اخبار داغ

رئیس اداره امور مالیاتی کیش:

تسلیم اظهار نامه مالیاتی بخشی از قوانین چگونگی اداره مناطق آزاد است

تسلیم اظهار نامه مالیاتی بخشی از قوانین چگونگی اداره مناطق آزاد است
مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت و یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌گردد زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته‌است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کیش پرس، در هر کشوری بنابر قوانین، بخشی از درآمد مردم به طور مستقیم یا به‌واسطه خدماتی که توسط دولت به مردم ارائه می شود به عنوان مالیات به صندوق دولت بازگردانده می شود.
در ایران نیز این رویداد به شکل های مختلف صورت می گیرد. اما آنچه مورد بحث و بررسی این گزارش است معافیت مالیاتی در مناطق آزاد بر اساس قوانینی است که به مراتب دستخوش تغییر شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کیش پرس, .,
, .,


قانون مالیاتی مناطق آزاد
طبق ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد ویژه اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی که در منطقه به انواع فعالیت‏های اقتصادی اشتغال دارند، نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد از تاریخ بهره‏برداری مندرج در مجوز به مدت پانزده سال از پرداخت مالیات بردرآمد و دارایی موضوع قانون مالیات‏های مستقیم معاف خواهند بود و پس از انقضای پانزده سال تابع مقررات مالیاتی خواهند بود که با پیشنهاد هیئت‌وزیران به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.
اگر چه این 15 سال پس از مدتی به 20 سال افزایش یافت اما سرمایه گذاران و جامعه بازاریان کیش معتقدند که این میزان برای سرمایه گذاری های بزرگ جوابگو نیست و باید همانند مناطق آزاد برخی کشورها ( منطقه جبل علی) به 50 سال افزایش یابد.
از دیگر مسائلی که در سال های اخیر مورد بحث قرار گرفته است تسلیم اظهارنامه مالیاتی است که از سال 90 سازمان امور مالیاتی گفته است برای اینکه فعالان اقتصادی بتوانند از معافیت مالیاتی در مناطق آزاد استفاده کنند باید اظهارنامه‌های مالیاتی تنظیم کرده و به اداره امور مالیاتی تحویل دهند سخنی که جامعه بازاریان آن را با قانون اداره مناطق آزاد مغایر می داند.

,
, قانون مالیاتی مناطق آزاد,
, .,
, .,
, .,


پنل تخصصی مالیاتی در همایش "اقتصاد ایران در پسا تحریم"
در نشست های تخصصی که در همایش « اقتصاد ایران در پسا تحریم" کیش دروازه ورود"» صورت گرفت؛  معاون حقوقی رئیس‌جمهور و مسئولان امور مالیاتی کشور و استان، همچنین رئیس اداره امور مالیاتی کیش حضور داشتند که برای آگاهی از موارد بررسی شده در این نشست تخصصی جزئیات را از محمد ثاقب فرد رئیس اداره امور مالیاتی جزیره کیش جویا می شویم.
ثاقب فرد دراین گفت‌وگو اظهار کرد: نشست تخصصی که در این همایش که با موضوع «ضوابط، ظرفیت ها و مشوق های امور مالیاتی و گمرکی در مناطق آزاد در راستای حمایت از سرمایه گذاری، تولید و صادرات» برگزار شد قاسم پناهی قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور و محمد علی امانی زاده مدیر کل امور مالیاتی استان هرمزگان حضور داشتند در خصوص معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد بحث و تبادل نظر شد.
وی افزود: در این نشست در حوزه معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد شامل قانون مالیات مستقیم و مالیات های بر ارزش افزوده صحبت شد و سعی شد تا راهکارهای اجرایی معافیت ها در مناطق آزاد برای شرکت کنندگان که عمدتاً از سرمایه گذاران بزرگ در جزیره کیش بودند تشریح شده و به سؤالات آنان پاسخ داده شود.

,
, پنل تخصصی مالیاتی در همایش "اقتصاد ایران در پسا تحریم, ", ",
, .,
, .,
, .,

معافیت مالیاتی در جزیره کیش
رئیس اداره امور مالیاتی جزیره کیش با بیان اینکه رشد و توسعه اقتصادی در کیش یکی از اولویت های اداره مالیاتی است گفت: سازمان امور مالیاتی در این میان با ابزار معافیت مالیاتی در کنار فعالان اقتصادی قرار دارد و در تلاش است تا با همکاری بخش های فعال و شفاف سازی به دریافت خدمات مالیاتی برای آنان کمک کند.
وی تأکید کرد: هدف از حضور سازمان مالیاتی در مناطق آزاد رویکرد درآمد زایی نیست بلکه آنچه مطرح است بحث نظارت و شفافیت در بازار کسب وکار است.
ثاقب فرد در پاسخ به این سؤال که از زمان حضور در جزیره کیش آیا مالیاتی از فعالان اقتصادی جزیره گرفته شده است یا خیر؟ یادآور شد: فعالان حقیقی و حقوقی که در جزیره کیش شرکت ثبت کرده و در همین شهر فعالیت می کنند مشمول معافیت های مالیاتی هستند و آنچه از زمان حضور اداره مالیاتی به عنوان مالیات از شرکت ها دریافت شده است تنها مربوط به شرکت هایی است که در جزیره ثبت شده اند اما در خارج از جزیره و در سرزمین اصلی فعالیت می کنند و یا بخشی از فعالیت های خود را در سرزمین اصلی انجام می دهند که این افراد مشمول معافیت مالیاتی در قانون نمی شوند.
وی ادامه داد: معافیت مالیاتی در کیش براساس قانون مناطق آزاد است و این قانون از سال 1372 اجرایی شده است در نتیجه شرکت هایی که از سال 72 شروع به فعالیت کرده اند تا پایان 92 از این معافیت استفاده کرده اند و شرکت های معدودی که در سال 93 قانون معافیت 20 ساله آن ها به پایان رسید با توجه به ادامه فعالیت مبالغ محدودی به عنوان مالیات پرداخت کرده اند که این شرکت ها نیز می توانند با توجه به قوانین جدید مالیاتی با افزایش سرمایه و اصلاح فرایند و تغییر رویکرد به میزان افزایش سرمایه از معافیت های مالیاتی استفاده کنند.

, معافیت مالیاتی در جزیره کیش,
, .,
, .,
, .,
, .,


معافیت مالیاتی سرمایه گذاران خارجی
رئیس اداره امور مالیاتی کیش همچنین با توجه به شرایط پسا برجام تشریح کرد: شرکت های خارجی که تمایل به سرمایه گذاری دارند مشروط بر اینکه در جزیره کیش فعالیت کنند می توانند همانند شرکت های ایرانی از معافیت های مالیاتی استفاده کنند علاوه بر اینکه دولت سود و اصل سرمایه آن‌ها به شرط آن که این سرمایه در قالب قانون حمایت از جلب سرمایه گذاری خارجی باشد به عنوان تضمین می پذیرد.
وی در رابطه با تسلیم اظهارنامه مالیاتی توسط فعالان اقتصادی در جزیره کیش و بنرهای نصب شده در ورودی بازارها در خصوص مغایرت قانونی تسلیم اظهارنامه فعالیت اقتصادی با قوانین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تأکید کرد: کل جریان یک سوءتفاهم است و دو برداشت متفاوت از قانون.
ثاقب فرد افزود: برداشت سازمان امور مالیاتی از قانون این است که تمام فعالان اقتصادی مستقر در جزیره کیش از سال 90 باید برای برخوردار شدن از تسهیلات معافیت مالیاتی اظهارنامه خود را تسلیم کنند در حالی که برداشت تجار و سرمایه گذاران و تشکل های مربوطه این است که چون قانون مناطق آزاد قوانین خاصی است تسلیم اظهارنامه مالیاتی ضرورتی ندارد.
وی با استناد به رأی معاون حقوقی رئیس‌جمهور در این مورد تصریح کرد: از لحاظ قانونی با توجه به رأی معاون حقوقی رئیس‌جمهور، نظر سازمان امور مالیاتی حاکم است ولی در کیش ما تلاش می کنیم که رویکرد حقوقی به این مسئله نداشته باشیم.
رئیس اداره امور مالیاتی کیش اظهار کرد: اداره امور مالیاتی کیش خواستار شفافیت در کسب وکار و ارائه اطلاعات است تا با فراهم شدن بسترهای شفافیت اطلاعات فعالان اقتصادی بتوانند همچنان از معافیت های مالیاتی که حق آن هاست استفاده کنند.
وی تشریح کرد: تا زمانی که ما می توانیم از معافیت های مالیاتی استفاده کنیم چه نیازی به کتمان اطلاعات است؟ پس بهتر است تا با حرکت در مسیر چشم انداز 1404 و برنامه های توسعه ای دولت از قوانین حاکم اطلاعات کرده و بسترهای رشد و توسعه اقتصادی کشور را فراهم آوریم.
ثاقب فرد با تقدیر از نقش مؤثر سازمان منطقه آزاد در حل و فصل سوءتفاهم‌های موجود میان اداره مالیاتی و تشکل‌های تجار وسرمایه گذاری در کیش اظهار کرد: در راستای توسعه جزیره کیش باید همه تشکل ها، ادارات و دست اندر کاران بخش های مختلف دست به دست یکدیگر داده و تلاش کنند.

,
, معافیت مالیاتی سرمایه گذاران خارجی,
, .,
, .,
, .,
, .,
, .,
, .,
, .,


استفاده از عوارض ومالیات دریافتی در توسعه کیش
وی در پاسخ به اینکه آیا از درآمدهای اداره مالیاتی در راستای توسعه جزیره کیش نیز استفاده می شود گفت: مالیات ها مربوط به خزانه داری کل کشور است و عوارض اخذ شده در جزیره کیش هم به سازمان امور مالیاتی استان هرمزگان تحویل می شود و عملاً چیزی از درآمدهای اداره امور مالیاتی در کیش هزینه نمی شود و این هم یکی از دغدغه های اداره امور مالیاتی در کیش است که امیدواریم با توجه به قوانین مناطق آزاد و نقش حاکمیتی و اختیارات سازمان منطقه آزاد کیش بخشی از این عوارض به کیش بازگشته و صرف تأمین بودجه زیرساخت های توسعه در جزیره کیش شود.
رئیس اداره امور مالیاتی جزیره کیش با اشاره به تصریح قوانین جدید مالیاتی مبنی بر تسلیم اظهار نامه از ابتدای سال 95 گفت: تسلیم اظهار نامه مالیاتی از سال 90 و حضور اداره مالیات کیش از سوی فعالان اقتصادی به عنوان یک قانون مطرح شده بود که برخی از فعالان از تسلیم اظهار نامه خودداری کردند که این افراد از سال 90 تا زمانی که اظهار نامه تسلیم نکرده اند مشمول معافیت مالیاتی نمی شوند و باید مالیات های خود را پرداخت کنند.
وی افزود: اگرچه ما به دنبال راهکاری هستیم که بتوانیم در این مورد نیز به آن‌ها کمک کنیم ولی در نهایت تصمیم گیری با قانون‌گذاران و سیاستمداران امور مالیاتی است.
ثاقب فرد به تمامی فعالان اقتصادی کیش توصیه کرد از هم اکنون برای تسلیم اظهارنامه این فصل اقدام کنند تا هر چه سریع‌تر بتوانند از معافیت های مالیاتی که حق آنان است برخوردار شوند.

,
, استفاده از عوارض ومالیات دریافتی در توسعه کیش,
, .,
, .,
, .,
, .,


وی تأکید کرد: فعالان اقتصادی برای ثبت نام و دریافت کد اقتصادی می توانند یا به اداره امور مالیاتی کیش مراجعه کرده و کد اقتصادی دریافت کنند و یا به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به آدرسwww.tax.gov.ir مراجعه کنند.

,
, www.tax.gov.ir , .,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه