اخبار داغ

یادداشت/

آیا کاروان اسرا در اربعین به کربلا بازگشت؟/ جابر اولین زائر کشته های کربلاست

آیا کاروان اسرا در اربعین به کربلا بازگشت؟/ جابر اولین زائر کشته های کربلاست
در بعضی منابع تاریخی ضمن تایید ورود جابر بن عبد الله انصاری به کربلا از روز اربعین به عنوان روز بازگشت کاروان اسرای کربلا از سفر کوفه و شام به کربلا و ملاقات کاروان اسرا با جابر نیز یاد شده است که البته اگر چه از نظر نقلی و در اسناد روایی و تاریخی (نه در اسناد دسته اول) به آن اشاره شده اما از نظر عقلی بعید و غیر ممکن می نماید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  خبرنگار پایگاه خبری نسل شاهوار شهرستان شاهرود  وقایع اربعین در اسناد تاریخی به دو گونه اصلی بیان شده که یکی از آن ها بازگشت کاروان اسرا به خاک کربلا و برگزاری مراسم اربعین حسینی در این سرزمین است اما باید با توجه به سیر تاریخی حرکت کاروان اسرا از کربلا به شام و زندانی بودن چندین روزه در کوفه و انتقال به دورترین سرزمین ها به این مطلب پرداخت که آیا بازگشت کاروان اسرا در اربعین به کربلا رخ داده یا نه؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از  خبرنگار پایگاه خبری نسل شاهوار شهرستان شاهرود  وقایع اربعین در اسناد تاریخی به دو گونه اصلی بیان شده که یکی از آن ها بازگشت کاروان اسرا به خاک کربلا و برگزاری مراسم اربعین حسینی در این سرزمین است اما باید با توجه به سیر تاریخی حرکت کاروان اسرا از کربلا به شام و زندانی بودن چندین روزه در کوفه و انتقال به دورترین سرزمین ها به این مطلب پرداخت که آیا بازگشت کاروان اسرا در اربعین به کربلا رخ داده یا نه؟, به نقل از  خبرنگار پایگاه خبری نسل شاهوار شهرستان شاهرود  , به نقل از  خبرنگار پایگاه خبری نسل شاهوار شهرستان شاهرود  , به نقل از  خبرنگار پایگاه خبری نسل شاهوار شهرستان شاهرود  , به نقل از  خبرنگار پایگاه خبری نسل شاهوار شهرستان شاهرود  , پایگاه خبری نسل شاهوار شهرستان شاهرود  ,

این که در اربعین حسینی چه وقایعی رخ داده است در تاریخ و روایات به دو مورد بر می خوریم: اول ورود جابر ابن عبدالله انصاری به کربلا برای زیارت مرقد مطهر اباعبد الله الحسین و دوم مراجعت کاروان اسرای از کوفه و شام به کربلا و ملاقات با جابر است.

, این که در اربعین حسینی چه وقایعی رخ داده است در تاریخ و روایات به دو مورد بر می خوریم: اول ورود جابر ابن عبدالله انصاری به کربلا برای زیارت مرقد مطهر اباعبد الله الحسین و دوم مراجعت کاروان اسرای از کوفه و شام به کربلا و ملاقات با جابر است.,

اما آنچه از نظر عقلی و اسناد نقلی قابل تایید می باشد ورود جابر بن عبدالله انصاری صحابی پیامبر به کربلای معلا است. جابر پس از رسیدن خبر واقعه عاشورا و شهادت سید و سالار شهیدان، ابا عبدالله الحسین (ع) از مدینه به قصد زیارت مرقد مطهر آن امام همام دل از یا رو دیار برید و راهی کربلا شد و به عنوان اولین زائر امام نامش در تاریخ ثبت شده است.

, اما آنچه از نظر عقلی و اسناد نقلی قابل تایید می باشد ورود جابر بن عبدالله انصاری صحابی پیامبر به کربلای معلا است. جابر پس از رسیدن خبر واقعه عاشورا و شهادت سید و سالار شهیدان، ابا عبدالله الحسین (ع) از مدینه به قصد زیارت مرقد مطهر آن امام همام دل از یا رو دیار برید و راهی کربلا شد و به عنوان اولین زائر امام نامش در تاریخ ثبت شده است.,

اما در بعضی منابع تاریخی ضمن تایید ورود جابر بن عبد الله انصاری به کربلا  از روز اربعین به عنوان روز بازگشت کاروان اسرای کربلا از سفر کوفه و شام به کربلا و ملاقات کاروان اسرا با جابر نیز یاد شده است که البته اگر چه از نظر نقلی و در اسناد روایی و تاریخی (نه در اسناد دسته اول) به آن اشاره شده اما از نظر عقلی بعید و غیر ممکن می نماید.

, اما در بعضی منابع تاریخی ضمن تایید ورود جابر بن عبد الله انصاری به کربلا  از روز اربعین به عنوان روز بازگشت کاروان اسرای کربلا از سفر کوفه و شام به کربلا و ملاقات کاروان اسرا با جابر نیز یاد شده است که البته اگر چه از نظر نقلی و در اسناد روایی و تاریخی (نه در اسناد دسته اول) به آن اشاره شده اما از نظر عقلی بعید و غیر ممکن می نماید.,

چرا که با مرور روز شمار تاریخ محرم و صفر پس از واقعه عاشورا و مسیر حرکت کاروان اسرا بر روی نقشه جغرافیایی آنچه در اولین نظر به چشم می آید بعید بود امکان بازگشت به کربلا برای کاروانی است که روز یازدهم محرم به مقصد کوفه و شام از کربلا خارج شده است و روز دوازدم محرم وارد کوفه شده، اقلا تا پانزدهم محرم الحرام در کوفه زندانی بوده و از کوفه به مقصد شام آن هم از دور ترین مسیر یعنی راه موصل و بعضی از منازل این سفر که در خاک کشور ترکیه کنونی، سپس کشور سوریه حتی لبنان و سپس به شهر شام یا دمشق کنونی رسیده است.

, چرا که با مرور روز شمار تاریخ محرم و صفر پس از واقعه عاشورا و مسیر حرکت کاروان اسرا بر روی نقشه جغرافیایی آنچه در اولین نظر به چشم می آید بعید بود امکان بازگشت به کربلا برای کاروانی است که روز یازدهم محرم به مقصد کوفه و شام از کربلا خارج شده است و روز دوازدم محرم وارد کوفه شده، اقلا تا پانزدهم محرم الحرام در کوفه زندانی بوده و از کوفه به مقصد شام آن هم از دور ترین مسیر یعنی راه موصل و بعضی از منازل این سفر که در خاک کشور ترکیه کنونی، سپس کشور سوریه حتی لبنان و سپس به شهر شام یا دمشق کنونی رسیده است.,

کاروانی که معمولا برای برآورده شدن مقاصد پلید یزید (نمایش قدرت و ایجاد ترس و ارعاب در دل مخالفان) در شهرهای بین راه گردانده شده و بدون عجله به سوی شام برده شده، بنا به بعضی نقل ها حتی پشت دروازه شام چندین روز برای تزئین و آماده سازی شهر نگه داشته شده است.

, کاروانی که معمولا برای برآورده شدن مقاصد پلید یزید (نمایش قدرت و ایجاد ترس و ارعاب در دل مخالفان) در شهرهای بین راه گردانده شده و بدون عجله به سوی شام برده شده، بنا به بعضی نقل ها حتی پشت دروازه شام چندین روز برای تزئین و آماده سازی شهر نگه داشته شده است.,

درمورد مدت زمان توقف کاروان اسرا کربلا در شام نیز اختلافات متعددی در اسناد تاریخی وجود دارد، در بعضی موارد هفت یا هشت روز و حتی در بعضی منابع حدود دو ماه نیز بیان شده که با روشنگری های حضرت زینب (س) و امام زین العابدین (ع) و برگشت ورق روزگار به نفع قیام حسینی و برب علیه ظلم یزید در هفت روز پایانی توقف، کاروان اسرا در کاخ یزید عزای اباعبدالله برپا نموده اند.

, درمورد مدت زمان توقف کاروان اسرا کربلا در شام نیز اختلافات متعددی در اسناد تاریخی وجود دارد، در بعضی موارد هفت یا هشت روز و حتی در بعضی منابع حدود دو ماه نیز بیان شده که با روشنگری های حضرت زینب (س) و امام زین العابدین (ع) و برگشت ورق روزگار به نفع قیام حسینی و برب علیه ظلم یزید در هفت روز پایانی توقف، کاروان اسرا در کاخ یزید عزای اباعبدالله برپا نموده اند.,

حال این کاروان با توجه به مرکب آن زمان و همراهی خردسالان و زنان بتواند با تمام اوصاف بیان شده بعد از چهل روز خود را به کربلا برساند غیر ممکن و بعید می نماید.

, حال این کاروان با توجه به مرکب آن زمان و همراهی خردسالان و زنان بتواند با تمام اوصاف بیان شده بعد از چهل روز خود را به کربلا برساند غیر ممکن و بعید می نماید.,

پس قدر متیقن اهمیت اربعین و زیارت اربعین ورود اولین زائر امام حسین (ع)  است که به قصد زیارت از خانه و کاشانه جدا شده و به سرمنزل مقصود خود کربلای معلا رسیده است. اما در مورد بازگشت کاروان اسرا از شام و کوفه به کربلا در اسناد دست اول تاریخی تقریبا چیزی یافت نمی شود و در سایر اسناد و مقاتل هم شدیدا ختلاف وجود دارد که این اختلاف خود موجبات سستی ادعای مذکور را فراهم نموده و بعید بودن از عقلی باعث تردید، انکار و عدم پذیرش آن می شود.

, پس قدر متیقن اهمیت اربعین و زیارت اربعین ورود اولین زائر امام حسین (ع)  است که به قصد زیارت از خانه و کاشانه جدا شده و به سرمنزل مقصود خود کربلای معلا رسیده است. اما در مورد بازگشت کاروان اسرا از شام و کوفه به کربلا در اسناد دست اول تاریخی تقریبا چیزی یافت نمی شود و در سایر اسناد و مقاتل هم شدیدا ختلاف وجود دارد که این اختلاف خود موجبات سستی ادعای مذکور را فراهم نموده و بعید بودن از عقلی باعث تردید، انکار و عدم پذیرش آن می شود.,

حجت الاسلام جواد عرب اسدی کارشناس مذهبی

, حجت الاسلام جواد عرب اسدی کارشناس مذهبی , حجت الاسلام جواد عرب اسدی کارشناس مذهبی ,

پایگاه خبری نسل شاهوار شهرستان شاهرود 

, پایگاه خبری نسل شاهوار شهرستان شاهرود , پایگاه خبری نسل شاهوار شهرستان شاهرود , پایگاه خبری نسل شاهوار شهرستان شاهرود , پایگاه خبری نسل شاهوار شهرستان شاهرود , پایگاه خبری نسل شاهوار شهرستان شاهرود , پایگاه خبری نسل شاهوار شهرستان شاهرود , پایگاه خبری نسل شاهوار شهرستان شاهرود , پایگاه خبری نسل شاهوار شهرستان شاهرود ,

انتهای پیام

, انتهای پیام, انتهای پیام, انتهای پیام, انتهای پیام, انتهای پیام, انتهای پیام, انتهای پیام]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه