اخبار داغ

در گفتگویی تفضیلی با دبیر ستاد اقامه نماز کوهبنان :

بررسی ۴ عامل ترس حکومت از امام حسن عسکری علیه السلام و دو عامل خفقان در زمان این امام همام

بررسی ۴ عامل ترس حکومت از امام حسن عسکری علیه السلام و دو عامل خفقان در زمان این امام همام
دبیر ستاد اقامه نماز شهرستان کوهبنان  گفت : به بررسی عوامل ترس حکومت از امام حسن عسکری علیه السلام  پرداخت و گسترش شیعه ، پذیرش رهبری امام از سوی شیعیان ، تلاش های سیاسی امام و وجود حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف فرزند امام حسن عسکری را از این عوامل دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  پایگاه خبری تحلیلی ۷۲عارف کوهبنان حجت الاسلام و المسلمین احمد ابراهیمی دبیر ستاد اقامه نماز و امام جمعه موقت کوهبنان به مناسبت شهادت امام حسن عسکری در گفتگویی تفضیلی به بررسی اوضاع سیاسی عصر امام حسن عسکری پرداخت .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی ۷۲عارف کوهبنان,

وی در این گفتگوی صمیمی  با اشاره به  دوران سلطنت بنی امیه و تشریح برخی مسائل اتفاق افتاده در آن دوران گفت : بعد از دوران ننگین سلطنت بنی امیه، دوره جدید حکومتی با شعار حمایت از خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روی کار می آید که خواهان انتقام خون های به ناحق ریخته بهترین بندگان خدا، یعنی ائمه اطهار علیهم السلام است؛ با روی کارآمدن عباسیان، عملکرد حُکام این خاندان روی تاریخ را سفید کرد، تا جایی که امت اسلام، آرزوی  حکومت امویان را در سر می پروراندند.

,

 وی افزود : دوره بنی عباس با حکومت فردی خون ریز و سنگ دل به نام ابو العباس عبد الله بن محمد مشهور به سفّاح پایه ریزی شد و همه شعارهای خود را زیر پا نهادند.

,

ابراهیمی عنوان کرد :عباسیان یکی پس از دیگری، ائمه اطهار علیهم السلام را تحت فشار سیاسی و اجتماعی قرار داده و با این کار باعث عقب ماندگی امت اسلام تا به امروز گشتند؛ از همه مهم تر آن که این خاندان، دست خبیث خود را به قتل شش امام معصوم یعنی از امام صادق تا امام حسن عسکری علیهم السلام آلوده ساختند.

,

وی ادامه داد :امام حسن عسکری(ع) در زمان خلافت سه خلیفه عباسی زندگی کرده که اولین خلیفه به نام معتزّ بالله فرزند متوکل عباسی است؛ وی پس از برکناری مستعین بالله در سال ۲۵۲ ق زمام امور را به دست گرفت.

,

دبیر ستاد اقامه نماز کوهبنان   با بیان این مطلب که در زمان حکومت وی، ترکان تسلط زیادی بر امور کشور داشتند به طوری که خلیفه مطیع آنان بود بیان داشت :دوران معتز، دوران درگیری وی با ترکها بود. ترکها وقتی متوجه شدند معتزّ بالله به فکر قتل عام آن ها است، تصمیم گرفتند دسته جمعی به نزدش رفته و ضمن ملامت او از وی پول بگیرند؛ اما معتزّ از این کار امتناع ورزید. ترکها بر سرش ریخته و او را کشتند.

,

وی همچنین با یاداوری دوران حکومت  مهتدی بالله  گفت : بعد از معتزّ بالله، مهتدی بالله، دومین خلیفه معاصر امام یازدهم(ع) و چهاردهمین خلیفه عباسی بود که بر مسند خلافت تکیه زد.وی فرزند گرامی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، امام حسن عسکری(ع) را در زندان قرار داده و حتی تصمیم به قتل آن حضرت گرفت.

,

حجت الاسلام ابراهیمی تصریح کرد : کارهای فریب کارانه و ظاهر ساز مهتدی بالله در جلب نظر عموم مردم، زمینه توطئه  ترکها را فراهم ساخت که منجر به کشته شدن وی گردید و در زمان مهتدی، شورش های زیادی به وقوع پیوست که مشهورترین آن، قیام صاحب الزنج می باشدوی مدعی بود که از ذریه اهل بیت است. او خود را علی بن محمد بن احمد بن عیسی بن زید بن علی بن حسن بن ابی طالب می دانست، اما اعمال و رفتار او در تضاد با تفکرات اهل بیت علیهم السلام قرار داشت؛ وی کودکان و افراد ناتوان را به قتل می رساند.

,

وی با استناد به روایتی از امام حسن عسکری(ع)گفت :  از این امام بزرگوار درباره صاحب الزنج سؤال کردند، حضرت فرمودند: «وَ صَاحِبُ الزِّنْجِ لَیْسَ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْت». او از ما نیست بلکه هیچ وقت از ما اهل بیت نبوده است و امام(ع) با این بیان شیوا، او را رسوا و ذهن عوام را از بدبینی و سوء ظن نسبت به اهل بیت علیهم السلام پاک ساختند.

,

این کارشناس مسائل دینی ضمن عنوان این مهم  که معتمد بالله سومین خلیفه عباسی معاصر امام حسن عسکری(ع) می باشدو او چهار سال از دوران امامت امام(ع) در مسند خلافت بود اشاره کرد :مورخان درباره او نوشته اند: او فردی عیاش و فاسدالرّای بود، بدیهی است کسی که مدام در مستی و جام و شراب غوطه ور باشد، جایی برای رسیدگی به امور دیگر نخواهد داشت معتمد مانند خلفای پیشین، همچنان امام عسکری(ع) را تحت فشار و زندان قرار داد. او دژخیمانی چون یحیی بن قتیبه و علی بن جرین را برای اذیت و آزار امام حسن عسکری(ع) قرار داد.

,

دو عامل خفقان در دوران امام

,

حجت الاسلام و المسلمین  شیخ احمدابراهیمی  تشریح کرد :دوران سیاسیِ امام حسن عسکری(ع) دورانی همواره با خفقان و جنایت حکام بنی عباسی همراه بوده که دو عامل را در پی داشت  اول اینکه در زمان حیات امام یازدهم(ع)، شیعه به صورت یک قدرت عظیم در عراق درآمده بود و همه می دانستند که شیعیان، حکومت هیچ یک از عباسیان را مشروع ندانسته و هیچ گاه سر تعظیم در برابر آن ها فرود نمی آورند و دلیل دوم آن که اکثراً می دانستند، امام یازدهم(ع) پدر منجی عالم بشریت می باشد.

,

وی اذعان داشت : خاندان عباسی و پیروان آنان نیز از طریق اخبار و روایات متواتر متوجه شده بودند کسی که تار و مارکننده حکومت های خودکامه و از بین برنده ی طاغوتیان است، همان مهدی موعود(ع) و از نسل امام عسکری(ع) می باشد؛ به همین جهت پیوسته مراقب امام یازدهم بودند، تا بلکه بتوانند فرزند ایشان را نابود کنند.

,

امام جمعه موقت کوهبنان بیان کرد :در چنین شرایط بحرانی و جوّ خفقان حاکم بر جامعه که ارتباط مستقیم امام با شیعیان امکان پذیر نبود، راه کاری نو از زمان امام ششم برای  ترویج دین مبین اسلام از سوی حضرات معصومین علیهم السلام انجام گرفت و آن استفاده از وکلاء و نمایندگان در سایر مناطق بود.

,

عوامل زندانی بودن امام حسن عسکری علیه السلام

,

وی  در پاسخ به این سئوال که چه عاملی باعث زندانی شدن امام حسن عسکری  علیه السلام شد؟  گفت : شاید بتوان گفت هیچ یک از امامان علیهم السلام همانند امام حسن عسکری(ع) در فشار طاغوت های عصر و در زندان ها نبوده است؛ این مسأله تا آن جا پیش رفت که حتی در زندان، جاسوسی را بر امام گماشته بودند تا گفتار و رفتار ایشان را گزارش دهد. ابوجعفر هاشمی می گوید: با چند نفر در زندان بودم، ناگاه امام حسن عسکری(ع) را وارد زندان کردند؛ در زندان شخصی ادعا می کرد از علویان است، امام(ع) در غیاب او به یارانش فرمود: این مرد از شما نیست، از او بر حذر باشید؛ آن چه گفته اید در نامه ای نوشته و در داخل لباس هایش مخفی کرده تا به خلیفه گزارش دهد. یکی از حاضران لباس های او را وارسی کرد، نامه را یافت که مطالب خطرناکی را در مورد زندانیان نوشته بود.

,

عوامل  ترس حکومت از امام حسن عسکری (ع)

,

این کارشناس مسائل دینی و مذهبی  در ادامه به بررسی عوامل ترس حکومت از امام حسن عسکری علیه السلام  پرداخت و گسترش شیعه ، پذیرش رهبری امام از سوی شیعیان ، تلاش های سیاسی امام و وجود حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف فرزند امام حسن عسکری را از این عوامل دانست .

,

  گسترش شیعه

,

وی در خصوص گسترش شیعه گفت : جمعیت شیعیان در آن عصر به خصوص در عراق بسیار بود، طاغوتیان  ترس آن داشتند که علویون قدرت را به دست گرفته و با زعامت و رهبری امام حسن عسکری(ع) تاج و تخت عباسیان را واژگون نمایند.

,

ابراهیمی  با استناد به اصول کافی تصریح کرد : شیعیان در این عصر به قدری نیرومند بودند که احمد بن عبید الله بن خاقان می گوید: جعفر کذاب ،برادر امام حسن عسکری(ع) که به دروغ ادعای امامت می کرد ،نزد پدرم عبیدالله که دارای مقام عالی در دربار خلیفه بود، آمد و گفت: مقام برادرم را به من بده، در عوض من سالی بیست هزار دینار برای تو می فرستم پدرم به او گفت: ای احمق نادان! خلیفه، به روی معتقدین به امامت پدر و برادرت امام حسن عسکری(ع) شمشیر کشید، تا آن ها را از این اعتقاد برگرداند و نتوانست؛ بنابراین اگر شیعیان امامت تو را قبول دارند نیاز به خلیفه و غیر او نداری و اگر تو را به امامت قبول ندارند به وسیله ما هرگز نمی توانی به این مقام برسی. پدرم از آن پس، اصلاً به جعفر اعتنا نکرد و تا زنده بود اجازه نداد که جعفر به نزدش بیاید.

,

پذیرش رهبری امام از سوی شیعیان

,

وی گفت : شیعیان توجه خاصی به امام حسن عسکری(ع) داشتند و اموال بسیاری به محضرش می رساندند؛ به عنوان مثال، آن حضرت صدهزار دینار (صدهزار مثقال طلا) به یکی از نمایندگان مورد اطمینان خود به نام علی بن جعفر همّانی داد تا بین مستمندان و شیعیان در مراسم حج تقسیم کند، بار دیگر صدهزار دینار برای او فرستاده و بار سوم سی هزار دینار برای او حواله کردند.

,

تلاش های سیاسی امام(ع)

,

 امام جمعه موقت کوهبنان یادآور شد : تلاش های سیاسی امام حسن عسکری(ع) نامه و پیک های ایشان، فعالیت شاگردان و نمایندگان آن حضرت، حوزه علمیه طاغوت برانداز ایشان، گفتار سازنده و حرکت بخش امام و... همه و همه نشان دهنده ی آن بود که آن حضرت نه تنها تسلیم دستگاه طاغوتی بنی عباس نیست، بلکه زمینه سازی فرهنگی و سیاسی عمیق و گسترده ای ضدّ آن دستگاه خودکامه می کند.

,

حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف فرزند امام حسن عسکری علیه السلام

,

وی با اشاره به وجود حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف  به عنوان چهارمین عامل ترس  حکومت از امام حسن عسکری  بیان کرد : طبق روایات متعدد و متواتر، همه مسلمانان می دانستند که قائم آل محمد، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور می کند و واژگونی تاج و تخت شاهان و سلاطین جور در سراسر جهان به دست ایشان است، از طرفی نیز دریافته بودند که مصلح جهانی، فرزند امام حسن عسکری(ع) می باشد؛ لذا در مورد آن حضرت، بسیار حساس بوده و احساس خطر می کردند؛ بر این اساس حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از هنگام ولادت در سال ۲۵۵ حتی در عصر پدر تا سال ۲۶۰ یعنی ۵ سال جز از یاران بسیار مخصوص، مخفی بودند.

,

امام جمعه موقت کوهبنان گفت : مرحوم محدث قمی در این باره می نویسد: سه نفر از خلفای بنی عباس خواستند امام حسن عسکری(ع) را به قتل برسانند، زیرا به آن ها خبر رسیده بود که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در صلب ایشان است، آن ها آن حضرت را چندین بار زندانی نمودند.

,

وی ادامه داد : هم چنین  در  جلد ۵ کتاب معروف بحار روایت شده امام حسن عسکری(ع) هنگام ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمود: ظالمان پنداشتند که مرا می کُشند تا نسل مرا قطع نمایند، آن ها قدرت خداوند قادر را چگونه دیده اند .این عوامل و نظیر آن، موجب شد که طاغوتیانِ بنی عباس، سخت ترین فشار، اختناق و سانسور را بر امام حسن عسکری(ع) و یارانش وارد ساختند.

,

این عالم دینی در جواب این سئول که ارتباطات یاران امام با ایشان در دوران خفقان چگونه بود پاسخ داد :امام حسن عسکری(ع) برای حفظ یاران خود، به پنهان کاری و رازداری تأکید می کردند تا آن جا که عثمان بن سعید عَمروی یار مخصوص آن حضرت و اولین نائب خاص امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، زیر پوشش روغن فروش، مطالب را محرمانه از امام حسن عسکری(ع) به شیعیان و بالعکس گزارش می داد، از این رو به او سمّان (روغن فروش) می گفتند.

,

وی در پایان به طور خلاصه به تلاش های عمیق و چشم گیر امام حسن عسکری(ع) و یاران آن حضرت در آن دوران اشاره کرد و خلاصه کرد :  تشکیل حوزه علمیه و کوشش های علمی و انقلاب فرهنگی ، ایجاد شبکه ارتباطی با شیعیان توسط پیک ها، نامه ها، تعیین نمایندگان، تلاش های آن ها و ارتباط با آن ها ، تلاش های سرّی و محرمانه سیاسی ، پشتیبانی مالی شیعیان و حمایت مالی آن حضرت از مستضعفان، برای حفط کیان شیعه،   تقویت و توجیه سیاسی رجال و عناصر مهم شیعه و روحیه دادن به آن ها و سفارش آن ها به مقاومت و استقامت در برابر ستمگران ،   استفاده گسترده از آگاهی های غیبی و قدرت های ملکوتی و معنوی و آماده سازی شیعیان برای دوران غیبت از جمله این تلاش ها بود .

,

وی گفت : امام حسن عسکری(ع) در راستای این اصول تا سرحدّ شهادت ایستادگی کرد و تحت شدیدترین شکنجه ها و فشارها در زندان ها، رسالت خود را به جهانیان ابلاغ فرمود و سرانجام با نیرنگ معتمد عباسی، در سن ۲۸ یا ۲۹ سالگی مسموم و به شهادت رسیدند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه