اخبار داغ

سرنوشت سیب زمینی ها در انتظار نارنگی بندرعباس

سرنوشت سیب زمینی ها در انتظار نارنگی بندرعباس
راه زاکین بالا که باغات مردم روستای زاکین است از مسیر رودخانه می گذرد که بر سر بارندگی های ماه گذشته مسدود شده و اکنون با گذشت بیش از دوماه از آن هنوز این مسیر بازگشایی نشده و تجربه امحای سیب زمینی در انتظار محصول نارنگی این روستا است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فرهنگ کده ،زیر ساخت هایی نظیر جاده و را ه ها  در زندگی انسان ها امری مهم و دارای اهمیت است به گونه ای که بسیاری بر این عقیده و باورند که حتی رشد و تعالی تمدن بشری با جاده ها ارتباط مستقیم داشته و دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فرهنگ کده ,

همچنین می توان گفت میزان توسعه  هر منطقه نیز به دوری یا نزدیکی و یا دسترسی آن به جاده بستگی دارد ؛ جاده و راه مناسب در کنار ایجاد بستری مطلوب برای تردد و آمد و شد انسان ها، در مراودات اجتماعی و نحوه تامین معاش یک جامعه نیز می تواند تاثیر گذار باشد.

,

 

,

در استان هرمزگان بیش از 9هزار کیلومتر راه وجود دارد که از این میزان شش هزار و 400کیلومتر جاده آسفالته است که با این  وجود هنوز در هرمزگان که از آن به عنوان پایتخت حمل  نقل کشور نیز یاد می شود مناطقی وجود دارد که علی رغم این که نقش اساسی در حوزه اقتصاد و تولید ایفا می کنند و پتانسیل فراوانی در زمینه اقتصادی، گردشگری و کشاورزی دارند ولی از  امکانات و راه مناسب برخوردار نمی باشند.

,

 

,

زاکین یکی ازروستاهای توریستی و خوش آب و هوای هرمزگان است که در مجاورت قله زاکین مرتفع ترین قله استان هرمزگان با 3267 متر واقع است و  فاصله 90 کیلومتری شهرستان بندرعباس قرارگرفته و جز دهستان سیاهو است.

,

 

,

این روستا هر ساله میزان بالایی از محصول مرغوب نارنگی بازار کشور را تولید می کند و همچنین بزرگترین میدان نفتی ایران بنام سازند زاکین در دولت گذشته کشف و توسط وزیر نفت رسانه ای شد.

, بزرگترین میدان نفتی ایران بنام سازند زاکین در دولت گذشته کشف و توسط وزیر نفت رسانه ای شد.,

 

,

مرادی، دهیار روستای سیاهو با بیان  اینکه فاجعه ای عظیم تر از امحاء 1700 تن سیب زمینی در فارس  در انتظار محصول نارنگی هرمزگان است،گفت : صعب العبور جاده دسترسی زاکین بالا که منطقه کوهستانی است که در فاصله 3 کیلومتری روستای زاکین قرار گرفته است که در بارندگی های دو ماه قبل تخریب شده و تاکنون بازگشایی نشده است .

,

 

,

دهیار روستای سیاهو  اظهار کرد : درختان نارنگی در زاکین بالا در فاصله کمتر از یک ماه به برداشت نارنگی در بلاتکلیفی بوده است در صورت بی توجهی مسئولان ارشد استان فاجعه ای عظیم تر از امحاء 1700 تن سیب زمینی در فارس در انتظار مردم این روستا است و تنها در آمد مردم این اهالی تک محصول نارنگی که سالی یک بار است .

,

 

,

وی افزود : علیرغم مکاتبات انجام شده از سوی مردم و دهیاری تاکنون اقدامی صورت نگرفته و مردم زاکین چشمشان به افق دوخته شده تا شاید ماشینهای راهسازی پیدا شود و از این نگرانی در بیایند .

,

 

,

وی تصریح کرد : راه زاکین بالا که باغات مردم روستای زاکین است راه آن از مسیر رودخانه است که در فصل  بارندگی ارتباط قطع می شود، و به آبنما نیاز دارد و همچنین سد زاکین هم نیاز به تامین اعتبار است.

,

 

,

مرادی بیان کرد : چرا باید کشاورز به عنوان تولید کننده اولیه این کشور دغدغه همه چیز را داشته باشد از آب ، کود ، سرمازدگی و بیماری درختان گرفته تا حال که نگران  برداشت محصول  می باشند ؟

,

 

,

دهیار روستای سیاهو گفت : باغات این  روستا که در بالادست روستای زاکین است که در حال حاضر فقط پیاده رفت و آمد می کنیم و راه ماشینی نداریم سال های قبل چند روز مانده به شب یلدا کشاورزان این روستا نارنگی های خود را برداشت می کردند و به شهرهای بزرگ از جمله تهران و دیگر شهرستان های این استان صادر می کردند دسترنج یک منطقه برای یک سال بالای دویست کامیون نارنگی دارد در حال حاضر زحمات کشاورزان در معرض خطر قرار گرفته است .

,

 

,

وی افزود :  روستای زاکین با جمعیت بالغ بر 850 نفر و 225 خانوار فاقد زمین ورزشی و سالن چند منظوره ورزشی است و  همچنین خانه بهداشت آن با یک بهورز و بدون پزشک اداره می شود در حال حاضر نیز فقط دهستان سیاهو پزشک دارد و در مانگاه های روستاها فقط خانه بهداشت دارند که فاقد دارو و تجهیزات و فقط بهورز  یک نفردارد.

,

 

,

مرادی اضافه کرد :  مدرسه نیمه تمام که از سال ۸۶ توسط نوسازی مدارس رها شده که نیازمندپوششی از جنس سنگ و سیمان است که دانش آموزان 8 سال است منتظر هستندکه این پروژه کی به بهربرداری می رسد  در حالی که در سال1386 یکی از خیرین هزینه احداث یک مدرسه در زاکین را متقبل شد ولی تاکنون هیچگونه اقدامی از سوی نوسازی مدارس صورت نپذیرفته است تنها مدرسه قدیمی فرسوده و جز مدارس تخریبی است که فاقد شناژ که از سال ۱۳۴۸ تاکنون استفاده می شود.

,

 

,

 

,

دهیار روستای سیاهو بیان کرد :کیفیت نظام آموزشی ارتباط مستقیمی با امکانات مدارس، برخورد معلمان و مربیان با دانش آموزان و محیط مدرسه دارد که مهمترین آنان را می توان به فضای مناسب آموزشی و محیط مدارس به عنوان اولین نیاز یادگیری در نظام آموزش و پرورش نام برد.

,

 

,

وی تصریح کرد: تعداد  70 نفر دانش آموز در مقطع ابتدایی در سه کلاس  و هر کلاس دو پایه  با حضور سه معلم که یکی از آن ها معلمان  مدیر است در این محل به تحصیل می پردازند.

,

سیاهو منطقه ای بزرگ و دارای  ۴۵ روستا و ۳۶ روستا دارای شورا و۲۴ دهیاری ورودی حدود 2 کیلومتر خاکی ولی داخل روستا آسفالت است و منطقه سیاهو ۴۶ شهید را تقدیم اسلام کرده است .

,

 

,

 

,

از جاذبه های گردشگری سیاهو را میتوان به  ابگرم سرخا،ابگرم زاکین،بلندترین قله استان بنام هماگ،گنبدهای نمکی خرسین اشاره کرد که بیشتر جاذبه های گردشگری در روستای سرخا،سیخوران،هماگ ،زاکین،خرسین واقع شده است .

,

 

,

این ها گوشه ای از پتانسیل های روستای زاکین بوده است که می بایست علاوه بر شناخت و توجه بیشتر به مناطقی چون زاکین از بی مهری به این روستاها کاست و به آبادانی و دست گیری بیشتر روستائیان همت گمارد.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه