اخبار داغ

کلاف سر در گم بازار فریدن

کلاف سر در گم بازار فریدن
با توجه به اهمیت بازار و به دلیل وقوع اتفاقاتی نظیر افتتاح فروشگاه کوثر و اعتراض عده ای از کسبه به آن، در شهرستان فریدن به بررسی این مهم با رویکردی واقعی و به دور از هرگونه جانب داری یا پیش داوری و در راستای رسالت خبری می پردازیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری فریدن، امروزه به جرأت می توان گفت وجود بازار در هر شهر و رونق آن یکی از نشانه های تحرک و توازن جامعه است.

بازار از قدیم الایام محل دادو ستد و برآوردن نیازهای مادی و تامین کالاهای ضروری برای گذران زندگی بوده است.

بازار عامل موثری در فرهنگ سازی نیز بوده و در بیشتر دوران ها منشا بسیاری از تغییرات اجتماعی و سیاسی است.

مردم و کسبه دو وجه مهم بازارند که در این حلقه به هم تنیده هریک نقش مستقیمی بر دیگری دارد به طوری که رضایت این دوگروه معمولا نماد رونق بازار به شمار می رود.

ما نیز در این گفتار سعی داریم نظر به اهمیت بازار و به دلیل وقوع اتفاقاتی نظیر افتتاح فروشگاه کوثر و اعتراض عده ای از کسبه به آن، بررسی این مهم را با رویکردی واقعی و به دور از هرگونه جانب داری یا پیش داوری و در راستای رسالت خبری خود ارائه دهیم:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری فریدن،,
,
,
,
,
,
,
,
,

 کلیه قسمت های این گزارش مستند و براساس یافته های واقعی است و سعی شده با بی طرفی کامل نیاز مخاطب به هر آنچه در واقعیت وجود دارد برآورده گردد و در پایان نیز نتیجه گیری به عهده مخاطب( مردم، کسبه ،مسئولان وفروشندگان بازار روز) گذاشته می شود و هر کس مختاراست بر اساس دانش خود و شواهد موجود اظهار نظر نماید.

,

 در ادامه قسمت اول این گزارش را می خوانید:

,

ازفروش تا خروش؛

,

وقتی کسبه اعتراض کردند!

,

 چندی پیش بازاریان فریدنی با تجمع در روبری اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان از اوضاع نابسامان اقتصادی در این شهرستان گله داشتند.

, تجمع در روبری اداره صنعت,

این کسبه اعتقاد داشتند که چرا باید اقتصاد در شهرستان ما اینقدر دچار تزلزل باشد که با افتتاح یک بازار روز، بازاریان مورد آسیب قرار گیرند و در آمد آنها دچار تحول گردد.

,

 آنها با بیان اینکه مسوولان در پشت تریبون ها به صورت مکرر می گویند نباید سرمایه گریزی از شهرستان داشته باشیم و باید طرح هایی را در شهرستان مطرح کنیم که باعث جاری شدن سرمایه به منطقه گردد، اعلام کردند:فقدان صنعت و عدم حمایت مسوولان برای ورود صنعت به این شهرستان یکی دیگر از دلایل اوضاع بد اقتصادی در کل شهرستان است.

,

 بازاریان کاهش استقبال مردم از تهیه کالا از کاسبان شهر را که بعد از افتتاح این فروشگاه اتفاق افتاده را عدم دقت به کیفیت عنوان کردند و اعلام داشتند: با رکود اقتصادی که در این شهرستان به وجود آمده و کاهش قدرت خرید در بین مردم، ملاک در خرید اجناس این روزها قیمت پایین می باشد و نه کیفیت، که خود این امر باعث آسیب شده است.

,

نتیجه اعتراض ها:

,

ساعات کار فروشگاه محدود می شود!
پس از این تجمع ،چندی پیش با حضور معاون فرماندار، نماینده بازاریان، مسوول فروشگاه کوثر و رییس اداره صنعت، معدن و تجارت و چند مسئول دیگر در اتاق اصناف فریدن به در خواست بازاریان این شهرستان رسیدگی و در خصوص این موضوع مصوباتی برای پیگیری صادر شد.

,
,

در گفتگوی همین پایگاه خبری با معاون فرماندار فریدن ، وی از تغییر ساعت کاری این فروشگاه، جابجایی و نظارات دقیق بر عملکرد بازار توسط مسئولان مربوطه سخن گفته بود.

, گفتگوی همین پایگاه خبری ,

 طبق گفته های معاون فرماندار ساعت کاری فروشگاه کوثربه ۱۰ صبح تا ۶ عصر تغییر یافت.

,

 بدیع زمانی زمان جابجایی این فروشگاه ظرف چند ماه آینده اعلام کرد و دلیل آن را ایجاد ترافیک دانسته است.

,

 هم چنین طبق گفته بدیع زمانی، مسوولان فروشگاه کوثر تا زمانی که جابجایی را انجام نداده باشند، در مسئله توسعه فروشگاه خود نمی تواند ورود کنند و بعد از جابجایی می تواند به این امر مبادرت ورزند.

,

 معاون فرماندار فریدن به برخی تخلفات فروشگاه نیز اشاره کرده و مقرر شده که فروشگاه کوثر در قسمت توزیع گوشت قرمز فقط گوشت گوساله و بره توزیع کند و نظارت براین موضوع را اتحادیه قصابان عهده دارشده است.

,

 معاون فرماندار در این گفتگو با بیان این مسئله که خرده فروش ها در شهرستان کالای خود را نسیه تهیه می کنند بنابراین مجبور می شوند با قیمت بالا کالا را در اختیار مصرف کننده قرار بدهند، اعلام کرده است: برخی بنکدارها که قبلأ در شهرستان به سود های کم رازی نمی شدند حال برای رقابت باید به سود کم قانع گردند و خرده فروش ها نیز قیمت ها را متناسب با بازار توزیع کنند.

,

 این مسئول یکی دیگر از مشکلات در شهرستان را اینگونه بیان کرده است: خرده فروش ها در مواقعی اجناس خود را نسیه در اختیار مصرف کننده قرار می دهند ولی مصرف کننده اجناس نقدی خود را از بازار کوثر خریداری می کند و این مشکلی است که باعث شده کاسبان شهرستان با سرمایه کمی که دارند نتوانند در بازار، رقابت خود را داشته باشند.

,

 بدیع زمانی رکود اقتصادی را یکی دیگر از مشکلات دانسته و گفته است: هم اکنون کل کشور با یک رکود اقتصادی روبرو است، که این امر شاید به علت بافت کشاورزی که این منطقه دارد و چند سالی است در بحث فروش محصولات نیز با مشکل روبرو بوده بیشتر به چشم می خورد که باید به این امر توجه بیشتری شود و این نکته که نیمی بیشتر از مشتریان شهر داران روستاییان هستند قابل توجه می باشد.

,

 دخل خالی دکان و نگرانی کسبه

,

اگرچه بیشتر کسبه در نگاه اول از عدم کیفیت محصولات این فروشگاه را انتقاد می کنند اما به نظر می رسد کاهش آمار مشتریان آن ها مهم ترین علت اعتراض آنان به وجود این فروشگاه بوده است

,

برای این منظور به سه تن از کاسبانی که واحد صنفی آن ها در اطراف این فروشگاه است و تقریبا از کاسب های شناخته شده ، پرفروش و معروف شهر هستند سری زده ایم و پای صحبت های آن ها نشسته ایم:
-امید حیدری معتقد است کاسبی اش ازرونق افتاده است . وی هرچند ارزانی را از نقاط مثبت این فروشگاه می داند اما می گوید: مردم دنبال ارزانی اند و به کیفیت جنس کاری ندارند.

,
,

مخالف فروشگاه نیستم ولی مسئولان باید طوری عمل می کردند که هم به صلاح مردم و هم به صلاح کاسبان شهر بود.

,

 وی پیشنهاد می دهد که مسئولان به فکر نقل و انتقال این فروشگاه به مکانی دیگر باشند و معتقد است۱۰  صبح تا ۶ بعدازظهر ساعات اوج بازار است و این فروشگاه به امید روستائیان زنده است.

,

 -علیرضا رحیمی یکی دیگر از کاسبان شهر معتقد است خرید و فروش در منطقه بر اساس نسیه بوده و پرداختی مردم به فروشگاه به صورت نقد می باشد و این در صورتی است که اکثر مشتریان فروشگاه کوثر به فروشگاه های سطح شهر بدهکار می باشند.

,

 این کاسب رقابت ناسالم و مقطعی این فروشگاه با کسبه و بازاریان ،عدم کشش بازار در منطقه در خصوص وجود فروشگاه کوثر،راه اندازی این فروشگاه در قلب بازار و تحت الشعاع قرار دادن کلیه اصناف،پائین آمدن سطح فروش اجناس و در نتیجه بالارفتن هزینه ها ،تعطیلی بعضی از صنوف بر اثر زیان های وارده بر آن ها طی مدت زمان راه اندازی فروشگاه کوثر را از دلائل مخالفت خود عنوان می کند.

,

 -حمیدرضا شفیعی نیز سیاست دولت برای توسعه فروشگاه های چندمنظوره در سطح شهرها رادر جهت کوتاه شدن واسطه ها و صرفه جویی در هزینه های رفت و آمد می داند و می گوید: جهت اعطای مجوز به این گونه فروشگاه ها باید همه جوانب سنجیده شود و ایجاد چنین فروشگاه هایی برای شهرستانی با جمعیت حدود ۱۵۲۰۰ نفر با ۱۴۰۰ واحد صنفی هیچ گونه توجیهی ندارد.

,

 وی ادامه می دهد: این گونه فروشگاه با تبلیغات کاذب و راغب کردن مصرف کننده به خرید بیشتر باعت ایجاد فرهنگ مصرف گرایی بدون در نظرگرفتن نیازها می شوند.

,

 شفیعی باتاکید بر این که باید این فروشگاه به خارج ازشهر با هزینه بخش خصوصی منتقل شود می گوید: از ابتدا باید از بازاریان درخواست همکاری می نمودند و فروشگاه را با وسعت کوچک تر ایجاد می نمودند تا تبعات منفی آن هم کمتر شود و محصولاتی مانند گوشت مرغ و لوازم آرایشی نیز حذف شوند.

,

 این کاسب سر زندگی و حیات یک شهر را به بازار می داند و هشدار می دهد: در صورتی که این بازار تحت عناوینی چون فروشگاه چند منظوره –دست فروشان روز وشب وتعاونی های ادارات مورد بی مهری قرار بگیرد دود آن به چشم همه مسئولان و همشهریان خواهد رفت.

,

 مدیرعامل فروشگاه کوثر: فریدن دومین شهرستان گران فروش در سطح استان بوده است!

,

پس از بازدید از فروشگاه به سراغ مدیرعامل فروشگاه کوثر رفته ایم و نظر وی را جویا شده ایم، محمودی صاحب این فروشگاه با بیان این که علت اصلی ایجاد فروشگاه های بزرگ چندمنظوره در مجلس شورای اسلامی ، تنظیم نرخ قیمت ها در بازار و حذف رابط های اضافی جهت حمایت از حقوق مصرف کننده است تصریح می کند: پس از افتتاح فروشگاه کوثر در فریدن مشخص گردیده چه اجحافی در حق خرده فروشان و مصرف کنندگان شهر صورت می گرفته است.

,

 مدیر عامل فروشگاه کوثر با اشاره به آئین نامه اصناف، سود عمده فروشان را۳  درصد و سود خرده فروشان را ۱۰ درصد اعلام می کند و می گوید: این قانون در این شهرستان به عکس صورت می گرفته است و عمده فروشان حدود ۱۰ درصد روی اجناس می گذاشتند و خرده فروشان هم طبق قانون ۱۰ درصد اضافه می کردند که البته در بعضی اجناس نمی توانستند استفاده قانونی را اعمال کنند.

,

 محمودی این عامل را موجب تفاوت فاحش قیمت ها در این شهر با اکثر شهرستان های استان می داند و می گوید: در طی این سال ها فریدن دومین شهرستان گرانفروش در استان بوده است.

,

به عنوان مثال قبل از افتتاح بازارکوثر برنج محسن در این شهر ۴۹۰۰۰تومان به فروش می رفته که قیمت خریدآن ۴۲۳۰۰ تومان بوده که از این ۶۷۰۰ تومان اختلاف مبلغ ۲۰۰۰ تومان خرده فروش استفاده داشته و مابقی را عمده فروشان استفاده می بردند.

,

 محمودی در پاسخ به این سوال که” آیا صحت دارد که بعضی کسبه گفته اند این فروشگاه از یک فرد نجف آبادی است” می گوید: همشهریان محترم می توانند در سایت ایرانیان اصناف، مجوز فروشگاه را مشاهده کنند که مجوز به نام “آقای محمودی از اهالی روستای ننادگان” می باشد که حتی در قسمت شرکاء نیزنام کسی برده نشده و آن فرد نجف آبادی فقط مسئول خرید بازار می باشد و بهتر است به جای این شایعات واقعیت ها را ببینیم .

,

محمودی تعداد پرسنل مستقیم در قسمت خواربار را ۳۰ نفر خانم و ۸ نفر آقا و تعداد افرادی که در قسمت غرفه های فروشگاه مستقیم مشغول به کار می باشند را ۱۶ نفر اعلام می کند.

,

 آیا مرغ بازار فریدن دو پا دارد! کدام قیمت واقعی تر است؟

,

 مدیر عامل فروشگاه کوثر با بیان این که قیمت مرغ در شهرستان فریدن ۱۰۰۰ تومان در هرکیلو با شهر اصفهان تفاوت داشته است تصریح می کند: این در حالی است که ۵۰ درصد از مرغداری های غرب استان در فریدن است و کشتارگاه مرغ در۴۵ کیلومتری فریدن می باشد که با شهر اصفهان ۸۵ کیلومتر فاصله دارد پس حتی قیمت مرغ باید از اصفهان نیز کمتر باشد که با افتتاح فروشگاه، قیمت مرغ نیز متعادل شده است.

,

ضمنا خرده فروش های رسته مرغ استفاده قانونی را اعمال می کرده اند در صورتی که بقیه استفاده را توزیع کننده سود می برده است.

,

علاوه بر این معاون فرماندار در خصوص توزیع گوشت سفید نیز گفته بود:از آنجا که قیمت گوشت مرغ به علت برخی مشکلات قبلأ با سود بیشتری در اختیار مشتری قرار می گرفت اما بعد از افتتاح فروشگاه کوثر این قیمت کاهش یافت و توزیع کننده با مشاهده این امر برای اینکه از رقابت با این فروشگاه عقب نماند به کاهش قیمت گوشت مرغ مبادرت ورزید و هم اکنون مشکل آنچنانی در این خصوص نداریم.

,

کارشناس اقتصادی آشکار می کند:

,

فریدن بی نصیب از سود عمده فروشان/ باید قانون ۳ درصد واقعأ اعمال گردد

یک کارشناس بومی اقتصادی که خواست نامش فاش نشود در این باره می گوید: طبق قانون عمده فروشان حق عمده فروشی ندارند تا کاسب خرده فروش بتواند اجناس را که از همان عمده فروش گرفته به فروش برساند و بتواند چک های عمده فروشان را پاس کنند که در این شهر برای همه مشخص بوده که عمده فروشان خرده فروشی نیز می کردند.

,
,
,

 وی تشریح کرد: عمده فروشان شهرستان هیچ یک از اشانتیون هایی که شرکت های پخش روی اجناس داده می شده را در فاکتورها اعمال نمی کردند حتی برای خرده فروش های خودشان ، در این شهر برای کسی که خرید نقدی می کرده با کسی که خرید چکی انجام می داده فرقی نبوده و هر دو به یک قیمت می خریدند.

,

 این کارشناس با اشاره به نتایج تحقیقات در شهرستان های کشور بیان کرد: سرمایه گذاری در راه اندازی ۳۰ درصد از کارگاه های تولیدی به دست عمده فروشان بوده که با توجه به سابقه ۵۰ ساله ،از سوی عمده فروشان در فریدن هیچ حرکتی انجام نشده است با این که حداقل کاری که می توانستند انجام بدهند انعقاد قرارداد با شرکت های بزرگ مانند محسن، گلستان، زمزم، البرز و…. جهت اسپانسر تیم های ورزشی بوده است.

,

 این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که چه راه حلی جهت این که کسبه خرده فروش بتوانند قیمت اجناس خود را با فروشگاه کوثر تطبیق نمایند، ارائه می دهید ؟” گفت: عمده فروشان باید اجناسی که شرکت های پخش به صورت اشانتیون (رایگان) می دهند در فاکتورها نیز اعمال کنند و به خرده فروشان واگذار نمایند.

,

وی ادامه می دهد: طبق قانون با استفاده ۳ درصد واقعی اجناس را فاکتور کنند و خرده فروشی نداشته باشند در این صورت کسبه متوجه خواهند شد ۷۰ درصد کارمندان و روستائیان را عمده فروشان جذب کرده بودند که با قانونی شدن این مسئله کسبه خرده فروش هم طعم کاسبی را خواهد چشید.

,

 روی دیگر سکه، مردم و جیب هایشان…!
قطعا ارزانی و تنوع همواره مورد توجه مردم در همه دوران ها بوده است و در طول تاریخ ظهور تدریجی دست فروشان، گاری های اغذیه فروشی، حاجی ارزانی ها، فروشگاه های زنجیره ای، تعاونی ها و بازارهای روز در راستای همین نیاز مردم به وجود آمده است.

,
,

وقتی پای صحبت مردم می نشینیم ارزانی مهم ترین امیدی است که آن ها را از خانه هایشان به مراکز خرید می کشاند.در یک بررسی میدانی و پرس وجوهای حضوری با تعدادی از مردم موارد زیر مشخص گردید:۱- اکثر روستائیان از وجود این فروشگاه به دلایل زیر راضی اند:

,

-سهولت دسترسی و مرکزیت آن

,

 – نزدیکی به نانوایی ، رستوران و فست فود، خودپرداز های بانک ها و…

,

 – دسترسی به تاکسی ، خطوط مسافربری و پایانه مسافربری روستایی

,

 – امکان خرید یک جا بدون خستگی و صرف هزینه حمل و نقل اضافی با قیمت مناسب تر و روش آسان تر

۲- اکثر مصاحبه شوندگان (کارکنان دولت، فرهنگیان، کارمندان بانک و حتی پزشکان و قشر مرفه جامعه) نیز خرید خود را از این فروشگاه انجام می دهند و معتقدند قیمت های فاکتورهای هفتگی یا ماهانه آن ها تفاوت فاحشی با بیرون دارد و میزان تخفیف اعمال شده مشهود است.

۳- اکثر خانم های خانه دار و دختران جوان علاقه مند به خرید، این فروشگاه را علاوه بر کارکرد اقتصادی و تجارت آن دارای کارکرد تفریحی و سرگرمی نیز می دانند و معتقدند حضور در این فروشگاه حتی بدون انجام خرید فرح بخش است.

۴- مردم و رهگذران شلوغی و جنب و جوش اطراف این فروشگاه را نشانه ای از حرکت و نشاط می دانند و معتقدند با افتتاح مجتمع های تجاری الماس غرب و سایر مجتمع های اطراف به زودی قلب بازار در این قسمت متمرکز خواهد شد و هم چنین اعتقاد دارند بازارهای خیابان امام خمینی بدون افت و رکود به نماد بازارچه های قدیمی تبدیل خواهند شد.

۵-بیشتر آقایان به خصوص آقایانی که مشغله کاری بیشتری دارند نسبت به انجام خرید از این فروشگاه همراه با همسر خود راغب تر شده اند و علت آن را وجود یکپارچه اقلام مصرفی خانواده و تنوع آن می دانند که مانع صرف وقت زیاد برای یافتن کالای مورد نظر آن ها شده است و سرعت انتخاب همسران را در فرایند خرید نیز بیشتر نموده است.

۶-عده ای از مشتریان نیز راحتی خرید یک جا ، جلوگیری از پیمودن مسافت های بیهوده با توجه به سرما و برودت هوا را در تصمیم خود برای خرید از این فروشگاه دخیل می دانند.

۷-عده ای از مراجعان به فروشگاه از ناکافی بودن فرایند تهویه هوا در قسمت فروش گوشت و فرآورده های دامی گله دارند و خواستار رسیدگی به این مسئله هستند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 
۸-برخی از مردم از کیفیت گوشت ها در گذشته ناراضی بوده اند.

۹-اکثر مردم معتقدند با افتتاح این فروشگاه و فروش گوشت ماهی با قیمت و تنوع مناسب ،سهم گوشت ماهی در سبد غذایی خانواده بیشتر شده و نسبت به قبل بیشتر ماهی مصرف می کنند.

۱۰-عده ای از مردم از نبود غرفه میوه فروشی و پوشاک گله دارند و برخی دیگر نیز معتقدند این دو غرفه نباید اضافه شود و می گویند جمعه بازار نیز باید به میدان میوه و تره بار تبدیل شود و هیچ جنس دیگری در آن به فروش نرود.

۱۱-در پاسخ به این سوال که اگر مکان کنونی فروشگاه به جایی دیگر انتقال یابد آیا باز هم حاضرید خرید خود را از این فروشگاه انجام دهید” اکثر مصاحبه شوندگان پاسخ مثبت داده اند و روستائیان نیز معتقدند یک بار خرید ارزان در هفته را به چندین بار خرید گران از سطح شهر ترجیح می دهند.

۱۲-در پاسخ به این سوال که” اگر همه کسبه قیمت اجناس خود را در سطح قیمت این فروشگاه تعدیل نمایند آیا از آن ها خرید می کنید” اکثر مصاحبه شوندگان پاسخ مثبت داده اند.

۱۳-اکثر مصاحبه شوندگان از برخورد فروشندگان و غرفه داران رضایت دارند و اعلام کرده اند که در محیط و فضای فروشگاه احساس راحتی می کنند.
هم چنین در پرس وجوی میدانی از چندین کسبه تقریبا همه آن ها معتقدند کاسبی آن ها مختل شده است.البته تقریبا همه کسبه حتی کسانی که اقلامی به جز اقلام موجود در این فروشگاه را می فروشند نظیر لوازم خانگی ها، خدمات کامپیوتری ها ، پوشاک و …. در کل از وضع کاسبی خود در شهرستان راضی نیستند و به نظر می رسد رکود در بازار همه گیر شده است و اختصاص به صنف خاصی ندارد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

کامنت های مخاطبان چه می گوید؟
در ادامه مرروی بر خلاصه ای از مهم ترین نکات کامنت های مخاطبان این پایگاه خبری را در واکنش به خبر اعتراض بازاریان (کلیک کنید) مشاهده می کنید. لازم به ذکر است به دلیل آن که اغلب افراد با نام مستعار اقدام به درج کامنت می کنند لذا از آوردن نام نویسنده این کامنت ها خودداری شده است و تقریبا از همه کامنت های موافق و مخالف استفاده شده است .

,
, کلیک کنید,

در این قسمت محتوای کامنت ها عینا نقل (با همان زبان محاوره) و فقط قسمت های توهین آمیز آن(و نه صریح) حذف شده است.

, ,
7
,
7
, 7, 7,
,

هرچند به دلائل مختلفی استناد به کامنت مخاطبین کافی نیست و یا شاید از نظر برخی افراد درست نباشد اما برای مو شکافی این مسئله به نظر می رسد نباید آن ها را فاکتور گرفت چرا که مخاطبان این سایت نیز بخشی از مردم و کسبه اند که نظراتشان قابل تامل است.

,

از طرفی می توان احتمال داد ازآن جا که افراد برای انعکاس نظرات خود در این سایت شناخته نمی شوند نظرات واقعی تر و صریح تری گفته اند که شاید خود راهگشا و موثر باشد.

,

 هدف از اشاره به این کامنت ها دخالت دادن نظرات متعدد برای یافتن نتیجه بهتر است و هیچ گونه غرض ورزی و یا انگیزه تخریب در کار نمی باشد.
لازم به ذکر است قبلا از مخاطبان این سایت برای درج این کامنت ها دعوت به عمل آورده شده که درادامه می خوانید:

,
,

 کامنت های موافق!
۱-” واقعا کدام عقلی می تواند قبول کند که ارزان فروشی جرم است؟؟؟ در خیلی از شهرستان ها و حتی در مرکز استان ده ها نمونه از این بازارها هست و کسی هم معترض نیست. ”

۲-” تعطیل شدن این بازار یعنی خیانت به ۹۹ درصد مردم. یعنی تشویق گران فروشی ،یعنی مبارزه با ارزان فروشی. شما هم اگر قانع باشید و با سود کم اجناس را دست مشتری بدهید قطعاً ضرری نخواهید کرد.هیچ عاقلی نمی تواند این گونه تجمع و اعتراضی را بپذیرد. درود بر ایجاد کنندگان بازار کوثر. بگذارید ما فریدنی ها هم کمی ارزانی را امتحان کنیم.”

۳- در استان تهران هم فروشگاههایی همانند این فروشگاه عمل می کنند پس حتما تهرانی ها هم هر روز جلوی مجلس تجمع می کنند!افتتاح بازار کوثر یکی از خدمات ویژه مسئولان به اهالی این منطقه است.در بسیاری از شهرستان های استان اصفهان این گونه بازار ها وجود دارد.”

۴-” با به راه افتادن فروشگاه کوثر دست تمام گرانفروشی ها برای مردم رو شده است. به جای اعتراض باید قیمت هاشون رو پایین بیارن تا بتونن رقابت کنن. مسئولان باید به فکر مصرف کننده ها باشن. توی شهرهای بزرگ صدتا از این فروشگاهها هست. چرا اونجا کسی اعتراض نمیکنه؟؟؟؟ سوال من اینه که آیا تو شهر داران سرمایه گذار شجاعی مثل سرمایه گذار کوثر پیدا میشه که بتونه وضعیت قیمت ها رو بهتر کنه؟؟اتفاقا کالاهایی که بازار کوثر عرضه میکنه از نظر کیفیت هیچ فرقی با فروشگاههای دیگر ندارد. این حرفها بوی تهمت می دهد. ما که خودمان اجناسی از این بازار خریده ایم انصافا کیفیت عالی دارند .توده عظیم مردم هستند که بسیار راضی اند و خیلی ارزان حتی ارزانتر از عمده فروشان مایحتاج خود را تهیه میکنند. شما بازاری ها به جای تجمع و اعتراض خرید از عمده فروشانی که با تخفیف کم کالا در اختیار شما خرده فروشان قرار می دهند مبارزه کنید. کالاهاتون رو از این عمده فروشان نخرید مستقیم از کارخونه ها وارد کنید تا با تخفیف ویژه به مصرف کنندگان برسد و کسب و کارتون رونق پیدا کند. خدا قوت به مسئولانی که باعث شدند این بازار در فریدن دایر شود. این بهترین خدمت به ۹۹ درصد از مردم این منطقه است.

کامنت های مخالف!
۱- “شما باید یه کارخونه ی تولیدی میاوردین که ده نفر به اشتغال میرفتن نه این که هزاران نفر را از نون خوردن بندازین هرچی کارخانه ی تولیدیه مسوولین گلپایگان جذب میکنن برای اشتغال و آبادانی شهرشون و اما مسولان دارن ریشه اشتغال را از ریشه می برند بیایید همه باهم از فریدن مهاجرت کنیم.”!

۲- “در راستای اقتصاد مقاومتی به جای کشت ذرت علوفه ای که ماندگاری بسیار کم و آبیاری زیاد و قیمت خرید بسیار غیر اقتصادی برای کشاورز را دارد ،آیا بهتر نیست در منطقه دانه روغنی کشت و به دنبالش کارخانه روغن کشی احداث شود؟!

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 مسئولان بهانه ای برای محیط زیست نگیرند که هیج گونه آلودگی ایجاد نمیکند”

۳-“متاسفانه مسئولان شهرستان فریدن به دلیل غیر بومی بودن فکری برای بیکاری که اساسی ترین مشکل شهرستان می باشد نمی کنند البته دراین راستا مردم هم می توانند باتشکیل تعاونی مشکلشان راخودشان به دست خودشان حل کنند”

۴- مسئولان! اشتغال زایی سخت است یا ما نمی خواهیم؟آنالیز خاک منطقه نزدیک اشن فریدن نشان می دهد جز معدود خاک های مناسب برای تولید سیمان نسوز و تحقق اشتغال چند هزار نفری است.آب و هوا ،وسعت زمینهای کشاورزی ،شغل اصلی مردم فریدن،ضرر و زیان ناشی از کشت سیب زمینی، پیازو،ذرت نشان می دهد که باید به سمت تولید دانه های روغنی،غلات ،چغندر قند و احداث کارخانه آرد ،قند ،روغن کشی روی آورد و زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم هزاران نفر را به وجود آورد.”

۵-“استان مجاور ما با شرایط آب و هوایی یکسان در جاده شهرکرد به سامان توسط شرکت تعاونی های بعضا دولتی به قطب دامپروری تبدیل شده و کافی است سری بزنید تا تعداد زیادی گاوداری صنعتی را ببینید.حال آن که بهانه هایی چون سرمای هوا وعدم توجیه اقتصادی به علت هزینه سیستم گرمایش می آوریم ”

۶- “کارخانه سیمان نسوز چه شد؟! چه کسی نمی گذارد؟وزارت دفاع دارد صنایع نظامی را از تهران خارج می کند.گرمسار دارد جذب می کند.ما چه کم از گرمسار داریم.پدافند غیرعامل شهرک صنعتی فریدن خیلی خیلی از گرمسار بهتر است.قدرت لابی در این زمینه هم شهرستان دارد.مسئولان فرصت را از دست ندهند.
کامنت های بی طرف!
۱-“افتتاح فروشگاه کوثر در شهر داران شوک بزرگی بود. مردم سراسیمه و با هیجان از ساعات اولیه روز تا واپسین لحظات شب به خرید می پردازند و کسبه همچنان مثل قبل شاکی و نالان از اینکه چک هایشان پاس نشده اعتراض میکنند. هر دو طرف حق دارند. یکی به فکر ارزان خریدن و یکی به فکر درآمد و امرار معاش. دو قشر مردم و بازار رو در روی هم ایستادند.

بازاریان معتقدند نقدینگی شهرستان از طریق این فروشگاه خارج میشود. و مردم همچنان میخرند. بازاریان معتقدند فروشگاه کوثر جنس بی کیفیت توزیع میکند و مردم همچنان میخرند. منطقی که فکر کنیم هم بازاریان حق دارند و هم مردم. بازاریان عزیز حاضر هستند قیمت اجناس خود را پایین بیاورند ولی باید دید مردم حاضر هستند باز هم از بازاری فریدنی خرید کنند؟ خرید نقدی و نه نسیه!مردم عزیز کمی به فکر همشهریان خود باشید.چرا باید مشتریان به من بگویند پول نداریم ولی برای خریداز اونجا پول داشته باشن برای این واقعا شرم آور وغیر منصفانه است که ازمغازه ها نسیه میخرند وازفروشگاه کوثر نقد بخرن”

۲-“ما هیچ گاه مخالف فروشگاههای بزرگ در شهرستان نیستیم ما مخالف مجوز دادن به یک فرد از شهرستان دیگر بدون هماهنگی با اصناف و درخواست کردن از آ نها برای این فروشگاه میباشد و مجوز این فروشگاه چند منظوره است نه کوثر واین خود یک تخلف است وتبلیغات کاذب این فروشگاه در قیمتها میباشد که البته امروز چهار شنبه اصلاح شد مقرر شد تاچند ماه اینده به حاشیه شهر انتقال پیدا کند زمان کار ان نیز محدود شود و بازرسان هر روز گوشت ومرغ و بهداشتی ان را کنترل کنندچون بیشترین تخلفات در این حوزه بوده استین تجمع ها نه برای افتتاح یک فروشگاه ،که باید برای ایجاد اشتغال در شهرستان باشد”

۳-“وجود بازار کوثر برای یک شهرستان اساسا موهبت است و رقابت سالم مشکلی ندارد ولی بازاریان درست گفتن در صورتی که درآمد بازار کوثر به حساب شهرداری داران برود نه اینکه به حساب شخص غیر بومی خداراخوش میاد صدها نفر رابیکارنمودید براجیب یه نجف آبادی!”

موی اقتصاد فریدن …مسئله این است!
با عنایت به مطالبی که از نظرتان گذشت شاید هنوز زود باشد که رونق یا رکود بازار فریدن را بر اساس واقعیت های موجود اعلام کنیم چرا که مخالفت بازاریان با این دست فروشگاه ها در حالی رخ می دهد که دقیقا در همین چند روز اخیر شاهد افتتاح سلسله وار بازارهای روز کوثر در استان بوده ایم.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

بازارهایی که قطعا به مراتب کامل تر و بزرگ تر از تک بازار روز فریدن اند و به طور یقین ده ها برابر شلوغ تر و پر ازدحام تر به نحوی که به نقل از ایمنا “روزانه ۳۵ هزار اصفهانی تخفیف ۴۰ درصد را در این بازارها تجربه می کنند.”

,

از طرفی بارز است هرگز نباید وضع فعلی شهرستان را با استان مقایسه کرد و نتیجه را تعمیم داد. کاسبان بازار نیز به عنوان طیفی از همین مردم به رونق کاسبی خود نیاز دارند و باید از حقوق خود بهره مند شوند.

,

البته این که رکود اقتصادی تقریبا به دلیل فضای خاص کشور و مسائلی که از بحث ما خارج است اکنون به واقعیتی انکارناپذیر مبدل شده نیز از دلائل اصلی اوضاع نابه سامان بازاریان و مردم است.

,

 وضعیت نامناسب کشاورزی منطقه و نارضایتی کشاورزان از فروش محصولات خود نیز این رکود را تشدید کرده است.

,

 قدرت خرید مردم این منطقه به دلیل اوضاع بد معیشتی که سال هاست با آن درگیرند با سایر شهرستان های استان تفاوت نجومی دارد به طوری که اکثر مردم برای مدیریت دخل و خرج خود ناخودآگاه به دنبال ارزانی اند و عده کمی به کیفیت توجه دارند.

,

 از طرفی تا قبل از افتتاح این فروشگاه ها نیز به کرات دیده شده است که مردم خرید خود را از بازارهای شهرهای اطراف انجام می داده اند و گویا کاسبان همواره مورد بی مهری قرار گرفته اند که نیازمند بررسی است.

,

 مسئله پرداخت مالیات واحدهای صنفی به شهرداری نیز که عامل مهمی در رونق خدمات شهری است باید از سال های پیش تا کنون مورد بررسی قرار بگیرد.

,

 بررسی همه این موارد همچون حلقه های زنجیر به موشکافی مشکلات بازار و اقتصاد منطقه کمک خواهد کرد.

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه