اخبار داغ

آثاری که به سده‌های ششم و هفتم هجری بر می گردند/

هشترود مهد آثار تاریخی/ قلعه‌ ضحاک راوی تمدن ایران زمین +تصاویر

هشترود مهد آثار تاریخی/ قلعه‌ ضحاک راوی تمدن ایران زمین +تصاویر
هشترود با وجود ظرفیت های متعدد از جمله قلعه ضحاک یکی از نقاط بالقوه گردشگری ایران محسوب می شود دژی که گواه اقتدار و تمدن ایرانیان مقیم این سرزمین در طول تاریخ است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از خبرنگار پیک هشترود، قلعه ضحاک در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان هشترود در استان آذربایجان شرقی در ایران واقع شده‌ این دژ تاریخی، احتمالاً بازمانده‌ای از دوران اشکانیان یا معبدی زرتشتی و یا محلی برای پادگان نظامی محلی بوده‌است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیک هشترود,

 

,

طاق این دژ، در کنار آثار به جا مانده در تپه میل ورامین، از نمونه‌های معماری روزگار اشکانی است که بعدها به شکلی کامل‌تر و شکوهمندتر در طراحی ایوان خسرو در تیسفون دیده می‌شود.

,

 

,

, ,

 

,

قلعه ضحاک اولین بار در سال ۱۹۷۱ توسط یک هیئت باستان شناسی آلمانی بررسی شد. آثار برجای مانده از برج‌های نیم استوانه‌ای به نام دروازه قلعه و پوشش دیوارها که از سنگ‌های مکعب مستطیلی است، نشان دهنده قدمت بنا تا دوره ساسانی است ولی سفال‌های به دست آمده نشان دهنده سده‌های ششم و هفتم هجری است.

,

 

,

قلعه ضحاک هشترود

, قلعه ضحاک هشترود, قلعه ضحاک هشترود,

 

,

این قلعه در بالای تونل راه آهن تهران تبریز مابین دو رود قرانقو و شورچای قرار دارد. با توجه به آثار جای مانده، این قلعه از هزاره دوم پیش از میلاد تا دوران تیموریان بر پا بوده است و در دوره اشکانیان بسیار پر رونق بوده است.

,

 

,

قلعه ضحاک همان قلعه اژدهاک مادها است و آثاری هم از دیوارچینی اورارتوییان در آن دیده می شود. برجهای دیده بانی اشکانی قلعه هم چنان سالم مانده اند.

,

 

,

قلعه ضحاک هشترود

, قلعه ضحاک هشترود, قلعه ضحاک هشترود,

 

,

پایان پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه