اخبار داغ

یادداشت روز

مدگرایی بیماری مزمن جوانان امروزی/ ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی با پنبه سر می‌برند

مدگرایی بیماری مزمن جوانان امروزی/ ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی با پنبه سر می‌برند
ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی سلاح دشمنانی هستند که گلوله‌هایشان بدون هیچ دردی به هدف می‌خورد و با رواج مدگرایی جوانان را به عروسک‌های بی‌اختیار و پلی برای رسیدن به اهداف خود تبدیل کرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به  نقل از شاخص، قطعا بارها برایتان پیش آمده است به افرادی با پوشش و ظاهری خاص برخورد کنید و شاید هم گاهی اوقات به آن نوع تیپ تمایل پیدا کرده باشید، اینجاست که اصطلاح « مد » یا « مدگرایی » به میان می‌آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص، ,

مدها الگوهای فرهنگی با دوره زمانی کوتاهی هستند که بعد از مدتی به فراموشی سپرده می‌شوند و به طور کلی مدگرایی پیروی کردن از نوع سبک زندگی، رفتار و پوشش طبق آخرین الگوهای رایج در جامعه است که البته بیشترین مخاطب آن را قشر جوان تشکیل می‌دهد.
تقلید از مدهای جدید یا مدگرایی در ایران پدیده تازه‌ای نیست و ریشه در تاریخ دارد؛ از زمانی که پای شاهان ایرانی به فرنگ باز شد، آرام آرام سبک‌های جدید زندگی اروپایی هم در میان سنت‌های ایرانیان راه پیدا کردند.
وقتی از مدگرایی در ایران سخن گفته می‌شود ناخودآگاه اصطلاح «غرب‌گرایی» هم به میان می‌آید چرا که رشد تکنولوژی در اروپا باعث بروز شعارهای صنعتی شدن در کشور شد و به جای بازسازی و نوسازی چارچوب اقتصادی-اجتماعی جامعه‌ به نمادها و ظواهر صنعتی شدن توجه کردند.
ایرانیان بر این باور شدند که باید خود و فرهنگشان را اروپایی کنند تا بتوانند از ضعف و عقب ماندگی رهایی یافته و در ردیف کشورهای پیش رفته قرار گیرند و در حال حاضر بیشترین مدهایی که در جامعه و بخصوص در بین جوانان رایج می شود، برگرفته از الگوهای غربی با همان انگیزه است.
اگر از افرادی که عادت کرده اند رفتار و نوع و سبک لباس خود را طبق آخرین مدهای رایج تنظیم کنند، بپرسیم که به چه علت این کار را کرده اند یا این آرم و کلمه‌ى روی لباس آنها چه مفهومی دارد، پاخ متقاعد کننده‌ای ندارند جز این‌که: «خب، قشنگه!»، «برای این که مده!»، «همه می کنند!» و…

,
,
,
,
,

۳۳۳

, ۳۳۳,

عوامل گوناگونی باعث ایجاد مدگرایی در جوانان می‌شود که می‌توان به عوامل درونی و بیرونی تقسیم کرد:

,

تنوع طلبی و نوگرایی

,

از آن‌جا که جوانی فصل جدیدی از زندگی محسوب می‌شود و در این برهه از زندگی انسان در پی کنار گذاشتن عادت‌ها و رفتارهای گذشته و رسیدن به هویتی جدید است. استقلال طلبی، هیجان خواهی و نوگرایی از جمله ویژگی های دوران جوانی است که در افراد مختلف با درجات متفاوت بروز می‌کند.
جوانان از طریق تنوع طلبی در سبک زندگی و نوگرایی، گرایش به شکستن قالب‌های کودکی خود و فاصله گرفتن از والدین دارند و گاهی این نیاز با مدگرایی در آن‌ها بروز می‌کند.

,
,

تمایل به شبیه‌سازی

,

جوانان همواره مشتاق آن هستند که از نگرش‌ها و الگوهای رفتاری شخصیت‌های شاخص در جامعه تقلید کنند و به عبارتی با همانندسازی خود به آن فرد، احساس می‌کنند بخشی از قدرت و ویژگی او را کسب کرده‌اند.
منبع اصلی همانند سازی در دوران کودکی والدین هستند اما با فاصله گرفتن از آن‌ها، برای پر کردن خلأ شخصیتی خود از هنرپیشه‌های سینما، خوانندگان، ورزش‌کاران و شخصیت‌های معروف جامعه تقلید می‌کنند.

,
,

رقابت و چشم و هم‌چشمی با دیگران

,

انگیزه‌ى رقابت و چشم و هم‌چشمی یکی دیگر از عوامل مدگرایی می‌باشد که نه تنها بین جوانان بلکه در میان همه افراد جامعه شایع است. رقابت اگر در زمینه های مثبت جهت داده شود، باعث پیشرفت و رشد و تکامل معنوی فردی می شود.
اما اگر جهت‌گیری رقابت به سوی امور مادّی و مدپرستی باشد و فرد سعی کند از لحاظ ظاهری از دیگران عقب نماند، سرانجام خوبی نخواهد داشت و قطعا بازنده این رقابت هستند.
مدهایی که به اتلاف وقت و انرژی و قابلیت‌های فکری و سرمایه‌های مادّی جوانان و خانواده می‌انجامند و شاید بتوان گفت که هیچ سهم و نقشی در نو شدن و امروزی شدن جوان و جامعه ندارند.
از آن گذشته در این میان افراد سود جو بیکار نخواهند نشست و از هر فرصتی برای رسیدن به منافع خود استفاده می‌کنند به طوری که برد و باخت این رقابت فرقی به حالشان نمی‌کند.
شرکت‌های تولیدی پوشاک و لوازم آرایشی، کالاهای با برند‌های معروف و … از جمله ذینفعان بازار داغ چشم و هم‌چشمی در جامعه هستند.

,
,
,
,
,

مدگرایی و محبوبیت میان دوستان

,

یکی از عوامل پیروی از مد در بین جوانان و نوجوانان، ترس و نگرانی از تنها ماندن و ترد شدن از سوی دوستان است. تحقیر و تمسخر، پوزخند زدن و متلک گفتن اطرافیان و ترس از آن، باعث می شود که جوانان و نوجوانان از مدهای رایج پیروی کنند.

,

مدگرایی و جلب توجه دیگران

,

افرادی هستند که با تعویض و تغییر هر روزه‌ى لباس و آرایش خود و خریدن لباس های گران قیمت و مد روز، درصدد جلب توجه دیگران برمی آیند. این حرکت ناشی از نیاز به ابراز وجود و دیده شدن از طرف دیگران است.
تمایل به جلب توجه که بیش از همه در بین جوانان و بخصوص دختران رایج است اگر به شیوه درست از سوی خانواده و آموزش و پرورش که خانه دوم نوجوانان محسوب می‌شود مدیریت و جهت‌دهی نشود عواقب ناگواری در پی خواهد داشت.

,
,

مدگرایی و تشخّص طلبی

,

افرادی که خود را برتر از دیگران و مربوط به قشر مرفه جامعه می دانند، سعی می کنند این برتری را در گویش، لباس پوشیدن، محیط آرایی و سبک آرایش و زیور آلات خود نشان دهند و لذا مدهای جدید را مطرح می کنند.
این افراد مد را وسیله ای برای این که نشان دهند ثروتمند و با شخصیت و یا دارای اندیشه ای خاص هستند قرار می‌دهند و به محض این‌که مدی در جامعه رایج می‌‌شود، اشراف زادگان و ثروتمندان به سراغ این مد جدید می روند؛ زیرا مد قدیمی آنها را از طبقات دیگر جامعه متمایز نمی کند.
در ادامه به عوامل بیرونی که باعث رواج مدگرایی در جامعه می‌شوند اشاره می‌کنیم؛
نقش تولید کنندگان در اشاعه‌ى مد
شرکت‌های تولیدی از طرق روان سنجی و شناخت روحیات افراد جامعه و با توجه به همین روحیه‌ى نوگرایی و میل به امروزی شدن در جوانان، هر روز مدل جدیدی از کالاها را برای مصرف عرضه می کنند.
حتّی گاهی برای آن که کالای تولیدی شرکت‌ها زودتر در جامعه مد شود، از یک فرد مشهور مانند یک هنرمند سینما یا ورزشکار، با اعطای مبلغ زیادی پول خواسته می‌شود برای یک بار هم که شده از آن کالای جدید استفاده کند و در فیلم یا صحنه‌ى تلویزیون، ظاهر شود.

,
,
,
,
,
,

۲۲

, ۲۲,

رسانه ها و ترویج مد

,

شبکه های تلویزیونی، مطبوعات و پایگاه های فعّال اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی، انواع مدهای جدید را تبلیغ می‌کنند و از این طریق، زمینه را برای گرایش خانواده ها و بخصوص جوانان به سوی مدهای نو مهیا می سازند.
ضرب المثل «با پنبه سر بریدن» را همه شنیده‌اند؛ می‌تواند وصف حال ماهواره‌هایی باشد که خیلی ساده از بام‌ خانه‌های ایرانی سر در آورده‌اند. ماهواره‌ها در واقع سلاح دشمنان هستند که گلوله‌هایشان بدون هیچ دردی به هدف می‌خورد.
دختران ایرانی با لباس های چسبناک، برّاق و رنگارنگ، کفش هایی با پاشنه های خیلی بلند، آرایش تند با رنگ های غیر طبیعی و ..
پسران ایرانی با آرایش مو و صورت به سبک جنس مخالف و یا به سبک های بسیار پیچیده و وقت‌گیر، به کارگیری وسایل تزئینی غیر متعارف مانند حلقه‌ى بینی برای دختران و حلقه‌ى گوش و انگشتر طلا برای پسران و… مجروحان این جنگ بی‌ سر و صدا هستند.

,
,
,
,

نگاه اسلام به مدگرایی

,

این سؤال مطرح است که مدگرایی، تجدّد و امروزی شدن، تا چه اندازه مطلوب است؟ و نظر اسلام در این زمینه چیست؟ در یک نگاه کلی، اسلام با همه نوع مد مخالف نیست. اسلام، امروزی شدن و نوگرایی در سبک و شیوه‌ى لباس پوشیدن را نیز به صورت کلّی می‌پذیرد.
آنچه اسلام با آن مخالف است، پشت پا زدن به ارزش ها، رعایت نکردن اخلاق اجتماعی، آزادی مطلق در روابط دختر و پسر و همانند سازی با بیگانگان است. اگر این پدیده های انحرافی در قالب مد به خورد جوانان داده شود و میل فطری «نوگرایی» و نیاز «امروز شدن» به لجن‌زار انحرافات سوق یابد، اسلام با آن مخالف است.
اگر امروزی شدن در امتداد دیروز و با حفظ تعلّقات انسان به سنّت ها و نوع ارزش های پیشین باشد، اسلام با این نوع تجدّد و امروزی شدن که در راستای ارزش‌ها و با حفظ اصول و مبانی اعتقادی باشد، هیچ گاه مخالف نیست.

,
,
,

آسیب‌های مدگرایی جوانان را تهدید می‌کند

,

مدگرایی، گرچه ریشه در نیازهای طبیعی جوانان دارد و برخاسته از روحیه‌ نوگرایی جوانان است اما به دلیل آن‌که امروزه جوانان از مدهایی که با فرهنگ و ارزش های اجتماعی ما در تضاد هستند پیروی می‌کنند؛ مدگرایی در جامعه کارکرد منفی به خود گرفته است.
با توجه به این که بیشتر مدهای رایج در بین جوانان و نوجوانان برگرفته از الگوهای بیگانه و غیر خودی است، می توان گفت که مدگرایی نوعی از خودبیگانگی و تقلید از فرهنگ غربی را القا می کند.
پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموده است: «کسی که خود را به قومی شبیه کند، پس از زمره آن قوم به حساب می‌آید» برای مثال، اگر فردی ناآگاهانه از مدی که نماد«شیطان پرستی» است استفاده کند در صورتی که بیننده بدون پرس و جو، او را یک « شیطان پرست» بپندارد که کسی از این مد پیروی می‌کند قابل سرزنش است؛ نه بیننده.

,
,
,

۹

, ۹,

مدگرایی و تزلزل ارزش‌های دختران

,

زنان و دختران ایرانی از گذشته تا به امروز نقش بسیار مهمی در مدیریت خانواده و حفظ بنیان آن داشته‌اند اما امروزه با دخترانی مواجه می‌شویم که تمام فکر و ذکرشان تقلید از آخرین مدهای رایج در بازار و جلب توجه دیگران است.
این در حالی است که دختران دارای قابلیت‌ها و استعدادهای با ارزشی هستند که مورد غفلت قرار می‌گیرد البته این غفلت‌ها ابتدا از سوی خود آن‌ها است.زیرا ویترین‌هایی که ساعت‌ها وقت خود را پشت آن‌ها می‌گذرانند هدفی جز القای فرهنگ بیگانه و تبدیل آن‌ها به عروسک‌های بی‌اراده ندارند.
عروسک‌هایی که چیزی از سبک درست زندگی و اصول حفظ حریم خود و خانواده نیاموخته‌اند و اگر ظاهر خود را با جدیدترین مدل‌های لباس و آرایش روز حفظ نکنند مورد تحقیر و سرزنش دیگران قرار می‌گیرند.
در این میان شبکه‌های ماهواره‌ای و تبلیغات عظیم آن‌ها در زمینه آزادی زنان و دختران البته به شکل غلط و انحرافی اهمیت بسیاری دارد. تبلیغاتی که آزادی را در از هم پاشیدن عفت و حیاء زنان می‌داند.

,
,
,
,

مدگرایی در پسران …

,

امروزه وقتی پای صحبت‌های پدر و مادرها می‌نشینیم از بی‌مسئولیتی و ضعف پسران خود شاکی هستند. در واقع به جای این‌که پسران به عنوان نیروی کار و با مسئولیت وارد جامعه شوند؛ درگیر تقلید از فرهنگ بی‌پایه و اساس اروپایی شده‌اند.
بی شک این امر در مقوله ازدواج و تردید دختران در انتخاب فردی به عنوان مردی که باید بار زندگی بر دوش او باشد و عدم اعتماد خانواده‌ها به پسرهای امروزی،ایجاد مشکل می‌کند.

,
,

مدگرایی و عدم اعتماد به نفس

,

کسانی که در دریای مدپرستی غرق می‌شوند از کمبودها و خلاء شخصیتی رنج می‌برند که اگر به طور جدی به ‌آن رسیدگی نشود به نوعی بیماری تبدیل می‌گردد که فرد از آن رنج خواهد برد.
این افراد بی‌صبرانه منتظر آخرین مدهای روز هستند تا با آرایش سر و وضع خود به همان سبک، ابراز وجود کرده و مورد تایید دیگران قرار بگیرند.

,
,

مدگرایی و تضعیف اقتصاد خانواده

,

از آنجایی که کمپانی‌ها و شرکت‌‌های تولیدی در پی جذب مشتریان بیشتر و فروش محصولات خود هستند، همه روزه با ایجاد مدل‌ها و طرح‌های مختلف توجه جوانان و مدگرایان را به خود جلب می‌کنند.
جوانان و نوجوانان هم برای دست‌یابی هر چه سریع‌تر به مدهای روز و رقابت با هم گروهان خود به هر قیمتی و با فشار بر خانواده بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی، در صدد تهیه آن قرار می‌گیرند.

,
,

فردا دیر است

,

ایجاد نشاط و شادابی، بیرون آمدن از کسالت و یکنواختی و ارضای هیجان‌ها، از پیامدهای مثبت مد است و پیامدهای منفی مدگرایی نیز، متکی شدن شدید فرد به دیگران حتی در تعیین افکار و اعمال، تاثیرپذیری از گروه های مختلف و خدشه‌دار شدن هویت فردی خواهد بود.
صورت‏های افراطی رایج مدگرایی از روی جهل و ناآگاهی و تبلیغات وسیع کمپانی‌های تجاری باعث خودباختگی و تقلید کورکورانه ازغرب و آلوده شدن به رذایل اخلاقی چون خودنمایی، فخرفروشی، احساس حقارت و خود کم‏بینی می‌شود.
قطعا اگر از هدایت و مدیریت هیجانات جوانان جامعه که هدف اصلی تهاجم فرهنگی هستند غافل شویم؛ روزی خواهد رسید که اثری از سبک زندگی ایرانی و اسلامی در جامعه وجود نخواهد داشت.

,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه