اخبار داغ

به بهانه برگزاری دوچرخه سواری عمومی بانوان در دامغان

به بهانه برگزاری دوچرخه سواری عمومی بانوان در دامغان
در پی چون و چرای دوچرخه سواری در اینترنت، گذرمان افتاد به مصاحبه ای که با خانم معصومه ابتکار در همین رابطه انجام شده بود .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا ماهم قلقلکمان گرفت و کمی نمک چاشنی مصاحبه ای کردیم که هنوز بحث اش داغ است . آن قدر داغ که در شهرستان دامغان دوچرخه سواری عمومی بانوان از جانب سازمان محیط زیست محترم برگزار میشود .

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

انگار که محیط زیست تمام تلاش خود رابرای جلوگیری از دود و دم های موجود کرده است و تنها پا به رکاب شدن زن ها مانده است روی میز .

,

این راهم بردارید و به خیابان ها بیاندازید مبادا کمر میز گرامی قوس بردارد !!!!

,

میرویم تا پرسش و پاسخی داشته باشیم با  خانم ابتکار و البته مجازی و دورا دور  در مصاحبه ای به کد خبری116453 که من در سایت تابناک نیوز خواندم.

,

 

,

ابتکار : خوشبختانه در حال حاضر زنان و دختران ضمن حفظ حجاب سوار دوچرخه می‌شوند و از این وسیله نه تنها به عنوان ابزاری برای تفریح و سرگرمی بلکه به عنوان وسیله‌ای برای کار استفاده می‌کنند

,

.

, ,

 

,

من : "ضمن حفظ حجاب"  تون تو حلقم !

,

 

,

منظورتون از حفظ حجاب مثلا اینه ؟ آها لابد طبق قانون  جدیدنا محدوده های حفظ حجاب کمی جابه جا شده . وما مثل همیشه بی خبر از دنیا

,

ویا نه اصلا منظور شما اون نیست که خانم  ...فهمیدم  منظور شما اینان

,

, ,

 

,

ولی ببین همین خانم برگشته ببینه نامحرم از پشت نیگاش میکنه یانه !

,

 

,

میشه حجاب و برامون تعریف کنید خانم ابتکار ؟

,

, ,

 

,

!!!!

,

 

,

ابتکار :با اشاره به برخورد اخیر نیروی انتظامی از دوچرخه‌سواران زن در تهران ادامه داد: به طور گسترده در تهران زنان در کنار همسرانشان و یا خانواده خود در ترک دوم موتور،سوار می‌شوند، آیا می‌شود با آنها هم برخورد کرد؟ مگر چه تفاوتی میان آنها وجود دارد؟

,

 

,

 

,

من :به قول زیور تو آوای باران  اوا... خانم ابتکار ازشما بعیده ! چرا عذر بدتراز گناه میارید جواب کار بد و که با کاربدتر نمیدن ! به جای اینکه بیاید طبق حدیث امام صادق که فرمودند در آخرالزمان زنان بر زین سوار میشوند، فرهنگ سازی کنید ، میایید و زن ترک دوم موتور سوار را زین سوار و پا به رکاب می کنید بابا دم شما گرم !

,

, ,

 

,

 

,

خوب آقا پلیسه چرا انقدر با لبخند برخورد میکنی؟ همین برخورداروکردی ما داریم خودمونومیکشیم دوچرخه سوارشیم دیگه !

,

, ,

 

,

چیه ؟ چرا انقد گیر میدی؟ اصلا دلم میخواد !!!!

,

, ,

 

,

خانم  تورو خدا بیا برو ... اینجا جای شما نیست . کار دست خودت میدی ها ...

,

, ,

 

,

ببین انقد گوش نکردی که اینجوری شد . حالا چی کار کنیم خانم ابتکار ؟! اگه خدایی نکرده براشون مشکلات خاص پیش بیاد کی باید پاسخگو باشه ! دین میدونه از این ضررها داره نهی میکنه دیگه .

,

من میگم بیا حرف دین و گوش کنیم به نفعمونه ها

,

, ,

 

,

حالا شما حرص نخورید یه کاریش میکنم .

,

ابتکار :  دوچرخه‌سواری در تهران وسیله‌ای نیست که بتوان آن را برای مردان و زنان جدا کرد  حتی نمی‌توان اعلام کرد که زنان در مکان‌های محدودی سوار دوچرخه شوند چرا که حتی اماکن محدود دوچرخه‌سواری برای زنان وجود ندارد.

,

من : میگم اگه محدود نباشه یه وقت خدایی نکرده اینجوری نشه ...

,

, ,

 

,

بهمون تیکه میندازن بعضی ها ...

,

بعدش بانوان دوچرخه سوار گرامی میان پیش شما که بهمون این گفتن و اون گفتن ...

,

باز باید یه ستاد برای پاسخگویی به اعتراضات بانوان دوچرخه سوار تشکیل بدید . روز از نو روزی از نو

,

 

,

 

,

ابتکار : شئونات اسلامی دوچرخه‌سواری باید توسط مردان هم رعایت شود اما متاسفانه در کشور ما حساسیت‌های موجود در مورد پوشش زنان باعث شده که زنان منشاء بسیاری از مشکلات اعلام شوند، این در حالی است که با نگاه دینی و قرآنی به این مسئله مشخص می‌شود که از آقایان خواسته‌اند تا چشمان خود را پایین اندازند.

,

 

,

من : بله دیگه ... ما نمیتونیم دوچرخه سواری نکنیم که ... اصلا خدا وظایفی برای زنان تعریف نکرده که .. اما خدا گفته باید چشاتو بندازی پایین آقای محترم وقتی یه خانم داره دوچرخه سواری میکنه سرا پایین  آفرین!

,

, ,

سرتو بنداز پایین خانم ابتکار نگفته که چشماتو پایین بندازی و زنای دوچرخه سوار و از لای درختا نیگاه نکنی .

,

این بیچاره ها که تو شهر نمیتونن دوچرخه سواری کنن تو جنگل هم که تو نمیزاری .  مییییییییییییییییییییگم علفای هرزو نیگا کن !

,

 

,

 

,

ابتکار : اینکه منشاء اصلی مشکلات را به زنان نسبت دهیم، به یکسری پیش‌زمینه‌های فکری و اجتماعی برمی‌گردد اما این که گاهی برخی از زنان و دختران نیز در جامعه دیده می‌شوند که شئونات را رعایت نمی‌کنند نیز جای انتقاد دارد چرا که داشتن رفتارهای معقول و منطقی برای احترام به عقاید جامعه در جامعه‌ای مذهبی که حساسیت‌ها نیز در آن بالا بوده الزامی است.

,

 

,

 

,

من : این رو باید اول میگفتین . یعنی اول یه انتقاد کنید به این اوضاع نابه سامان بعد ...

,

شما فرمودید : " در جامعه مذهبی که حساسیت ها در آن بالا بود " !!!

,

ای بابا خانم ابتکار شما چرا وقتی دین نازل شد نبودی این مسئله حساسیت هارو حل کنی که انقد الان ما آلرژی نگیریم و مجبور باشیم کرور کرور لراتادین مصرف کنیم.

,

, ,

 

,

ابتکار : حد وسطی وجود دارد که مهم‌ترین آن حفظ کرامت، عزت ، حرمت انسان‌ها وجوانان است اما بزرگترین گناه زمانی رخ می‌دهد که آبرو، حرمت، عزت و کرامتی را که خداوند مقرر کرده است، پایمال شود.

,

 

,

, ,

 

,

من : بله !!

,

 

,

ابتکار : اگر مراجع عظام در مورد دوچرخه‌سواری زنان در جامعه نظری دارند باید نظر آنها را جویا شد چرا که ما در احکام تغییری نداریم اما خیلی از مواقع موضوع احکام تغییر می‌کنند؛ اگر قرار است فتوا یا موضع‌گیری خاصی در این مورد صورت گیرد، باید توسط مراجع دینی صورت گرفته و انتقال صحیح موضوع اهمیت زیادی دارد.

,

در این بین، نظر مراجع تقلید هم درباره‌ی این طرح، جالب است. سؤالی که از آیات عظام پرسیده شده، این است که آیا دوچرخه‌سواری را برای بانوان مناسب می‌دانید و این کار از نظر شرعی اشکال دارد یا خیر؟ پاسخ‌ها به شرح زیر است:

,

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:
اظهارنظر در مسائل دینی و احکام شرعی بر کسانی که صاحب نظر نیستند جایز نیست؛ و بر مؤمنین واجب است در تمام احکام دینی به مراجع بزرگوار تقلید و اسلام‌شناسان مورد وثوق و اعتماد مراجعه نمایند.

,
,

حضرت آیت‌الله تبریزی:
ترویج اموری که مبدأ نشر فساد در جامعه یا بی‌عفّتی زنان و دختران شود جایز نیست؛ و پوشیدن لباسی که تمام حجم بدن آنان را نشان دهد که لباس زینت حساب بشود، کفایت نمی‌کند.

,
,

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:
امور مذکوره معرضیّت برای مفسده دارد. بانوان باید جدّاً از آن بپرهیزند.

,
,

حضرت آیت‌الله بهجت:
هرچه باعث فتنه و فساد باشد، اشکال دارد.

,
,

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:
هرچه موجب اشاعه‎ی مفاسد اخلاقی گردد، حرام است.

,
,

آیت‌الله وحید خراسانی:
قال الله تعالی فی محکم کتابه “و لا تبرجن تبرج الجاهلیة الاولی” سوره‌ی احزاب، آیه‌ی ۳۳.

,
,

آیت‌الله سیستانی:
اگر در معرض دید نامحرم باشد و وضع او تحریک‌کننده باشد، جایز نیست.

,
,

 

,

 

,

 

,

من : ما مراجع دینی نیستیم ولی گفتیم نظرمان را ... مراجع دینی هم بخوانند ! چه اشکالی دارد ماهم نظر بدهیم هرچند غیرکارشناسانه !

,

البته خانم ابتکار درست میگه ها ببینید اگر تا دقایقی اندک فتوا صورت نگیرد آن وقت شاهد آن میشویم که یکهویی "زورو" آن قهرمان سیاه پوش دوران کودکیمان ،  از کوچه مان عبور می کند و ما از سر ذوق برایش دست تکان دهیم . پیتیکم پیتیکم !!

,

, ,

 

,

ویا شاید دخترانمان دیگر با خط 11 به مدرسه نروند...

,

, ,

 

,

ابتکار : اگر این موضوع به مقررات اجتماعی برمی‌گردد، این نوع مقررات برای تمام مسایل اجتماعی و فعالیت‌ها وجود دارد و تنها خاص دوچرخه‌سواری زنان نیست.

,

.

, ,

من :یادمون نره  قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود

,

البته بگما بعضی ها  همچین بیکار هم  نشستن بلکه یه کارهای فرهنگی هم در این زمینه  انجام  شده مثلا همین خاله جون جونی بچه ها

,

, ,

آخی نازی.. نیوفتی خاله!

,

 

,

ابتکار : با اعلام اینکه از قدیم در برخی از شهرها نیز، زنان و دختران با حفظ حجاب از دوچرخه به عنوان یک وسیله‌ای برای جابجایی استفاده می‌کردند، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد برخورد غیرکارشناسی با این موضوع بودیم که باعث افزایش حساسیت‌ها در جامعه شده و عده‌ای نیز از این مسئله بهره‌برداری‌های سیاسی می‌کنند.

,

 

,

 

,

من : با کمال تعجب !!! اون وقت  کدوم قدیمو شما میفرمایید ؟ ! ؟

,

, ,

این رو میگید ؟

,

یا منظور از قدیم غربه و ما نمیدونستیم !!

,

, ,

 

,

آقا برو کنار بهره برداری سیاسی نکن . من یه زن دوچرخه سوارم  یادت باشه ...

,

 

,

, ,

ابتکار : متاسفانه به دلیل برخوردهای غلط با این مسئله و طی سال‌های اخیر، دوچرخه‌سواری زنان تبدیل به یک معضل سیاسی شده و جوانان را دچار سرگردانی‌های مضاعف کرده است.

,

 

,

, ,

من : بمیرم که تو انقدر سرگردانی اونم از نوع مضاعفش !

,

, ,

 

,

به حرف خانم ابتکار گوش دادی ؟ ! بفرما ... بچه مون عضله هاش گرفته ...

,

بابا دختری که بیشترین وزنی که بلند کرده شاسخین جونش بوده چه به ورزش دوچرخه آخه ! خانم ابتکار یه چیزی میگی ها ...

,

 

,

, ,

و دلنوشته آخر از دختران سرگردان مضاعف : رهایم کنید ... خسته شدم ... از این همه دوگانگی هایی که برایم ساختید رهایم کنید و بگذارید در رویای دخترانه خویش مو پریشان کنم و در خلاف جهت باد، سوار بر دوچرخه آرزوهایم شوم

,

آخی .. نازی نازی!

,

خانم ابتکار حالا واجب بود این وسوسه ی دوچرخه رو انقد گنده اش کنید . ببین بچه مون بغض کرده ...

,

خب این جور که شما میگی منم دلم میخواد .. نزن خانم جان نزن ازاین حرفا ... نزن !

,

حالا انگار مردای ایران خیلی دوچرخه سواری براشون شده فرهنگ که فقط مونده دغدغه دوچرخه سواری بانوان

,

خانم ابتکار اصلا راه های بهتری هم هست که بشه از آلودگی هوا جلوگیری کردا  تازه برای حفظ بقا هم مفیده

,

از ما پیشنهاد بود شما به دل نگیر  

,

, ,

اوا ...!

,

 

,

معصومه سرخانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه