اخبار داغ

گزارشی به بهانه نکوداشت آیین دیرینه ایرانیان؛

سایه تلگرام بر سنت شب نشینی یلدا

سایه تلگرام بر سنت شب نشینی یلدا
فضای گرم،بسیارصمیمی و شاد خانواده ها، امروزه جایش را به فضای مجازی شبکه های اجتماعی در تلگرام، واتس آپ و... داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خبرافلاک،شب یلدا یا شب چله سنتی است که قدمتی چهارهزار ساله دارد و از سال های بسیار دور دوران هخامنشیان در فرهنگ مردم ایران بوده و دارای آداب و رسوم خاصی است از جمله این آداب و رسوم  شب نشینی و دور هم جمع شدن خانواده ها و تکریم بزرگ تر هاست که ریشه در فرهنگ غنی ایران زمین و توجه ویژه مردم ما از دیر باز به مکارم اخلاقی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرافلاک,

شب یلدا در بین تمام اقوام ایرانی وجود دارد که به فراخور رسم و رسوم برخی از اقوام بیشتر به آن بها می دهند و برخی دیگر کمتر به آن می پردازند.هر منطقه ای باسنت های محلی خاص خود  این جشن را  برپا می کردند؛ شب یلدا در میان مردم لرستان با گویش محلی "شوچله" و یا "توک چله" شناخته می شود.

,

, ,

جشن شب چله در لرستان با رسومات سنتی و محلی خاصِ این منطقه برگزار می شده است که از جمله آن ها می توان به خواندن اشعار محلی،رفتن جوانان به پشت بام خانه ها،خواندن اشعار محلی چل سرو و... اشاره کرد.سنت قدیمی ایرانیان با تاکیدبر صله ارحام و تقویت روابط خانوادگی فرصت خوبی برای  دورهم‌نشینی،خاطره گویی و مشکل گشایی از همدیگر است،رسم بسیارزیبایی که به عقیده تاریخ شناسان قدمتی چهار هزار ساله دارد.

,

در سال های اخیر با کمرنگ شدن ارتباطات خانوادگی و فامیلی رسوم شب نشینی و صله رحم در بین خانواده ها جایگاه گذشته را ندارد و بیش تر افراد وقتشان را درفضای مجازی می گذارند و متاسفانه در دنیای واقعی ارتباط و رفت و آمدهای خانوادگی بسیارمحدود شده است.

,

فضای گرم،بسیارصمیمی و شاد خانواده ها در گذشته، امروز جایش را به فضای مجازی شبکه های اجتماعی در تلگرام، واتس آپ و... داده است ومتاسفانه در کنار کمرنگ شدن سنت های اصلی این شب، فلسفه چرایی آن نیز فراموش شده و تنها به شبی برای پرخوری تبدیل شده است.

,

برهمین اساس در چندروز اخیر با نزدیک‌شدن به آخرین روز پاییز و جشن باستانی ایرانیان، پیام هایی مبنی بر قطعی اینترنت در شب یلدا وقطعی شبکه های اجتماعی در شب یلدا منتشر شده است تا ساکنان فضای مجازی به بهانه سنت دیرینه شب یلدا به دنیای واقعی بازگردند ودرکنار خانواده هایشان جشن واقعی برگزار کنند.

,

, ,

ایرج کاظمی؛جامعه شناس لرستانی درباره شب یلدا  گفت: در شب یلدا خانواده ها دور هم جمع می شده اند و تفالی به دیوان حافظ می زده اند و بزرگ خانواده  با داستانها و نقل قول هایی از گذشته  تعریف می کرد.

,

وی افزود: شعر خوانی در این شب از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده همان گونه که در لرستان نیز از جمله رسوم این شب خواندن اشعاری تحت عنوان "چل سرو" است که این ابیات قدیمی از دیرباز بوده و نسل به نسل به صورت شفاهی منتقل شده است. شاهنامه خوانی از دیگر رسوم این شب است که اشعار شاهنامه ساخته شده لرها و به گویش لری است.

,

این تاریخ شناس لرستانی اظهار داشت: در شب یلدا نوجوانان به پشت بام خانه  همسایه ها می رفتند و با آویزان کردن یک شال بلند از صاحب خانه با خواندن اشعاری  مائده و طعام درخواست می کردند که هم اکنون نیز در برخی نقاط استان این رسم پا برجاست.

,

حجت الاسلام منصوری از کارشناسان مذهبی دررابطه با شب یلدا گفت: بلند ترین شب سال، فرصتِ مناسبی برای انسان مومن است که به عبادت، خواندن قرآن،نماز شب و صله رحم بپردازد.

,

وی یادآورشد: باید سعی کنیم که به یاد قدیمی ترها و بزرگان خود همواره این فرهنگ ورسومات آن را حفظ کنیم و به فرزندان خود نیز بیاموزیم.

,

منصوری اظهار داشت: خانواده ها سعی کنند در شب نشینی شب چله امسال علاوه بر دیدار با بزرگان خانواده  به تأسی از مولای متقیان علی(ع) یادی ازیتیمان و کودکان بی سرپرست کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه