اخبار داغ

هر خرم‌آبادی یک نهال؛

شهر بلوط دوباره نفس می‎کشد+تصاویر

شهر بلوط دوباره نفس می‎کشد+تصاویر
پدر بلوط ایران، از کاشت یک میلیون و هشتصد هزار نهال در خرم‎آباد ظرف مدت پنج سال آینده خبرداد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از منار، در طول تاریخ همیشه لرستان به‎ویژه شهر خرم‎آباد را به جهت داشتن جنگل‌های بلوط و طبیعت زیبایش ستوده‌اند. اما آنچه که در دهه‌های اخیر بلای جان بلوط‌های لرستان شده است تنها بیماری بی‎درمان این درخت‌ها نیست، بلکه سهم عمده‌ای از تخریب بلوط‌ها به دست عوامل انسانی با بهانه ساخت و ساز و یا تهیه زغال انجام می‎گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, منار,

, ,

تهیه هیزم از درختان بلوط توسط روستاییان

, تهیه هیزم از درختان بلوط توسط روستاییان,

, ,

تخریب جنگل بلوط برای راهسازی

, تخریب جنگل بلوط برای راهسازی,

, ,

انبار زغال بلوط

, انبار زغال بلوط,

 متاسفانه به‌علت عدم آگاهی و سودجویی، از پیامدهای زوال بلوط نیز غفلت شد تا آب سفره‌های زیرزمینی به طور محسوسی کاهش پیدا کرد و علت آن نیز تخریب درختان بلوط بود زیرا این درختان نتوانستند به اندازه قبل نزولات آسمانی را به زمین منتقل کنند. درختی که خود با کمترین مصرف میزان آب، 2000 سال عمر می‎کند.

,

هوای لرستان نیز با از بین رفتن درختان بلوط به تدریج گرم‎تر شد. زنگ خطر این تغییرِ وضعیت، توسط فعالان محیط زیست نواخته شد تا در یک دهه اخیر شاهد حرکت‌های جدی در این عرصه باشیم.

,

, ,

کاشت بلوط در پارک‎های خرم‎آباد

, کاشت بلوط در پارک‎های خرم‎آباد,

سازمان‌های مردم‌نهاد نقش عمده‎ای در آگاه‌سازی و همینطور جبران خسارات وارد شده به طبیعت را ایفا کردند. در این بین نام "مظفر افشار"؛ فعال محیط زیست لرستان به جهت تلاش‌هایش برای زنده نگه داشتن طبیعت همواره به گوش می‏رسد.

,

ریه‌های شهر بلوط دوباره نفس می‎کشند

,

حال وی پس از تلاش‌های فراوان خود و همکارانش، خبر خوشی را برای شهروندان خرم‎آبادی دارد: "خرم‎آباد به یک باغ تبدیل می‎شود."

,

"مظفر افشار"؛ فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار منار از کاشت یک میلیون و هشتصد هزار نهال در خرم‎آباد ظرف مدت پنج سال آینده خبرداد.

,

, ,

وی افزود: مقرر شده است به‎مدت 5 سال، سالیانه 360 هزار نهال یعنی به اندازه جمعیت فعلی خرم‌آباد، نهال توزیع و کاشته شود تا سهم هر شهروند خرم‌آبادی یک نهال باشد.

,

این فعال محیط زیست عنوان کرد: قرار نیست نهال‌ها فقط در یک نقطه خاص کاشته شوند بلکه با محوریت شهرداری و رییس سازمان فضای سبز تصمیم بر این شد در‎ اولین مرحله در بهمن‎ماه امسال، 15 هزار نهال در کوچه‌ها، خیابان‌ها و منازل کاشته شود.

,

افشار از تحویل نهال به  منازل خبر داد و گفت: با همکاری کارگران شهرداری، نهال‌ها برای کاشت به منازل تحویل داده می‎شود تا خودشان آنها را بکارند و مواظبت کنند. میخواهیم مردم را در این طرح مشارکت داده و نهال مجانی در اختیارشان قرار دهیم.

,

وی همچنین به برنامه آموزشی برای کارگران شهرداری اشاره کرد و گفت: جلساتی با حضور کارشناسان سازمان پارک‎ها و ضای سبز و همینطور چند تَن از سازمان‎های مردم‎نهاد جهت آموزش کارگران تشکیل شد.

,

این فعال محیط زیست عنوان کرد: امروز نسبت به پنج سال پیش در رابطه با شمول فرهنگی نسبت به حوزه درخت و درختکاری پیشرفت داشته‎ایم. سال‎ها پیش اگر 40 نهال می کاشتیم و تنها 3 تا 4 نهال سالم می‎ماند حالا 30 نهال باقی می‎ماند که خود نشان‎دهنده یک پیشرفت فرهنگی در این حوزه می‎باشد.

,

افشار در رابطه با طرح 5 ساله کاشت نهال در شهر خرم‌آباد گفت: با پیاده شدن این طرح، خرم‎آباد مانند 40 سال پیش و ماقبل آن زیر یک پوشش سبز خواهد رفت.

,

افشار، اجرا و تکمیل طرح 5ساله کاشت نهال را مدیون رسانه‎ها دانست و گفت: سالها پیش، زمانی‎که با هواپیما از روی شهر خرم‎آباد عبور می‌کردند شهر را محصور در یک باغ می‎دیدند. خرم‎آباد پس از اصفهان دومین شهری بود که چنین ویژگی‎ای داشت.

,

وی در رابطه با نوع نهال‎ها نیز عنوان کرد: در نظر داریم تنها از درخت‎های بومی استفاده کنیم. البته مرکبات نیز در خرم‎آباد بدون سم و کود رشد می‎کنند. کاج، سرو، ارغوان و اقاقیا نیز برای کاشته شدن مورد نظر است.

,

پدر بلوط ایران همچنین به کاشت درختان بومی بلوط، زالزاک وحشی یا گیرچ، مَرو یا گلابی وحشی، قلنگ یا بَنه یا پسته کوهی اشاره کرد و گفت: منابع طبیعی استان برای تهیه این نهال‎ها قول مساعد داده است. سال قبل نهالستان "بام ‎لرستان" نه تنها یک نهال نخرید بلکه بخشی از نیاز استان‎های هم‎جوار را نیز مرتفع کرد.

,

وی در پایان گفت: بلوط 2000 سال عمر دارد و گونه‎های دیگر ذکر شده 1600 سال.  سعی ما بر این است که بیشتر از گونه‎های بومی درختان استفاده کنیم تا اگر زمانی با کمبود آب مواجه شدیم این درختان دچار مشکل نشوند.

,

فاطمه سپهوند

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه