اخبار داغ

کودکان بازمانده از تحصیل واقعیتی خاموش؛

مشکلات اقتصادی؛ مهمترین دلیل ترک تحصیل دانش آموزان/ 92 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان

مشکلات اقتصادی؛ مهمترین دلیل ترک تحصیل دانش آموزان/ 92 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان
مشکلات اقتصادی؛ مهمترین دلیل ترک تحصیل دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان است که این استان متاسفانه در پی سکوت و عدم تدبیر مسئولان دولت روحانی از نظر آمار بازمانده از تحصیل در کشور صدرنشین است و رتبه اول را دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از تفتان ما، تحصیل و سوادآموزی به خودی خود تنها بخشی از مسئله‌ای است که بازماندگان از تحصیل از آن محروم می‌شوند. واقعیت این است که سواد در سطوح مختلف آن (از خواندن و نوشتن ابتدایی تا تحصیلات دانشگاهی) در زندگی روزمره افراد، شغل، آگاهی نسبت به شرایط، بزه‌کاری، زندگی خانوادگی، شیوه سبک زندگی و سرمایه فرهنگی و اجتماعی‌شان آنقدر مؤثر است که ریشه‌کنی بی‌سوادی گاهی مستقیماً منجر به کاهش مرگ و میر، کاهش بیماری، کاهش بزه‌کاری و کاهش خشونت‌های خانوادگی و اجتماعی می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تفتان ما,

 

,

به همین دلایل است که جوامع مختلف نسبت به قضیه سوادآموزی حساسیت نشان داده و نسبت به ریشه‌کنی بی‌سوادی و کاهش بازماندگان از تحصیل به دنبال چاره هستند. البته که همه اینها در کنار بحث اصلی دیگری است که مربوط به حق تحصیل افراد و حقوق اجتماعی کودکان و بزرگسالان ساکن در یک جامعه در راستای حضور در مدرسه، سوادآموزی و بهره‌مندی از مواهب تحصیلات است.

,

افرادی که بر اساس سن باید در مدارس آموزش ببینند اما به هرعلتی در مدرسه نام نویسی نکنند بازمانده از تحصیل محسوب می شوند.

,

 

,

منظور از کودک بازمانده از تحصیل، آن گروه سنى از جمعیت است که در سنین مدرسه؛ یعنى بین شش تا ۱۸سال قرار دارند، ولی در ماه‌هاى تحصیلى و در چرخه‏ آموزشى کشور حضور ندارند؛ یعنى در زمان ساعات کار مدارس، خارج از مدارس هستند و به هر دلیلى؛ یا اساساً وارد چرخه‏ آموزش نشده‌اند یا بعد از مدت کوتاهى از آن خارج شده‌اند.

,


مسئله مهمی‌که در رابطه با این کودکان وجود دارد، این است که در مورد تعداد این کودکان آمار مشخصى وجود ندارد؛ یعنى مانند بسیارى از نقطه‌ضعف‏هاى آمار و اطلاعات در ایران، درخصوص این گروه هم آمار متمرکزى وجود ندارد. فقط بنا بر ‏آنچه در سرشمارى سال ۸۵ آمده، بخش قابل توجهى از این کودکان وارد بازار کار شده‌اند. در سرشمارى سال ۸۵ جمعیت ۹ تا ۱۴ سال و ۱۴ تا ۱۸ سال، به عنوان جمعیت فعال مشخص شده‌اند که بخش قابل توجهى از جمعیت کودکان بازمانده از تحصیل را تشکیل می‌دهند.

,
,

 

,

دستیابی مردم با هر توان مالی، سطح رفاه و موقعیت جغرافیایی محل زندگی به برنامه‌های آموزشی موجب توسعه عدالت آموزشی و اجتماعی می‌شود که از نظر مبانی دینی نیز اهمیت فراوانی دارد.

,

استان سیستان و بلوچستان نخستین استان کشور از لحاظ دانش آموزان ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل است.

,

 

,

* 92 هزار کودک بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان

,

 

,

مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بیان اینکه آمار بی سوادان این استان از میانگین کشوری بالاتر است، اظهار کرد:  92 هزار بازمانده تحصیل در استان در برنامه پنجم توسعه شناسایی شده است.

, تفتان ما ,

 

,

علیرضا نخعی با بیان اینکه غیبت و ترک تحصیل دانش آموزان ابتدایی بویژه دانش آموزان دختر زنگ خطری برای جامعه است، افزود: اگر بازماندن از تحصیل به دلیل مشکلات مالی افراد باشد با کمک های آموزش و پرورش اجازه نخواهیم داد مشکل مالی مانع ادامه تحصیل دانش آموزان باشد.

,

 

,

* 6 هزار کودک بازمانده از تحصیل در شهرستان خاش

,

 

,

وی با بیان اینکه تعداد 6 هزار کودک بازمانده از تحصیل در شهرستان خاش هستند، خاطرنشان کرد: از این تعداد 2600 نفر تاکنون جذب شدند و باقی مانده نیز در سال آینده سر کلاس حاضر خواهند شد.

,

 

,

نخعی بر جلوگیری از تولید بی سوادی در این استان تاکید کرد و گفت: کودکان زیر 10 سال بازمانده از تحصیل باید شناسایی و جذب آموزش مدارس شوند.

,

 

,

* هر ساله تعدادی از کودکان لازم العتلیم جذب مدارس نمی شوند

,

 

,

وی گفت: هر ساله تعدادی از کودکان لازم العتلیم جذب مدارس نمی شوند که این اداره کل با برنامه ریزی و شناسایی کودکان سعی و تلاش می کند که طی چند سال متوالی تمامی آمان را جذب کند تا کودکی از مدرسه و سواد محروم نماند.

,

 

,

مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را در کودکان بازمانده از تحصیل دانست و گفت: این دسته از کودکان به دلیل عدم ورود به مدرسه و نیاموختن بسیاری از آموزه‌های زندگی، زمینه آسیب پذیری بیشتری دارند.

,

 

,

* جهل و بی‌سوادی سخت‌تر از هدایت و آموزش یک فرد تا دانشگاه است

,

 

,

نخعی با بیان اینکه مبارزه با جهل و بی‌سوادی سخت‌تر از هدایت و آموزش یک فرد تا دانشگاه است، اظهار کرد: افراد بی‌سواد به خصوص در سنین بالا در برابر مسائل مختلف جبهه گرفته و در تغییر روش‌های زندگی یا بهبود شرایط اجتماعی مقاومت می‌کنند.

,

 

,

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری و سایر بزرگان دینی در خصوص بی‌سوادی و لزوم مقابله با آن تأکیدات فراوانی دارند که توجه مسئولان و انجام اقدامات لازم در این عرصه علاوه بر اینکه موجب ریشه‌کن شدن بی‌سوادی در جامعه می‌شود، رشد شاخص‌های فرهنگی، اخلاقی، معنوی، سلامت و غیره را نیز به همراه دارد.

,

 

,

نخعی اظهار کرد: بیشتر کودکانی که اولیای آنها مانع از ورودشان به مدرسه شدند مربوط به دانش آموزان دخترپایه ششم در روستاهاست که به دلیل به سن بلوغ رسیدن و مختلط بودن کلاس های درس اولیای آنها اجازه ادامه تحصیل را به آنها نمی دهند.

,

 

,

به گزارش خبرنگار علمی و فرهنگی تفتان ما، ریشه‌یابی علل دخیل در بی‌سوادی فراتر از نهضت و آموزش‌وپرورش است. اگر به دنبال ریشه‌کنی بی‌سوادی باشیم باید راه‌های بی‌سوادی را خوب بشناسیم و با تفکر و تدبیر مناسب در یک برنامه مستمر و بلندمدت به برطرف کردن آن‌ها اقدام کنیم.

, تفتان ما,

 

,

ورود دولت در فرهنگ‌سازی مناطق محروم و ارزشمند جلوه دادن سواد برای مرد و زن، پرداخت سرانه آموزشی به خانواده‌های بی‌بضاعت در سال، بررسی وضعیت کودکان کار و حمایت از آن‌ها از جمله مواردی هستند که می‌تواند در مسیر مبانی انسداد بی‌سوادی کمک شایانی باشند.

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه