اخبار داغ

اسکله شهید رجایی بندرعباس مهمترین بندرتجاری ایران

اسکله شهید رجایی بندرعباس مهمترین بندرتجاری ایران
مجتمع بندری شهید رجایی که در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان با بیش از دو هزار و 200 کیلومتر مرز دریایی واقع شده که بیشترین نقش را در صنعت حمل و نقل کشور ایفا می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز، اسکله شهید رجایی از مهمترین بنادر ایران به شمار می‌رود، با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن کالا، به تنهایی بیش از ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت بنادر کشور را برعهده دارد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

گمرک شهید رجایی فعال‌ترین گمرک کشور در حوزه واردات در فروردین امسال بود.همچنین تخلیه ۹۰ درصد بارگیری کالاهای کانتینری کشور در این مجتمع انجام می‌گیرد. این بندر در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده و با بیش از ۴۸۰۰ هکتار وسعت (محدوده عملیاتی و پس کرانه) ، ظرفیت پذیرش سالانه بیش از ۸۸ میلیون تن کالا را دارد. این بندر در سال ۲۰۱۲ با ۸۰ بندر جهان، تبادل کالا انجام می‌داد.

,

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در تاریخ ۱۳۷۶ در هیئت وزیرات تصویب شد. این بندر با برخورداری از ۱۸ دستگاه جرثقیل دروازه‌ای (گنتری کرین) ، و حدود ۴۰ پست اسکله و با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال‌های کانتینری کشور، توانایی پهلودهی انواع کشتی‌های اقیانوس پیما را داراست.

,

تا پیش از شروع تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه این بندر (سال ۲۰۱۱ (میلادی)، ۳۰ خط کشتیرانی جهان، اقدام به تخلیه کالاهای خود در این بندر می‌نمودند. در تازه‌ترین رتبه‌بندی برترین بنادر جهان که در سپتامبر ۲۰۱۳ منتشر شد، بندر شهید رجایی با چند پله سقوط نسبت به گذشته، در رتبه ۵۹ جهان قرار گرفت.

,

در حال حاضر بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین بندر کشور کسب رتبه اول جذب سرمایه‌گذاری در میان کل بنادر کشور را از آن خود کرده است. تاکنون ۴ شرکت بین‌المللی در زمینه ترانزیت پنبه کشورهای آسیای میانه در این بندر فعالیت می‌کنند و در تازه‌ترین فعالیت، بخش خصوصی ارائه خدمات سوخت‌رسانی به شناورها را برای اولین بار راه‌اندازی کرده است.

,

بندرشهید رجایی در 23 کیلومتری بندرعباس قرار دارد.

,

در این میان جمهوری اسلامی ایران به دلیل واقع شدن در کنار سه آبراه مهم و راهبردی جهان نقش بی بدیلی را به عنوان پل ارتباطی و پیوند دهنده دو منبع انرژی در”دریای خزر” و “خلیج فارس” ایفا کرده و در دهه های اخیر با پشت سر گذاشتن  تحولات عظیم در صنعت، اقتصاد و تجارت، تلاش کرده با توسعه بنادر خود و ایجاد ظرفیتهای جدید، نقش بیشتری را در این صنعت ایفا کنند. به طوریکه هم اکنون بیش از 90 درصد مبادلات تجاری این کشور از طریق حمل و نقل دریایی صورت می گیرد.
اما در میان بنادر مهم این کشور، مجتمع بندری شهید رجایی، از جایگاه ویژه و متمایزی برخوردار است. این مجتمع عظیم بندری، با برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس، به دلیل فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره ای کشتی ها، با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و به تنهایی عهده دار بیش از 60 درصد حجم این مبادلات در مقوله ترانزیت، واردات و صادرات و ترانشیپ است.

,
,

مجتمع بندری شهید رجایی که در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان با بیش از دو هزار و 200 کیلومتر مرز دریایی واقع شده ، به واسطه قرار داشتن در جوار صنایع بزرگ این استان و برخی از مهمترین استانهای صنعتی کشور و همچنین برخورداری از زیرساختها و شقوق مختلف حمل و نقل و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و جاده تاریخی ابریشم، بیشترین نقش را در صنعت حمل و نقل کشور ایفا کرده و با بیش از 80 بندر معروف جهان از طریق 34 خط برتر کشتیرانی و کانتینری دنیا ، تبادل کالا و مراوده بازرگانی دارد .

,

با تحریم شرکت تایدواتر خاورمیانه در تاریخ ۲ تیر ۱۳۹۰ (۲۳ ژوئن )۲۰۱۱ که مسئول بارگیری و ترانزیت کالا در این بندر بود، این بندر عملاً از جرگه بنادر فعال در زمینه واردات کالا به ایران ، خارج شده بود . با کنار گذاشتن این شرکت از فعالیت‌های این بندر، زمنیه تبادل کالا در این بندر از کشورهای خارجی به ایران، از ابتدای مرداد ۱۳۹۳ از سر گرفته شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی از اسکله و گمرک بندر شهید رجایی بندرعباس بازدید و از نزدیک در جریان فعالیت های این بندر مهم قرار گرفت.

,

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به ظرقیت ها و پتانسیل های این بندر اظهار داشت : 50 درصد حجم عملیات بندری کشور در بندر شهید رجایی انجام می شود.

,

علی اکبر صفایی با اشاره به ارتقای پله ای بندر شهید رجایی در بین بنادر کانتینری دنیا در سال 2009 تأکید کرد: این بندر با بهره گیری از آخرین فنآوری های روز در بخش بندری و استفاده از آخرین تجهیزات روز و مدرن دنیا در مسیرتبدیل شدن به بندر “هاب” منطقه می باشد.

,

وی افزود: بندر شهید رجایی با مساحت 2400 هکتار ظرفیت پذیرش 70 میلیون تن کالا را در سال دارد.

,

صفایی گفت : در سال گذشته 97 میلیون تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شد.

,

وی با اشاره به مساحت 24 هکتاری انبارهای مسقف این بندر تأکید کرد : در حال حاضر ظرفیت ترمینال کانتینری این بندر 3 میلیون TEu می باشد که در آینده نزدیک به 6 میلیون TEu خواهد رسید.

,

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از پهلوگیری سومین کشتی بزرگ دنیا در اسکله شهید رجایی خبر داد و افزود: این کشتی با ظرفیت 12 هزار و 300 کانتینر، در مدت 44 ساعت تخلیه و بارگیری می شود.

,

وی با اشاره به سرمایه گذاری 257 میلیارد تومانی بخش خصوصی در سال گذشته در این بندر اظهار داشت: در سال جاری مذاکره برای جذب 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شده است.

,

وی گفت: در حال حاضر 39 خط کشتی رانی بین المللی در بندر شهید رجایی رفت و آمد می کنند و با 80 بندر بزرگ دنیا از چین، اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین ارتباط داریم

,

ارزش صادرات از گمرک بندر شهید رجایی طی چهار ماه امسال با 85 درصد افزایش به 3 میلیارد و 500 میلیون دلار رسید . ناظر گمرکات هرمزگان گفت : مواد اولیه کارخانجات ، مواد غذایی ، ماشین آلات ، مواد شیمیایی و لاستیک کالاهای وارداتی به گمرک شهید رجایی است .

,

مدیرعامل شرکت منطقه 6 با بیان اینکه با همت وتلاش همکاران شرکت غله بطور میانگین 2400 تن برنج در شبانه روز تخلیه وبارگیری می شود اظهار امیدواری کرد: کار تخلیه این کشتی زودتر از موعد مقرر انجام پذیرد.

,

شایان ذکر است : دکتر قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران بدلیل سرعت و دقت در تخلیه و بارگیری حداکثری محموله کشتی به بندر چابهار از پرسنل شرکت غله منطقه 6 تشکر و قدردانی کرد.

,

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از سه برابر شدن ترانزیت غیرنفتی در این بندر و رشد دو درصدی عملیات کانتینری طی 10 ماه اخیر، خبر داد.
ترانشیپ کالای غیرنفتی به مرز 1.5 میلیون تن رسید .
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از رونق عملیات ترانشیپ برای تبدیل بندر شهید رجایی به بندر کانونی منطقه خبر داد و گفت: طی این مدت، یک میلیون و 468 هزار و 891 تن کالا با خطوط فیدری از این بندر به سایر بنادر ترانشیپ شد که 9 درصد افزایش داشته است.
ایدنی در ادامه اظهارات خود حجم ترانزیت کالاهای غیرنفتی طی سال جاری را چهار میلیون و 555هزار تن عنوان کرد.

,
,
,
,

رشد سه برابری ترانزیت غیرنفتی :
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از رشد چشمگیر 223 درصدی این بخش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و سه برابر شدن این بخش از عملیات بندری، خبر داد.
ایدنی میزان کاپوتاژ (حمل و نقل ساحلی) اینگونه کالاها طی سال جاری بیش از 476 هزار تن عنوان کرد و با اشاره به آخرین حجم صادرات غیرنفتی انجام شده در بزرگترین بندر تجاری کشور، رقم آن را 21 میلیون و 645 هزار تن دانست.
وی از تخلیه و بارگیری یک میلیون و 512 هزار TEU کانتینر در این بندر طی سال جاری خبر داد و گفت: طی 10 ماه گذشته، عملیات کانتینری در بزرگترین بندر تجاری ایران به میزان 2 درصد رشد مثبت داشته است.
رشد 124درصدی ترانزیت نفتی در بندر شهید رجایی
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین وضعیت عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران اشاره کرد و گفت: از آغاز سال جاری تا کنون، 4 میلیون و 195هزار و 631تن مواد نفتی از طریق پایانه های نفتی این بندر به خارج از کشور صادر شد.

,
,
,
,
,
,

رشد 124 درصدی ترانزیت نفتی در بندر شهید رجایی :

,

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین وضعیت عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران اشاره کرد و گفت: از آغاز سال جاری تاکنون، 4 میلیون و 195هزار و 631تن مواد نفتی از طریق پایانه های نفتی این بندر به خارج از کشور صادر شد.

,

پهلوگیری 3هزار کشتی در اسکله‌های بزرگترین بندر ایران

,

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی تعداد شناورهای ورودی به این بندر طی سال جاری را 3 هزار و 254 فروند اعلام کرد و گفت: از این میزان، دو هزار و 590 فروند شناور بالای هزار تن و 664 فروند از کشتی های پهلو گرفته در بندر شهید رجایی، زیر یک هزارتن وزن داشته‌اند.

,

بنابراین گزارش منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد کشور 55 درصد صادرات و واردات، 70 درصد ترانزیت و تخلیه و بارگیری حدود 85 درصد کالا کانتینری در سطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می‌کند. ‌

,

این بندر با 40 پست اسکله توانایی پهلودهی کشتی هایی اقیانوس پیما با آبخور 17 متر و ظرفیت 145هزار تن را دارد.

,

در نخستین ماه سال جاری بیش از 34 درصد از کل ارزش واردات کشور متعلق به گمرک شهید رجایی بود.همچنین از نظروزنی نیز حدود 25 درصد از کل واردات کشور در ماه گذشته از طریق گمرک شهید رجایی انجام شد.در فروردین امسال 660 هزار تن کالا به ارزش 865 میلیون دلار از گمرک شهید رجایی وارد ایران شد.

,

در بندر شهید رجایی کار گروهی با نام “کمیته بازاریابی و جذب سرمایه‌گذاری” تشکیل شده است که طرح سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در این کمیته مطرح می‌شود و در صورت انطباق با طرح جامع بندر با علاقه‌مندان قرارداد بلندمدت BOT منعقد می‌گردد و قطعه زمین مناسب به شرکت‌ها واگذار می‌گردد. در این مجتمع بندری به میزان ۴۵۰ هکتار زمین تحت نام اراضی پشتیبانی وجود دارد که به کلیه زیرساخت‌های زیربنایی نظیر خطوط جاده- اتصال به راه‌آهن سراسری بندر- برق با ولتاژ کافی- آب- فاضلاب- شبکه مخابراتی- نزدیکی به اسکله‌های بندر مجهز است.
یکی از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی این نکته عنوان شده که شرکت های سرمایه‌گذار می‌توانند کلیه تجهیزات – قطعات یدکی و متعلقات مرتبط با فعالیت خود را بدون پرداخت هیچ‌گونه سود و عوارض گمرکی به داخل منطقه وارد کنند و در پروژه خود از آن استفاده نمایند که این موضوع می‌تواند باعث اقتصادی بودن فعالیت آنها و افزایش قدرت رقابت‌پذیری باشد . هدف از جذب سرمایه‌گذاری و اعطای زمین به شرکت‌ها به‌هیچ عنوان کسب درآمدزائی برای اداره کل بنادر نبوده بلکه هدف اصلی افزایش کارایی و کانتینر در بندر- جذب خطوط کشتیرانی بیشتر به بندر- افزایش کارایی بندر و … است که همگی به‌واسطه فعال نمودن بیش از پیش بخش خصوصی در بندر میسر می‌گردد.

,
,

از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در بندر شهید رجایی جذب شرکت‌های سرمایه‌گذار برای احداث مخازن صادرات و ترانزیت مواد نفتی است. و مدیریت بندر درخصوص ایجاد مرکز پیشرفته ساخت، تعمیر و شستشوی کانتینر توسط بخش خصوصی برنامه‌هایی را مد نظر دارد.
بندر شهید رجایی در مرکز کریدور ترانزیتی شمال جنوب قرار دارد که یکی از ۹ کریدور ترانزیتی بین‌المللی در دنیا است که در تاریخ ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی سه کشور ایران – هندوستان و روسیه طی قراردادی موافقتنامه‌ای را در شهر سن‌پترزبورگ به امضا رساندند که بر پایه آن رشد ترانزیت از قلمرو سرزمین خود را گسترش دهند. مسیر این کریدور از بندر بمبئی هندوستان آغاز شده به‌نحوی که کالاهای جنوب‌شرقی آسیا و هند از طریق آن بندر و به وسیله کشتی به بندر شهید رجایی انتقال می‌یابد.
مقامات دولتی بر این باورند که این کریدور روزی به نحو مناسبی فعال می‌شود و حجم انبوهی از کالا و کانتینر در آینده نزدیک به این کریدور مولتی مودال و چند وجهی جدب شوند. درحال حاضر ۱۴ کشور عضو این موافقت‌نامه هستند که شمال کشورهای ایران – روسیه – هند- جمهوری ارمنستان- عمان- بلاروس- قزاقستان- آذربایجان- سوریه – تاجیکستان – اوکراین – ترکیه – قرقیزستان و بلغارستان است. براساس محاسبات کارشناسان هر تن کالای ترانزیتی از قلمرو خاک کشورمان در حدود ۸۰ دلار درآمد ارزی برای بخش‌های خصوصی و دولتی ایران به‌همراه خواهد داشت که این خود باعث افزایش زیرساخت‌های ترانزیتی کشور خواهد گردید.
مجمتع بندری شهید رجایی دو حوضچه و ۲۴ پست اسکله دارد که سازمان بنادر و کشتیرانی در نظر دارد با اجرای طرح توسعه در فاز ۱ و ۲ شرایط لازم برای پهلوگیری شناورهای ۱۴۵۰۰۰ تن DWT تامین شود. در آینده می‌توان امیدوار بود تا ظرفیت پذیرش شناورهای کانتینری نسل هفتم با ظرفیت ۱۲۰۰۰ TEUS در این منطقه ممکن گردد. احداث دو پست کانتینری به طول ۸۵۰ متر با آبخور ۱۷ متر نسبت به جزر کامل، لایروبی کانال ورودی و حوضچه به حجم ۵/۱۱ میلیون مترمکعب، احیای اراضی و محوطه‌سازی کانتینری به میزان ۶۷ هکتار، افزایش ظرفیت سالیانه تخلیه و بارگیری کانتینری کل بندرگاه تا میزان ۳ میلیون TEUS، احداث اسکله پهلوگیری حوضچه‌های دوم و سوم به طول ۲۰۲۰ متر با آبخور ۱۶ متر نسبت به جزر کامل، لایروبی حوضچه‌های احیای ساحل به میزان ۷ میلیون مترمکعب از دیگر برنامه‌هایی است که برای توسعه بندر شهید رجایی عنوان شده است.
برنامه‌های توسعه‌ای بندر شهیدرجایی بدن توجه به رشد و توسعه موزون با پسکرانه‌های بندری نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

,
,
,
,
,

این دروازه طلایی تجارت کشور با شروع مرحله سوم طرح توسعه گامی جدید در زمینه حمل و نقل دریایی برداشته است.
گامی که آن را به یک شهر لجستیک بندری برای بسط و توسعه صادرات و ارائه خدمات ارزش افزوده تبدیل می کند و با اجرای آن در آینده ای نزدیک، منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، نقش ارزشمندی در شکوفایی اقتصاد ملی و توزیع کالا در منطقه خواهد داشت..
این مجتمع عظیم بندری با برخورداری از موقعیت کم نظیر جغرافیایی در نزدیک ترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
مجتمع بندری شهید رجایی با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره ای کشتی ها و دسترسی به آب های آزاد کشور ما را به قطب حمل و نقل دریایی تبدیل کرده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی کشور می گوید : تردد سالانه 15 هزار فروند کشتی اقیانوس پیما در بنادر کشور نشان از این اهمیت دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان می گوید: برای کسب رتبه نخست بنادر منطقه در افق چشم انداز 20 ساله کشور، برنامه هایی با هدف توسعه و افزایش کارایی و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بندر به اجرا درآمده که نتیجه آن جذب بیش از 9 هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی است.
آقای ایدنی می افزاید: ایجاد محوطه های کانتینری و کانتینر یخچالی، شرکت های بخش خصوصی جدید، اشتغال بندری و دریایی و تبدیل به یک بندر مادر در خلیج فارس از دیگر مزایای توسعه بزرگترین بندر تجاری کشور است.
وی اضافه می کند : قرار است با طرح های توسعه علاوه بر تامین نیاز صادرات، واردات و ترانزیت کالای کانتینری کشور، نیاز بنادر دیگر منطقه نیز از طریق این بندر تامین شود.
اما کارشناسان اجرای همه این فعالیت ها را نیازمند توسعه پس کرانه های بندری می دانند .
در این زمینه مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از اتصال ریلی بندر شهید رجایی به 22 کشور خبر می دهد و می گوید: اداره کل بنادر و دریانوردی استان دسترسی آسان به شبکه ریلی در همه 2 هزار و 400 هکتار محوطه فعلی بندرشهید رجایی را در دستور کار دارد.
بندر شهید رجایی با در اختیار داشتن 40 پست اسکله و 18 دستگاه جرثقیل گنتری کرین و همچنین دیگر تجهیزات پیشرفته بندری ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه 100 هزار تن کالا را دارد.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به اینکه 11 بندرتجاری بزرگ در کشور 140 میلیون تن مجموع عملیات صادرات و واردات کالا را بر عهده دارند، می افزاید: بیش از 53 درصد مجموع عملیات حمل و نقل دریایی و نزدیک به 80 درصد عملیات کانتینری کشور در بندر شهید رجایی صورت می گیرد.
حمل و نقل دریایی، شالوده و زیربنای اصلی تجارت و عنصر اصلی زنجیره تامین کالاست. در این زنجیره، بنادر به عنوان عامل تحریک اقتصاد کشورها و حلقه ارتباطی میان حمل و نقل دریایی و زمینی، تداوم جریان کالا و خدمات را تضمین کرده و ارزان ترین راه تبادل کالا را در اختیار تجار و صاحبان کالا قرار می دهند.

, این دروازه طلایی تجارت کشور با شروع مرحله سوم طرح توسعه گامی جدید در زمینه حمل و نقل دریایی برداشته است, .,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

در کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (آنکتاد) در سال 2010 میلادی، بالغ بر 9 میلیارد تن کالا در جهان مبادله شده که حدود 90 درصد این مبادلات و حجمی معادل 8.3 میلیارد تن کالا  از طریق حمل و نقل دریایی صورت گرفته است. طی این سال 560 میلیون تی ای یو کانتینر در بنادر جهان تخلیه و بارگیری شده است که این امر حاکی از رشد روزافزون حمل و نقل بین المللی از طریق دریاست.
پس از فروپاشی شوروی و استقلال کشورهای آسیای میانه و همزمان با رونق و رشد اقتصادی کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا و نیاز روز افزون کشورهای خاور دور و همچنین اروپای شرقی و مرکزی به مبادله کالا از طریق کریدور ترانزیتی شمال – جنوب برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایجاد بنادر پیشرفته جدید، تلاشی را برای افزایش ظرفیت و کسب سهم بیشتر از بازار حمل و نقل کانتینری آغاز کرده و برای کسب درآمد از طریق ترانزیت و ایجاد ارزش افزوده، رقمی بالغ بر 46 میلیارد دلار برای توسعه بنادر خود و تبدیل شدن به هاب منطقه  اختصاص داده اند.

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه