اخبار داغ

۲ غول نفتی اروپا عازم تهران شدند

۲ غول نفتی اروپا عازم تهران شدند
همزمان با سفر قریب الوقوع توتال و GDF سوئز به عنوان دو غول اکتشاف و توسعه و بزرگترین توزیع کننده گاز در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تهران، ایران آمادگی خود را برای مذاکره با مدیران این دو شرکت‌ بزرگ نفت و گاز فرانسوی را اعلام کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، به نقل از مهر، پیش بینی می شود دور جدید مذاکرات شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فراسنه و شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت GDF سوئز فرانسه هفته جاری در تهران آغاز شود.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,


از این رو همزمان با ورود نزدیک به ۴۰ شرکت فرانسوی به ایران از فردا دوشنبه ۱۴ بهمن ماه سالجاری در لیست شرکت های فرانسوی مسافر تهران نام دو غول نفت و گاز فرانسه و اروپایی ها هم به چشم می خورد.

در لیست منتشر شده نام شرکت‌های توتال فرانسه به عنوان یکی از غول های اکتشاف تا توسعه صنایع نفت و گاز جهان و شرکت GDF سوئز فرانسه به عنوان بزرگترین شرکت توزیع کننده گاز طبیعی و ال.ان.جی در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیده می شود.

توتال فرانسه که پیش از در طرح توسعه فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی، توسعه میدان نفتی درود و چندین پروژه ریز و درشت با شرکت ملی نفت ایران مشارکت داشته است پیش از افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مذاکرات طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را متوقف کرد و عملا از صنعت نفت ایران خارج شد.

در همین حال کریستوف دوماژری مدیرعامل توتال فرانسه اخیرا در حاشیه چهل و چهارمین اجلاس داووس با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران مذاکره کرده است.

دومارژری مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال پس از پایان مذاکرات خود با وزیر نفت ایران در گفتگویی با بیان اینکه ایران پیشنهادهای قراردادی به مراتب جذاب تری نسبت به گذشته برای بازگشت توتال فرانسه ارائه کرده است، گفت: " این حقیقت که آنها به ما می گویند که فعالیت را آغاز کنید و آماده شوید، شاید بدان معناست که آنها آماده گفت وگوهای سیاسی هستند؛ درغیر این صورت دلیلی وجود ندارد که بیایند و به ما بگویند آماده همکاری شوید."

با این وجود این غول نفتی فرانسوی ها برای بازگشت به صنایع نفت و گاز ایران راه دشواری را پیش روی دارد زیرا در صورت تعلیق کامل تحریم ها اتهاماتی نسبت به عملکرد فنی و اجرایی به این شرکت فرانسوی مطرح است.

بر این اساس چندی پیش منصور دفتریان رئیس انجمن گاز ایران از اخلال عمدی شرکت توتال فرانسه در شیوه برداشت گاز از لایه‌های پارس جنوبی خبرداده و یادآور شده بود: با همین اقدامات ایران ۱۰ سال از برداشت یکی از لایه های پارس جنوبی محروم شده، بدون آنکه کسی از این موضوع مطلع باشد.

دامنه این اقدام تعمدی توتال فرانسه حتی به سازند گازی میدان بلال هم در خلیج فارس باز می‌گردد به طوری‌که مسئولان شرکت نفت فلات قاره پس از ۱۰ سال از مشترک بودن سازند گازی بلال با میدان پارس جنوبی اطلاع پیدا کردند.

که بخشی از این تاخیر در شناسایی سازندهای مشترک گازی پارس جنوبی و میدان بلال در کنار ضعف مدیریتی به شیطنت‌های توتال فرانسه هم باز می‌گردد.

غول توزیع گاز اروپا به تهران می‌آید

به گزارش مهر، در لیست شرکت های فرانسوی مسافر تهران، در کنار توتال نام شرکت GDF سوئز فرانسه هم به چشم می خورد شرکتی که بزرگترین توزیع کننده گاز طبیعی در بین کل کشورهای اتحادیه اروپا است.

گزارش منتشر شده بر خروجی سایت GDF سوئز فرانسه حاکی از آن است که این شرکت فرانسوی در ۱۶ کشور جهان تاکنون ۳۴۴ مجوز اکتشاف و توسعه در بخش بالادستی صنایع نفت و گاز دریافت کرده است ضمن انکه این شرکت اروپایی دومین شرکت واردکننده ال.ان.جی و بزرگترین توزیع کننده گاز در بین کشورهای اروپایی است.

در حال حاضر GDF سوئز فرانسه در کشورهایی همچون ساحل عاج، جمهوری آذربایجان، قطر، استرالیا، مالزی، اندونزی، الجزایر، لیبی، مصر، ایسلند، انگلیس، نروژ، هلند، آلمان، فرانسه، موریتانی پروژه های توسعه در بخش بالادستی نفت و گاز در اختیار دارد و مذاکراتی با قزاقستان و روسیه بریا اجریا طرح های نفت و گازی آغاز کرده است.

احتمال آغاز مذاکرات ایران- توتال در تهران

سید مهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی وزارت نفت امروز در گفتگو با مهر با بیان اینکه برای افزایش جذابیت قراردادهای بخش بالادستی نفت و گاز ایران از نظرات کارشناسی شرکت‌های معتبر بین‌المللی استقبال می‌کنیم، گفت: در صورت صلاحدید شرکت ملی نفت ایران آماده مذاکره با شرکت توتال فرانسه در تهران را داریم.

این مقام مسئول مهمترین ویژگی نسل جدید قراردادهای نفتی ایران را اتخاذ سیاست " برد- برد" برای دو طرف امضا کرد و اظهار داشت: با تدوین نسل جدید قراردادهای نفتی شرایط برای جذب سرمایه گذاری‌های خارجی و بازگشنت شرکت‌های معتبر بین‌المللی فراهم خواهد شد.

وی با بیان این که وزارت نفت از مشارکت شرکت‌های نفتی درنخستین هم‌اندیشی بازنگری قراردادهای نفتی استقبال می‌کند اظهار داشت: به دلیل وجوه مختلف و پیچیدگی‌های حاکم بر این قراردادها، شورای سیاست‌گزاری‌ هم‌اندیشی بنا داشت تا در فاز نخست بر ای طرح نظرات صاحب نظران و متخصصان داخلی زمینه چینی کند.

حسینی افزود: ولی به نظر می‌رسد که حساسیت امر، بسیاری از فعالان بین المللی حوزه نفت را نیز به تکاپو واداشته و نمایندگان برخی از این شرکت ها درخواست حضور و مشارکت در هم اندیشی اسفند ماه را در قالب‌های مختلف به وزارت نفت و دبیرخانه هم اندیشی اعلام کرده‌اند.

به گفته رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در دیدارهای اخیر وزیر نفت و طرح بحث قراردادها در داووس، یکبار دیگر این علاقمندی ابراز شد بر همین اساس قرار شد وزارت نفت این رویداد را به صورت بین‌المللی برگزار کند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه