اخبار داغ

نگاهی به آخرین چهارشنبه سال

چهارشنبه سوری و آداب آن در طارم/ آرزوهایی که با پریدن از روی آتش بر آورده می شد

چهارشنبه سوری و آداب آن در طارم/ آرزوهایی که با پریدن از روی آتش بر آورده می شد
چهارشنبه سوری یکی از آیین‌های نوروزی است که مردم ایران در آخرین چهارشنبه سال برای استقبال از بهار جشن می‌گیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از برگ زیتون، آیین چهارشنبه سوری یکی از آیین‌های نوروزی است که مردم طارم در هر سال آخرین چهارشنبه سال را جشن می‌گیرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از برگ زیتون،, برگ زیتون, آیین چهارشنبه سوری یکی از آیین‌های نوروزی است که مردم طارم در هر سال آخرین چهارشنبه سال را جشن می‌گیرند.,

چهارشنبه آخر سال یکی از سنت‌های ایرانیان باستان است که از قدیم نیز وجود داشته و مردم طارم این آیین را هر ساله برگزار می‌کنند و در این روز مردم در پشت بام خانه‌ها و جلو در و حیاط آتش روشن می‌کردند و جوانان از روی آتش می‌پریدند.

,

دختران دم بخت و جوانان در این روز آرزو می‌کردند و از روی آتش می‌پریدند و بر این عقیده بودند کسی که قبل از پریدن آرزو کند آرزویش برآروده می‌شود.

,

IMG_9778

, IMG_9778, IMG_9778,

شب این روز همه در خانه‌هایشان جمع می‌شدند و فرزندان به همراه بزرگان خانه در روستا‌ها گردا گرد کرسی جمع می‌شدند و با خوردن شرینی٬ نبات و کشمیش این روز را خوش می‌گذراند.

,

یک شهروند مسن طارمی در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار برگ زیتون در مورد آداب رسوم چهارشنبه سوری اظهار کرد: چهارشنبه سوری یکی از آیین‌های نوروزی است که مردم طارم هر ساله جشن می‌گیرند.

,

 این پدر بزرگ 67 ساله طارمی در ابتدای سخنان خود به یاد دوران جوانی خود می‌افتد و گویا حسرت آن روز‌ها را می‌خورد و می‌گوید: شب چهارشنبه سوری جوانان به پشت بام خانه‌ها می‌رفتند و با انداخت شال از دودکش خانه به خانه‌ها عیدی می‌ستاندند.

,

وی گفت: شال‌اندازی از دیگر مراسم شب سوری بوده که امروزه تقریبا اعتبار خود را در شهرها و روستاهای طارم از دست داده است.

,

وی با اشاره به اینکه جوانان گذشته طارم دل خوشی‌های بسیار و زندگی ساده‌ای داشتند و با خوشی زندگی خود را می‌گذراندند اما جوانان امروز زندگی تجمل گرایانه را ترجیح می‌دهند و آسایش را می‌طلبد و دنبال کار‌ها پشت میز نشین هستند.

,


IMG_9767

,
, IMG_9767, IMG_9767,

*چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی

, *چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی,

جشن‌های چهارشنبه سوری که در گذشته برگزاری جشن با آرامش خاص در بین خانواده‌ها برگزار می‌شد امروز به جشن پر سرو صدا تبدیل شده است.

,

جوانان در خیابان‌ها و کوچه‌ها صدای ترقه و انواع مواد منفجره در طارم تبدیل شده است.

,


IMG_9769

,
, IMG_9769, IMG_9769,


IMG_9785

,
, IMG_9785, IMG_9785,

در این روز بیشتر افراد به خاطر خطر مواد مترقبه از خانه خود خارج نمی‌شوند و آن فرهنگ روشن کردن آتش و پریدن از روی آتش و جمع شدن خانواده‌ها در کنار یکدیگر و برگزاری جشن با آرامش خاص در کنار بزرگان کمرنگ‌تر شده است.

,

 گفتنی است رفتار خشونت آمیز و مغایر با عرف و منش جامعه نظیر آنچه که امروزه تحت نام چهارشنبه سوری شاهد آن هستیم، در هیچ کدام از این آیین های قدیمی دیده نمی شود.

,  گفتنی است رفتار خشونت آمیز و مغایر با عرف و منش جامعه نظیر آنچه که امروزه تحت نام چهارشنبه سوری شاهد آن هستیم، در هیچ کدام از این آیین های قدیمی دیده نمی شود,

بهتر است بگوییم، کسانی که با منفجر کردن ترقه و پراکندن آتش سلامتی مردم را هدف می گیرند، با تن دادن به رفتاری آمیخته به هرج و مرج روحی ، آیین چهارشنبه سوری را تحریف کرده اند و با انجام کارهای خطرناک و استفاده از وسایل خطرناک آتش بازی خراب نکنند.

, بهتر است بگوییم، کسانی که با منفجر کردن ترقه و پراکندن آتش سلامتی مردم را هدف می گیرند، با تن دادن به رفتاری آمیخته به هرج و مرج روحی ، آیین چهارشنبه سوری را تحریف کرده اند و با انجام کارهای خطرناک و استفاده از وسایل خطرناک آتش بازی خراب نکنند.,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه