اخبار داغ

گفتگو با قدیمی ترین سمنو پز بروجردی

سمنوی بروجرد خوراکی شیرین و زینت بخش سفره های هفت سین+تصاویر

سمنوی بروجرد خوراکی شیرین و زینت بخش سفره های هفت سین+تصاویر
این روزها پختن سمنو در بروجرد به اوج خود رسیده ، سمنویی شیرین که از جوانه گندم تهیه می شود و حالا روزانه 600 کیلو سمنو توسط قدیمی ترین سمنو پز بروجردی تهیه و به شهرهای دور و نزدیک کشور فرستاده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , و به نقل از  بازتاب بروجرد پختن سمنو در بروجرد به سالهای خیلی دور بر می گردد، سمنویی که یک خوراکی خوشمزه و شیرین و زینت بخش سفره های هفت سین نوروزی است و این روزها پخت سمنو در بروجرد رونق زیادی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  بازتاب بروجرد,  بازتاب بروجرد, پختن سمنو در بروجرد به سالهای خیلی دور بر می گردد، سمنویی که یک خوراکی خوشمزه و شیرین و زینت بخش سفره های هفت سین نوروزی است و این روزها پخت سمنو در بروجرد رونق زیادی دارد.,

برای تهیه سمنو از ابتدای کاشت دانه گندم تا انتهای مرحله پخت 22 روز زمان می برد تا سمنویی شکلاتی رنگ و با کیفیت آماده شود.
هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم رونق پخت و پز سمنو در بروجرد بیشتر می شود به طوری برخی از این خوراکی خوشمزه بیشتر در وعده صبحانه استفاده می کنند و برخی هم تنها به عنوان یکی از سین های سفره هفت سین و برای زینت سفره نوروز استفاده می کنند.
هر چه به مکان تهیه و پخت سمنوی سید در بروجرد نزدیک می شوی بوی سمنو در همه جا پیچیده است.

,
,
,

, ,


قدمت 100 ساله تولید سمنو توسط خانواده تقی زاده

,
, قدمت 100 ساله تولید سمنو توسط خانواده تقی زاده,


"حاج محمد تقی زاده " قدیمی ترین سمنو پز بروجردی در گفتگوی اختصاصی با بازتاب بروجرد گفت: 68 سال سن دارم و شغل اصلی من پختن سمنو است.
وی اضافه کرد: پختن سمنو در بروجرد به 100 سال پیش برمی گردد چرا که پدرم  در دوران زندگی خود سمنو می پخت و ما هم از همان سنین نوجوانی این شغل را ادامه دادیم و حالا 100 سال است که سمنوی سید در بروجرد تهیه می شود.
به گفته وی 9 ماه از سال سمنو تهیه می کنیم و همیشه مشتریانی برای تهیه سمنو مراجعه می کنند و تنها 3 ماه تابستان سمنو پخته نمی شود.
حاج محمد با اشاره به این که ما شغل پدرمان را ادامه داده ایم گفت: علاقه زیادی به پخت سمنو دارم و حالا علاوه بر همسرم، دو نفر از فرزندانم هم در پخت سمنو فعالیت دارند.

,
,
,
,
,

, ,


روزهای پایانی سال و تولید روزانه 600 کیلو سمنو

,
, روزهای پایانی سال و تولید روزانه 600 کیلو سمنو,


وی بیان کرد: اسفند ماه که از راه می رسد روزانه 600 کیلو سمنو تولید و به فروش می رسد و برخی از روزها خیلی سریع سمنو فروخته می شود و با کمبود سمنو روبرو می شوم به طوری که بسیاری از مردم از آن استفاده می کنند حالا برخی بسته به ذائقه خود آن را به عنوان خوراکی می خورند و برخی هم فقط برای چند روز ایام نوروز و سفره هفت سین استفاده می کنند.
حاج محمد از توزیع سمنوی سید به دیگر شهرهای کشور خبر داد و گفت: علاوه بر فروش سمنو در بروجرد و استان این محصول به شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و دیگر شهرهایی که سفارش ها داده اند، فرستاده می شود.

,
,
,

, ,


22 روز زمان برای تهیه سمنو

,
, 22 روز زمان برای تهیه سمنو,


به گفته وی همسرم به همراه 5کارگر خانم در منزل گندم ها را پس از شستشو خیس می کنند و بعد از این که دانه روئید آنها را در ظرف های مخصوصی ریخته تا جوانه زده و سبز شوند و سپس آنها آبگیری شده و شیره گندم برای پخت سمنو آماده می شود.
وی اظهار داشت: نوع گندم در پخت سمنو بسیار مهم است و نمی شود از هر گندمی استفاده کرد و پس از این که شیره گندم توسط دستگاه آماده شد، شیره های گندم در داخل دیک های بزرگی ریخته و حدود دو روز زمان می برد تا سمنو آماده شود و یک خوراکی شیرین و خوشمزه تهیه گردد.

,
,
,


تهیه سمنو و اشتغالزایی 30 نفر از جویندگان کار

,
, تهیه سمنو و اشتغالزایی 30 نفر از جویندگان کار,


سمنو پز قدیمی و با تجربه بروجردی تصریح کرد: در حال حاضر 30 نفر برای تهیه سمنو در اینجا مشغول به کار هستند که 5 نفر به صو.رت مستیقیم و 25 نفر به صورت غیر مستیقیم اشتغالزایی ایجاد شده است.
به گفته وی چون زمان پخت سمنو طولانی است کارگران به صورت شیفتی کار می کنند اما 24 ساعته پخت سمنو ادامه دارد .
به گزارش بازتاب بروجرد حالا روزهای پایانی سال رو به اتمام است و بسیاری از مردم سمنوی تازه و خوشمزه را برای تزیین سفره هفت سین و به عنوان یک خوراکی که دارای خواص زیادی است میل می کنند .
انتهای پیام/

,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه