اخبار داغ

یک متخصص روانشناسی بالینی متذکر شد؛

اجرای طرح تحول سلامت بار روانی بیماران را کاهش می‌دهد

اجرای طرح تحول سلامت بار روانی بیماران را کاهش می‌دهد
یک متخصص روانشناسی گفت: نظام سلامت در سطح یک پیشگیری و با آگاهی‌بخشی به مردم و حل موضوع هزینه‌های درمان، می‌تواند میزان اختلالات روحی و روانی را کم کرده و بار روانی بیماران را کاهش دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس مسجدی آرانی، در گفت‌وگو با خبرنگار سینا درباره اثرات مثبت طرح تحول سلامت بر روان بیماران و خانواده‌هایشان از زمان اجرایی شدن آن،‌ گفت: یکی از ابعاد مهم سلامت که مورد توجه سازمان جهانی بهداشت و مسئولان سلامت کشور است، سلامت روح و روان بیماران است.

این متخصص روانشناسی بالینی ادامه داد: سلامت از نگاه سازمان جهانی بهداشت؛ سلامت جسم، روح و روان، معنوی و اجتماعی است که خوشبختانه با اجرایی شدن طرح تحول سلامت، کیفیت خدمات در بخش سلامت جسم ارتقاء زیادی یافته است؛ نتایج و اثرات ارزشمند این طرح را مقایسه با اقداماتی که قبل از اجرایی شدن طرح و از اوایل انقلاب انجام شده است، این موضوع را اثبات می‌کند که یکی از افتخارات سلامت کشور ما محسوب می‌شود؛ اما از آنجایی‌که در ابعاد سلامت معنوی و اجتماعی برنامه ریزی نکرده بودیم، متاسفانه در این بخش غفلت کردیم و به استانداردهای مورجه توجه سازمان جهانی بهداشت نرسیدیم.

افزایش اختلالات روانی در جامعه ایرانی
وی افزود: علی‌رغم اینکه کشور ما دارای فرهنگ غنی است و بیش از کشورهایی که سلامت روان را وجهه همت قرار داده‌اند و این موضوع را مهم می‌داند، اما آمارها نشان می‌دهد میزان اختلالات روانی در جامعه ایرانی رو به افزایش است.

مسجدی، علت‌های مختلفی از جمله تزلزل خانواده‌ها، ازدواج و طلاق، آسیب‌های ناشی از فضاهای مجازی، مواد مخدر، الکل و افزایش خشونت را از نتایج این اختلالات و جزو مشکلات اجتماعی برشمرد.

پیشگیری سطح یک، بار مالی نظام سلامت را کاهش می‌دهد
این متخصص روانشناسی بالینی گفت: اگر با نگاه اقتصاد مقاومتی به بحث سلامت روح و روان نگاه کنیم؛ تغییر باورها، اعتقادات و افکار در حوزه سلامت و روان می‌تواند در پیشگیری درجه یک، برای مردم خدمتی را به ارمغان بیاورد؛ نظام سلامت در سطح یک پیشگیری که آگاهی‌بخشی به مردم است و حل مشکلات مالی بیماران در بخش بستری، دارو و غیره می‌تواند میزان اختلالات روحی و روانی را کم کند و بار مالی این موضوع بر طرح تحول و نظام سلامت را کاهش دهد.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بیمار نباید دغدغه‌ای جز بیماری خود داشته باشد، اظهار داشت: رفع دغدغه‌های بیمار جزء آرزوهای دیرینه همه دلسوزان نظام از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است و وزارت بهداشت که متولی بحث نظام سلامت کشور است با اجرای طرح گفته شده تاحدودی به فرموده مقام معظم رهبری جامعه عمل پوشانیده است.

مسجدی، متذکر شد: گرچه اکنون نظام سلامت خدمات خوبی را ارائه می‌کند اما کافی نیست و اعتبارات لازم، نظارت، پایش، تداوم طرح و برنامه ریزی مستمر لازم است تا به اهداف خود برسیم و غفلت در ابعاد سلامت روان را جبران کنیم.

استفاده از فضای مجازی موجب تزلزل خانواده شده است
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به یکی از پدیده‌های نوظهور که در تعالی و استحکام خانواده اثرات منفی گذاشته است اشاره کرد و گفت: متخصصین حوزه روانشناسی عمومی، بالینی و خانواده متوجه آسیب‌های ناشی از فضای مجازی شده‌اند و بر آموزش کاربران قبل از استفاده از این فضا تاکید دارند؛ طی چند سال اخیر فضای مجازی موجب تزلزل خانواده، مصرف گرایی، عدم هویت فرهنگی، کاهش تعهدات زن و شوهر و عدم تمایل به فرزندآوری شده است.

انتهای پیام/خ

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سینا,
,
,
,
, افزایش اختلالات روانی در جامعه ایرانی,
,
,
,
,
, پیشگیری سطح یک، بار مالی نظام سلامت را کاهش می‌دهد,
,
,
,
,
,
,
, استفاده از فضای مجازی موجب تزلزل خانواده شده است,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه