اخبار داغ

شهرزاد غربی/

نگاهی به خط قرمزهای نامشروع در سریال شهرزاد ساخته حسن فتحی

نگاهی به خط قرمزهای نامشروع در سریال شهرزاد ساخته حسن فتحی
می توان گفت که در این سریال رابطه ی عاشقانه هست، سیاست هست، شعر هست، اجبار هست، تئاتر هست، کافه و رستوران و کلوپ هست؛ اما دریغ از جایی برای دین!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای اصفهان، سریال شهرزاد با کارگردانی آقای حسن فتحی و تهیه کنندگی سیدمحمد امامی و با صدای محسن چاوشی و بازیگری ستاره های سینمای ایران ازجمله علی نصیریان، شهاب حسینی، مصطفی زمانی و ترانه علیدوستی مدتی است مهمان شبکه نمایش خانگی است و توجه مخاطبین را به سمت خود جلب کرده است. اما در این نوشتار قصد داریم نگاه عمیق تری به آنچه در این سریال می گذرد داشته باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای اصفهان,

خلاصه ای ازسریال:

,

شهرزاد و فرهاد دو جوان دلداده ای هستند که از کودکی با همدیگر بزرگ شده اند، اما اکنون که به سن ازدواج رسیده و تصمیم دارند زندگی مشترکی را با هم شروع کنند جریانات و اتفاقات کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ به کلی زندگی آنها را تغیر می دهد. این دو جوان دلداده هر دو دانشجو هستند. فرهاد در روز کودتا متهم به قتل یکی از اوباش تهران و درنتیجه محکوم به قتل می شود و حکم اعدام برای او صادر می گردد.

,

پدر شهرزاد و پدر فرهاد که از دوستان قدیمی هستند هردو نگران آینده ی فرزندانشان می باشند و برای نجات فرهاد از اعدام، دست نیاز به سوی «بزرگ آقا دیوان سالار»، فردی بانفوذ و یکی از بزرگان تهران دراز می کنند. البته این دو مرد تمام زندگی و موفقیت های خود را مدیون ثروت بزرگ اقا هستند و به همین خاطر به هیچ عنوان حاضر نیستند روی حرف بزرگ آقا حرفی بزنند!!

,

بزرگ آقا (که خود از عوامل کودتای ۲۸ مرداد بر ضد مصدق است و از قتل و ترور ابایی ندارد) با نفوذ خود در دستگاه دولت، فرهاد را از اعدام نجات میدهد. بزرگ آقا تمام خانواده اش را به جز دختر و دامادش در سانحه ساختگی تصادف از دست داده است و اکنون نیز دختر و دامادش به دلیل اینکه بچه دار نمی شوند رابطه ی خوبی باهم ندارند. به همین علت بزرگ آقا تصمیم می گیرد برای دامادش قباد همسری انتخاب کند تا برایش روشن شود مشکل بچه دار شدن از طرف دخترش است یا داماد خود!

,

بزرگ آقا شهرزاد را برای ازدواج با قباد انتخاب می کند و پدر شهرزاد هم موافقت می کند اما شهرزاد خود راضی به این ازدواج نیست و می خواهد آینده اش را با فرهاد بسازد و برای همین به هر دری می زند تا با این ازدواج مخالفت کند اما تمام درها بسته است. شهرزاد با قلبی پر از غم و اندوه راهی خانه ی بخت می شود و…

,

 

,

, ,

اما نکته ای که دراین سریال به طور واضح مشاهده می شود عبور این سریال از خط قرمزهای شرعی است!!

,

شهرزاد و فرهاد سال هاست درگیر یک رابطه عاشقانه هستند، رابطه ای که شرع هیچگونه موافقتی با آن ندارد. این رابطه که خود یکی از محورهای اصلی این سریال است، بر پایه و اساس باورهای غلط دو خانواده انجام گرفته و دختر و پسری که هیچ گونه محرمیتی با هم ندارند سال هاست که رابطه ای نزدیک و ملاقات های روزانه را تجربه می کنند. البته این رابطه تنها به زمان مجردی شهرزاد ختم نمی شود و حتی بعد از ازدواج

,

با قباد و حتی هنگامی که در حال بچه دار شدن است هنوز به عشق قدیمی خود فرهاد فکر می کند. البته رابطه های نامشروع دیگری در این

,

سریال وجود دارد که خود نوعی القاء فکر است؛ به عنوان نمونه به رابطه فرهاد با رؤیا (آذر) و یا به رابطه ی بابک و مریم می توان اشاره کرد. علاوه

,

بر شهرزاد، هووی او شیرین نیز زن دیگری است که در این قصه وقتی با بی مهری هایی از سوی شوهر خود روبه رو می شود رابطه ی تجاری عاشقانه ای را با یک جوان شروع کرده و می خواهد از شوهرش قباد طلاق بگیرد. البته بحث اصلی ما در این موضوع مربوط به بعد از ازدواج شهرزاد است و چرا شهرزاد بعد از ازدواج هم هنوز به عشق قدیمی خود فکر می کند و حتی زمانی که فرهاد را با آذر می بیند ناراحت می شود و در صحنه ای که در ماجرای گلوله خوردن آذر با فرهاد روبه رو می شود سخنی را می گوید که برای فرهاد خاطراتی را زنده می کند.

,

 

,

, ,

این سریال با ورود به شبکه نمایش خانگی طرفداران زیادی رابه خود جلب کرد و این به خاطر محتوای عاشقانه این سریال بود اما با گذشت قسمت هایی از سریال محتوای فیلم موضوع قابل بحثی را به مخاطب انتقال نمی دهد و دارای پیامی خاص برای بینندگان نیست و صرفا بیشتر طرفدارانش را به خاطر روابط عاشقانه موجود در سریال جذب میکند.

,

نکته ی دیگری که در این سریال توجه مخاطب رابه خود جلب میکند طرفداری فرهاد و رفقایش از دکتر مصدق و دولت اوست. درصحنه ای از سریال می بینیم که فرهاد خطاب به آذر می گوید: بهتر است محتوای شعرهایش را از فضای عاشقانه، به فضای سیاسی و اوضاع بد اجتماعی سوق دهد.

,

, ,

از آنجایی که صحنه هایی از سریال مربوط به فضای سیاسی تهران و کودتای ۲۸مرداد و دولت دکتر مصدق است، از کارگردان انتظار می رفت که از دولت مردان مذهبی- سیاسی، که نقشی در روی کار آمدن دولت دکتر مصدق و یا دوام او داشتند نامی برده شود. به همین دلیل بنده حقیر یک نمونه ازخدمات آیت الله کاشانی به دولت دکتر مصدق را بیان می کنم:

,

در روز ۲۵ تیرماه ۱۳۳۱ش. دکتر مصدق پس از سه ساعت مذاکره با شاه استعفا داد. علت اصلی اسعفا همانطور که در متن آن نوشته شده بود عدم توافق شاه و مصدق در تعیین پست وزارت جنگ بود. شاه با پذیرش استعفا، احمد قوام السلطنه را برای پست نخست وزیری معرفی کرد. آیت الله کاشانی با شنیدن خبر استعفای دکتر مصدق با قاطعیت اعلام کرد که قوام خیانتکار به ملت ایران است و باید کنار رود و دکتر مصدق برای ادامه ی نهضت ملت بازگردد.

,

آیت الله کاشانی در ۲۹ تیر طی مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد: به خدای لایزال اگر قوام نرود اعلام جهاد می کنم و خودم کفن پوشیده و با ملت در پیکار شرکت می کنم. پخش خبر حرکت آیت الله کاشانی با جمعی از مردم کفنپوش به سمت بهارستان التهاب عجیبی به راه انداخت و در درگیری قوای نظامی با مردم جمعیت زیادی به خاک و خون کشیده شدند.

,

شاه که از چنین قیام بزرگی به وحشت افتاده بود تلفنی احمد قوام را برکنار کرد و با پیروزی نهضت، مجددا دولت دکتر مصدق روی کار آمد.

,

می توان گفت که در این سریال رابطه ی عاشقانه هست، سیاست هست، شعر هست، اجبار هست، تئاتر هست، کافه و رستوران و کلوپ هست… اما دریغ از جایی برای دین!!

,

_______________________

,

حسن احمدی کافشانی (فعال فرهنگی)

, حسن احمدی کافشانی (فعال فرهنگی),

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه