اخبار داغ

از 2هزارو 350سال پیش تاکنون:

مرد نمکی زنجان تنها لباس دوره هخامنشیان را بر تن دارد +تصاویر

مرد نمکی زنجان تنها لباس دوره هخامنشیان را بر تن دارد +تصاویر
تنها یک دست لباس دوره هخامنشان از 2هزارو 350سال پیش در ایران موجود است و آن در تن یکی از مردان نمکی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زنجانم، مردان نمکی نامی است که به چندین مومیایی کشف‌شده در معدن نمک چهرآباد داده شده‌است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این چند جسد، که بر اثر بی‌توجهی و ادامه کار معدن به‌ شدّت با بولدوزر آسیب دیده‌اند مربوط به زمان هخامنشی و دو جسد نیز مربوط به اواخر دوران اشکانی است.

,

 پیکر نخستین مومیایی در معدن نمک چهرآباد زنجان پیدا شده‌است.

,

, ,

سر و پای چپ یکی از این مردان در موزه ایران باستان تهران قابل بازدید است.

,

جسد سه تن دیگر از مردان نمکی در عمارت ذوالفقاری در شهر زنجان نگهداری می‌شود.

,

, ,

کشف نخستین مرد نمکی در زمستان سال ۱۳۷۲، معدن‌کاران به‌هنگام خاکبرداری و استخراج نمک از معدن زیر تپه‌های این منطقه، با نیم‌تنه ی یک جسد روبه‌رو شدند.

,

این جسد دارای ریش و موی بلند و حلقه گوشواره‌ای از جنس طلا در گوش چپ بود.

,

جسد مزبور در اواسط یکی از تونل‌های معدن، که حدود ۴۵ متر طول داشت، به‌دست آمد.

,

, ,

 از تاریخ ۶ اسفند ۱۳۷۲، کاوش‌ها در این منطقه آغاز شد. درپی کاوش‌ها؛ یک ساق پا درون چکمه ی چرمی، سه قبضه چاقو، شلوارک، شی نقره‌ای، قلاب سنگ، قطعات طناب چرمی، سنگ ساب، یک عدد گردو، قطعات سفال و چند تکه پارچه منقوش و قطعات خردشده استخوان نیز پیدا شد.

,

, ,

باستان شناسان در مورد ظاهر این پیکر گفته‌اند احتمالاً مرد نمکی از طبقه اشراف تات زبان و شاهزاده‌ ها بوده‌است، زیرا برروی لباس او جواهرات و زیورآلاتی پیدا شده که مخصوص این طبقه بوده، و همچنین آنها چنین فرضیه دارند که او یا درحال فرار به غار پناه برده یا در جنگی از میدان گریخته و به غار پناه آورده و آنجا فوت کرده و موریانه‌ها پیکرش را، که از نمک پوشیده بوده، خورده‌اند.

,

, ,

 سه جسد دیگر ازجمله یک زن در این ناحیه نیز چندی بعد کشف شده‌است.

,

با انجام آزمایش‌های سالیابی به روش کربن ۱۴، که بر روی نمونه استخوان‌ها و پارچه‌های مجموعه انجام شد، قدمتی حدود ۱۷۰۰ سال (اواخر اشکانی – اوایل ساسانی) برای مرد نمکی تعیین شد.

,

, ,

 آزمایشات دی‌ان‌آ نشان داد که سن مرد نمکی هنگام مرگ حدود ۳۷ سال و قد وی حدود ۱۷۵cm بوده‌است.

,

با بررسی آزمایش‌های انجام‌شده بر روی سلول‌های موی سر، گروه خونی مرد نمکی +B تعیین شد. با آزمایش سی تی اسکن و رادیولوژی، مشخص شد که مرد نمکی دراثر سقوط ناگهانی درون یکی از گودال های معدن نمک و وارد شدن ضربه بسیار شدید به ناحیه ی راست جمجمه و صورت از بین رفته‌است.

,

, ,

مطالعات باستان شناختی بر روی مجموعه مرد نمکی نشان داد که به علت آرایش خاص موهای بلند سر و صورت، وجود گوشواره ی طلا در گوش چپ، چکمه چرمی با ساخت و دوخت بسیار ظریف و هنرمندانه و همچنین نوع و بافت تکنیکی پارچه لباس و بدست آمدن شئ نقره‌ای همراه با متوفی، فرد مزبور یک کارگر ساده معدن نمک نبوده، بلکه فردی عالی رتبه و دارای پایگاه اجتماعی بالا بوده‌است، اما علت حضور، سقوط و مرگ وی در معدن نمک چهرآباد همچنان در پرده ی راز و ابهام باقی مانده‌است.

,

, ,

معدن نمک چهرآباد ، مـدفن مـردان نمکی در 75 کیلومتری غـرب زنجـان و یک کیلومتری جنوب روستای حمزه لو قـرار دارد و تا سال 72 بهره برداری از آن به روش سنتی و با استفاده از ابزارهای دستی انجام می شد.

تاکنون جسد 6 انسان نمکی از این معدن نمک کشف شده است. نخستین جسد معروف به "مرد نمکی" زمستان 1372،مـرد نمکی 2 و 3 به طور اتفاقی و طی کار باطله بـرداری بولـدوزر در سال 1383، مردان نمکی 4 و 5 طی کاوش های باستان‌شناسی درسال‌های 1383 و 84 کشف شدند.

,
,
,



ششمین مرد نمکی نیز هنگام بارندگی‌ های خرداد سال 86 نمایان و خرداد 89 کشف شد.

مـرد نمکی شماره 4 سالم ترین و کاملترین جسد نمکی بدست آمده از معدن چهرآباد است که با وجود آسیب دیدگی به هنگام مرگ ، بیشتر قسمت های بدن وی سالم باقی مانده است.

, ,
,
,
,
,

, ,

از ویژگی های بسیار مهم این مرد نمکی، لباس کاملی شـامل بـالا پـوش بلنـد ، شلوار و کفش چرمی است که با گذشت بیش از 2هزارو 350سال بر تن او سالم مانده است .

هـم اکنون به جز مرد نمکی شماره یک که در موزه ملی نگهداری می شود بقیه اجساد و اشیای بـدست آمده از معدن چهرآباد زنجان در موزه باستانشناسی عمـارت ذوالفقاری در معرض دید عموم است.

,
,
,



نتایج به دست آمده از 2 مرحله پیشین کاوش‌ در این معـدن باستانی نشان می دهد کـه معدن از حدود اواخر عصر آهن شناسایی شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

بـاستان شناسان با توجه به شواهد و مدارک موجود این احتمال را داده اند که ریـزش تـونل ‌های معدن چهرآباد ، دست کم 2 بـار و با فاصله زمانی حدود 500 سال روی داده باشد.

, ,
,
,
,
,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه