکاری طلایی

,

بدون شک طراحی و ساخت توپ‌های طلایی که هیچ دو تایی شبیه هم ندارند اما در ظاهر این‌گونه به نظر می‌رسند که کمترین تفاوتی با یکدیگر ندارند هم برای فیفا و هم برای سازندگان آن اعتبار خاصی به همراه داشته است. در این زیرزمین 12 هنرمند جواهرساز در طول سال مشغول طراحی و ساخت انواع جواهرات، تاج و سایر سفارشات ویژه هستند. آنها تلفیقی هنرمندانه از سبک و سیاق سنتی را با مدل‌های مدرن ارایه می‌کنند و جالب اینکه نه تنها از لیزرهای جدید بلکه همچنان از ابزارهای سنتی خود برای شکل و شمایل دادن به آنچه می‌تراشند و می‌سازند استفاده می‌کنند.

,

فرآیند ساخت این توپ و اینکه از چه موادی تشکیل شده نیز در نوع خود جالب توجه است. هنرمندان جواهرساز این شرکت دو صفحه برنجی را آنقدر شکل و شمایل می‌دهند تا دو نیم کره از هر یک خلق کنند. در ادامه با اتصال این دو نیم کره هسته اصلی توپ طلای فیفا شکل می‌گیرد. در مرحله بعدی خطوطی بر روی توپ آن هم با دست ایجاد می‌شود تا شبیه یک توپ فوتبال واقعی به نظر بیاید. پس از این مرحله نوبت به حک شدن لوگوی مخصوص بر روی آن می‌رسد و در نهایت لایه‌ای از طلا روی آن کشیده می‌شود تا در مرحله پایانی بر روی پایه مخصوص نصب شود.

,

یکی از ویژگی‌های توپ طلای فیفا خاص بودن پایه آن است. این پایه که از سولفید آهن ساخته می‌شود همواره ساختاری به‌نسبت متفاوت داشته و این یکی از مشخصه‌های اصلی این جایزه محسوب می‌شود.

,

«مایکل گرت» که سابقه همکاری با این جواهرسازی را برای بیش از یک دهه داشته است می‌گوید: «همانطور که هیچ یک از 85 گل گرد مولر در سال 1972 شبیه هم نبودند، توپ‌هایی که توسط جواهرسازی ملیرو ساخته می‌شوند نیز دقیقا شبیه یکدیگر نیستند و این شاید مثال خوبی باشد که نشان دهد هر یک از این توپ‌ها که کاملا به طور دستی ساخته می‌شوند تا چه حد منحصربفرد هستند.»

,

4
توپ طلایی که توسط هنرمندان جواهرساز ملیرو ساخته می‌شود از یک بعد دیگر نیز منحصربفرد است و آن اینکه هیچ کس، حتی آنهایی که توپ را می‌سازند نمی‌دانند که کدام یک از سه نامزد نهایی از جمع 23 نامزد اولیه برنده این توپ خواهد شد. البته در سال‌های قبل تنها آن شش نفری که کار اصلی ساخت توپ طلا را برعهده داشتند نام برنده نهایی را می‌دانستند. در واقع فیفا نام این فرد را در اختیار آنها قرار می‌داد تا نام این فرد بر روی توپ حک شود اما در سال‌های اخیر حتی آنها نیز نام بهترین فوتبالیست جهان را هم نمی‌دانند. این افراد نام سه نامزد را از قبل دریافت کرده و پلاک‌های مخصوصی را برای هر یک آماده می‌کنند تا در آستانه اعلام فرد برگزیده در کنار توپ نصب شود. بدین ترتیب اسکار دنیای فوتبال در اوج بی‌خبری همگان، از جمله سازندگان آن ساخته و به برنده خوش‌شانس آن اهدا می‌شود.

, 4, 4,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه