اخبار داغ

ثواب گریه بر امام حسین(ع)

ثواب گریه بر امام حسین(ع)
در این نوشتار سعی شده است تا ثواب گریستن بر امام حسین(ع) و مرثیه برای آن جناب خواندن و ماتم داشتن بر آن حضرت، با استفاده از روایات وارده تشریح شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از لرسو؛ یکی از سنت‌های مهم شرعی، عزاداری برای امام حسین(ع) است که پس از واقعه کربلا شیعیان کوشیدند که روز عاشورا فراموش نشود و عاقبت توانستند آن را به عنوان یک روز مصیبت عمومی رسمیت دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, لرسو,

یکی از ارکان حفظ یاد امام حسین(ع)، گریه کردن بر اوست که در این باره تأکید زیادی شده است.

,

تعبیر «قتیل العبرات» به معنای «کشته‌ی اشک‌ها» به خود امام حسین(ع) نسبت داده شده است به این معنا که هیچ کس از او یاد نمی‌کند جز اینکه اشکش جاری می‌شود.

,

شواهد تاریخی نشان می‌دهد که رسول اکرم(ص) هنگام تولد امام حسین(ع) یعنی سال‌ها قبل از وقوع حادثه عاشورا، بر مصائب کربلا گریست.

,

شیخ طوسی و مفید از ابان‌بن تغلی روایت کرده‌اند که امام صادق(ع) فرمود: «نفس آن کس که به جهت مظلومیت ما مهموم باشد، تسبیح است و اندوه او عبادت و پوشیدن اسرار ما از بیگانگان جهاد در راه خداست. آنگاه فرمود: واجب است که این حدیث با آب طلا نوشته شود.»

,

از ابوعماره‌ی منشد شعرخوان روایت شده که گفت: «روزی به خدمت امام صادق(ع) رفتم، حضرت فرمود که شعری چند در مرثیه‌ی حسین(ع) بخوان. چون شروع کردم به خواندن، حضرت گریان شد و من مرثیه می‌خواندم و حضرت می‌گریست تا آنکه صدای گریه آن حضرت از خانه بلند شد.» و به روایت دیگر حضرت فرمود: به آن روشی که در پیش خود می‌خوانید و نوحه می‌کنید بخوان. چون خواندم  حضرت بسیار گریست و صدای گریه زنان آن حضرت از پشت پرده بلند شد. چون فارغ شدم، آن حضرت فرمود که: هر که شعری در مرثیه حضرت حسین(ع) بخواند و پنجاه نفر را بگریاند بهشت بر او واجب گردد. و هر که سی نفر را بگریاند بهشت او را واجب گردد. و هر کس بیست نفر را و هر که ده نفر را و هر که پنج نفر را و هر که یک نفر را بگریاند، بهشت او را واجب گردد. و هر که مرثیه بخواند و خود بگرید، بهشت او را واجب گردد و هر که گریه نیاید پس تباکی کند، بهشت او را واجب گردد.

,

شیخ کامل جعفربن قولویه از ابن خارجه روایت کرده است که گفت: «روزی در حدمت امام صادق(ع) بودیم و امام حسین(ع) را یاد کردیم؛ حضرت بسیار گریست، ما گریستیم، پس حضرت سر برداشت و فرمود که امام حسین(ع) می‌فرمود: که منم کشته‌ی گریه  و زاری، هیچ مومنی مرا یاد نمی‌کند مگر آنکه گریان می‌گردد.»

,

البته باید توجه داشت که امام حسین(ع) برای احیای دین رسول خدا(ص) قیام کرد. او برای احیای سنت نبوی و سیره‌ی علوی که به فراموشی سپرده شده بود، به‌پا خاست. او برای ترک حرام الهی و انجام واجبات شرعی قیام کرد. پس اینگونه روایات را می‌توان چنین تفسیر کرد که عزاداری امام حسین(ع) باید عامل دمیدن روح امید در آحاد جامعه اسلامی حتی گناهکاران باشد و به آن‌ها این امید را بدهد که دست از گناه بشویند؛ در روحشان تحول ایجاد کند و آنان بین خود و گناه فاصله ایجاد کنند. اگر چنین فردی متحول شود گناهان گذشته‌اش بخشیده می شود.

,

منابع:

,

*منتهی الآمال نوشته ثقة المحدثین شیخ عباس قمی ج1

,

*حسین بن علی(ع) امام شهدا نوشته دکتر مرضیه محمدزاده

,

گردآوری: زهره مروتی

, گردآوری: زهره مروتی,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه