اخبار داغ

ماهوراه و شبکه های اجتماعی، مهمترین عامل بلوغ جنسی زودرس/ازدواج زود هنگام، روشی غلط در مدیریت بلوغ جنسی زودرس

ماهوراه و شبکه های اجتماعی، مهمترین عامل بلوغ جنسی زودرس/ازدواج زود هنگام، روشی غلط در مدیریت بلوغ جنسی زودرس
کارشناس سلامت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه شرایط آب و هوایی، محیط های اجتماعی و تغذیه بر زودرس و یا دیر رس شدن بلوغ جنسی دختران و پسران بسیار موثر هستند، گفت: طی یک دهه اخیر استفاده از ماهواره، فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی در بلوغ جنسی زودرس دختران و پسران بسیار موثر بوده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  اترک نیوززهرا رحمانیه، کارشناس سلامت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: دوره بلوغ مرحله گذار از سن کودکی به سن نوجوانی و جوانی است که در دوره بلوغ تغییرات فیزیولوژی، هورمونی و روحی وروانی در دختران و پسران رخ می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , اترک نیوز, اترک نیوز, اترک نیوز, زهرا رحمانیه، کارشناس سلامت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی,  اظهار کرد: دوره بلوغ مرحله گذار از سن کودکی به سن نوجوانی و جوانی است که در دوره بلوغ تغییرات فیزیولوژی، هورمونی و روحی وروانی در دختران و پسران رخ می دهد.,
رحمانیه درباره بلوغ جنسی دختران و پسران نیز عنوان کرد: شرایط آب و هوایی، محیط های اجتماعی و تغذیه در زودرس یا دیر رس شدن بلوغ جنسی دختران و پسران در هر منطقه بسیار نقش مهمی دارند.
,
به گفته وی، همچنانکه سوء تغذیه موجب اختلالات جسمی، جنسی و روانی در فرد می شود همچنین بر بلوغ جسمی و جنسی دختران و پسران موثر است.
,
وی همچنین افزود: آب و هوای مناطق سردسیر نیز موجب بلوغ جنسی دیر رس و آب و هوای گرم نیز موجب بلوغ جنسی زود رس در دختران و پسران می شوند.
,
با این وجود، این کارشناس در ادامه با اشاره به اینکه طی یک دهه اخیر با بلوغ جنسی زودرس  در دختران و پسران روبرو شده ایم، تصریح کرد: با همه گیر شدن استفاده از ماهواره، شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی، استفاده از این ابزارها در بلوغ جنسی زود رس دختران و پسران بسیار موثر بوده اند.
,
وی با بیان اینکه روابط ، تصاویر و فیلم های غیر اخلاقی که در این شبکه ها مجازی و ماهواره ای به تصویر کشیده می شوند موجب تغییرات هورمونی در فرد و تحریک میل جنسی می شوند، عنوان کرد: دختر و پسری که در سن 10 سالگی باید به فکر درس و تحصیل باشد از طریق ابزارهای یاد شده با مسائل جنسی آشنا می شوند.
,
وی در ادامه با بیان اینکه نمی توان استفاده از ماهواره، شبکه های اجتماعی و اینترنت را حذف کرد،  آموزش خود مراقبتی به دختران و پسران را تنها راه پیشگیری و مدیریتی دانست.
,
رحمانیه آغاز ارائه آموزش های تربیت جنسی و خود مراقبتی در زمینه های جسمی، جنسی، رفتاری، روحی و روانی به فرزندان را از سن پنج سالگی مناسب دانست و گفت: ارائه این آموزش ها به دانش آموزان و والدین آنها از مهمترین سیاست وزارت بهداشت و درمان است.
,
وی عنوان کرد: در صورتیکه از ارائه آموزش های خود مراقبتی به دختران و پسران غفلت شود، این فرزندان نمی توانند با مهارت و مدیریت روبرویی با این مسائل آشنا شوند.
,
وی در ادامه خاطر نشان کرد: سال گذشته دفتر خانواده نهاد ریاست جمهوری به چهار دانشگاه علوم پزشکی کشور از جمله خراسان شمالی اجرای طرح آموزش خود مراقبتی به دانش آموزان را ابلاغ کرد که آموزش و پرورش استان نیز برای اجرای این طرح با این دانشگاه همکاری داشت.
,
به گفته این کارشناس، در همین راستا، آموزش سلامت جسمی، جنسی، رفتاری، روحی و روانی برای دانش آموزان مقطع هفتم و هشتم همچنین دانش آموزان مدارس شبانه روزی در دستور کار قرار گرفت که با استقبال این دانش آموزان روبرو شد.
,
در عین حال، وی خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی همچنین مراکز مشاوره ای را به منظور ارائه خدمات مشاوره ای و آموزشی در زمینه مسائل بلوغ جسمی، جنسی و مسائل روحی و رفتاری برای دانش آموزان و والدین آنها فعال کرده است که این خدمات به صورت رایگان ارائه می شوند.
,
با این وجود، وی با بیان اینکه این خدمات ارائه شده، تمامی جامعه هدف یاد شده را پوشش نداده است، تاکید کرد: ضرورت دارد که ارائه آموزش های خود مراقبتی در سطح مدارس در قالب کلاس درسی مورد توجه و اهمیت قرار گیرند.
,
رحمانیه افزود: در این زمینه گروه های مردم نهاد نیز می توانند بازوی کمکی بسیار مهمی برای دانشگاه علوم پزشکی باشند.
,
در عین حال، وی تقویت باورهای معنوی در درون خانواده ها و فرزندان برای مدیریت بلوغ جنسی زود رس و خود مراقبتی را بسیار ضروری دانست.
,
وی در خاتمه در پاسخ به این سوال که آیا ازدواج های زودهنگام برای مدیریت بلوغ جنسی زودرس دختران و پسران روش صحیحی است یا خیر؟ تاکید کرد: انجام ازدواج های زودهنگام برای دختران و پسران به منظور مدیریت بلوغ جنسی زود رس روشی اشتباه است.
,
کارشناس سلامت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیان داشت: دختران و پسران در دوره نوجوانی و جوانی هیجاناتی را تجربه می کنند که این هیجانات باید در همین سنین تخلیه شوند و این در حالی است که در ازدواج زود هنگام این هیجانات تخلیه نمی شوند و زوجین کم سن مسئولیت سنگین زندگی را بر دوش می کشند.
,
وی خاطر نشان کرد: در این ازدواج های زودهنگام زوجین به این نتیجه می رسند که ازدواج آنها بسیار اشتباه بوده است.
,
رحمانیه تصریح کرد: بنابراین آموزش های خود مراقبتی تنها راه مدیریت و کنترل بلوغ جنسی زود رس است.
,
انتهای پیام/ق
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه